Για το Ακραιόφιλο, ένα θεατρικό έργο - προβολέα της σχέσης των ανθρώπων με τον κόσμο σήμερα

Για το Ακραιόφιλο, ένα θεατρικό έργο - προβολέα της σχέσης των ανθρώπων με τον κόσμο σήμερα Facebook Twitter
Στο έργο πρωταγωνιστούν τρία πρόσωπα που βρίσκονται σε κρίσιμη φάση της ζωής τους, όταν διαπιστώνουν ότι η ζωή τους δεν ανταποκρίνεται στις βαθύτερες ανάγκες και επιθυμίες τους.
0

Η Ρουμάνα Αλεξάντρα Μπαντεά, γεννημένη το 1980 στη Ρουμανία, αφού σπούδασε σκηνοθεσία στην Ανώτερη Εθνική Σχολή Θεατρικής και Κινηματογραφικής Τέχνης στο Βουκουρέστι, εγκαταστάθηκε το 2003 στο Παρίσι. Εργάστηκε ως σκηνοθέτις, αλλά τα τελευταία χρόνια έχει ρίξει το βάρος στη συγγραφή και από το 2009 έχουν κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις L' Arche τα θεατρικά της Contrôle d' identité, Mode d' emploi, Burnout και Pulvérisés. Το τελευταίο βραβεύτηκε το 2013 με το Μεγάλο Βραβείο Δραματικής Λογοτεχνίας και το 2014 παρουσιάστηκε στο Εθνικό Θέατρο του Στρασβούργου.


Στο Στρασβούργο σπούδασε (Λογοτεχνία και Γλωσσολογία) και ζει η Ελιζαμπέτ Μαρί που σκηνοθετεί το καινούργιο έργο της Μπαντέα, "Ακραιόφιλο" (Extremophile, 2015) για το Φεστιβάλ Αθηνών (θα το δούμε στις 6 και 7 Ιουλίου). Η ζωή της είχε διάφορα ενδιαφέροντα κεφάλαια: από ανταποκρίτρια για την εκπομπή «Panorama» του France Culture κατέληξε στο θέατρο και το 1979 ίδρυσε την Ομάδα Scarface Εnsemble μαζί με τους Bernard Bloch και Ismaïl Safouan. Τα τελευταία χρόνια παρουσιάζει παραστάσεις που ενώνουν μουσική και θεατρική έρευνα, ενώ διατηρεί ειδικό ενδιαφέρον για το θέατρο που απευθύνεται σε ειδικές κατηγορίες κοινού και γίνεται σε εξωθεατρικούς χώρους (βιβλιοθήκες, φυλακές, ξενώνες για ανθρώπους που χρειάζονται βοήθεια, καντίνες εργοστασίων, διαμερίσματα και πλατείες).

Οι επιλογές μας έχουν αντίκτυπο όχι μόνο στον τρόπο που ζούμε εμείς οι ίδιοι, αλλά και στο πώς εξελίσσονται τα πράγματα γύρω μας. Η σύγκρουση σε κοινωνικό και υπαρξιακό επίπεδο είναι ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον θέμα γιατί μέσα από τον αγώνα του ανθρώπου με τον εαυτό του, και μέσα στο σύνολο που ζει, μπορεί να προκύψει η λύση, η κάθαρση και η λύτρωση.


Πέρσι η Ελιζαμπέτ Μαρί σκηνοθέτησε το Μαργαρίτα, Πενθεσίλεια, Ιώ στο Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων, συνδέοντας ένα κείμενο της Σβετλάνα Αλεξίεβιτς με την Πενθεσίλεια του Κλάιστ και τον Προμηθέα Δεσμώτη του Αισχύλου. Η παράσταση, στην οποία έπαιζαν η Ρηνιώ Κυριαζή και η τουρκικής καταγωγής Σελίν Αλτιπαρμάκ (που ζει στη Γαλλία), παρουσιάστηκε στη συνέχεια στο Στρασβούργο και στην Κωνσταντινούπολη.


Οι τρεις γυναίκες συνεχίζουν τη συνεργασία τους στο Ακραιόφιλο, σ' ένα σχήμα που εμπλουτίζεται από τον Γάλλο Ζακ Ρεϊνάρ και τον Ιάσονα Bitter Κουρούνη. Στο έργο πρωταγωνιστούν τρία πρόσωπα που βρίσκονται σε κρίσιμη φάση της ζωής τους, όταν διαπιστώνουν ότι η ζωή τους δεν ανταποκρίνεται στις βαθύτερες ανάγκες και επιθυμίες τους: ένας σύμβουλος υπουργού, παντρεμένος, αλλά ερωτευμένος με τον Αχμάτ, μια ερευνήτρια που θυσίασε τον μεγάλο της έρωτα για την επιστημονική καριέρα (είναι αυτή που αναζητεί το μυστικό της ζωής στα ακραιόφιλα, στα βάθη του ωκεανού), κι ένας στρατιώτης που κλεισμένος σ' ένα βαν, παρακολουθεί στους υπολογιστές την εικόνα που στέλνουν τα drones από περιοχές τρομοκρατών στην άλλη άκρη του πλανήτη.


Με αφορμή την παράσταση, η Ελιζαμπέτ Μαρί μοιράστηκε κάποιες σκέψεις της για τους εσωτερικούς και εξωτερικούς φράκτες που εμποδίζουν τους ανθρώπους να ζήσουν ειρηνικά με τον εαυτό τους και με τους άλλους.

Για το Ακραιόφιλο, ένα θεατρικό έργο - προβολέα της σχέσης των ανθρώπων με τον κόσμο σήμερα Facebook Twitter
Ο λόγος της Μπαντεά μοιάζει απλός, αλλά πηγαίνει σε μεγάλο βάθος. Συνδέει ιστορίες διαφορετικών ανθρώπων με τρόπο που δείχνει τη σχέση του ατόμου με τον κόσμο.

— Αυτή η περίφημη «πολυπολιτισμικότητα», για την οποία πολύς λόγος έγινε στις ευρωπαϊκές χώρες τις τελευταίες δεκαετίες, πόσο «πραγματική» υπήρξε; Η άνοδος του ρατσισμού, της ξενοφοβίας και των ακροδεξιών ιδεών στην Ευρώπη σημαίνει ότι κάτι δεν λειτούργησε σωστά με το πολυπολιτισμικό μοντέλο;

Είναι ένα θέμα που αφορά άμεσα την αποικιοκρατία, με την οποία συνδέονται πολλές χώρες της Ευρώπης, και βέβαια με τον καπιταλισμό. Δεν είμαι ειδική επί του θέματος, αλλά ζούμε τον θρίαμβο της οικονομίας πάνω στην πολιτική, του κεφαλαίου πάνω στα πολιτικά και κοινωνικά δικαιώματα των ανθρώπων. Επιστρέφουμε στις οικονομικές και εργασιακές σχέσεις που επικρατούσαν τον 19ο αιώνα. Τουλάχιστον όσον αφορά τη Γαλλία, διαπιστώνουμε ότι η Ακροδεξιά αυξάνει τα ποσοστά της, η Δεξιά πηγαίνει όλο και πιο δεξιά και το Σοσιαλιστικό Κόμμα «δεξιοποιείται». Με αυτά τα δεδομένα, και παρότι οι κοινωνίες μας εκ των πραγμάτων είναι πολυπολιτισμικές, από τη στιγμή που ζουν σε αυτές τόσοι άνθρωποι από την Αφρική, τις χώρες του Μαγκρέμπ, την Τουρκία, από χώρες με διαφορετική γλώσσα, θρησκεία, κουλτούρα, υπάρχουν λόγοι σοβαρής ανησυχίας για τις σημερινές εξελίξεις. Το ιδανικό της συνύπαρξης πολιτών διαφορετικής καταγωγής αποδείχθηκε ευάλωτο στο παιχνίδι του κεφαλαίου, που χρησιμοποιεί τους μετανάστες για να μειώνει την αξία της εργασίας. Έτσι, αφυπνίζονται τα ξενοφοβικά αισθήματα. Έτσι προέκυψε το Brexit, για το οποίο ψήφισαν άνθρωποι με εντελώς αντίθετες ιδέες, από την άκρα Δεξιά μέχρι την άκρα Αριστερά.


Η μόνη λύση για να αποφευχθεί ο κίνδυνος που συνεπάγεται η άνοδος της ακροδεξιάς είναι να εξασφαλίσουμε συνθήκες ζωής τέτοιες, που να μην προκαλείται ανταγωνισμός και κοινωνικό μίσος μεταξύ των πολιτών.


— Γιατί επιλέξατε να ασχοληθείτε με το έργο της Αλεξάντρα Μπαντεά;

Ο λόγος της Μπαντεά μοιάζει απλός, αλλά πηγαίνει σε μεγάλο βάθος. Συνδέει ιστορίες διαφορετικών ανθρώπων με τρόπο που δείχνει τη σχέση του ατόμου με τον κόσμο. Οι επιλογές μας έχουν αντίκτυπο όχι μόνο στον τρόπο που ζούμε εμείς οι ίδιοι αλλά και στο πώς εξελίσσονται τα πράγματα γύρω μας. Η σύγκρουση σε κοινωνικό και υπαρξιακό επίπεδο είναι ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον θέμα γιατί μέσα από τον αγώνα του ανθρώπου με τον εαυτό του, και μέσα στο σύνολο που ζει, μπορεί να προκύψει η λύση, η κάθαρση και η λύτρωση. Εμείς που ασχολούμαστε με το θέατρο έχουμε πλούσιο υλικό να δουλέψουμε απ' όλα αυτά τα δύσκολα που συμβαίνουν γύρω μας.


— Είστε καλλιτέχνις με πολιτική συνείδηση, που δεν κάνετε τέχνη για την τέχνη. Το θέατρο που ασχολείται με τους πρόσφυγες, τους μετανάστες, τους κοινωνικά και οικονομικά περιθωριοποιημένους, απευθύνεται κατά κύριο λόγο στο ευαισθητοποιημένο, φιλότεχνο κοινό, στο οποίο δεν συγκαταλέγονται ούτε οι κοινωνικά ευαίσθητες ομάδες, ούτε αυτοί που θα έπρεπε να ευαισθητοποιηθούν. Μήπως κάνουμε θέατρο για να προβληματιζόμαστε μεταξύ μας;

Είναι ένα ζήτημα που κι εμένα με απασχολεί. Όσο με αφορά, δεν κάνω θέατρο με θέμα τους αδύναμους, θα ντρεπόμουν. Οι παραστάσεις μου αφορούν τη μεσαία και ανώτερη τάξη και η προσέγγισή μου είναι ταπεινή σε σχέση με το κοινό, δηλαδή είναι πιο κοντά στους ανθρώπους και μ' έναν σαφή προβληματισμό για το πώς λειτουργούν τα πράγματα γενικώς στην κοινωνία του θεάματος.

Για το Ακραιόφιλο, ένα θεατρικό έργο - προβολέα της σχέσης των ανθρώπων με τον κόσμο σήμερα Facebook Twitter
Η σύγκρουση σε κοινωνικό και υπαρξιακό επίπεδο είναι ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον θέμα γιατί μέσα από τον αγώνα του ανθρώπου με τον εαυτό του, και μέσα στο σύνολο που ζει, μπορεί να προκύψει η λύση, η κάθαρση και η λύτρωση.


—Στο «Ακραιόφιλο» το τέλος παραμένει ανοιχτό, ωστόσο οι τρεις ήρωες εμφανίζονται αποφασισμένοι να κάνουν την επανεκκίνηση που θα δώσει στη ζωή τους το χαμένο της νόημα. Πόσο εύκολο είναι να συμβεί στην «πραγματικότητα» αυτό;

Η λύση σίγουρα δεν βρίσκεται στην αποχώρηση, στο να αποσυρθούμε ή να αναζητήσουμε το ζεν στον βουδισμό. Ατομικά δεν μπορεί κανείς να διορθώσει τα πράγματα, να ξεφύγει από το σύστημα που βασίζεται σε δομές καταπίεσης. Απαιτείται προσπάθεια μαζί με άλλους. Αλλά για να φτάσει κανείς σε μια πολιτική θέση και στάση, πρέπει πρώτα να ασχοληθεί με μια «πολιτική» που αφορά τον εαυτό του, τι κάνει στη ζωή του, τι έχει μέσα του και πώς μάχεται για το καλό. Μέσα στο υπάρχον σύστημα πρέπει να συνεχίσουμε να παλεύουμε. Δεν πρέπει να χάσουμε την επιθυμία για ζωή, που σημαίνει την επιθυμία για αγώνα μέσα στη ζωή.


Η αισιοδοξία που μεταφέρει το έργο είναι ακριβώς η τεράστια αποδοχή της ζωής, η επιβεβαίωση της αξίας της ζωής. Γι' αυτό και το έργο έχει αυτό τον τίτλο, Ακραιόφιλο, γιατί η δύναμη της ζωής, της επιθυμίας της ζωής, κάνει τον άνθρωπο πιο δυνατό από τις πιο δύσκολες συνθήκες.

«Ακραιόφιλο»
της Αλεξάντρα Μπαντεά
Σκηνοθεσία: Ελιζαμπέτ Μαρί
Μτφρ.: Ρηνιώ Κυριαζή
Μουσική και σύνθεση ήχων (επί σκηνής): Cyril Alata
Σκηνογραφία: Raffaëlle Bloch & Grégoire Perrier
Φωτισμοί: Βασίλης Κλωτσοτήρας
Ηθοποιοί: Jack Reinghardt, Ρηνιώ Κυριαζή, Selin Altiparmak, Ιάσων Bitter Κουρούνης
Ανωτατη Σχολη Καλων Τεχνων, Θεατρο της ΑΣΚΤ
Η παράσταση είναι στα ελληνικά και στα γαλλικά, με ελληνικούς υπέρτιτλους.
Στις 6 Ιουλίου η συγγραφέας θα δώσει ένα masterclass για τη γραφή, με ελεύθερη είσοδο, αλλά προηγούμενη κράτηση θέσης.

 

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην έντυπη LIFO.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ