Είδαμε το «Γράμμα σε έναν Άνδρα» των Ρόμπερτ Γουίλσον – Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ Facebook Twitter

Είδαμε το «Γράμμα σε έναν Άνδρα» των Ρόμπερτ Γουίλσον – Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ

0

«Ξέρω από πόλεμο, γιατί ήμουν σε πόλεμο με την πεθερά μου»: έτσι, αιφνιδιαστικά, ανοίγει το Γράμμα σε έναν Άντρα. Ποιος θα σκεφτόταν ποτέ να προτάξει κάτι τόσο μπανάλ _ τσακωμούς και πεθερές _ αρχίζοντας να μιλά για τον θρυλικό Νιζίνσκι;


Όσοι, βέβαια, έχουν διαβάσει Το ημερολόγιο του Νιζίνσκι θα καταλάβουν το χιούμορ του Γουίλσον. Στο παραληρηματικό αυτό κείμενο, το διαταραγμένο μυαλό του γράφοντος καταφεύγει συχνά στις πιο παράδοξες διατυπώσεις. «Διστάζω καμιά φορά να μπω σ' ένα καφέ ή σε κάποιο διαμέρισμα, με την ιδέα πως αυτό μπορεί να μην αρέσει στον θεό» μας εξομολογείται σα να είναι το πιο φυσικό πράγμα στον κόσμο. Οι μεσσιανικές παραισθήσεις δεν έχουν τέλος: «Ήρθα προς τους ανθρώπους για να τους βοηθήσω, και με την ελπίδα να τους προσφέρω τον Παράδεισο επί της Γης». Ή αλλού «Δεν είμαι ούτε φακίρης, ούτε μάγος _ είμαι ο θεός ενσαρκωμένος» κ.ο.κ.


Γραμμένο το 1919 στο Σαιν Μόριτς, όπου ο κορυφαίος χορευτής είχε αποσυρθεί για να ανακτήσει την ψυχική υγεία του, το Ημερολόγιο καταγράφει μια ασίγαστη ροή σκέψεων, αναμνήσεων, ελπίδων και φόβων.

Mπορεί το Γράμμα να μη διεκδικεί μια θέση ανάμεσα στις σημαντικότερες δουλειές του Ρόμπερτ Γουίλσον, δεν παύει παρόλα αυτά να διαθέτει την αύρα ενός σκηνικού ποιήματος.


Τίποτε δεν μένει κρυφό, από το πιο ασήμαντο ως το πιο επώδυνο: ο τσακωμός με τη γυναίκα του για το θέμα της κρεατοφαγίας · η περιφρόνηση για τα χρήματα, αλλά και η συνεχής αγωνία για την οικονομική εξασφάλιση της μητέρας του, της γυναίκας και της κόρης του · ο πανικός για την επερχόμενη τρέλα και την πιθανότητα εγκλεισμού στο άσυλο · τα παιδικά χρόνια στη Ρωσία, μέσα στη φτώχεια, και η αμφιλεγόμενη ζωή με τον Ντιαγκίλεφ: «Τον μίσησα από την πρώτη μέρα που τον είδα. Μου επεβλήθη εκμεταλλευόμενος τη φτώχεια μου...» · η φοβία για το σεξ αλλά και η διακαής, ανεξάντλητη έκκληση για αγάπη και στοργή: «είμαι ο Νιζίνσκι, αυτός που πεθαίνει αν δεν αγαπιέται» · το κρύο που παγώνει τα δάχτυλα, η άρνηση του ύπνου και η φλεγόμενη λαχτάρα για επιστροφή στη σκηνή: «επιθυμώ να χορέψω περισσότερο από ποτέ» · η προοπτική του θανάτου, η ανημπόρια των γιατρών, ο σπαρακτικός ναρκισισμός του ασθενή: «είμαι ένας αθεράπευτος – ένας φτωχός με παράλυτη ψυχή, ένας άθλιος, ένας δυστυχής... ένας άνθρωπος που έχει υποφέρει πολύ – πιο πολύ νομίζω κι από τον ίδιο τον Χριστό».

Είδαμε το «Γράμμα σε έναν Άνδρα» των Ρόμπερτ Γουίλσον – Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ Facebook Twitter
Οι θεατές εξοικειωμένοι με το έργο του Μπομπ Γουίλσον δεν θα εντυπωσιαστούν από το Γράμμα σε έναν άντρα (που δεν είναι άλλος από τον Ντιαγκίλεφ): θα τους φανεί «μικρό», επιπόλαιο, στερούμενο σπουδαίων αρετών.

Η πρώτη εικόνα της παράστασης αποδεικνύεται και η πιο δυνατή: ένα παραλληλόγραμμο υπέρλευκου φωτός τρυπάει το σκοτάδι της σκηνής. Μέσα του, ένας άνδρας με ζουρλομανδύα κάθεται σε μια καρέκλα, η οποία τον κάνει να φαίνεται δυσανάλογος, σα να έχει πολύ κοντά πόδια. Το λευκό, σαν μάσκα, πρόσωπό του Μπαρίσνικοφ μοιάζει να χαμογελά, παρά την δεσμευτική ακινησία του σώματος. Στόμα και μάτια τεντώνονται χορεύοντας τον δικό τους εκφραστικό χορό. Μικρά λαμπιόνια σχηματίζουν μια φωτεινή κίτρινη γραμμή στην άκρη της σκηνής, όπως στα θεάτρα vaudeville του περασμένου αιώνα. Μια φωνή ακούγεται να μιλά στα αγγλικά: «Αγαπώ τους τρελούς · ξέρω πώς να τους μιλήσω. [...] Ο αδελφός μου πέθανε μέσα σ' ένα άσυλο τρελών, όπου νοσηλευόταν από τότε που ήμουν δεκαοκτώ χρονών». Οι ίδιες φράσεις ακούγονται έπειτα στα ρωσικά – τακτική που ακολουθείται καθ' όλη τη διάρκεια της παράστασης.


Μετά από λίγο ο άνδρας απελευθερώνεται. Αρχίζει να χορεύει σαν τον Φρεντ Αστέρ, στυλ αέρινο, φινέτσα απαράμιλλη, συνεχείς εναλλαγές φωτισμού και μουσικής. Το κλίμα δεν είναι καθόλου πένθιμο, κάθε άλλο. Η καρτουνίστικη διάθεση αναδύεται ανενδοίαστα: οι ανάλαφρες φιγούρες κι οι ανέμελοι στροβιλισμοί του Μπαρίσνικοφ, τα πράσινα, κίτρινα, μπλε φώτα, ο Ντιαγκίλεφ-μαριονέτα, το παπάκι που τσουλάει, συνθέτουν την ποπ διάσταση του θεάματος, πάντοτε φιλτραρισμένη μέσα από την Μπάουχάουζ αισθητική, την κοφτερή ακρίβεια της γεωμετρίας, των διαγωνίων και των καθέτων, τόσο προσφιλών στον Γουίλσον.

Δεν μένει, όμως, η διάθεση σταθερή · μεταβάλλεται διαρκώς, σα να προσπαθεί να αντικατοπτρίσει τις βίαιες μεταπτώσεις ενός ασταθούς μυαλού που ξεχειλίζει από οράματα.

 
Η πορεία από τη στυλιζαρισμένη ευδιαθεσία στην μελαγχολία οδηγεί τον ήρωα σ' έναν χώρο σκοτεινό, όπου στέκεται κοιτάζοντας, με την πλάτη προς εμάς, έξω από ένα τεράστιο παράθυρο. Σ' αυτό το δωμάτιο που θυμίζει κελί μοναστηριού, οι κινήσεις γίνονται αργές και οι σκέψεις σκοτεινές: «είμαι ένας διάβολος, ένας εγωιστής, ένα κτήνος... θα πλαγιάσω με την πεθερά μου και με τα παιδιά μου... θα επιδίδομαι στον πνευματισμό και τον μυστικισμό... θα τινάξω τα μυαλά μου στον αέρα ...». Ο άνδρας καταλήγει στο μακρόστενο παγκάκι να συνομιλεί βωβά με το μανίκι του σακακιού του.

Είδαμε το «Γράμμα σε έναν Άνδρα» των Ρόμπερτ Γουίλσον – Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ Facebook Twitter
Η πορεία από τη στυλιζαρισμένη ευδιαθεσία στην μελαγχολία οδηγεί τον ήρωα σ' έναν χώρο σκοτεινό, όπου στέκεται κοιτάζοντας, με την πλάτη προς εμάς, έξω από ένα τεράστιο παράθυρο.


Ένα ερειπωμένο κάστρο με ψεύτικο φεγγάρι, μια κόκκινη παλιομοδίτικη αυλαία με δύο κύκνους, μια φωτογραφία με νεκρούς στρατιώτες, ένας κύκλος φωτιάς, o άνδρας του Μαγκρίτ με το μαύρο καπέλο, το «Let's Misbehave» του Κόουλ Πόρτερ, αίμα πάνω στο χιόνι, ήχοι πολυβόλου, η φωνή του Μπομπ Γουίλσον και της Λουσίντα Τσάιλντς (που συνεργάστηκε στην κίνηση), ένας άνδρας εγκλωβισμένος σε λευκό τάφο, αιωρούμενος, να φαντάζεται πως είναι περιστέρι, η καρδιά του θεού, ο ίδιος ο θεός, τραγούδια και μουσικές (των Άρβο Παρτ, Τομ Γουέιτς, Χένρι Μαντσίνι, Αλεξάντερ Μοσόλοφ), λέξεις που γίνονται ήχοι και ήχοι που γίνονται εικόνες, πρεσβεύοντας την άναρχη δόμηση του Νταντά, το πέταγμα από τη μια ασυναρτησία στην άλλη, πάντα με στόχο την αδάμαστη αγριάδα ενός ονείρου, τόσο περισσότερο συναρπαστικού όσο πιο ελεύθερου και βυθισμένου στο ασυνείδητο.


Οι θεατές εξοικειωμένοι με το έργο του Μπομπ Γουίλσον δεν θα εντυπωσιαστούν από το Γράμμα σε έναν άντρα (που δεν είναι άλλος από τον Ντιαγκίλεφ): θα τους φανεί «μικρό», επιπόλαιο, στερούμενο σπουδαίων αρετών. Και όμως: μπορεί το Γράμμα να μη διεκδικεί μια θέση ανάμεσα στις σημαντικότερες δουλειές του, δεν παύει παρόλα αυτά να διαθέτει την αύρα ενός σκηνικού ποιήματος. Που διδάσκει πως πάντα υπάρχει χιούμορ μέσα στον ζόφο και πως το πορτρέτο ενός κορυφαίου καλλιτέχνη που βασανίστηκε τόσο πολύ και βρήκε τόσο άδοξο τέλος μπορεί να ζωντανεύει ξανά και ξανά μέσα από τη αβίαστη λάμψη και την απροσμέτρητη χάρη ενός θρύλου της δικής μας εποχής: του Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ, του ανθρώπου που βαπτίζει το εγχείρημα στην πηγή της δικής του μοναδικής ευαισθησίας.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Bαγγέλης Θεοδωρόπουλος: Διευθύνω το Φεστιβάλ Αθηνών ως σκηνοθέτης που αναλαμβάνει την ευθύνη

Θέατρο / Bαγγέλης Θεοδωρόπουλος: Διευθύνω το Φεστιβάλ Αθηνών ως σκηνοθέτης που αναλαμβάνει την ευθύνη

O διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, λίγο πριν από την έναρξη του πρώτου φεστιβάλ που φέρει πλήρως την υπογραφή του, μιλάει στη LiFO για το στοίχημα που αισιοδοξεί να κερδίσει
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αυτές είναι οι 10 διεθνείς παραγωγές του Φεστιβάλ Αθηνών 2017

Θέατρο / Αυτές είναι οι 10 διεθνείς παραγωγές του Φεστιβάλ Αθηνών 2017

Πριν σταθούμε αναλυτικά στο σύνολο του προγράμματος που καταρτίστηκε για φέτος το καλοκαίρι, ρίχνουμε μία χορταστική ματιά στις διεθνείς παραγωγές και συνεργασίες με διάσημες θεατρικές ομάδες, σκηνοθέτες και σημαντικές καλλιτεχνικές φωνές της εποχής μας
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρομέο Καστελούτσι: «Όπου παρεμβάλλεται το κράτος, δεν υπάρχει χώρος για τον έρωτα. Ο έρωτας είναι εναντίον του κράτους και το κράτος εναντίον του έρωτα».

Θέατρο / Ρομέο Καστελούτσι: «Πάντα κάποιος πολεμά τον έρωτα. Και οι εραστές είναι πάντα τα θύματα»

Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης, λίγο πριν επιστρέψει στην Αθήνα και στη Στέγη για να παρουσιάσει τη «Βερενίκη» του, μας μίλησε για τον έρωτα, τη γλώσσα και τη μοναξιά, την πολιτική και την ανυπέρβλητη Ιζαμπέλ Ιπέρ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ