Η σεξεργασία στο ελληνικό θέατρο μέσα από 12 έργα

Η σεξεργασία στο ελληνικό θέατρο Facebook Twitter
0

«Κόκκινα Φανάρια»

του Αλέκου Γαλανού

Όταν ο Αλέκος Γαλανός έγραψε τα «Κόκκινα Φανάρια» το 1962, ήξερε καλά την Τρούμπα, τη γειτονιά των οίκων ανοχής, των μπαρ και των καμπαρέ της δεκαετίας του ‘50, καθώς είχε μεγαλώσει εκεί. Όπως είχε ομολογήσει, δεν είχε σε μεγάλη υπόληψη τις γυναίκες που εργάζονταν στο σεξ αλλά ευαισθητοποιήθηκε όταν είδε μια από αυτές να δεινοπαθεί στα χέρια του «προστάτη» της. Κι έτσι προέκυψε το διάσημο θεατρικό του έργο, που ανέβασε το 1962 ο Αλέξης Δαμιανός στο θέατρο Πορεία και κράτησε τρεις σεζόν, σημειώνοντας μεγάλη για την εποχή εισπρακτική επιτυχία και μάλιστα για ένα στρατευμένο θέατρο όχι του κέντρου.

Αμέσως μετά μεταφέρθηκε στην οθόνη –σε μια εκδοχή που δεν ικανοποίησε τον συγγραφέα– από τον Βασίλη Γεωργιάδη με δημοφιλείς ηθοποιούς, κάποιες εκ των οποίων είχαν παίξει και στην παράσταση, και έφτασε μέχρι τις υποψηφιότητες για Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας. Ο πολύς κόσμος από την ταινία έμαθε το έργο αλλά και την Τρούμπα, ενώ τα κορίτσια της δουλειάς ευχαριστούσαν τον συγγραφέα όποτε τον συναντούσαν που φώτισε τη μίζερη ζωή τους. Ωστόσο, το έργο ήταν μια ωραιοποιημένη μυθοπλασία, δεν έμπηξε βαθιά το μαχαίρι, δεν αποκάλυπτε την τραγικότητα της πραγματικότητας. Όπως έλεγε ο Δαμιανός, «το έργο "Κόκκινα Φανάρια" δεν έλεγε την αλήθεια κι έτσι άρεσε στον κόσμο» (συνέντευξη στην «Οδό Πανός», τευχ. 24). 

Αλέξης Δαμιανός Στέλιος Ορφανίδης Facebook Twitter
Ο Αλέξης Δαμιανός με τον σκηνογράφο Στέλιο Ορφανίδη.

Έκτοτε το έργο έχει ανέβει αρκετές φορές, επαγγελματικά και ερασιτεχνικά, έγινε μουσικόδραμα το 1973 από τον συνθέτη Γιάννη Σπανό σε σκηνοθεσία του Γαλανού, ενώ ο Σταύρος Ξαρχάκος, που υπέγραφε τα διάσημα τραγούδια της ταινίας, το ανέβασε είκοσι χρόνια μετά στο θέατρο Αλάμπρα. Πιο πρόσφατα ανέβηκε στο Εθνικό Θέατρο τη σεζόν 2012-13 με μια ιδιόμορφη σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Ρήγου, και την περίοδο 2014-15 στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά σε νέα διασκευή του Νίκου Μαστοράκη.

Φέτος η ομάδα CARTEL και ο σκηνοθέτης Βασίλης Μπισμπίκης κάνει μια ενδιαφέρουσα καινοτομία και όχι μόνο το μεταφέρει στο σήμερα αλλά, ευφυώς –η σεξεργασία άλλωστε έχει αλλάξει εντελώς από το ’62 μέχρι σήμερα–, στη θέση των cis γυναικών βάζει τρανς, πατώντας επάνω στην κουίρ αισθητική των φαντεζί ντραγκ σόου και στο αίτημα για ορατότητα της εποχής μας και φωτίζοντας μια συνομοταξία που εμπεριέχει τόσο την παλιά Τρούμπα όσο και τη Συγγρού. 

κόκκινα φανάρια ρήγος Facebook Twitter
Η παράσταση ανέβηκε στο Εθνικό Θέατρο τη σεζόν 2012-13 με μία ιδιόμορφη σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Ρήγου.

Δεν καταμετρούνται πολλές περιπτώσεις που απασχόλησε το ελληνικό θέατρο μέσα στα χρόνια το μέχρι πρόσφατα θέμα-ταμπού της εργασίας στο σεξ. Κι ενώ δεν υπάρχει πλέον πρόβλημα να αποδοθεί στη σκηνή, δεν υπάρχουν πια πολλές Ελληνίδες που να ασκούν το επάγγελμα με την παραδοσιακή του μορφή (οι οίκοι ανοχής πλέον βρίθουν από γυναίκες σεξεργάτριες από το πρώην ανατολικό μπλοκ και όχι μόνο), για να τις αντιγράψει το θέατρο. Φυσικά, θα μπορούσαν οι σύγχρονοι δημιουργοί να μιλήσουν με δεδομένο τις νέες συνθήκες. 

«Η γυναίκα της Πάτρας»

του Γιώργου Χρονά

Γυναίκα της Πάτρας Facebook Twitter
Η ιστορία ενός ανθρώπου μεγάλων αντοχών και παθών που ξεδιπλώνεται με χυμώδη τρόπο, άλλοτε σπαρακτικά κι άλλοτε με απέραντο (αυτο)σαρκασμό.

Μια παράσταση που έκανε μεγάλη επιτυχία όταν πρωτοανέβηκε, πριν από δέκα χρόνια, και φέτος επαναλαμβάνεται είναι «Η γυναίκα της Πάτρας», σε κείμενο του ποιητή και εκδότη Γιώργου Χρονά και σκηνοθεσία της Λένας Κιτσοπούλου, με πρωταγωνίστρια την Ελένη Κοκκίδου. Πρόκειται για την πραγματική ιστορία της περίφημης Πανωραίας, που αφηγήθηκε τη ζωή της στον Χρονά, ο οποίος αρχικά δημοσίευσε την εξιστόρησή της σε συνέχειες στο περιοδικό «Οδός Πανός» και εντέλει εξέδωσε σε βιβλίο.

Η ιστορία ενός ανθρώπου μεγάλων αντοχών και παθών, που ξεδιπλώνεται με χυμώδη τρόπο, άλλοτε σπαρακτικά κι άλλοτε με απέραντο (αυτό)σαρκασμό. Μια αφήγηση χωρίς συστολές και υπεκφυγές, γεμάτη συναντήσεις, έρωτες, τρέλα, λογική, εξάρσεις, απογοητεύσεις, νίκες και ήττες. Ένας λόγος αυθεντικός, στιγμές-στιγμές φευγάτος και απολαυστικά ξεκαρδιστικός, που ως παραληρηματικός μονόλογος αποτελεί μια μεγάλη θεατρική επιτυχία του καιρού μας. 

«Γκάμπυ»

της Κίρκης Καραλή

Γκάμπυ Facebook Twitter
Η Καραλή διασκεύασε την αυτοβιογραφία της και ανέβασε το έργο «Γκάμπυ» βάζοντας δύο γυναίκες και έναν άντρα να ερμηνεύουν εναλλάξ τη Γαβριέλα: τη Γωγώ Μπρέμου, τη Λίλα Μπακλέση και τον Άγγελο Παπαδημητρίου.

Εμπνευσμένη από την αυτοβιογραφία της Γαβριέλας Ουσάκοβα, η σκηνοθέτις Κίρκη Καραλή μετέφερε το 2015 στη σκηνή τη ζωή της μοναδικής εργάτριας του σεξ που πέρασε την πόρτα του Προεδρικού Μεγάρου στην ιστορία του ελληνικού κράτους. Η διασημότερη «ιερόδουλος» της παλιάς Αθήνας έλαβε τιμητική διάκριση για τις υπηρεσίες της κατά της διάρκεια της Κατοχής. Γεννημένη στη Ρωσία, γόνος αριστοκρατικής οικογένειας, στα τέλη της δεκαετίας του ’20 εγκατέλειψε την πατρίδα της και εγκαταστάθηκε με την οικογένειά της στην Ελλάδα, όπου λίγο μετά εργάστηκε ως «ιερόδουλη γιατί εγεννήθην έτσι…», όπως έλεγε και η ίδια. Δηλαδή ήταν μια απολύτως συνειδητή επιλογή.

Από το 1936 με ιδιόκτητο οίκο ανοχής στα Εξάρχεια, δεν ντράπηκε ποτέ για το επάγγελμά της, το οποίο υπηρέτησε για περισσότερα από σαράντα χρόνια, αποτέλεσε αστικό μύθο της Αθήνας, καθώς υπήρξε και μεγάλη φιλάνθρωπος, ωστόσο το 1991 βρέθηκε στραγγαλισμένη μέσα στο σπίτι της, σε μια υπόθεση που σόκαρε τους πάντες. Η Καραλή διασκεύασε την αυτοβιογραφία της και ανέβασε το έργο «Γκάμπυ» χρησιμοποιώντας δύο γυναίκες και έναν άντρα που ερμηνεύουν εναλλάξ τη Γαβριέλλα, όχι μόνο σε διαφορετικές ηλικιακές φάσεις αλλά και ανάλογα με τις ψυχολογικές πτυχές της περιπετειώδους ζωής της: τη Γωγώ Μπρέμου, τη Λίλα Μπακλέση και τον Άγγελο Παπαδημητρίου. 

«Ρένα»

του Αύγουστου Κορτώ

Ρένα Facebook Twitter
Ήταν πρωτοβουλία της ηθοποιού Υρώς Μανέ να μεταφερθεί στη σκηνή το μυθιστόρημα.

Μια ανάλογη περίπτωση ήταν και η παράσταση «Ρένα», εμπνευσμένη από το ομώνυμο βιβλίο του Αύγουστου Κορτώ σε διασκευή του Στέλιου Χατζηαδαμίδη. Ήταν πρωτοβουλία της ηθοποιού Υρώς Μανέ να μεταφερθεί στη σκηνή το μυθιστόρημα, το οποίο δεν έχει να κάνει με πραγματικό πρόσωπο αλλά λειτουργεί ως αφορμή ώστε μέσα από την εξιστόρηση της ζωής της σεξεργάτριας Ρένας να διατρέξει ολόκληρη την ιστορία της Ελλάδας κατά τον 20ό αιώνα και μέχρι τις μέρες μας.

Η υπόθεση ξεκινάει από ένα Athens Pride, όπου μια παρέα ρεπόρτερ γνωρίζει τη Ρένα τη Σμυρνιά, η οποία τους καλεί σπίτι της κι εκεί ξετυλίγει το κουβάρι μιας περιπετειώδους ζωής με πολύ χιούμορ και πολλές αποκαλύψεις. Η ιστορία μιας «εύθυμης πόρνης» (θυμίζει λίγο τη φελινική Καμπίρια) που χάρηκε τη ζωή και τον έρωτα και στον παρόντα χρόνο κάνει έναν απολογισμό με θετικό πρόσημο. 

«Η πόρνη από πάνω»

του Αντώνη Τσιπιανίτη

Η πόρνη από πάνω Facebook Twitter
Το έργο, που γράφτηκε με φόντο την κρίση, είναι ένας δυνατός μονόλογος τον οποίο ερμηνεύει η Κατερίνα Διδασκάλου.

Δύο έργα που έχουν στον τίτλο τους τη λέξη «πόρνη» δεν έχουν να κάνουν με τη σεξεργασία. Στο ιδιαίτερα πετυχημένο «Η πόρνη από πάνω» του Αντώνη Τσιπιανίτη, που εξακολουθεί να παίζεται μετά από δέκα χρόνια, η «πόρνη» είναι ένα αφανές πρόσωπο για το οποίο γίνεται πολλή κουβέντα αλλά δεν το βλέπουμε ποτέ. Παρακολουθούμε την Ερατώ, μια γυναίκα με διαλυμένο γάμο, η οποία έχει γειτόνισσα, στον επάνω όροφο, μια εργάτρια του σεξ.

Το έργο, που γράφτηκε με φόντο την κρίση, είναι ένας δυνατός μονόλογος τον οποίο ερμηνεύει η Κατερίνα Διδασκάλου, έχει πολιτικές διαστάσεις, διαθέτει χιούμορ, ενώ θίγει θέματα όπως η προδοσία και η απόρριψη, η βαναυσότητα της ενδοοικογενειακής βίας και φτάνει να αναφέρεται μέχρι και στη διαφθορά στο Δημόσιο. 

«Επάγγελμα Πόρνη»

της Λιλής Ζωγράφου

επάγγελμα πόρνη Facebook Twitter
Η παράσταση ανέβηκε με την ηθοποιό Αλεξάνδρα Παλαιολόγου. 

Στο «Επάγγελμα Πόρνη» της Λιλής Ζωγράφου, που μετέφερε στο θέατρο ο σκηνοθέτης Ένκε Φεζολάρι, η συγγραφέας αναφέρεται στις τραυματικές της εμπειρίες κατά την περίοδο της Χούντας. Συγκεκριμένα, όταν το καθεστώς τής αρνήθηκε την έξοδο από τη χώρα λόγω της δημοσιογραφικής της ιδιότητας, εκείνη άλλαξε το επάγγελμά της σε «πόρνη-ελευθερίων ηθών», μια πράξη με συνέπειες που φτάνουν ως τον ομαδικό βιασμό. Η παράσταση ανέβηκε με την ηθοποιό Αλεξάνδρα Παλαιολόγου. 

«Ο λάκκος της αμαρτίας»

του Γιώργου Μανιώτη

Η σεξεργασία στο ελληνικό θέατρο Facebook Twitter
Όταν ανέβηκε ξανά στο θέατρο Χώρα από το Εθνικό το 2015, και μάλιστα σε σκηνοθεσία του Πέτρου Φιλιππίδη, αποκαλύφθηκε όλη του η γύμνια, ενώ έτυχε μιας αδιανόητα κακής παραγωγής που έμεινε στην ιστορία ως η χειρότερη του πρώτου τη τάξη θεάτρου της χώρας.

Ένα έργο που έκανε μεγάλη αίσθηση και σόκαρε τη μεταπολιτευτική, αλλά ακόμα τότε άκρως υποκριτική και συντηρητική ελληνική κοινωνία, ήταν το «Ο λάκκος της αμαρτίας» του Γιώργου Μανιώτη. Η πλοκή τοποθετείται σε έναν χωμάτινο λάκκο σαν νταμάρι, σε μια τοποθεσία σχετικά ερημική τις νυχτερινές ώρες, που όμως γειτνιάζει με πολυκατοικίες όπου ζουν οικογένειες και που κάθε βράδυ συγκεντρώνει τρανς γυναίκες που εκδίδονται. Εκεί συρρέουν άντρες κάθε λογής που έχουν ανομολόγητα γούστα, ενώ κάποιες από τις τρανς γυναίκες κρύβουν τις δικές τους τραγικές ιστορίες.

Το έργο, που ανέβηκε πρώτη φορά το 1979 από τον Λεωνίδα Τριβιζά, βρίθει σεξιστικών κλισέ και μελοδραματικών καταστάσεων, ενώ αναπαρήγαγε, ακόμα και για την εποχή, όλα τα αδιανόητα στερεότυπα της κοινωνίας των ευυπόληπτων νοικοκυραίων. Οπωσδήποτε το μακρινό '79 ήταν μια πρώτη επαφή του θεατρικού κοινού με τη ζωή των «τραβεστί», όπως αποκαλούσαν τότε τις τρανς γυναίκες, και έκανε μεγάλη αίσθηση, αλλά δεν προήγαγε τίποτα σχετικά με ζητήματα σεξουαλικής αυτοδιάθεσης ή τα δικαιώματα των γκέι ανθρώπων που μόλις είχαν αρχίσει να δραστηριοποιούνται αγωνιστικά εκείνα τα χρόνια. Προσπαθούσε να αναδείξει τα μυστικά της νύχτας και των ηθών της Μεταπολίτευσης, ασκώντας μια επιφανειακή κριτική στην Εκκλησία, τους πολιτικούς και τα ΜΜΕ.

Όταν ανέβηκε ξανά στο θέατρο Χώρα από το Εθνικό το 2015, και μάλιστα σε σκηνοθεσία του Πέτρου Φιλιππίδη, αποκαλύφθηκε όλη του η γύμνια, ενώ έτυχε μιας αδιανόητα κακής παραγωγής, που έμεινε στην ιστορία ως η χειρότερη του πρώτου τη τάξη θεάτρου της χώρας. 

«Τη λένε Εύα»

του Αντώνη Μποσκοΐτη

την λένε Εύα Facebook Twitter
Μια παράσταση καταγγελίας μέσα από έναν παραληρηματικό λόγο κι αυτή, με όλες τις παραμέτρους του τι σήμαινε να ασκεί κανείς σεξεργασία ως τρανς γυναίκα στη λεωφόρο των παθών των Ελλήνων κάποιες παλιότερες εποχές άγριου ρατσισμού και διώξεων.

Από την εποχή εκείνη ξεπηδά και η περίπτωση της Εύας Κουμαριανού, ωστόσο με εντελώς διαφορετική προσέγγιση. Η θεατρική παράσταση «Τη λένε Εύα», βασισμένη σε μια συνέντευξη-ποταμό της πάντα ενεργής και ιδιαίτερα συμπαθούς τρανς γυναίκας. Ο δημοσιογράφος επιστράτευσε την παράλληλη σκηνοθετική του ιδιότητα και έστησε μια άκρως ενδιαφέρουσα παράσταση, όπου η ίδια η Κουμαριανού αφηγείται τη ζωή της. Από τις πρώτες παιδικές αναμνήσεις στον Πειραιά όπου μεγάλωσε, τα πρώτα «αμαρτωλά» ερωτικά σκιρτήματα ως αγόρι και τις πρώτες σεξουαλικές εμπειρίες και έρωτες, μέχρι την κάθοδό της στη Συγγρού και ό,τι αυτό απέφερε.

Μια παράσταση καταγγελίας μέσα από έναν παραληρηματικό λόγο κι αυτή, με όλες τις παραμέτρους του τι σήμαινε να ασκεί κανείς σεξεργασία ως τρανς γυναίκα στη λεωφόρο των παθών των Ελλήνων κάποιες παλιότερες εποχές άγριου ρατσισμού και διώξεων, αλλά και τραγελαφικών καταστάσεων και μεγάλου ερωτισμού. 

«Αρίστος»

του Θωμά Κοροβίνη

γυρος του θανάτου Facebook Twitter
Η Φωτεινή Μπαξεβάνη και ο Γιάννης Σιαμσιάρης στην παράσταση που ανέβασε ο Μαστοράκης το 2013 στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος.

Μια άλλη ιστορία που έρχεται από το μακρινό παρελθόν και βασίζεται σε ένα βραβευμένο μυθιστόρημα είναι «Ο γύρος του θανάτου» του Θωμά Κοροβίνη. Ο συγγραφέας, θέλοντας να κάνει ανασύσταση της εποχής που εξελίχτηκαν τα γεγονότα γύρω από τη δίωξη και τη δικαστική πλάνη του Αριστείδη Παγκρατίδη, του φερόμενου ως «Δράκου του Σέιχ Σου» στα μέσα της δεκαετίας του ’60 στη Θεσσαλονίκη, έγραψε ένα μυθιστόρημα που απαρτίζεται από τις μαρτυρίες δέκα ανθρώπων οι οποίοι είτε σχετίστηκαν με τον Παγκρατίδη είτε σχολιάζουν ως χαρακτηριστικοί τύποι της εποχής.

Ένα πρόσωπο το οποίο ξεκάθαρα συνδέεται με τη σεξεργασία είναι η Λολό, μια νεαρή τρανς γυναίκα που ο συγγραφέας την εντάσσει στο βιβλίο σαν να σχετιζόταν με τον κεντρικό ήρωα ερωτικά, όπως και η λαϊκή τραγουδίστρια Σύλβα, επίσης ένα πρόσωπο μυθοπλαστικό του Κοροβίνη, μια γυναίκα όχι μεν «ιερόδουλη» αλλά, για την εποχή, αρτίστα άρα ελευθερίων ηθών, η οποία υποτίθεται ότι υπήρξε μία από τις ερωμένες του. Άλλωστε και ο ίδιος, όπως έγινε γνωστό από τα ρεπορτάζ και αναφέρεται στις σελίδες του μυθιστορήματος, εκδιδόταν για χρήματα.

Το βιβλίο μεταφέρθηκε στη σκηνή αρχικά από τον σκηνοθέτη Νίκο Μαστοράκη το 2013 στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος και αργότερα το 2018 σε μια δεύτερη διασκευή της Θεοδώρας Καπράλου με τίτλο «Αρίστος» και σκηνοθέτη τον Γιώργο Παπαγεωργίου, με μεγάλη επιτυχία. Και στις δύο εκδοχές η ανάδειξη της κρυφής πλευράς της Θεσσαλονίκης και του περιθωρίου φωτίζουν αριστοτεχνικά την εποχή στην οποία οι δύο μεγάλοι έρωτες του Αριστείδη δίνουν το δικό τους «παρών». Η Σύλβα, που όμως δεν χαρακτηρίζεται απαραίτητα ως σεξεργάτρια, έγινε υλικό και για μια μουσικοθεατρική παράσταση σε μορφή μονολόγου με τραγούδι και τίτλο «Η Σύλβα και ο Δράκος» με ερμηνεύτρια τη Νένα Μεντή

«Το φιντανάκι»

του Παντελή Χορν

Η σεξεργασία στο ελληνικό θέατρο Facebook Twitter
Το «Φιντανάκι» του Παντελή Χορν ανέβηκε στο Εθνικό τη σεζόν 2017-2018 σε σκηνοθεσία Ανέστη Αζά.

Αξίζει όμως να αναφερθούμε και σε ένα εμβληματικό έργο της ελληνικής δραματουργίας στο οποίο επανέρχονται συχνά οι σκηνοθέτες τα τελευταία χρόνια. Πρόκειται για το «Φιντανάκι» του Παντελή Χορν, γραμμένο το 1921, καθρέπτης της κοινωνικής και οικονομικής εξαθλίωσης της εποχής λίγα χρόνια μετά το τέλος του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου και λίγο πριν τη Μικρασιατική Καταστροφή.

Η δράση τοποθετείται σε μια αυλή της Πλάκας σαν αυτές που κάποτε πρόσφεραν στέγη, δηλαδή ένα καμαράκι ισχνής επιβίωσης και στέγασης σε οικογένειες από την επαρχία και εργένηδες ή «παραστρατημένα» κορίτσια. Σε μια τέτοια ομήγυρη εξαθλιωμένων οικονομικά ανθρώπων, η Τούλα, ένα κορίτσι καθόλα αγνό κι ενάρετο, κόρη ενός ταχυδρόμου, πέφτει θύμα του έρωτά της για τον Γιάγκο, καθόλου αγνού κι ενάρετου, που την καθιστά έγκυο. Προκειμένου να αποφευχθεί το σκάνδαλο, ο έντιμος πατέρας της καταχράται χρήματα της υπηρεσίας του για να τη σώσει, μετά από την προτροπή μιας παλιάς πόρνης, γειτόνισσας τους. Η ίδια όμως είναι εκείνη που πείθει την Τούλα να ακολουθήσει έναν άντρα που την έχει βάλει στο μάτι, οδηγώντας την ουσιαστικά στην πορνεία. Το φινάλε συνδέει τον οικονομικό μαρασμό με τον «ηθικό ξεπεσμό». 

«Χαίρε, Νύμφη»

του Γρηγορίου Ξενόπουλου

Η σεξεργασία στο ελληνικό θέατρο Facebook Twitter
Γραμμένο το 1930, εστιάζει στην ιστορία ενός δεκαεξάχρονου κοριτσιού, της Ρόζας, η οποία μετά τον βιασμό της από τον άντρα με τον οποίο είναι ερωτευμένη καταλήγει πόρνη.

Αλλά δεν μπορεί κανείς να αγνοήσει και μια παράσταση που σόκαρε και εντυπωσίασε το 2012, εμπνευσμένη από ένα άγνωστο μέχρι εκείνη την εποχή κείμενο του Γρηγορίου Ξενόπουλου, προσαρμοσμένο και σκηνοθετημένο από τη Λένα Κιτσοπούλου, το «Χαίρε, Νύμφη». Γραμμένο το 1930, εστιάζει στην ιστορία ενός δεκαεξάχρονου κοριτσιού, της Ρόζας, η οποία μετά τον βιασμό της από τον άντρα με τον οποίο είναι ερωτευμένη καταλήγει πόρνη. 

Η διασκευή της Κιτσοπούλου, έχοντας υιοθετήσει στοιχεία από το «Crave» της Σάρα Κέιν, όπως και άλλα ακραία δάνεια τόσο στην αισθητική όσο και στη δραματουργική σημειολογία των αναφορών της, μετέτρεψε τη Ρόζα σε μια άλλη αυτοκαταστροφική Έιμι Γουάινχαουζ, η οποία καταλήγει στην αυτοκτονία. Η σεξεργασία εδώ παρουσιάζεται όχι ως συνθήκη αλλά ως ακραία παθογένεια. Το έργο χαρακτηρίστηκε ένας αποχαιρετισμός στην αθωότητα. 

«Πορνοστάρ – Η αόρατη βιομηχανία του σεξ»

της Έλενας Πέγκα

Η σεξεργασία στο ελληνικό θέατρο Facebook Twitter
Φωτ.: Κωνσταντίνος Ρήγος

Το καλοκαίρι του 2018 παίχτηκε στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών το έργο «Πορνοστάρ – Η αόρατη βιομηχανία του σεξ» της Έλενας Πέγκα σε σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Ρήγου. Το έργο αποτελεί μια μεταγραφή δύο ιστοριών του Χιλιανού συγγραφέα Ρομπέρτο Μπολάνιο και διερευνά τον κόσμο που κρύβεται πίσω από τη βιομηχανία των ταινιών πορνό. Ένα μικροσύμπαν ανθρώπων με δικούς του κώδικες και κάτω από αλλόκοτες συνθήκες που σταδιακά βυθίζονται σε ψυχολογικό τέλμα και στην πλήρη ακύρωση.

Πάντως, η πλοκή όπως την αποδίδει η Πέγκα ξεκινάει από το Περιστέρι, όπου ο γιος μιας Ελληνίδας πορνοστάρ των ‘80s, ο Λάλο, βάζει σαν στόχο να βρει τον Τζακ Ρίο, παρτενέρ της μητέρας του στις ταινίες στις οποίες έκανε καριέρα τον καιρό της εγκυμοσύνης της, πιστεύοντας ότι είναι ο πατέρας του. Η αναζήτησή του ξεκινάει από τη Σαρωνίδα, στο σπίτι ενός Γερμανού σκηνοθέτη, συνεχίζει στην Ιταλία, όπου βρίσκει σε κλινική μια παλιά δόξα της πορνογραφίας, και καταλήγει στην Καλιφόρνια, όπου επιτέλους συναντάει τον Τζακ Ρίο. Ο Λάλο παλεύει να δώσει απαντήσεις ώστε να κλείσει τους λογαριασμούς του με το παρελθόν. Ένα υπαρξιακό δράμα στις παρυφές του κόσμου της πορνογραφίας, με μια γλώσσα ποιητική και ένα σχεδόν ρομαντικό βλέμμα επάνω στην εξουσία του σώματος.




 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μπέτυ Βακαλίδου Κόκκινα Φανάρια

Θέατρο / Στο πολύχρωμο και θορυβώδες queer σύμπαν των «Κόκκινων Φαναριών»

Κριτική για την παράσταση «Κόκκινα Φανάρια», που βασίζεται στο ομότιτλο έργο του Αλέκου Γαλανού, σε σκηνοθεσία Βασίλη Μπισμπίκη, στον Τεχνοχώρο Cartel, που έχει παραχωρηθεί από τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ