«Φαίδρας Έρως» της Σάρα Κέιν μέσα από τα λόγια της Παρθενόπης Μπουζούρη

«Φαίδρας Έρως» για δυο ακόμα παραστάσεις και μέσα από τα λόγια της Παρθενόπης Μπουζούρη Facebook Twitter
Τον ρόλο της Φαίδρας ερμηνεύει η Παρθενόπη Μπουζούρη. Φωτο: Εβίτα Σκουρλέτη
0

Η βάναυση φύση της αγάπης, των κοινωνικών σχέσεων, του μηδενισμού και της πίστης μέσα από το παράδειγμα μιας σχέσης μεταξύ μιας βασίλισσας και του θετού της γιου ζωντανεύουν στην παράσταση της Άντζελας Μπρούσκου «Φαίδρας Έρως», της κωμωδίας όπως την αποκαλούσε η συγγραφέας της, Σάρα Κέιν, που θα παιχτεί λόγω της μεγάλης προσέλευσης του κοινού για δυο ακόμα παραστάσεις στο θέατρο Σφενδόνη στις 5 και 6 Ιανουρίου.

Aμέσως μετά τον σάλο που είχε προκαλέσει με το πρώτο της έργο «Blasted» όταν ανέβηκε στο Royal Court, με τους κριτικούς να το θεωρούν αηδιαστικό και δυσάρεστο, ενώ ο Χάρολντ Πίντερ έσπευσε να την υπερασπιστεί δημοσίως, η Κέιν γράφει το 1996 για το Gate Theatre το «Φαίδρας Έρως» που σκηνοθέτησε η ίδια και που με τη σειρά του ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων με τον κριτικό της Telegraph να γράφει: «Εδώ δεν απαιτείται κριτικός θεάτρου, απαιτείται ψυχίατρος».

Το έργο είναι μια σύγχρονη διασκευή της Φαίδρας του Σενέκα, ενώ σε αντίθεση με το κλασικό δράμα, το μεγαλύτερο μέρος της βίαιης δράσης συμβαίνει στη σκηνή και όχι εκτός.

Η Άντζελα Μπρούσκου που μελετά επί σειρά ετών τη δραματουργία της Κέιν προχωρά με οδηγό το έργο σε μια τολμηρή και προκλητική αναθεώρηση του μύθου μέσα από το εμμονικό και καταστροφικό πάθος της Φαίδρας για τον θετό γιο της Ιππόλυτο. Το έργο αποκαλύπτει τη βίαιη φύση του έρωτα μέσα από τη δυσλειτουργία μιας σεξουαλικά διεφθαρμένης βασιλικής οικογένειας σε μια κοινωνία που έχει ως θρησκεία τη λατρεία διασημοτήτων.

Η Άντζελα Μπρούσκου που μελετά επί σειρά ετών τη δραματουργία της Κέιν προχωρά με οδηγό το έργο σε μια τολμηρή και προκλητική αναθεώρηση του μύθου μέσα από το εμμονικό και καταστροφικό πάθος της Φαίδρας για τον θετό γιο της Ιππόλυτο. Το έργο αποκαλύπτει τη βίαιη φύση του έρωτα μέσα από τη δυσλειτουργία μιας σεξουαλικά διεφθαρμένης βασιλικής οικογένειας σε μια κοινωνία που έχει ως θρησκεία τη λατρεία διασημοτήτων.

Το ρόλο της Φαίδρας ερμηνεύει η Παρθενόπη Μπουζούρη που μοιράζεται μαζί μας κάποιες σκέψεις για το έργο και την ηρωίδα.

«Το Φαίδρας Έρως είναι το δεύτερο έργο της Σάρα Κέιν. Μετά το Blasted και τη φοβερή επίθεση που δέχτηκε αναλαμβάνει να γράψει ένα έργο κατά παραγγελία, να μεταγράψει έναν ελληνικό μύθο.

Το Φαίδρας Έρως σκηνοθετείται από την ίδια και ανεβαίνει το 1996. Στη σκηνή ανεβαίνει το ανείπωτο! Ότι στην Αρχαία Τραγωδία λέγεται μόνο, στο Φαίδρας Έρως συμβαίνει. Το ακραίο παρουσιάζεται γυμνό και τρομερό. Τρομαγμένο και χωρίς άμυνες, όπως και η ίδια η Κέιν.

Ένα 25χρονο κορίτσι επιστρέφει στα μούτρα την υποκρισία βάζοντας τον ήρωα της, τον Ιππόλυτο να βγάζει την γλώσσα του σε θεσμούς, στη Βασιλεία και την Εκκλησία. Η Φαίδρα γελοία και μοιραία, σπαράζεται από έναν απαγορευμένο Έρωτα. Ο κόσμος των Ηρώων της Κέιν, ερμητικός, κλειστός, αιμομικτικός με ζωές σε αναμονή. Ο Ιππόλυτος έγκλειστος αδηφάγος, σάπιος, περιφέρει την άνοιά του περιμένοντας να συμβεί κάτι.

«Φαίδρας Έρως» για δυο ακόμα παραστάσεις και μέσα από τα λόγια της Παρθενόπης Μπουζούρη Facebook Twitter
Φαίδρας Έρως | Φωτο: Εβίτα Σκουρλέτη

Την ημέρα των γενεθλίων του η Φαίδρα αποφασίζει: ή θα τον έχω ή θα πεθάνω. Κοιτάει τον γκρεμό και πηδάει μέσα του. Απογυμνώνεται από κάθε άμυνα, κανιβαλίζεται, παραδίνεται, οδηγείται στην αυτοκτονία. Η ζωή χωρίς τον αγαπημένο είναι μια ζωή αφόρητη. Μετά την αυτοκτονία της Φαίδρας η δραματουργία της Κέιν εκτροχιάζεται. Το έργο εκτροχιάζεται. Η βία παροξύνεται. Ο κόσμος ανατρέπεται με την ταχύτητα όσων συμβαίνουν να είναι τεράστια. Ο νους παρεκτρέπεται. Το μέσα και το έξω συγχέονται.

"Η Ζωή επιτέλους…" κραυγάζει ο Ιππόλυτος.

Στην παράσταση η αυτοκτονία της Φαίδρας σηματοδοτεί τη βίαιη ρήξη των ορίων ανάμεσα στο πραγματικό και το μυθολογικό. Δυο κόσμοι αναμιγνύονται. Τέρατα, όνειρα και οράματα κατακλύζουν τη σκηνή.

Η Φαίδρα καίγεται. Ο Θησέας επιστρέφει. Στο όνειρό της; Στο όνειρό μας;

Γύπες κατατρώνε ό,τι απόμεινε από το κατακρεουργημένο σώμα του Ιππόλυτου . "Μακάρι να υπήρχαν κι άλλες στιγμές σαν κι αυτή", φωνάζει ο ήρωας. 

Η Φαίδρα τον παίρνει μαζί της στον κόσμο του μύθου και των νεκρών».

«Φαίδρας Έρως» για δυο ακόμα παραστάσεις και μέσα από τα λόγια της Παρθενόπης Μπουζούρη Facebook Twitter
Φαίδρας Έρως | Φωτο: Εβίτα Σκουρλέτη
«Φαίδρας Έρως» για δυο ακόμα παραστάσεις και μέσα από τα λόγια της Παρθενόπης Μπουζούρη Facebook Twitter
Φαίδρας Έρως | Φωτο: Εβίτα Σκουρλέτη
«Φαίδρας Έρως» για δυο ακόμα παραστάσεις και μέσα από τα λόγια της Παρθενόπης Μπουζούρη Facebook Twitter
Φαίδρας Έρως | Φωτο: Εβίτα Σκουρλέτη
«Φαίδρας Έρως» για δυο ακόμα παραστάσεις και μέσα από τα λόγια της Παρθενόπης Μπουζούρη Facebook Twitter
Φαίδρας Έρως | Φωτο: Εβίτα Σκουρλέτη
«Φαίδρας Έρως» για δυο ακόμα παραστάσεις και μέσα από τα λόγια της Παρθενόπης Μπουζούρη Facebook Twitter
Φαίδρας Έρως | Φωτο: Εβίτα Σκουρλέτη
«Φαίδρας Έρως» για δυο ακόμα παραστάσεις και μέσα από τα λόγια της Παρθενόπης Μπουζούρη Facebook Twitter
Φαίδρας Έρως | Φωτο: Εβίτα Σκουρλέτη
«Φαίδρας Έρως» για δυο ακόμα παραστάσεις και μέσα από τα λόγια της Παρθενόπης Μπουζούρη Facebook Twitter
Φαίδρας Έρως | Φωτο: Εβίτα Σκουρλέτη
«Φαίδρας Έρως» για δυο ακόμα παραστάσεις και μέσα από τα λόγια της Παρθενόπης Μπουζούρη Facebook Twitter
Φαίδρας Έρως | Φωτο: Εβίτα Σκουρλέτη

Φαίδρας Έρως

Μετάφραση: Διονύσης Καψάλης

Σκηνοθεσία - Εικαστική Άποψη: Άντζελα Μπρούσκου 

Σχεδιασμός Φωτισμών: Αλέξανδρος Πολιτάκης

Μουσική: Αλέξης Εφραιμίδης

Ηθοποιοί: Παρθενόπη Μπουζούρη, Τζέο Πακίτσας, Τσιμάρας Τζανάτος, Νατάσα Εξηνταβελώνη

Θέατρο Σφενδόνη

Μακρή 4, Αθήνα (στάση μετρό Ακρόπολη)

5 και 6 Ιανουαρίου 2022, στις 21:00

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρομέο Καστελούτσι: «Όπου παρεμβάλλεται το κράτος, δεν υπάρχει χώρος για τον έρωτα. Ο έρωτας είναι εναντίον του κράτους και το κράτος εναντίον του έρωτα».

Θέατρο / Ρομέο Καστελούτσι: «Πάντα κάποιος πολεμά τον έρωτα. Και οι εραστές είναι πάντα τα θύματα»

Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης, λίγο πριν επιστρέψει στην Αθήνα και στη Στέγη για να παρουσιάσει τη «Βερενίκη» του, μας μίλησε για τον έρωτα, τη γλώσσα και τη μοναξιά, την πολιτική και την ανυπέρβλητη Ιζαμπέλ Ιπέρ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ