Φεστιβάλ Αθηνών

Φεστιβάλ Αθηνών Facebook Twitter
Οθέλλος
0

Σαουμπινε, Οθέλλος

Ο νεωτεριστής, διεισδυτικός κι ευφάνταστος καλλιτεχνικός διευθυντής και σκηνοθέτης της βερολινέζικης Σάουμπινε, Τόμας Οστερμάιερ, κάνει στην Επίδαυρο παγκόσμια πρεμιέρα της δικής του εκδοχής του Οθέλλου του Ουίλιαμ Σαίξπηρ. Εισάγει για πρώτη φορά στην ορχήστρα τη χρήση βίντεο, με το οποίο το σύγχρονο κοινό του αρχαίου θεάτρου θα βλέπει πια τους ηθοποιούς σε γκρο πλαν. Η διάσημη τραγωδία της ζήλιας, του ρατσισμού, της αγωνίας της εξουσίας και της φαυλότητας θα διαδραματιστεί γύρω από μια πισίνα πετρελαίου. Για τον ίδιο τον Οστερμάιερ, βέβαια, και την ψυχαναλυτική του προσέγγιση, ο Οθέλλος είναι μάλλον ένα έργο για τη διεκδίκηση του έρωτα και την αποδοχή και λιγότερο για τη ζήλεια. Ένα έργο για το κακό και την ηδονή της καταστροφής, για την ανασφάλεια της ταξικής θέσης που βρίσκεται ο Μαυριτανός αξιωματικός και για την μειονεκτικότητα του χρώματός του απέναντι στη γυναίκα που λατρεύει. Για την ώρα, δεν ξέρουμε ούτε το χρώμα του πρωταγωνιστή, ούτε σε τι βαθμό οι εκπλήξεις της πρωτοποριακής αυτής παράστασης θα υπηρετήσουν πιστά το σαιξπηρικό κείμενο, στη μορφή που το ξέρουμε.

Θέατρο Τέχνης: Πλούτος - Πενίας Θρίαμβος

Όταν πριν δέκα χρόνια ο Διαγόρας Χρονόπουλος σκηνοθετούσε το ίδιο έργο για το ΚΘΒΕ, η Ελλάδα ζούσε στην παραζάλη της κίβδηλης ευμάρειας του χρηματιστηρίου. Τώρα, στον αντίποδα εκείνης της εποχής, με την οικονομική κρίση να κυριαρχεί, κρατάει την ίδια σκηνοθετική γραμμή, αλλά σαρκάζοντας τη νέα πραγματικότητα, δίνοντας μεγαλύτερη βαρύτητα στην Πενία. Έτσι κι αλλιώς, στην αριστοφανική αυτή κωμωδία ο Πλούτος είναι ένας ημίθεος που τον τύφλωσε ο Δίας για να ευνοεί μόνο τους αετονύχηδες και τους απατεώνες. Ο εργατικός και φτωχός, πλην τίμιος, Χρεμύλος παίρνει χρησμό από τους Δελφούς να περιθάλψει τον τυφλό θεό και να τον γιατρέψει. Ο Πλούτος στο τέλος γίνεται καλά, αποκαθιστά τους καλούς και καταδικάζει τους κακούς στη φτώχια. Το διαχρονικό αυτό έργο με το οποίο κλείνει φέτος το Φεστιβάλ Επιδαύρου μάς υπενθυμίζει παμπάλαια ελληνικά ελαττώματα και προαιώνιες ανθρώπινες αδυναμίες. Η μετάφραση είναι του ποιητή Γιάννη Βαρβέρη, τα σκηνικά κοστούμια του Πάρι Μέξη, οι χορογραφίες της Σοφίας Σπυράτου και παίζουν οι: Κάτια Γέρου, Δημήτρης Λιγνάδης, Αλέξανδρος Μυλωνάς, Μάνια Παπαδημητρίου, Κωστής Καπελώνης, Κώστας Βελέντζας και άλλοι εξαίρετοι ηθοποιοί του Θεάτρου Τέχνης.

Εθνικό Θέατρο: Ευριπίδη, Ορέστης

Φορέας μιας μεγάλης ύβρης, της μητροκτονίας, αλλά και της μεγάλης κατάρας του οίκου των Ατρειδών, ο Ορέστης προσπαθεί να ξεφύγει απεγνωσμένα από τις Ερινύες, τη μοίρα και την καταδίκη του σε θάνατο. Στο πλευρό του η ηθική συν-αυτουργός Ηλέκτρα. Απελπισμένος ζητάει τη βοήθεια του Μενελάου, της Ελένης και του πατέρα της και παππού του Τυνδάρεω. Του την αρνούνται κι έτσι τα δύο αδέλφια καταστρώνουν σχέδιο να εκδικηθούν με τον θάνατο της Ελένης. Σύμμαχός τους σ' αυτό το νέο έγκλημα ο πιστός φίλος Πυλάδης. Έτσι ξαναμπαίνουν σ' έναν φαύλο κύκλο βίας, μίσους, αίματος. Το συμβατικό αίσιο τέλος δίνει ο Απόλλωνας ως από μηχανής θεός. Γραμμένο από τον Ευριπίδη το 408 π.Χ., λίγο πριν το τέλος του Πελοποννησιακού Πολέμου και έναν χρόνο πριν αφήσει ο ποιητής την Αθήνα για τη Μακεδονία, καταγγέλλει μια δημοκρατία διαλυμένη και παρηκμασμένη σε όλα τα επίπεδα. Έτσι, καθόλου τυχαία, οι ήρωές του εδώ κουβαλούν έναν αρχαίο μύθο που έχει οριστικά κλείσει τον κύκλο του, τόσο ιστορικά όσο και φαντασιακά. Ο σκηνοθέτης Γιάννης Χουβαρδάς παραθέτει από τη μια μεριά τα μυθικά πρόσωπα κι από την άλλη τον χορό -νέα παιδιά, αγόρια κορίτσια- σε πρωταγωνιστικό ρόλο. Ένας νεωτερισμός που ενδυματολογικά και υποκριτικά παραπέμπει στο σήμερα, δίνοντας στην παράσταση πολιτική διάσταση. Μια νέα γενιά που αναρωτιέται για τη σημασία των πράξεων ενός κόσμου κι ενός συστήματος αξιών που καταρρέει.

Σε μετάφραση Στρατή Πασχάλη και με πρωταγωνιστές τους Νίκο Κουρή, Στεφανία Γουλιώτη, Τάνια Τρύπη, Ακύλλα Καραζήση, Χρήστο Στέργιογλου, Κώστα Βασαρδάνη, Μανώλη Μαυροματάκη, Γεωργιάννα Νταλάρα, Νίκο Καραθάνο και Γιώργο Γλάστρα.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ο Στρίντμπεργκ και η «Ορέστεια» προσγειώνονται στον κόσμο της Λένας Κιτσοπούλου

Θέατρο / Η Μαντώ, ο Αισχύλος και ο Στρίντμπεργκ προσγειώνονται στον κόσμο της Κιτσοπούλου

Στην πρόβα του νέου της έργου όλοι αναποδογυρίζουν, συντρίβονται, μοντάρονται, αλλάζουν μορφές και λένε λόγια άλλων και τραγούδια της καψούρας. Ποιος θα επικρατήσει στο τέλος;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Οι Αθηναίοι / «Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Η ηθοποιός Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου θυμάται τα χρόνια του Θεάτρου Τέχνης, το πείραμα και τις επιτυχίες του Χυτηρίου, περιγράφει τι σημαίνει γι' αυτή το θεατρικό σανίδι και συλλογίζεται πάνω στο πέρασμα του χρόνου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ