Φεύγοντας από τους "Ξένους" με ένα "ουφ" ανακούφισης

Φεύγοντας από τους "Ξένους" με ένα "ουφ" ανακούφισης Facebook Twitter
Ο συγγραφέας φιλόδοξα προσπαθεί να μιλήσει για το «ξένο», που στην πιο προφανή εκδοχή του αφορά την προβληματική σχέση των γηγενών με τους μετανάστες...
0

Το έργο του Σέρτζι Μπελμπέλ «Ξένοι», που παρουσιάζεται στη σκηνή του Νέου Rex (Εθνικό Θέατρο), σε σκηνοθεσία Νίκου Μαστοράκη, εξελίσσεται σε ένα διαμέρισμα κάποιας δυτικής πόλης σε δύο χρόνους: τη δεκαετία του '60 και τη σημερινή εποχή. Οι δύο χρονικές περίοδοι συμπλέκονται, καθώς οι ήρωες της ιστορίας είναι μέλη της ίδιας οικογένειας. Κεντρικό πρόσωπο είναι η Μητέρα, μια γυναίκα με ισχυρή προσωπικότητα και διαψευσμένη ζωή, που ακόμη και στα τελευταία της (άρρωστη από καρκίνο) δηλητηριάζει τη ζωή του γιου και της κόρης της – ο άνδρας της, σκιώδης φιγούρα, σαν να μην υπάρχει. Η ομοφυλοφιλία του γιου μοιάζει να προκύπτει ως αντίδραση στη δυναστική μητριαρχία, όπως και το ότι η κόρη το σκάει με τον γιο της οικογένειας των μεταναστών που ζουν σε διαμέρισμα της ίδιας πολυκατοικίας.


Σάραντα χρόνια μετά, μεσήλικη πια, η κόρη επανέρχεται στο πατρικό, όπου ζει μόνον ο σταθερά αξιοθρήνητος πατέρας, μαζί με την (ξένη) γυναίκα που τον φροντίζει. Τον συντηρεί ο γιος του. Η κόρη είναι εξίσου διαψευσμένη όσο και η μητέρα της και εξίσου αποτυχημένη στην ανατροφή των παιδιών της όσο κι εκείνη.

Ο Μπελμπέλ, όμως, θέλει να πει πολλά, ανακατεύει ρεαλιστικά στοιχεία και συμβολισμούς (το «παλιό» σπίτι/η γερασμένη Ευρώπη, ο Ξένος, το νέο αίμα που δεν κληρονομεί αλλά αγοράζει το σπίτι κ.ο.κ.) και τελικά βαρυφορτώνει την ιστορία του σε βαθμό που να πληγώνεται θανάσιμα η δραματουργική ισορροπία του έργου.


Ο συγγραφέας φιλόδοξα προσπαθεί να μιλήσει για το «ξένο», που στην πιο προφανή εκδοχή του αφορά την προβληματική σχέση των γηγενών με τους μετανάστες – κάποια μέρα ως γείτονες αναστατώνουν τη μέχρι τούδε οικεία, σταθερή συνθήκη ζωής της μέσης αστικής οικογένειας. Η αναγκαστική γειτνίαση μαζί τους, ωστόσο, δεν είναι πιο δύσκολη από την εξίσου αναγκαστική συμβίωση των μελών μιας οικογένειας. Ούτε τόσο τρομακτική όσο η αναγκαστική συνύπαρξη με έναν εαυτό αποξενωμένο από την ουσία του.


Ως ιδέα είναι καλή. Σκέφτομαι πως το διαμέρισμα θα μπορούσε να αποτελεί κάτι σαν εξέλιξη του σπιτιού της Μπερνάρντα Άλμπα (του Λόρκα, 1936) και η Μητέρα του Μπελμπέλ μία από τις κόρες της που, μετά τον θάνατό της, απελευθερωμένη από το δυναστικό καθεστώς της, έφυγε για την πόλη, όπου και συνέχισε τη θλιβερή ζωή της. Τα παιδιά συχνά επαναλαμβάνουν τους γονείς τους, παγιδευμένα σε επιλογές αντίδρασης που αναπαράγουν με παρόμοιο ή διαφορετικό τρόπο το παλιό δράμα. Ναι, ο Πέπε Ρομάνο από το έργο του Λόρκα θα μπορούσε να είναι ο μεγάλος και ο μικρός γιος της οικογένειας των μεταναστών: ο πρώτος ξελογιάζει την κόρη και ο δεύτερος θα αγοράσει, τελικά, το διαμέρισμα-εστία της ιστορίας.

Φεύγοντας από τους "Ξένους" με ένα "ουφ" ανακούφισης Facebook Twitter
Κόβω το κεφάλι μου ότι ο Νίκος Μαστοράκης, που σκηνοθέτησε την παράσταση, αναγνώρισε από την αρχή τις αδυναμίες του έργου...


Ο Μπελμπέλ, όμως, θέλει να πει πολλά, ανακατεύει ρεαλιστικά στοιχεία και συμβολισμούς (το «παλιό» σπίτι/η γερασμένη Ευρώπη, ο Ξένος, το νέο αίμα που δεν κληρονομεί αλλά αγοράζει το σπίτι κ.ο.κ.) και τελικά βαρυφορτώνει την ιστορία του σε βαθμό που να πληγώνεται θανάσιμα η δραματουργική ισορροπία του έργου. Ο καρκίνος της μητέρας, η ομοφυλοφιλία του γιου, οι ξένοι γείτονες (όχι μόνο οι δυο γιοι αλλά και η μητέρα τους – ρόλος χωρίς λόγο ύπαρξης), η ξένη που φροντίζει τον γέρο (ο οποίος, μάλιστα, θέλει σεξ μαζί της, μια που την έχει παντρευτεί κρυφά), το μικρό παιδί που, ως ενήλικος, αγοράζει το σπίτι, επειδή, και καλά, η Μητέρα κάποτε του είχε πει δυο καλές κουβέντες –ενώ δεν είχε πει ποτέ καλό λόγο στα παιδιά της–, ένα πλήθος στοιχείων και λεπτομερειών, όχι μόνο δεν προσφέρουν τίποτα στην ουσία της ιστορίας αλλά προκαλούν δυσφορία. Όπως όταν τρως ένα φαγητό που μοιάζει καταρχάς νόστιμο, αλλά σύντομα διαπιστώνεις ότι ο πλούτος των υλικών ακυρώνει, τελικά, τη γευστική ισορροπία.


Κόβω το κεφάλι μου ότι ο Νίκος Μαστοράκης, που σκηνοθέτησε την παράσταση, αναγνώρισε από την αρχή τις αδυναμίες του έργου. Φαντάζομαι ότι δεν αρνήθηκε την πρόταση, αφού το να σκηνοθετεί είναι η δουλειά του. Ωστόσο, το αποτέλεσμα ήταν συνολικά ανέμπνευστο – από τη σκηνογραφία και τα κοστούμια της Εύας Νάθενα έως τις ερμηνείες των καλών ηθοποιών που συμμετέχουν. Σίγουρα, η Λυδία Κονιόρδου, ο Θέμης Πάνου, ο Παντελής Παπαδόπουλος, η Μαρσέλα Λένα, ο Δημήτρης Πασσάς, ο Κρις Ραντάνοφ, η Δανάη Σκιάδη και ο Νικόλας Χανακούλας δεν φταίνε που έφυγα από το θέατρο μ' ένα «ουφ» ανακούφισης.

Ιnfo:

Μετάφραση: Μαρία Χατζηεμμανουήλ

Σκηνοθεσία: Νίκος Μαστοράκης

Διανομή: Εμίλ Γκριγκόροφ, Λυδία Κονιόρδου, Μαρσέλα Λένα, Γιάννης Μαυρόπουλος, Θέμης Πάνου, Δημήτρης Πασσάς, Παντελής Παπαδόπουλος, Κρις Ραντάνοφ, Δανάη Σκιάδη, Νικόλας Χανακούλας

ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ-ΝΕΟ REX,

Πανεπιστημίου 48, τηλ. 210.3305074, 210.7234567

Ημέρες και ώρες παραστάσεων

Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο 21:00

Κυριακή 19.30

Τιμές εισιτηρίων: € 10-15

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Θέατρο / «Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Ο Βασίλης Μαγουλιώτης και ο Γιώργος Κουτλής συνσκηνοθετούν τον Νίκο Καραθάνο και την ομάδα των «Παιχτών» σε ένα νέο έργο με έναν αδηφάγο παραγωγό, έναν «ποιοτικό» σκηνοθέτη, έναν «εμπορικό» ηθοποιό, και τον γολγοθά της προετοιμασίας μιας παράστασης που πρέπει να αφορά τους πάντες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Θέατρο / Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Πατροκτονίες δεν επιτελούν, πλέον, μόνον οι γιοι αλλά και οι θυγατέρες, όπως διαπιστώνουμε στη μαύρη κωμωδία «Ο τρόμος του κροκόδειλου» που σκηνοθετεί ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος στο Θέατρο του Νέου Κόσμου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ένα τετραήμερο με ψηφιακή και αναλογική τέχνη στη Νέα Υόρκη

Αποστολή στη Νέα Υόρκη / «Ο καλλιτέχνης δεν χρειάζεται να αποδείξει ότι είναι πιο έξυπνος από το AI, αλλά ότι μπορεί να γίνει πιο δημιουργικός»

Η LiFO παρακολούθησε τέσσερα έργα ψηφιακής τέχνης και χορού με τα οποία το Ίδρυμα Ωνάση και η πλατφόρμα Onassis ONX συμμετείχαν στο φημισμένο νεοϋορκέζικο φεστιβάλ «Under the radar».
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
O οdy icons τραγουδάει Λαπαθιώτη σε μια παράσταση του Γιάννη Σκουρλέτη και της bijoux de kant

Θέατρο / «Ο Λαπαθιώτης έφερνε τη νύχτα μέσα στη μέρα, κάτι που σήμερα αποκαλούμε "κουίρ"»

Ο περφόρμερ και δημιουργός της αβανγκάρντ μουσικής οdy icons ερμηνεύει ποιήματα του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη μελοποιημένα από τον Χρίστο Θεοδώρου στη νέα παράσταση της bijoux de kant.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Θέατρο / Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Η Ορχήστρα των Μικρών Πραγμάτων παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα «Το Συνέδριο για το Ιράν» του Βιριπάγιεφ, έναν ιδιότυπο αγώνα λόγου που είναι σμιλεμένος σκηνοθετικά με τέτοιον τρόπο, ώστε να μην μοιάζει με ακαδημαϊκή «εισήγηση».
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Θέατρο / «Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Τριάντα χρόνια μετά το εκρηκτικό ντεμπούτο της στη θεατρική σκηνή με το έργο «Blasted», συνάδελφοι και συνεργάτες της σπουδαίας συγγραφέως μιλάνε για την ίδια και το έργο της.
THE LIFO TEAM
Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Portraits 2025 / Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Εδώ και δέκα χρόνια ο Χρήστος Παπαδόπουλος χορογραφεί εικόνες γαλήνιες ή ανησυχητικές, με το μινιμαλιστικό του λεξιλόγιο να εκφράζει τη δύναμη της ανθρώπινης επαφής, την προσωπική ελευθερία στη συνθήκη της κοινής εμπειρίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζαβαλάς Καρούσος: Η θυελλώδης ζωή του ηθοποιού που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Τζαβαλάς Καρούσος: Ο ηθοποιός που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Ηθοποιός, μεταφραστής, αγωνιστής της αριστεράς, ο Τζαβαλάς Καρούσος που πέθανε σαν σήμερα το 1969 είχε ως στόχο του τη βελτίωση της ζωής των συνανθρώπων του και τη δικαίωση του καθημερινού τους μόχθου μέσα από τον σοσιαλισμό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Το "δημοφιλής" είναι ό,τι πιο προσβλητικό έχουν πει για μένα»

Portraits 2025 / Η Ελένη Ράντου κάνει το πάρτυ της ζωής της. Και στο τέλος ξεσπά σε λυγμούς.

Με την παράσταση-φαινόμενο «Το πάρτυ της ζωής μου» η Ελένη Ράντου ξετυλίγει με χιούμορ και αφοπλιστική ειλικρίνεια πενήντα χρόνια «τραυμάτων» με φόντο τη μεταπολιτευτική Ελλάδα και αναζητά τους λόγους που αξίζει να ζεις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ