Εταιρεία Θεάτρου Grasshoper:Ο μικρός Εγιόλφ

Εταιρεία Θεάτρου Grasshoper:Ο μικρός Εγιόλφ Facebook Twitter
0

Ο Μικρός Έγιολφ υπήρ ξε ίσ ως ο μεγαλύτερος θρίαμβος του Ερρίκου Ίψεν (1828-1906) όσο ζούσε. Το πρωί της κυκλοφορίας του, στις 11 Δεκεμβρίου του 1894, ουρές αναγνωστών περίμεναν μες στην ομίχλη και το κρύο έξω από τον εκδοτικό οίκο να τον αγοράσουν, καθώς είχαν ήδη διαρρεύσει αποσπάσματά του σε εφημερίδα της Χριστιανίας (παλιά ονομασία του Όσλο). Ο πρόσφατα επαναπατρισθείς -μετά από 27 χρόνια στην Ιταλία- συμπατριώτης τους, ο διάσημος Νορβηγός συγγραφέας, θεωρούνταν ήδη ο μέγας ανανεωτής του ευρωπαϊκού θεάτρου. Και όσον αφορά το συγκεκριμένο έργο, οι κριτικοί μιλούσαν ήδη σαν να επρόκειτο για το αριστούργημά του.

Ανέβηκε μόλις μερικές εβδομάδες αργότερα στο Deutsches Theater του Βερολίνου και αμέσως μετά στη Χριστιανία, κάνοντας τα περισσότερα εισιτήρια απ’ όλα τα προηγούμενα έργα του. Ακολούθησαν παραστάσεις του και σε άλλες πόλεις της Νορβηγίας και σύντομα σε Ιταλία, Σουηδία, Δανία.

Στο ελληνικό θέατρο το έργο παίχτηκε από το θέατρο Εμπρός το 1992 σε σκηνοθεσία Τάσου Μπαντή. Ένας μαθητής του Εμπρός, ο μόλις εικοσιτετράχρονος Δημήτρης Καρατζάς, μέλος της εταιρείας θεάτρου Grasshopper, που με τον τσεχωφικό του Ιβάνοφ όχι μόνο απέδειξε τη σκηνοθετική του δεινότητα αλλά κι ένα προσωπικό στυλ, την αναζήτηση μιας σύγχρονης φόρμας που να μην προδίδει τον συγγραφέα, προχωρά στο μεγάλο εγχείρημα ν’ ανεβάσει ξανά το κορυφαίο αυτό δράμα του Ίψεν, είκοσι χρόνια μετά την ιστορική εκείνη παράσταση.

Ο εννιάχρονος Έγιολφ είναι ένα πανέξυπνο παιδί που έμεινε παράλυτο εξαιτίας των γονιών του και μεγαλώνει σ’ ένα σπίτι όπου υπάρχει μεγάλη ένταση λόγω της ρήξης ανάμεσα στα μέλη της. Ο πατέρας του Άλφρεντ, ένας αποτυχημένος φιλόσοφος που ποτέ δεν ολοκλήρωσε ένα έργο ζωής, ένα βιβλίο για την «ανθρώπινη ευθύνη», αφοσιώνεται στο μικρό αγόρι και κάνει σκοπό της ζωής του να τον αναγάγει σε διάνοια. Η μητέρα του, η Ρίτα, αφοσιωμένη και τυφλά ερωτευμένη με τον άντρα της, απορρίπτει τον γιο και ίσως κρυφά να ελπίζει τον θάνατό του. Ο Έγιολφ, αντιδρώντας και μη θέλοντας να συνεχίσει να ζει μες στην ασφυκτική κατάσταση του σπιτιού, επιλέγει ν’ ακολουθήσει μια «ποντικοκυρά», ένα πρόσωπο λίγο βγαλμένο από τα παραμύθια, η οποία τον πνίγει σαν ποντίκι στη θάλασσα. Ένα είδος αυτοκτονίας. Ο σκηνοθέτης εξηγεί:

«Στην πρώτη πράξη η μητέρα εκφράζει την επιθυμίας της να πεθάνει ο Έγιολφ, αλλά στη δεύτερη πράξη το μετανιώνει. Η παράσταση αντιμετωπίζει τον θάνατό του σαν κάτι που όλοι εύχονται. Σαν όλοι να θέλουν να φύγει από τη μέση ώστε να λύσουν τα μεταξύ τους θέματα, που μέχρι εκείνη τη στιγμή κρύβουν κάτω από το χαλί. Παρ’ όλα αυτά, όταν τελικά φεύγει, καταρρέουν εντελώς. Δεν έχουν ιδέα πώς να χειριστούν ο ένας τον άλλον».

Η μετάφραση της Μαρίας Αδάμ, που είχε χρησιμοποιηθεί για την παλιότερη παράσταση του Εμπρός, αποκαλύπτει τις αρετές του σπουδαίου Νορβηγού συγγραφέα που εισήγαγε τον ρεαλισμό στον 19ο αιώνα, πάντα εμφανείς και στέρεες. Ο Καραντζάς λέει: «Πρόκειται για ένα σταθερό υλικό, μια πλήρη δραματουργία που προσφέρει όλες τις πληροφορίες, οπότε πρόθεσή μας δεν είναι να πάμε κόντρα στο ύφος του Ίψεν. Ο υπεραναλυτικός του νατουραλισμός πάει μέχρι το μεδούλι.

Δεν είναι απλώς ένα έργο καταγγελίας για την υποκρισία, αλλά ξεσκεπάζει τον εσωτερικό κόσμο των ηρώων, ένα έργο κατεξοχήν φροϋδικό. Ο Ίψεν στον Έγιολφ ειρωνεύεται όλους τους χαρακτήρες του σε πολύ μεγάλο βαθμό, αλλά συγχρόνως συμπάσχει με την παθολογία και τη μοναξιά τους. Είναι σαν να πονάει το ανθρώπινο είδος».

Κοινωνός ενός θεάτρου συνόλου, ο νεαρός σκηνοθέτης κινεί τους χαρακτήρες συντονισμένα, σαν μια μεγάλη χορογραφία. Με τη συνεργάτιδά του στην κίνηση Ζωή Χατζηαντωνίου, τα έξι πρόσωπα του έργου είναι σαν να συνδέονται μεταξύ τους με μία κλωστή. «Μια κλωστή αόρατη, όμως. Δεν υπάρχει ρεαλιστική κίνηση. Από τις εκατοντάδες σκηνικές οδηγίες του Ίψεν, βρήκαμε μοτίβα που ο κάθε ήρωας του έργου ακολουθεί σύμφωνα με τον χαρακτήρα του. Όλοι μαζί όμως είναι υποχρεωμένοι να κινούνται ή να ακινητοποιούνται συγχρόνως. Να συνυπάρχουν, να συγκρούονται παρουσία και των άλλων, σαν να μην υπάρχει ιδιωτικός χώρος, σαν να μη μένει τίποτα κρυφό. Η σύγκρουση, όμως, υπάρχει». Σαν όλοι μαζί να μαθαίνουν να αποδέχονται ή να ανέχονται τον άλλον, αντιμετωπίζοντας τα πάθη τους και τις ανομολόγητες επιθυμίες και φόβους τους.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ο Στρίντμπεργκ και η «Ορέστεια» προσγειώνονται στον κόσμο της Λένας Κιτσοπούλου

Θέατρο / Η Μαντώ, ο Αισχύλος και ο Στρίντμπεργκ προσγειώνονται στον κόσμο της Κιτσοπούλου

Στην πρόβα του νέου της έργου όλοι αναποδογυρίζουν, συντρίβονται, μοντάρονται, αλλάζουν μορφές και λένε λόγια άλλων και τραγούδια της καψούρας. Ποιος θα επικρατήσει στο τέλος;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Οι Αθηναίοι / «Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Η ηθοποιός Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου θυμάται τα χρόνια του Θεάτρου Τέχνης, το πείραμα και τις επιτυχίες του Χυτηρίου, περιγράφει τι σημαίνει γι' αυτή το θεατρικό σανίδι και συλλογίζεται πάνω στο πέρασμα του χρόνου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ