Η διπλή επιστροφή του Μπομπ Γουίλσον στην Αθήνα

Η διπλή επιστροφή του Μπομπ Γουίλσον στην Αθήνα Facebook Twitter
Οθέλλος. Φωτο: Lucie Jansch
0

Κανείς δεν μπορεί να πει ότι μας έχει λείψει στην Ελλάδα ο Μπομπ Γουίλσον. Ούτε βέβαια ότι τον έχουμε χορτάσει. Ο μεγάλος Τεξανός μάγος της σκηνής, που εξέλιξε εδώ και δεκαετίες τη θεατρική παράδοση και τον τρόπο που φωτίζονται τα μεγάλα έργα, αυτή η μεγαλοφυΐα που μας καλόμαθε στην τεχνική, αισθητική και εικαστική τελειότητα φτιάχνοντας παραστάσεις σαν tableaux vivants, που διεκδικούσαν θέση σε μουσεία, είναι τακτικός επισκέπτης των καλοκαιριών μας. Και το φετινό, δεν αποτελεί εξαίρεση.

Μόνο που αυτή τη φορά το χτύπημα είναι διπλό: περιμένοντας τον σπουδαίο σκηνοθέτη να κατέβει για πρώτη φορά στην Επίδαυρο και να παρουσιάσει την δική του εκδοχή στην αρχετυπική ιστορία του Οιδίποδα (21-22 Ιουνίου) μάθαμε ότι η Εθνική Λυρική Σκηνή υπέγραψε την πρώτη της συμπαραγωγή με το φημισμένο Φεστιβάλ του Μπάντεν Μπάντεν και το 2022 φέρνει στην Αθήνα τον Γουίλσον για να σκηνοθετήσει την όπερα Οθέλλος του Τζουζέπε Βέρντι (κεντρική φωτογραφία: Lucie Jansch).

Ο 78χρονος σήμερα Ρόμπερτ Γουίλσον βρίσκει κάθε φορά διαφορετικό αφήγημα και μέσα του χτίζει έναν αινιγματικό κόσμο γεμάτο αναζωογονητική παιδικότητα, ποιητικές εικόνες, παράδοξα πλάσματα, χαρούμενες οπτασίες, αντικείμενα φτιαγμένα για να ερμηνεύουν όνειρα.

Ο 78χρονος σήμερα Ρόμπερτ Γουίλσον βρίσκει κάθε φορά διαφορετικό αφήγημα και μέσα του χτίζει έναν αινιγματικό κόσμο γεμάτο αναζωογονητική παιδικότητα, ποιητικές εικόνες, παράδοξα πλάσματα, χαρούμενες οπτασίες, αντικείμενα φτιαγμένα για να ερμηνεύουν όνειρα. Αυτή τη φορά επιμένει πως η ιστορία του Οιδίποδα που θα μας παρουσιάσει ακολουθεί μεν χρονολογικά τον Οιδίποδα Τύραννο του Σοφοκλή (από τη στιγμή της γέννησής του και της εγκατάλειψής του ως βρέφους, μέχρι τις φρικτές αποκαλύψεις και την τύφλωσή του) αλλά η αφήγησή του δεν συμπίπτει απολύτως με όσα ξέρουμε. Μάλιστα, δύο «μάρτυρες», ένας άντρας και μια γυναίκα, μας μεταφέρουν αυτά που βλέπουν, τον βίο και την πολιτεία του ήρωα, σαν να μιλάνε διαμέσου των αιώνων.

Η διπλή επιστροφή του Μπομπ Γουίλσον στην Αθήνα Facebook Twitter
Οιδίπους. Φωτο: Lucie Jansch

Στην παράσταση που θα δούμε στην Επίδαυρο αφηγήτρια θα είναι η Λυδία Κονιόρδου, ενώ, πρωταγωνιστεί επίσης η σπουδαία Γερμανίδα ηθοποιός Angela Winkler. Παίζουν ακόμα οι Dickie Landry, Μιχάλης Θεοφάνους, Αλέξης Φουσέκης, Meg Harper, Kayije Kagame, Casilda Madrazo, ενώ ακούγονται ο Ρόμπερτ Γουίλσον και ο Κρίστοφερ Νόουλς.

Για τη συνεργασία της Λυρικής με τον μετρ του φωτός, από την άλλη, θα περιμένουμε τρία χρόνια ακόμα (αναμένεται να κάνει πρεμιέρα στην Αθήνα το πρώτο εξάμηνο του 2022). Η συμφωνία κλείστηκε πριν από μερικές εβδομάδες κατά την πρεμιέρα του Οθέλλουστο Μπάντεν Μπάντεν, όπου η παραγωγή παρουσιάστηκε με μεγάλη επιτυχία από τη Φιλαρμονική του Βερολίνου σε μουσική διεύθυνση Ζούμπιν Μέτα, ενώ στους πρωταγωνιστικούς ρόλους ακούσαμε τους Στιούαρτ Σκέλτον, Σόνια Γιόντσεβα και Βλαντιμίρ Στογιάνοφ.

Η παράσταση ξεκινά με έναν πελώριο λαστιχένιο ελέφαντα που ξεψυχά πάνω στη σκηνή, υποκλίνεται στο μεγαλείο του Βέρντι και του Σαίξπηρ, «υποχωρεί» αφήνοντας τη μουσική να έχει τον πρωταγωνιστικό ρόλο, όμως φέρει την αναγνωρίσιμη σφραγίδα του Γουίλσον: το αισθητικό στυλιζάρισμα, το αβάν γκαρντ άγγιγμά του, η χρήση των πιο εντυπωσιακών φωτισμών, η ιδιαίτερη κινησιολογία, το έντονο μακιγιάζ, τα λευκά πρόσωπα, τα εικαστικά σκηνικά όλα είναι εκεί.


«Η ΕΛΣ με χαρά ανακοινώνει την πρώτη της συμπαραγωγή με το Πασχαλινό Φεστιβάλ του Μπάντεν Μπάντεν, η οποία πραγματοποιείται χάρη στη νέα δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος. Πρόκειται για τον Οθέλλο, στη συναρπαστική σκηνοθεσία του σπουδαίου Ρόμπερτ Γουίλσον, η οποία θα κάνει την αθηναϊκή της πρεμιέρα το πρώτο εξάμηνο του 2022» δήλωσε ο Γιώργος Κουμεντάκης που παρακολούθησε την επιτυχημένη πρεμιέρα της σαιξπηρικής όπερας στο Μπάντεν Μπάντεν και μετά από μήνες διαπραγματεύσεων οριστικοποίησε τις τελευταίες λεπτομέρειες της συμπαραγωγής και έβαλε τις τελικές υπογραφές.

Το μόνο που απομένει είναι να αρχίσει σιγά σιγά να διαμορφώνεται το ελληνικό καστ για να μάθουμε ποιους θα ακούσουμε στην Αθήνα να ερμηνεύουν τους απαιτητικούς αυτούς ρόλους.

Info

Οιδίπους

Βασισμένο στο έργο του Σοφοκλή

Σύλληψη – Σκηνοθεσία – Σκηνικά – Φωτισμοί: Robert Wilson

Παίζουν: Λυδία Κονιόρδου, Angela Winkler, Dickie Landry, Μιχάλης Θεοφάνους, Αλέξης Φουσέκης, Meg Harper, Kayije Kagame, Casilda Madrazo

Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου

21/06 έως 22/06/2019 στις 21:00

Οθέλλος

Σκηνοθεσία: Robert Wilson

Εθνική Λυρική Σκηνή – Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

Πρώτο εξάμηνο του 2022

 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ο Στρίντμπεργκ και η «Ορέστεια» προσγειώνονται στον κόσμο της Λένας Κιτσοπούλου

Θέατρο / Η Μαντώ, ο Αισχύλος και ο Στρίντμπεργκ προσγειώνονται στον κόσμο της Κιτσοπούλου

Στην πρόβα του νέου της έργου όλοι αναποδογυρίζουν, συντρίβονται, μοντάρονται, αλλάζουν μορφές και λένε λόγια άλλων και τραγούδια της καψούρας. Ποιος θα επικρατήσει στο τέλος;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Οι Αθηναίοι / «Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Η ηθοποιός Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου θυμάται τα χρόνια του Θεάτρου Τέχνης, το πείραμα και τις επιτυχίες του Χυτηρίου, περιγράφει τι σημαίνει γι' αυτή το θεατρικό σανίδι και συλλογίζεται πάνω στο πέρασμα του χρόνου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

Θέατρο / Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

«Εκείνο που με σπρώχνει να δημιουργώ θεατρικούς χαρακτήρες είναι ο έρωτας», έλεγε ο Ουίλιαμς, που πίστευε ότι ο πόθος «είναι κάτι που κατακλύζει πολύ μεγαλύτερο χώρο από αυτόν που μπορεί να καλύψει ένας άνθρωπος». Σε αυτόν τον πόθο έχει συνοψίσει τη φυγή και την ποίηση, τον χρόνο, τη ζωή και τον θάνατο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ