Η Θεία Κωμωδία - χωρίς μια λέξη του Δάντη

Η Θεία Κωμωδία - χωρίς μια λέξη του Δάντη Facebook Twitter
0

Λεπτός, με μεγάλα γυαλιά και ανεπιτήδευτο ύφος, δεν τον κάνεις σαράντα - κι ας πλησιάζει τα 50. Ούτε δίνει την εντύπωση ότι πρόκειται για το σημαντικότερο σκηνοθέτη που έχει να επιδείξει αυτήν τη στιγμή το ιταλικό θέατρο. Απλός και φιλικός, ο Ρομέο Καστελούτσι σε κάνει να ξεχνάς ότι από το 1981, όταν ίδρυσε τη Societas Raffaello Sanzio στην Τσεζένα, κοντά στην Μπολόνια, δεν σταμάτησε να ταράζει τις ισορροπίες του ιταλικού και του ευρωπαϊκού θεάτρου. Κι όμως, με τολμηρό, καινοτόμο, εικονοκλαστικό τρόπο, αρνήθηκε την υπεροχή του λόγου στο θέατρο και, επενεξετάζοντας τη λειτουργία της αναπαράστασης, επένδυσε στις δυνατότητες των νέων τεχνολογιών, στο οπτικό και ηχητικό μέρος των παραστάσεών του, αναζητώντας μία σκηνική δραματουργία που να μην ψεύδεται όταν παρουσιάζει την «πραγματικότητα».

Στο καθαρτήριο της γλώσσας

Πριν από λίγες μέρες ο Ρομέο Καστελούτσι ήρθε στην Αθήνα για να δει ποιους χώρους μπορεί να χρησιμοποιήσει για τη Θεία Κωμωδία του, μια παράσταση σε τρία μέρη, που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών στις αρχές Ιουνίου. Επί τη ευκαιρία, συνάντησε λίγους δημοσιογράφους παρουσία του Γιώργου Λούκου, που ανέλαβε ρόλο μεταφραστή από τα ιταλικά. Στην αρχή αναφέρθηκε στη δομή της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας, την οποία έχει μελετήσει με προσοχή, προσθέτοντας ότι δεν υπάρχει τίποτε πιο ωραίο και τρομακτικό από την Ορέστεια(τη σκηνοθέτησε χρόνια πριν), ένα αριστούργημα της ανθρωπότητας που ήδη φτάνει την τέχνη της Δύσης στο αποκορύφωμά της. Αλλά το θέμα μας, εν προκείμενω, είναι η Θεία Κωμωδία, το τρίπτυχο πάνω στη σπουδαία ποιητική σύνθεση του Δάντη, που πρωτοπαρουσίασε στο περσινό Φεστιβάλ της Αβινιόν. «Με τη Θεία Κωμωδία γεννήθηκε η γλώσσα που μιλώ» είπε και συμπλήρωσε ότι πρόκειται για το πρώτο έργο τέχνης που εξελίσσεται αποκλειστικά σ' ένα χώρο φαντασίας. Εξού και δικαιώνεται η επιλογή του για μια παράσταση φαντασίας πάνω στις λέξεις «κόλαση», «καθαρτήριο», «παράδεισο», έννοιες που με διαφορετικό τρόπο και σε διαφορετικές στιγμές της ζωής μας όλοι, λέει, έχουμε νιώσει τι σημαίνουν.

Αλλά μπορεί να μεταφερθεί η Θεία Κωμωδία στη σκηνή του θεάτρου; Η ποίηση του Δάντη δεν αναπαρίσταται, λέει ο Καστελούτσι. Την «απορρόφησε», έκλεισε το βιβλίο και αποφάσισε να μπει ο ίδιος στη θέση του Δάντη και να μεταγράψει τις λέξεις σ' ένα σύνολο εικόνων, κινήσεων, ήχων, μουσικής, φωτισμών. Σκέφτηκε το χρονικό του ποιητή από την Κόλαση στον Παράδεισο σαν μία διαδρομή από το σκοτάδι της Κόλασης στο απόλυτο φως του Παραδείσου, εννοώντας το δεύτερο και πάλι σαν σκοτάδι, σαν μια συνθήκη απροσπέλαστη στον ανθρώπινο νου, αφού Φως=Θεός. Γι' αυτό και ο Παράδεισόςτου δεν είναι παράσταση, αλλά μία εγκατάσταση ολιγόλεπτης, απόλυτης φωτοχυσίας, που σε τυφλώνει.

Η νεκροψία της μπουρζουαζίας

Δεν αποκάλυψε γιατί τοποθέτησε το Καθαρτήριοστον εσωτερικό, ιδιωτικό βίο μιας μεγαλοαστικής οικογένειας. Είπε μόνο ότι μοιάζει με «κινηματογραφική» παράσταση, γιατί έχει γραφεί κινηματογραφικά από τον Δάντη, σαν να είχε με κάποιο τρόπο «συλλάβει» την κινούμενη εικόνα ήδη στο Μεσαίωνα. ΤοΚαθαρτήριο και ο Παράδεισος είναι πιο σκληρά μέρη, «η Κόλαση είναι πιο ανθρώπινη, τουλάχιστον στην αρχή της, γιατί η νοσταλγία και η πείνα της ζωής είναι διάχυτη» λέει ο ευφυής δημιουργός. Μια σύνθεση εικόνων, συχνά σοκαριστικής ομορφιάς, θα αποδώσουν τη μοναχική καταβύθιση του ποιητή στα ανθρώπινα πάθη. Κι όλο αυτό μέσα σ' ένα ηχητικό τοπίο που αναπαράγει τους ήχους της νεκροψίας του ανθρώπινου σώματος αλλά και μια «μουσική, πολύ μελαγχολική, που δεν έχει τίποτε το φρικτό και που καθιστά το θάνατο κάτι σαν πανόραμα του ανθρώπινου τοπίου». Σύντομα, κλείνοντας τ' αυτιά σε άκαιρα σχόλια τύπου «είναι εικαστικός περισσότερο, παρά σκηνοθέτης του θεάτρου», ο Καστελούτσι θα μας δείξει πώς μπορείς να κάνεις τηΘεία Κωμωδία του Δάντη χωρίς μια λέξη από τον Δάντη - ένα θέατρο αφοπλιστικό, που σου κόβει την ανάσα και ακυρώνει βεβαιότητες και συμβατικές προσδοκίες.

1,2,3: Τα λόγια του:
Τρεις διαπιστώσεις του Καστελούτσι γι' αυτό που είναι το θέατρό του.

«Oι Έλληνες χρησιμοποιούν μια όμορφη λέξη, την “απορία”… Η βία είναι ένα μεγάλο, έντονο θέμα, που ανήκει στο θέατρο. Είναι ένα εργαστήριο, το μόνο πιθανό μέρος για τη βία».

«Η απόδοση της απόλυτης ποίησης είναι κατώτερη της ανάγνωσής της. Η Θεία Κωμωδία δεν είναι ένα υλικό θεατρικό. Σε καταβροχθίζει».

«Το θέατρό μου βασίζεται στην πιο δυνατή από όλες τις πιθανές σχέσεις μεταξύ του κειμένου και των λέξεών του. Είναι μια σχέση πάλης και ανταγωνισμού. Αν το κείμενο παραμένει ένα σημαντικό λογοτεχνικό προϊόν, τότε το θέατρο δεν είναι τίποτα περισσότερο από μια απεικόνιση του κειμένου ή, στην καλύτερη περίπτωση, μια αποκειμενοποίησή του».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Θέατρο / «Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Τριάντα χρόνια μετά το εκρηκτικό ντεμπούτο της στη θεατρική σκηνή με το έργο «Blasted», συνάδελφοι και συνεργάτες της σπουδαίας συγγραφέως μιλάνε για την ίδια και το έργο της.
THE LIFO TEAM
Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Portraits 2025 / Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Εδώ και δέκα χρόνια ο Χρήστος Παπαδόπουλος χορογραφεί εικόνες γαλήνιες ή ανησυχητικές, με το μινιμαλιστικό του λεξιλόγιο να εκφράζει τη δύναμη της ανθρώπινης επαφής, την προσωπική ελευθερία στη συνθήκη της κοινής εμπειρίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζαβαλάς Καρούσος: Η θυελλώδης ζωή του ηθοποιού που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Τζαβαλάς Καρούσος: Ο ηθοποιός που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Ηθοποιός, μεταφραστής, αγωνιστής της αριστεράς, ο Τζαβαλάς Καρούσος που πέθανε σαν σήμερα το 1969 είχε ως στόχο του τη βελτίωση της ζωής των συνανθρώπων του και τη δικαίωση του καθημερινού τους μόχθου μέσα από τον σοσιαλισμό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Το "δημοφιλής" είναι ό,τι πιο προσβλητικό έχουν πει για μένα»

Portraits 2025 / Η Ελένη Ράντου κάνει το πάρτυ της ζωής της. Και στο τέλος ξεσπά σε λυγμούς.

Με την παράσταση-φαινόμενο «Το πάρτυ της ζωής μου» η Ελένη Ράντου ξετυλίγει με χιούμορ και αφοπλιστική ειλικρίνεια πενήντα χρόνια «τραυμάτων» με φόντο τη μεταπολιτευτική Ελλάδα και αναζητά τους λόγους που αξίζει να ζεις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ