Η Στέλλα πάει στα σφαγεία

Η Στέλλα πάει στα σφαγεία Facebook Twitter
0

Γλ. Μπασδέκη:

 

Πότε ακριβώς πρωτοείδα τη Στέλλα, αδυνατώ να θυμηθώ. Με θυμάμαι όμως να παίζω «φύγε Στέλλα» - ήμουν η Στέλλα, που, αντί για τραγούδια, έλεγε ό,τι ποίημα θυμόταν από τις σχολικές γιορτές, πάνω στο πάλκο-ντιβάνι. Και οι δύο Στέλλες είναι ήδη σφαγμένες - η Στέλλα του Κακογιάννη δεν θέλει να δείξει ότι φοβάται. Η δική μας Στέλλα δεν το κρύβει. Το σώμα της, η γλώσσα της, μυρίζουν φόβο. Ο έρωτας κι ο θάνατος, η επιθυμία και η απώλεια είναι κοινοί τόποι. Εκεί οι κοσμοθεωρίες συντρίβονται και οι πολλαπλές αναγνώσεις ακυρώνονται. To αιμάτινο πάλκο της Στέλλας είναι η χώρα της - σ' αυτήν τη χώρα είμαστε όλοι κάτοικοι. Φυσικά και μας αφορά ακόμα ο μύθος της Στέλλας. Το σώμα που επιθυμεί σφαγιάζεται. Η Στέλλα δεν είναι η εξαίρεση αλλά ο κανόνας. Η πολιτισμική ιστορία αυτού του τόπου κρύβει μαχαίρια και θυσιαστήρια. Η Στέλλα δεν θα φεύγει και το μαχαίρι θα καρφώνεται στην πλάτη της αενάως. Όλα τα πρόσωπα στοΣΤΕΛΛΑ travel περιφέρουν τη μοναξιά τους, είναι ερείπια από έρωτα, έχουν καταστραφεί και θα ξανακαταστραφούν. Το πένθος τους έρχεται από έναν βαθύ χρόνο. Τα σώματά τους είναι σαν τις παρτιτούρες των ρομαντικών συνθετών, γεμάτα σημειώσεις εκτελέσεων, χωρίς κανένα περιθώριο αυτοσχεδιασμού. Η δική μου Στέλλα είναι υπερβολικά όμορφη, ακριβώς επειδή δεν έχει επίγνωση της ομορφιάς της. Ο λόγος της είναι θραύσματα πένθους, πενθεί για κάτι που δεν θυμάται ακριβώς. Ο ερωτισμός της Στέλλας είναι αυτά τα κουρελάκια μνήμης που έχουν κολλήσει πάνω στο σώμα της. Τι είναι η Στέλλα για μένα; Μια ανίδεη μηχανή θανάτου - ακραία αθώα, γι' αυτό και ένοχη.

Γ. Σκουρλέτης:

Την κουβαλάω χρόνια τη σφαγμένη Στέλλα. Η δική μας Στέλλα ανοίγει την τσαντούλα της και βγάζει τραύματα και γάζες στο πάλκο. Η Στέλλα του Κακογιάννη επέμενε σ' ένα «δεν θέλω να ξέρεις», έβγαινε από έναν πόλεμο με μια σκληρή περηφάνια που κουβαλούν οι επιζήσαντες. Και οι δύο Στέλλες, όμως, φοβούνται, και οι δύο γνωρίζουν το αναπόδραστο, και οι δύο προχωρούν με σταθερά βήματα προς το μαχαίρι. Αυτό το βαθύ πάλκο, αυτό το τραγούδι κι αυτό το σώμα ορίζονται πλέον ως ψυχογεωγραφία και ψυχότοπος μιας ολόκληρης χώρας. Η Στέλλα είναι λαϊκή με τον τρόπο του δημοτικού τραγουδιού - δεν πειράξαμε τίποτε απ' αυτό. Η λαϊκότητα της Στέλλας δεν είναι φολκλόρ, η λαϊκότητα της Στέλλας ορίζεται ως εθνική συλλογική μνήμη. Το λαϊκό στη Στέλλα είναι ένα «ωχ». Δεν τελείωσε η Στέλλα. Δεν τελείωσε η ιστορία των ανεπίδοτων επιθυμιών, δεν ξεπλύθηκαν τα αίματα. Όσοι θεώρησαν ότι η Στέλλα νίκησε το μαχαίρι θα πρέπει να κοιτάξουν γύρω τους και να το ξανασκεφτούν. Οι ήρωες πενθούν γιατί από ένστικτο και γνώση ξέρουν ότι είναι μόνοι τους πάνω στο πάλκο, ξέρουν ότι κανένας Θεός δεν θ' ασχοληθεί μαζί τους. Σε αυτό το βαθύτατα υπαρξιακό τοπίο ο έρωτας είναι πρωτίστως πένθος και μοναξιά - είναι μοιραίος, ανολοκλήρωτος, ρομαντικός δηλαδή. Εγώ, ως σκηνοθέτης, αφήνω το σώμα της να μιλήσει - η βασική γλώσσα της Στέλλας είναι το σώμα της. Το σώμα της επιθυμεί, ερωτοτροπεί, πενθεί. Αν το 1955 είχε υπάρξει πραγματικά, η Στέλλα δεν θα είχε ξαναοδηγηθεί στο Σφαγείο της. Δεν τελειώσαμε με τη Στέλλα, κανείς δεν απελευθερώθηκε, μια αφίσα της Μελίνας που κατάφερε χρόνια να μας παγιδέψει σε μια επίφαση θριάμβου και απελευθέρωσης ήταν η Στέλλα.

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ο Στρίντμπεργκ και η «Ορέστεια» προσγειώνονται στον κόσμο της Λένας Κιτσοπούλου

Θέατρο / Η Μαντώ, ο Αισχύλος και ο Στρίντμπεργκ προσγειώνονται στον κόσμο της Κιτσοπούλου

Στην πρόβα του νέου της έργου όλοι αναποδογυρίζουν, συντρίβονται, μοντάρονται, αλλάζουν μορφές και λένε λόγια άλλων και τραγούδια της καψούρας. Ποιος θα επικρατήσει στο τέλος;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Οι Αθηναίοι / «Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Η ηθοποιός Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου θυμάται τα χρόνια του Θεάτρου Τέχνης, το πείραμα και τις επιτυχίες του Χυτηρίου, περιγράφει τι σημαίνει γι' αυτή το θεατρικό σανίδι και συλλογίζεται πάνω στο πέρασμα του χρόνου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

Θέατρο / Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

«Εκείνο που με σπρώχνει να δημιουργώ θεατρικούς χαρακτήρες είναι ο έρωτας», έλεγε ο Ουίλιαμς, που πίστευε ότι ο πόθος «είναι κάτι που κατακλύζει πολύ μεγαλύτερο χώρο από αυτόν που μπορεί να καλύψει ένας άνθρωπος». Σε αυτόν τον πόθο έχει συνοψίσει τη φυγή και την ποίηση, τον χρόνο, τη ζωή και τον θάνατο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ