Είδαμε το «Γράμμα σε έναν Άνδρα» των Ρόμπερτ Γουίλσον – Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ Facebook Twitter

Είδαμε το «Γράμμα σε έναν Άνδρα» των Ρόμπερτ Γουίλσον – Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ

0

«Ξέρω από πόλεμο, γιατί ήμουν σε πόλεμο με την πεθερά μου»: έτσι, αιφνιδιαστικά, ανοίγει το Γράμμα σε έναν Άντρα. Ποιος θα σκεφτόταν ποτέ να προτάξει κάτι τόσο μπανάλ _ τσακωμούς και πεθερές _ αρχίζοντας να μιλά για τον θρυλικό Νιζίνσκι;


Όσοι, βέβαια, έχουν διαβάσει Το ημερολόγιο του Νιζίνσκι θα καταλάβουν το χιούμορ του Γουίλσον. Στο παραληρηματικό αυτό κείμενο, το διαταραγμένο μυαλό του γράφοντος καταφεύγει συχνά στις πιο παράδοξες διατυπώσεις. «Διστάζω καμιά φορά να μπω σ' ένα καφέ ή σε κάποιο διαμέρισμα, με την ιδέα πως αυτό μπορεί να μην αρέσει στον θεό» μας εξομολογείται σα να είναι το πιο φυσικό πράγμα στον κόσμο. Οι μεσσιανικές παραισθήσεις δεν έχουν τέλος: «Ήρθα προς τους ανθρώπους για να τους βοηθήσω, και με την ελπίδα να τους προσφέρω τον Παράδεισο επί της Γης». Ή αλλού «Δεν είμαι ούτε φακίρης, ούτε μάγος _ είμαι ο θεός ενσαρκωμένος» κ.ο.κ.


Γραμμένο το 1919 στο Σαιν Μόριτς, όπου ο κορυφαίος χορευτής είχε αποσυρθεί για να ανακτήσει την ψυχική υγεία του, το Ημερολόγιο καταγράφει μια ασίγαστη ροή σκέψεων, αναμνήσεων, ελπίδων και φόβων.

Mπορεί το Γράμμα να μη διεκδικεί μια θέση ανάμεσα στις σημαντικότερες δουλειές του Ρόμπερτ Γουίλσον, δεν παύει παρόλα αυτά να διαθέτει την αύρα ενός σκηνικού ποιήματος.


Τίποτε δεν μένει κρυφό, από το πιο ασήμαντο ως το πιο επώδυνο: ο τσακωμός με τη γυναίκα του για το θέμα της κρεατοφαγίας · η περιφρόνηση για τα χρήματα, αλλά και η συνεχής αγωνία για την οικονομική εξασφάλιση της μητέρας του, της γυναίκας και της κόρης του · ο πανικός για την επερχόμενη τρέλα και την πιθανότητα εγκλεισμού στο άσυλο · τα παιδικά χρόνια στη Ρωσία, μέσα στη φτώχεια, και η αμφιλεγόμενη ζωή με τον Ντιαγκίλεφ: «Τον μίσησα από την πρώτη μέρα που τον είδα. Μου επεβλήθη εκμεταλλευόμενος τη φτώχεια μου...» · η φοβία για το σεξ αλλά και η διακαής, ανεξάντλητη έκκληση για αγάπη και στοργή: «είμαι ο Νιζίνσκι, αυτός που πεθαίνει αν δεν αγαπιέται» · το κρύο που παγώνει τα δάχτυλα, η άρνηση του ύπνου και η φλεγόμενη λαχτάρα για επιστροφή στη σκηνή: «επιθυμώ να χορέψω περισσότερο από ποτέ» · η προοπτική του θανάτου, η ανημπόρια των γιατρών, ο σπαρακτικός ναρκισισμός του ασθενή: «είμαι ένας αθεράπευτος – ένας φτωχός με παράλυτη ψυχή, ένας άθλιος, ένας δυστυχής... ένας άνθρωπος που έχει υποφέρει πολύ – πιο πολύ νομίζω κι από τον ίδιο τον Χριστό».

Είδαμε το «Γράμμα σε έναν Άνδρα» των Ρόμπερτ Γουίλσον – Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ Facebook Twitter
Οι θεατές εξοικειωμένοι με το έργο του Μπομπ Γουίλσον δεν θα εντυπωσιαστούν από το Γράμμα σε έναν άντρα (που δεν είναι άλλος από τον Ντιαγκίλεφ): θα τους φανεί «μικρό», επιπόλαιο, στερούμενο σπουδαίων αρετών.

Η πρώτη εικόνα της παράστασης αποδεικνύεται και η πιο δυνατή: ένα παραλληλόγραμμο υπέρλευκου φωτός τρυπάει το σκοτάδι της σκηνής. Μέσα του, ένας άνδρας με ζουρλομανδύα κάθεται σε μια καρέκλα, η οποία τον κάνει να φαίνεται δυσανάλογος, σα να έχει πολύ κοντά πόδια. Το λευκό, σαν μάσκα, πρόσωπό του Μπαρίσνικοφ μοιάζει να χαμογελά, παρά την δεσμευτική ακινησία του σώματος. Στόμα και μάτια τεντώνονται χορεύοντας τον δικό τους εκφραστικό χορό. Μικρά λαμπιόνια σχηματίζουν μια φωτεινή κίτρινη γραμμή στην άκρη της σκηνής, όπως στα θεάτρα vaudeville του περασμένου αιώνα. Μια φωνή ακούγεται να μιλά στα αγγλικά: «Αγαπώ τους τρελούς · ξέρω πώς να τους μιλήσω. [...] Ο αδελφός μου πέθανε μέσα σ' ένα άσυλο τρελών, όπου νοσηλευόταν από τότε που ήμουν δεκαοκτώ χρονών». Οι ίδιες φράσεις ακούγονται έπειτα στα ρωσικά – τακτική που ακολουθείται καθ' όλη τη διάρκεια της παράστασης.


Μετά από λίγο ο άνδρας απελευθερώνεται. Αρχίζει να χορεύει σαν τον Φρεντ Αστέρ, στυλ αέρινο, φινέτσα απαράμιλλη, συνεχείς εναλλαγές φωτισμού και μουσικής. Το κλίμα δεν είναι καθόλου πένθιμο, κάθε άλλο. Η καρτουνίστικη διάθεση αναδύεται ανενδοίαστα: οι ανάλαφρες φιγούρες κι οι ανέμελοι στροβιλισμοί του Μπαρίσνικοφ, τα πράσινα, κίτρινα, μπλε φώτα, ο Ντιαγκίλεφ-μαριονέτα, το παπάκι που τσουλάει, συνθέτουν την ποπ διάσταση του θεάματος, πάντοτε φιλτραρισμένη μέσα από την Μπάουχάουζ αισθητική, την κοφτερή ακρίβεια της γεωμετρίας, των διαγωνίων και των καθέτων, τόσο προσφιλών στον Γουίλσον.

Δεν μένει, όμως, η διάθεση σταθερή · μεταβάλλεται διαρκώς, σα να προσπαθεί να αντικατοπτρίσει τις βίαιες μεταπτώσεις ενός ασταθούς μυαλού που ξεχειλίζει από οράματα.

 
Η πορεία από τη στυλιζαρισμένη ευδιαθεσία στην μελαγχολία οδηγεί τον ήρωα σ' έναν χώρο σκοτεινό, όπου στέκεται κοιτάζοντας, με την πλάτη προς εμάς, έξω από ένα τεράστιο παράθυρο. Σ' αυτό το δωμάτιο που θυμίζει κελί μοναστηριού, οι κινήσεις γίνονται αργές και οι σκέψεις σκοτεινές: «είμαι ένας διάβολος, ένας εγωιστής, ένα κτήνος... θα πλαγιάσω με την πεθερά μου και με τα παιδιά μου... θα επιδίδομαι στον πνευματισμό και τον μυστικισμό... θα τινάξω τα μυαλά μου στον αέρα ...». Ο άνδρας καταλήγει στο μακρόστενο παγκάκι να συνομιλεί βωβά με το μανίκι του σακακιού του.

Είδαμε το «Γράμμα σε έναν Άνδρα» των Ρόμπερτ Γουίλσον – Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ Facebook Twitter
Η πορεία από τη στυλιζαρισμένη ευδιαθεσία στην μελαγχολία οδηγεί τον ήρωα σ' έναν χώρο σκοτεινό, όπου στέκεται κοιτάζοντας, με την πλάτη προς εμάς, έξω από ένα τεράστιο παράθυρο.


Ένα ερειπωμένο κάστρο με ψεύτικο φεγγάρι, μια κόκκινη παλιομοδίτικη αυλαία με δύο κύκνους, μια φωτογραφία με νεκρούς στρατιώτες, ένας κύκλος φωτιάς, o άνδρας του Μαγκρίτ με το μαύρο καπέλο, το «Let's Misbehave» του Κόουλ Πόρτερ, αίμα πάνω στο χιόνι, ήχοι πολυβόλου, η φωνή του Μπομπ Γουίλσον και της Λουσίντα Τσάιλντς (που συνεργάστηκε στην κίνηση), ένας άνδρας εγκλωβισμένος σε λευκό τάφο, αιωρούμενος, να φαντάζεται πως είναι περιστέρι, η καρδιά του θεού, ο ίδιος ο θεός, τραγούδια και μουσικές (των Άρβο Παρτ, Τομ Γουέιτς, Χένρι Μαντσίνι, Αλεξάντερ Μοσόλοφ), λέξεις που γίνονται ήχοι και ήχοι που γίνονται εικόνες, πρεσβεύοντας την άναρχη δόμηση του Νταντά, το πέταγμα από τη μια ασυναρτησία στην άλλη, πάντα με στόχο την αδάμαστη αγριάδα ενός ονείρου, τόσο περισσότερο συναρπαστικού όσο πιο ελεύθερου και βυθισμένου στο ασυνείδητο.


Οι θεατές εξοικειωμένοι με το έργο του Μπομπ Γουίλσον δεν θα εντυπωσιαστούν από το Γράμμα σε έναν άντρα (που δεν είναι άλλος από τον Ντιαγκίλεφ): θα τους φανεί «μικρό», επιπόλαιο, στερούμενο σπουδαίων αρετών. Και όμως: μπορεί το Γράμμα να μη διεκδικεί μια θέση ανάμεσα στις σημαντικότερες δουλειές του, δεν παύει παρόλα αυτά να διαθέτει την αύρα ενός σκηνικού ποιήματος. Που διδάσκει πως πάντα υπάρχει χιούμορ μέσα στον ζόφο και πως το πορτρέτο ενός κορυφαίου καλλιτέχνη που βασανίστηκε τόσο πολύ και βρήκε τόσο άδοξο τέλος μπορεί να ζωντανεύει ξανά και ξανά μέσα από τη αβίαστη λάμψη και την απροσμέτρητη χάρη ενός θρύλου της δικής μας εποχής: του Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ, του ανθρώπου που βαπτίζει το εγχείρημα στην πηγή της δικής του μοναδικής ευαισθησίας.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Bαγγέλης Θεοδωρόπουλος: Διευθύνω το Φεστιβάλ Αθηνών ως σκηνοθέτης που αναλαμβάνει την ευθύνη

Θέατρο / Bαγγέλης Θεοδωρόπουλος: Διευθύνω το Φεστιβάλ Αθηνών ως σκηνοθέτης που αναλαμβάνει την ευθύνη

O διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, λίγο πριν από την έναρξη του πρώτου φεστιβάλ που φέρει πλήρως την υπογραφή του, μιλάει στη LiFO για το στοίχημα που αισιοδοξεί να κερδίσει
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αυτές είναι οι 10 διεθνείς παραγωγές του Φεστιβάλ Αθηνών 2017

Θέατρο / Αυτές είναι οι 10 διεθνείς παραγωγές του Φεστιβάλ Αθηνών 2017

Πριν σταθούμε αναλυτικά στο σύνολο του προγράμματος που καταρτίστηκε για φέτος το καλοκαίρι, ρίχνουμε μία χορταστική ματιά στις διεθνείς παραγωγές και συνεργασίες με διάσημες θεατρικές ομάδες, σκηνοθέτες και σημαντικές καλλιτεχνικές φωνές της εποχής μας
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ