Η θεία κι εγώ

Η θεία κι εγώ Facebook Twitter
0
Η μαύρη κωμωδία του Μόρις Πάνιτς «Η θεία κι εγώ» πρόκειται να παρουσιαστεί για πρώτη φορά στο ελληνικό κοινό. Ποιοι είναι οι λόγοι που επιλέξατε το συγκεκριμένο έργο;

Aυτό το έργο, ενώ κάνει σαφή αναφορά στη μοναξιά, αποτελεί έναν ύμνο στη συμφιλίωση, τη συντροφικότητα και την ανθρώπινη επικοινωνία γενικότερα. Βρήκα το έργο πολύ σύγχρονο κι ενστερνίζομαι απόλυτα αυτό που λέει ο Μόρις Πάνιτς πως «μόνο αν εκφράσουμε πάνω στη σκηνή πολλές, αντιφατικές ίσως, αλήθειες, το κοινό θα καταφέρει ν’ αναζητήσει τη δική του αλήθεια».

Oι ρόλοι της παράστασης ενσαρκώνονται από δυο καταξιωμένους ηθοποιούς, τον Χρήστο Χατζηπαναγιώτη και την Μπέτυ Βαλάση. Η τελευταία, μάλιστα, επιστρέφει στο σανίδι μετά από πολύ καιρό. Γιατί επιλέξατε τους συγκεκριμένους ηθοποιούς;

Ένα έργο στο οποίο παίζουν μόνο δύο ηθοποιοί είναι πολύ αυστηρών απαιτήσεων, όσον αφορά την υποκριτική. Οι δυο ρόλοι αναπαριστούν δυο τελείως διαφορετικούς κόσμους επί σκηνής. Παρακολουθεί κανείς μια μονομαχία, ένα ρινγκ, με όλα τ’ απρόβλεπτα και τα σημαντικά συστατικά ενός αγώνα. Νομίζω πως η συγκεκριμένη διανομή είναι ιδανική. Ευτύχησα να έχω δυο ηθοποιούς που καλύπτουν απόλυτα τις απαιτήσεις των ρόλων του έργου.

Αυτή η συνεχής εναλλαγή κωμικών και δραματικών στιγμών μέσα στην οποία εκτυλίσσεται η παράσταση πιστεύετε πως αποτυπώνεται και στην πραγματική ζωή;

Aνήκω στους σκηνοθέτες που δανείζονται συνεχώς από τη ζωή για να περάσουν στην τέχνη τους μηνύματα και συναισθήματα. Η παράσταση της Ευτυχίας Παπαγιαννοπούλου αλλά και αυτή των Έξι μαθημάτων χορού σε έξι εβδομάδες ήταν οι δυο πρώτες μου προσπάθειες ν’ ακροβατήσω στη ζωή μεταξύ κωμωδίας και δράματος. Έτσι κι αλλιώς, η ματιά μου βλέπει διπλά. Παρατηρώ τον κόσμο, προσπαθώντας ν’ αντικρίζω και τις δυο όψεις.

Ένα από τα κύρια θέματα με τα οποία καταπιάνεται η παράσταση είναι η μοναξιά της ανθρώπινης ύπαρξης. Είναι αυτή η μάστιγα της εποχής μας; Και τι ρόλο παίζουν, τελικά, τα social media;

Θεωρώ ότι ζούμε σε μια εποχή υποκατάστατων, όπου η αυθεντική συγκίνηση και οτιδήποτε το αυθεντικό είναι προς διερεύνηση και δεν υπάρχει τίποτε το δεδομένο. Έτσι, λοιπόν, βρίσκω πως αυτή η καινούργια μορφή επικοινωνίας επιτείνει την ανθρώπινη απομόνωση. Γι’ αυτό πιστεύω πως έργα όπως το Η θεία κι εγώ, που φέρνουν τις ανθρώπινες σχέσεις στο προσκήνιο, έχουν σήμερα κάτι να πουν. Στο έργο, δυο εντελώς διαφορετικοί κι αταίριαστοι κόσμοι φτάνουν μέσα απ’ την καθημερινότητα και τη συμβίωση στο ποθητό αποτέλεσμα, στη συμφιλίωση και στο πέρασμα από το εγώ στο εμείς.

Σε ποια απ’ τα στοιχεία του έργου αποφασίσατε να δώσετε σκηνοθετικά περισσότερη έμφαση;

Προσπάθησα να προστατέψω την ποίηση που υπάρχει σ’ αυτούς τους καθημερινούς ανθρώπους και στα προβλήματά τους και θέλησα να είμαι συνεπής με το πνεύμα του Πάνιτς, γιατί, όπως δηλώνει και ο ίδιος: «Όλος ο κόσμος ακροβατεί μεταξύ της ελπίδας και της απόγνωσης».

Έχετε δηλώσει σε συνέντευξή σας πως καλός σκηνοθέτης είναι ο διαθέσιμος σκηνοθέτης. Αρκεί αυτό;

Ναι. Πιστεύω πως ο σκηνοθέτης πρέπει να είναι διαθέσιμος όχι μόνο απέναντι στους ηθοποιούς αλλά κι απέναντι στα κείμενα με τα οποία καταπιάνεται. Αυτό σημαίνει ότι προσπαθεί να σπάσει τα όρια και τη «μανιέρα» του. Τη στιγμή που οδηγώ, προσπαθώ ταυτόχρονα και να οδηγούμαι. Φυσικά, όπως λέει ο Πάμπλο Πικάσο, «σε κάθε έργο υπάρχει η προσωπικότητα του ζωγράφου, αλλά και σε κάθε θεατρικό έργο υπάρχει η προσωπικότητα του σκηνοθέτη».

Στόχος είναι τα έργα κι οι άνθρωποι να φωτίζουν διαφορετικές πλευρές του εαυτού μου και να με οδηγούν σε διαδικασίες ελεύθερης δημιουργίας κι αρμονικής ομαδικότητας.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Θέατρο / «Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Ο Βασίλης Μαγουλιώτης και ο Γιώργος Κουτλής συνσκηνοθετούν τον Νίκο Καραθάνο και την ομάδα των «Παιχτών» σε ένα νέο έργο με έναν αδηφάγο παραγωγό, έναν «ποιοτικό» σκηνοθέτη, έναν «εμπορικό» ηθοποιό, και τον γολγοθά της προετοιμασίας μιας παράστασης που πρέπει να αφορά τους πάντες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Θέατρο / Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Πατροκτονίες δεν επιτελούν, πλέον, μόνον οι γιοι αλλά και οι θυγατέρες, όπως διαπιστώνουμε στη μαύρη κωμωδία «Ο τρόμος του κροκόδειλου» που σκηνοθετεί ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος στο Θέατρο του Νέου Κόσμου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ένα τετραήμερο με ψηφιακή και αναλογική τέχνη στη Νέα Υόρκη

Αποστολή στη Νέα Υόρκη / «Ο καλλιτέχνης δεν χρειάζεται να αποδείξει ότι είναι πιο έξυπνος από το AI, αλλά ότι μπορεί να γίνει πιο δημιουργικός»

Η LiFO παρακολούθησε τέσσερα έργα ψηφιακής τέχνης και χορού με τα οποία το Ίδρυμα Ωνάση και η πλατφόρμα Onassis ONX συμμετείχαν στο φημισμένο νεοϋορκέζικο φεστιβάλ «Under the radar».
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
O οdy icons τραγουδάει Λαπαθιώτη σε μια παράσταση του Γιάννη Σκουρλέτη και της bijoux de kant

Θέατρο / «Ο Λαπαθιώτης έφερνε τη νύχτα μέσα στη μέρα, κάτι που σήμερα αποκαλούμε "κουίρ"»

Ο περφόρμερ και δημιουργός της αβανγκάρντ μουσικής οdy icons ερμηνεύει ποιήματα του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη μελοποιημένα από τον Χρίστο Θεοδώρου στη νέα παράσταση της bijoux de kant.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Θέατρο / Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Η Ορχήστρα των Μικρών Πραγμάτων παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα «Το Συνέδριο για το Ιράν» του Βιριπάγιεφ, έναν ιδιότυπο αγώνα λόγου που είναι σμιλεμένος σκηνοθετικά με τέτοιον τρόπο, ώστε να μην μοιάζει με ακαδημαϊκή «εισήγηση».
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ