Το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου επαναφέρει το ραδιοφωνικό θέατρο με 5 νέες παραγωγές

Το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου επαναφέρει το ραδιοφωνικό θέατρο με 5 νέες παραγωγές Facebook Twitter
Τα νέα radio plays θα αρχίσουν να μεταδίδονται στις αρχές Δεκεμβρίου, ένα κάθε βδομάδα, με κοινό θέμα το ελληνικό αστυνομικό διήγημα. Οι πέντε σκηνοθέτες που θα παρουσιάσουν αυτά τα πρότζεκτ (από πάνω αριστερά στην εικόνα) είναι η Μαρία Μαγκανάρη, ο Αργύρης Ξάφης, ο Δημήτρης Καταλειφός, η Ελένη Σκότη και ο Γιάννης Χουβαρδάς. Εικονογράφηση: Ατελιέ LiFO
0



ΜΠΟΡΕΙ Η ΠΑΝΔΗΜΙΑ
να είχε ως αποτέλεσμα μια κλειστή Πειραιώς 260 καθ' όλη τη διάρκεια του φετινού καλοκαιριού και ένα «υποσύνολο» του αρχικά σχεδιασμένου προγράμματος για το 2020 σε Ηρώδειο και Επίδαυρο, όμως η ευχάριστη είδηση της ανακοίνωσης των χειμερινών δράσεων του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου έρχεται να καλύψει τα κενά τόσο για το κοινό όσο και για μια μερίδα καλλιτεχνών που έμειναν μετέωροι.

Λειτουργώντας, τρόπον τινά, σαν μια μετάβαση από τις καλοκαιρινές παραστάσεις στον σχεδιασμό ενός πανηγυρικού, διευρυμένου φεστιβάλ για το 2021, αλλά και σηματοδοτώντας παράλληλα τη νέα εποχή (και τους νέους στόχους) που εκφράζει η καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ Κατερίνα Ευαγγελάτου, τα workshops, τα σεμινάρια και όλα όσα θα πραγματοποιηθούν από τέλη Οκτωβρίου μέχρι τα Χριστούγεννα αναμένεται να προσελκύσουν ξανά το ενδιαφέρον κοινού και επαγγελματιών στην Πειραιώς.

Πιο συγκεκριμένα, το «Open Plan», που έχει ανακοινωθεί ήδη, είναι η νέα ενότητα που εγκαινιάζει φέτος το Φεστιβάλ και περιλαμβάνει πλήθος δράσεων: εργαστήρια, σεμινάρια και masterclasses. «Μας ενδιαφέρει η προετοιμασία του κοινού μας και των καλλιτεχνών για ενότητες που θα δούμε του χρόνου το καλοκαίρι στο Φεστιβάλ, όπως το street dance και η ηλεκτρονική/πειραματική μουσική», εξηγεί στη LiFO η Κατερίνα Ευαγγελάτου, «αλλά και η μετεξέλιξη και το μπόλιασμα άλλων τεχνών με το αρχαίο δράμα. Ταυτόχρονα επιδιώκουμε να δημιουργήσουμε δημιουργική γέφυρα επικοινωνίας μεταξύ Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών».

Έτσι, το φεστιβάλ διοργανώνει εργαστήριο μόδας με την Ιωάννα Κουρμπέλα (που απευθύνεται σε όλους), εργαστήριο χορογραφίας για εφήβους με τη Μαριάννα Καβαλλιεράτου και τον Γιώργο Μιζήθρα, σεμινάρια όπως αυτό του Kader Attou πάνω στο street dance για επαγγελματίες χορευτές και χορεύτριες και, φυσικά, τα ήδη πολυαναμενόμενα «Long Weekends», τριήμερα workshops με σημαντικούς εισηγητές, ξεκινώντας από τον Κρίστοφερ Ρίπινγκ και συνεχίζοντας με τον Τόμας Οστερμάιερ και την ομάδα της Μαγκί Μαρέν, ώστε να έρθουν οι επαγγελματίες του θεάτρου και του χορού σε επαφή με διεθνείς καλλιτέχνες, να καλλιεργήσουν τα εργαλεία τους, να εμπνευστούν και να δημιουργήσουν.

Το ραδιοφωνικό θέατρο είναι ένα πολύ ιδιαίτερο είδος, που θέλει ειδική αντιμετώπιση, και οι συνάδελφοι σκηνοθέτες που θα ασχοληθούν θα το καταλάβουν όταν βρεθούν στο στούντιο για την πρόβα. Έχει μεγάλη σημασία το ποιοι ηθοποιοί θα επιλεγούν, καθώς αυτή η καθαρά ακουστική συνθήκη διογκώνει τη δύναμη του λόγου. Αυτό σημαίνει ότι ίσως χρειάζεται μια ειδική αισθητική αντιμετώπιση στην εκφορά του λόγου, στη χρήση του μικροφώνου και γενικότερα στο sound design.

Με ποια κριτήρια θα γίνει όμως η επιλογή των συμμετεχόντων καλλιτεχνών; «Ο καθένας από τους εισηγητές έχει ζητήσει διαφορετικά πράγματα στις αιτήσεις και οι ίδιοι, μαζί με την ομάδα του Φεστιβάλ, θα κάνουν την τελική επιλογή».

Ενώ όμως όλα τα παραπάνω απευθύνονται σε επαγγελματίες ή σε κοινό με συγκεκριμένα ενδιαφέροντα (χορός, μόδα), μια άλλη δράση του Φεστιβάλ έρχεται να «κουμπώσει» πάνω σε ένα καίριο trend της εποχής και αναμένεται να αγκαλιαστεί από μια ευρύτερη μερίδα του κοινού: όπως αποκαλύπτει αποκλειστικά στη LiFO η Κατερίνα Ευαγγελάτου, το Φεστιβάλ Αθηνών πρόκειται να επαναφέρει το είδος του ραδιοφωνικού θεάτρου με πέντε νέες παραγωγές που θα κάνουν πρεμιέρα προσεχώς.

«Όλη η ομάδα του Φεστιβάλ προβληματίζεται σχετικά με την τεράστια δυσκολία που έχει βρει τους ανθρώπους του πολιτισμού αλλά και την κοινωνία γενικότερα. Μια κοινωνία χωρίς πνευματική τροφή είναι νεκρή» ξεκινά να περιγράφει σχετικά με αυτή την καινοτομία η κ. Ευαγγελάτου.

«Προσπαθούμε, όλο αυτό το διάστημα, να βρούμε τρόπους να μη σταματήσει η ενασχόληση των καλλιτεχνών με το αντικείμενό τους αλλά και να μη σταματήσει ο διάλογος ανάμεσα στους καλλιτέχνες και το κοινό. Ένα πρώτο, πολύ έντονο κύμα προέκυψε παγκοσμίως με τις ψηφιακές αναμεταδόσεις, τα live streamings, την οπτική αναμετάδοση των παραστάσεων και την παραγωγή νέων ταινιών μικρού ή μεγάλου μήκους, εμπνευσμένων από την τωρινή κατάσταση.

Το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου επαναφέρει το ραδιοφωνικό θέατρο με 5 νέες παραγωγές Facebook Twitter
Κατερίνα Ευαγγελάτου: «Μας ενδιέφερε πολύ να διερευνήσουμε κάτι που μοιάζει να πηγαίνει κόντρα στην εποχή του, που ωστόσο κρύβει κατά τη γνώμη μου πολλές δυνατότητες από πλευράς σκηνοθεσίας, υποκριτικής, μουσικής, sound design και πολλών άλλων παραμέτρων, σε ένα πολύ ανοιχτό πλαίσιο». Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν / LiFO

Ένα άλλο ενδιαφέρον πεδίο, όμως, που εξελίσσεται, και με τα podcasts τελευταία, είναι το αυστηρά ακουστικό, που δεν περιλαμβάνει το οπτικό ερέθισμα. Στην Ελλάδα έχουμε μεγάλη παράδοση ραδιοφωνικού θεάτρου, που σταδιακά ατόνησε και τελικά εξαφανίστηκε με την έλευση της τηλεόρασης. Κατά τη γνώμη μου, όμως, το ραδιόφωνο δημιουργεί μια πολύ ενδιαφέρουσα συνάντηση ακροάματος και ακροατή. Βάζει τον ακροατή σε μια άλλη θέση, εντελώς συμπρωταγωνιστική, σε μια μοναχική εμπειρία υψηλής συγκέντρωσης, για να μπορέσει να αφουγκραστεί τον καινούργιο κόσμο που ανοίγεται μπροστά του μόνο μέσω της αίσθησης της ακοής, να αφήσει τη φαντασία του πολύ περισσότερο ελεύθερη, ώστε να μπορέσει να φτάσει σε πολύ βαθιές περιοχές.

Εξάλλου, ακριβώς επειδή το θέατρο αυτήν τη στιγμή βρίσκεται σε κίνδυνο και αντιμετωπίζει τεράστιους περιορισμούς, η σκέψη ήταν με ποιον τρόπο θα φτιάξουμε πρότζεκτ που να είναι υλοποιήσιμα και να βοηθήσουν όχι μόνο το κοινό να έχει επαφή με το θέατρο αλλά και τους καλλιτέχνες να είναι ενεργοί. Με αυτόν τον τρόπο θα υπάρξει μια πρακτική διασφάλιση για έναν αριθμό καλλιτεχνών, και μάλιστα με κάτι που αποτελεί πρόκληση, γιατί πιθανότατα οι ηθοποιοί και οι σκηνοθέτες δεν θα το έχουν δοκιμάσει ξανά. Κάνουμε ό,τι μπορούμε για να προσφέρουμε εργασία με έναν τρόπο δημιουργικό».

Αποτελεί σαφώς στοίχημα για το Φεστιβάλ Αθηνών αυτό το νέο εγχείρημα του να φέρει το νεανικό κοινό κοντά σε ένα είδος που του είναι άγνωστο και, κατά κάποιον τρόπο, αντιτίθεται στην πρωτοκαθεδρία της εικόνας. Η κ. Ευαγγελάτου επιβεβαιώνει: «Μας ενδιέφερε πολύ να διερευνήσουμε κάτι που μοιάζει να πηγαίνει κόντρα στην εποχή του, που ωστόσο κρύβει κατά τη γνώμη μου πολλές δυνατότητες από πλευράς σκηνοθεσίας, υποκριτικής, μουσικής, sound design και πολλών άλλων παραμέτρων, σε ένα πολύ ανοιχτό πλαίσιο».

Ποιες απαιτήσεις έχει, όμως, ένα τέτοιο εγχείρημα; «Το ραδιοφωνικό θέατρο είναι ένα πολύ ιδιαίτερο είδος, που θέλει ειδική αντιμετώπιση, και οι συνάδελφοι σκηνοθέτες που θα ασχοληθούν θα το καταλάβουν όταν βρεθούν στο στούντιο για την πρόβα. Έχει μεγάλη σημασία το ποιοι ηθοποιοί θα επιλεγούν, καθώς αυτή η καθαρά ακουστική συνθήκη διογκώνει τη δύναμη του λόγου. Αυτό σημαίνει ότι ίσως χρειάζεται μια ειδική αισθητική αντιμετώπιση στην εκφορά του λόγου, στη χρήση του μικροφώνου και γενικότερα στο sound design».

Τα νέα radio plays θα αρχίσουν, λοιπόν, να μεταδίδονται στις αρχές Δεκεμβρίου, ένα κάθε βδομάδα, με κοινό θέμα το ελληνικό αστυνομικό διήγημα. «Διάλεξα αυτόν τον άξονα γιατί μου αρέσουν πολύ τα αστυνομικά και πιστεύω ότι θα έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον υπό αυτό το πρίσμα, του ραδιοφωνικού θεάτρου. Το μυστήριο, η ατμόσφαιρά τους είναι ιδανική για τον ελλειπτικό κόσμο του ραδιοφώνου. Διαβάζω αστυνομικά από μικρή, στο γυμνάσιο έτρεφα μια ιδιαίτερη αδυναμία στην Άγκαθα Κρίστι, λατρεύω το ιδιαίτερο χιούμορ αυτής της λογοτεχνίας» καταλήγει η κ. Ευαγγελάτου. Οι πέντε σκηνοθέτες που θα παρουσιάσουν αυτά τα πρότζεκτ είναι ο Γιάννης Χουβαρδάς, ο Δημήτρης Καταλειφός, η Ελένη Σκότη, ο Αργύρης Ξάφης και η Μαρία Μαγκανάρη. Προσεχώς θα ανακοινωθούν οι τίτλοι των έργων και οι ερμηνευτές.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Στην έρημη Πειραιώς 260

Θέατρο / Στην έρημη Πειραιώς 260

Η LiFO περιπλανήθηκε με 8 καλλιτέχνες στα κτίρια και στο προαύλιο του «σπιτιού» του Φεστιβάλ Αθηνών, που φέτος θα παραμείνει κλειστό, και συνομίλησε μαζί τους για τις αναμνήσεις τους, αναμένοντας τη διευρυμένη διοργάνωση του 2021.
ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑ / ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΠΑΡΙΣ ΤΑΒΙΤΙΑΝ
«Ο Βυσσινόκηπος»: Ακούστε το αριστούργημα του Τσέχοφ, με την Μαίρη Αρώνη στο ρόλο της Λιούμποφ Αντρέγιεβνα

Podcast / «Ο Βυσσινόκηπος»: Ακούστε το αριστούργημα του Τσέχοφ, με την Μαίρη Αρώνη στο ρόλο της Λιούμποφ Αντρέγιεβνα

Είναι Μάιος και οι βυσσινιές έχουν ανθίσει. Δώδεκα άτομα συγκεντρώνονται στο κτήμα της Λιούμποφ, στην εξοχή. Μαζί θα περάσουν τους επόμενους μήνες, μέχρις ότου ο ξακουστός βυσσινόκηπος της οικογένειας χαθεί οριστικά λόγω ανεξόφλητων χρεών.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ