Η ξεχασμένη ιστορία της πολύπαθης ανήλικης υπηρέτριας Σπυριδούλας γίνεται παράσταση

Τι μπορούμε να μάθουμε σήμερα από την ξεχασμένη ιστορία της Σπυριδούλας; Facebook Twitter
Με στοιχεία θεάτρου ντοκουμέντου, πρωτότυπης δραματουργίας και σύγχρονης ελληνικής μουσικής, η σκηνική σύνθεση της ομάδας 4frontal εκκινεί από την αληθινή ιστορία της Σπυριδούλας. Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή
0

Στα μέσα της δεκαετίας του 1950, η δωδεκάχρονη Σπυριδούλα Ράπτη, το όγδοο παιδί μιας φτωχής οικογένειας από την Αιτωλοακαρνανία, φτάνει στην Αθήνα για μια καλύτερη ζωή. Η οικογένειά της έχει αποφασίσει να την παραδώσει στα χέρια του Γιώργου και της Αντιγόνης Βεϊζαδέ, που υπόσχονται να τη φροντίσουν όσο εκείνη τους βοηθά στις δουλειές του σπιτιού και με το μικρό τους παιδί. Η Σπυριδούλα ήταν ένα από τα ανήλικα κορίτσια που έφταναν στην Αθήνα για να δουλέψουν ως «εσωτερικές», με τις πάμφτωχες οικογένειές τους να θεωρούν ότι εξασφαλίζουν στα κορίτσια τους ένα καλύτερο μέλλον, πιστεύοντας πολλές φορές σε κούφιες υποσχέσεις.

Αυτός ο τύπος εσωτερικής μετανάστευσης ανηλίκων πέρασε στη λαϊκή κουλτούρα στην πιο «ανάλαφρη» εκδοχή του, με τις λίγο αφελείς οικιακές βοηθούς των μέσων οικογενειών στις ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου, ενώ το 1957 ο Γιώργος Σεβαστίκογλου γράφει την «Αγγέλα» και παρουσιάζει με ρεαλισμό μέσα από την πιο ευάλωτη κοινωνική ομάδα, αυτή των γυναικών της επαρχίας που εργάζονται στα αστικά σπίτια σε συνθήκες απόλυτης εκμετάλλευσης, χωρίς κανένα απολύτως δικαίωμα, τη μετεμφυλιακή Ελλάδα, που μαστίζεται από την ανεργία και τη διαφθορά, με την καταπίεσή τους να δημιουργεί ένα σκηνικό συγκάλυψης και τρόμου.

Η αποκάλυψη της ιστορίας έφερε στο φως τις άθλιες συνθήκες στις οποίες ζούσαν οι υπηρέτριες των «ευυπόληπτων» σπιτιών. Η Σπυριδούλα έγινε λαϊκή ηρωίδα, οι βασανιστές της καταδικάστηκαν από το δικαστήριο. Υποβλήθηκε σε πολλές επεμβάσεις αποκατάστασης. Η ιστορία της με τα χρόνια και τις κοινωνικές αλλαγές ξεχάστηκε.

Η περίπτωση της δωδεκάχρονης Σπυριδούλας συντάραξε το κοινό όταν δημοσιοποιήθηκαν οι λεπτομέρειες του βασανισμού και της κακομεταχείρισής της. Η ιστορία βγήκε στο φως όταν η Αντιγόνη Βεϊζαδέ έφτασε στο Τζάνειο νοσοκομείο συνοδεύοντας ένα κορίτσι σε τραγική κατάσταση. Τυλιγμένη σε μια κουβέρτα, με εγκαύματα σε όλο της το σώμα, η Σπυριδούλα είχε βασανιστεί με το ηλεκτρικό σίδερο για τρεις ημέρες από τους εργοδότες της, που την κατηγόρησαν ότι έκλεψε 50 δολάρια από το σπίτι. Η εξέταση από τους γιατρούς αποκάλυψε ότι το υποσιτισμένο, βασανισμένο παιδί «έφερε εγκαύματα 1ου, 2ου και 3ου βαθμού στο πρόσωπο, τον τράχηλο, τον θώρακα, την κοιλιά και τα άνω και κάτω άκρα, καθώς και εκχυμώσεις σε μέτωπο, βλέφαρα, μηρούς και κνήμες».

Τι μπορούμε να μάθουμε σήμερα από την ξεχασμένη ιστορία της Σπυριδούλας; Facebook Twitter
Στο πρόσωπο της Σπυριδούλας, τότε, στις αρχές της δεκαετίας του 1950, βρήκαν φωνή όλα αυτά τα κορίτσια που υφίσταντο κακοποίηση από τα αφεντικά τους. Αυτή ήταν η πρώτη που βρήκε το θάρρος και μίλησε για τον φρικτό βασανισμό της. Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή

Η αποκάλυψη της ιστορίας έφερε στο φως τις άθλιες συνθήκες στις οποίες ζούσαν οι υπηρέτριες των «ευυπόληπτων» σπιτιών. Η Σπυριδούλα έγινε λαϊκή ηρωίδα, οι βασανιστές της καταδικάστηκαν από το δικαστήριο. Υποβλήθηκε σε πολλές επεμβάσεις αποκατάστασης. Η ιστορία της με τα χρόνια και τις κοινωνικές αλλαγές ξεχάστηκε. Μετατοπίστηκε στις ιστορίες των γυναικών που έρχονται ως μετανάστριες για να εργαστούν στα σπίτια των μεγαλουπόλεων. Η Σπυριδούλα βρήκε το θάρρος να μιλήσει, σπάζοντας τον φαύλο κύκλο της βίας. Η ιστορία της είναι πηγή ενδυνάμωσης για γενιές και γενιές γυναικών που υφίστανται κακοποίηση και καταφέρνουν να την αρθρώσουν και να την τερματίσουν, συνεχίζει να εμπνέει.

Με στοιχεία θεάτρου ντοκουμέντου, πρωτότυπης δραματουργίας και σύγχρονης ελληνικής μουσικής, η σκηνική σύνθεση της ομάδας 4frontal εκκινεί από την αληθινή ιστορία της Σπυριδούλας. Αντλώντας από ιστορικά ντοκουμέντα και γυναικείες αφηγήσεις της εποχής αλλά και από συνεντεύξεις γυναικών που εργάζονται σήμερα ως εσωτερικές οικιακές βοηθοί, η Νεφέλη Μαϊστράλη γράφει ένα πρωτότυπο θεατρικό έργο, εμπνευσμένο από τη συγκλονιστική ιστορία της Σπυριδούλας αλλά και άλλων γυναικών που υπήρξαν ψυχοκόρες και υπηρέτριες, τις δεκαετίες του 1950 και του 1960. Με όχημα αυτό το έργο και υπό τους ελληνικούς και πανκ ήχους των Θραξ Πανκc, η παράσταση φέρνει στη σκηνή τις φωνές των γυναικών που βρέθηκαν ή βρίσκονται ακόμα σ’ αυτήν τη θέση, παλεύοντας για την αυτοδιάθεσή τους.

Η ομάδα 4frontal έχει συνεχή παρουσία στον χώρο του θεάτρου τα τελευταία δέκα χρόνια. Τα μέλη της ήταν συμμαθητές στη δραματική σχολή του Ωδείου Αθηνών. Το στίγμα τους εξαρχής είχε να κάνει μ’ ένα συλλογικό αφηγηματικό θέατρο που σπάει τον τέταρτο τοίχο και επικοινωνεί στην ευθεία με το κοινό. Με τα χρόνια, εξειδικεύτηκαν οι στόχοι τους και αντιλήφθηκαν ότι αυτό που τους κινεί είναι το κοινωνικοπολιτικό θέατρο, που έχει να κάνει με τις ιστορίες και τον αντίκτυπό τους στο τώρα.

Τι μπορούμε να μάθουμε σήμερα από την ξεχασμένη ιστορία της Σπυριδούλας; Facebook Twitter
Με όχημα το έργο αυτό και υπό τους ελληνικούς και πανκ ήχους των Θραξ Πανκc, η παράσταση φέρνει στη σκηνή τις φωνές των γυναικών που βρέθηκαν ή βρίσκονται ακόμα σ’ αυτήν τη θέση, παλεύοντας για την αυτοδιάθεσή τους. Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή

Τροφοδοτούν αυτή την ανάγκη τους με διαφορετικά υλικά κάθε φορά, είτε αξιοποιώντας την ελληνική λογοτεχνία και τη σύγχρονη νεοελληνική δραματουργία είτε επενδύοντας στη σύνθεση κειμένων που μπορούν να γίνουν παράσταση. Σε κάθε περίπτωση, αυτό που τους κάνει να φτιάχνουν παραστάσεις είναι το θέμα, αυτό που θέλουν να πουν την εκάστοτε στιγμή. Την ομάδα απαρτίζουν οι Θανάσης ΖερίτηςΧάρης ΚρεμμύδαςΠάνος ΤοψίδηςΣταύρος ΓιαννουλάδηςΑριστέα Σταφυλαράκη, Ευαγγελία ΚαρακατσάνηΑμαλία ΝίνουΕλένη Κουτσιούμπα και Ηρώ Καρρά.

«Όσο μας καίνε τα ίδια θέματα, ελπίζω να μπορούμε να κάνουμε το συλλογικό θέατρο που ονειρευόμασταν από φοιτητές. Το πολύ ευτυχές, τα τελευταία χρόνια, είναι ότι έχουμε ανοίξει τον κύκλο της ομάδας και σε ηθοποιούς-συντελεστές που δεν είναι μεν γραμμένοι στο καταστατικό αλλά μοιράζονται την ίδια ανάγκη και τρέλα να επικοινωνήσουν τις ίδιες προβληματικές και στηρίζουν με όλη τους την καρδιά αυτό που θέλουμε να πούμε. Αυτό το άνοιγμα ταιριάζει πολύ στην πολυπληθή ομάδα που είμαστε τόσα χρόνια και προσωπικά με ξεκουνάει και με εμπνέει» λέει η Νεφέλη Μαϊστράλη που έγραψε τις «Σπυριδούλες».

Μετά τα «Μπλε Καστόρινα Παπούτσια» του Θανάση Σκρουμπέλου που διασκεύασε για την ομάδα, η Νεφέλη Μαϊστράλη καταπιάστηκε με την ιδέα για τις «Σπυριδούλες», που γεννήθηκε από τον ένα εκ των δύο σκηνοθετών της παράστασης, Χάρη Κρεμμύδα – ο άλλος είναι ο Θανάσης Ζερίτης. Ο Χάρης είχε ψάξει την ιστορία της νεαρής υπηρέτριας της δεκαετίας του ’50 και είχε αισθανθεί ότι φέρει πολλά στοιχεία από αυτά που τους ενδιαφέρουν ως ομάδα τα τελευταία χρόνια.

«Το συγκεκριμένο αληθινό γεγονός ανοίγει την πόρτα σ’ ένα ολόκληρο κοινωνικό φαινόμενο που διήρκεσε αρκετές δεκαετίες στην Ελλάδα και αφορούσε στην αθρόα εσωτερική μετανάστευση χιλιάδων ανήλικων κοριτσιών της υπαίθρου σε μεσοαστικά και αστικά σπίτια των πόλεων, ως υπηρέτριες, χωρίς εγγυήσεις ή κάποια κρατική μέριμνα. Πρόκειται, δηλαδή για ένα κοινωνικό και πολιτικό φαινόμενο που αφορά σε μια ολόκληρη ιστορική περίοδο –όχι τόσο μακρινή απ’ το σήμερα– και αναδεικνύει το ζήτημα της ταξικής ανισότητας, των έμφυλων διακρίσεων και της παιδικής εργασίας» λέει η Νεφέλη Μαϊστράλη.

Τι μπορούμε να μάθουμε σήμερα από την ξεχασμένη ιστορία της Σπυριδούλας; Facebook Twitter
Μέσα απ’ τη ζωή της αποκαλύφθηκε και η ζωή των χιλιάδων ανήλικων κοριτσιών που δεν είχαν στον ήλιο μοίρα και γίνονταν αντικείμενο εκμετάλλευσης και κακοποίησης. Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή

«Καταστρώνοντας την ιδέα, θεωρήσαμε ότι η μουσική των Θραξ Πανκc κουμπώνει απόλυτα με τη δημιουργική συνομιλία παράδοσης και παρόντος που επιδιώκουμε, όταν διαχειριζόμαστε γεγονότα του παρελθόντος. Ταυτόχρονα, σκεφτήκαμε να χρησιμοποιήσουμε τη βασική ιστορία της δωδεκάχρονης "ψυχοκόρης" απ’ τη Ματαράγκα Αγρινίου, ως πηγή έμπνευσης για να αναδείξουμε τις εμπειρίες κι άλλων γυναικών που εργάστηκαν ως υπηρέτριες εκείνα τα χρόνια αλλά και γυναικών που δουλεύουν σήμερα στον χώρο της καθαριότητας. Το αποτέλεσμα από την έρευνα και τη συλλογή των υλικών ήταν η συγγραφή ενός πρωτότυπου θεατρικού κειμένου που δανείζεται στοιχεία από τη φόρμα της τραγωδίας και θέτει στο επίκεντρο μια συλλογικότητα με κοινά βιώματα και επιθυμίες. Εξού και "Σπυριδούλες"».

Στο πρόσωπο της Σπυριδούλας, τότε, στις αρχές της δεκαετίας του 1950, βρήκαν φωνή όλα αυτά τα κορίτσια που υφίσταντο κακοποίηση από τα αφεντικά τους. Αυτή ήταν η πρώτη που βρήκε το θάρρος και μίλησε για τον φρικτό βασανισμό της. Αναδείχθηκε σε σύμβολο της βιοπάλης και ενέπνευσε γενιές εργαζομένων γυναικών να διεκδικήσουν μια καλύτερη τύχη. Μέσα απ’ τη ζωή της αποκαλύφθηκε και η ζωή των χιλιάδων ανήλικων κοριτσιών που δεν είχαν στον ήλιο μοίρα και γίνονταν αντικείμενο εκμετάλλευσης και κακοποίησης.

«Δυστυχώς, στον κόσμο όπως τον φτιάξαμε ή όπως τον αφήσαμε να γίνει, που λέμε και στο έργο, τέτοια περιστατικά άκρατης βίας σε βάρος ανθρώπων που δεν έχουν τα μέσα να αντεπεξέλθουν στις οικονομικές προδιαγραφές του σύγχρονου σκληρού καπιταλιστικού συστήματος είναι πλέον καθημερινότητα» λέει η συγγραφέας.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για τη θεατρική παράσταση «Σπυριδούλες» εδώ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ο Στρίντμπεργκ και η «Ορέστεια» προσγειώνονται στον κόσμο της Λένας Κιτσοπούλου

Θέατρο / Η Μαντώ, ο Αισχύλος και ο Στρίντμπεργκ προσγειώνονται στον κόσμο της Κιτσοπούλου

Στην πρόβα του νέου της έργου όλοι αναποδογυρίζουν, συντρίβονται, μοντάρονται, αλλάζουν μορφές και λένε λόγια άλλων και τραγούδια της καψούρας. Ποιος θα επικρατήσει στο τέλος;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Οι Αθηναίοι / «Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Η ηθοποιός Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου θυμάται τα χρόνια του Θεάτρου Τέχνης, το πείραμα και τις επιτυχίες του Χυτηρίου, περιγράφει τι σημαίνει γι' αυτή το θεατρικό σανίδι και συλλογίζεται πάνω στο πέρασμα του χρόνου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

Θέατρο / Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

«Εκείνο που με σπρώχνει να δημιουργώ θεατρικούς χαρακτήρες είναι ο έρωτας», έλεγε ο Ουίλιαμς, που πίστευε ότι ο πόθος «είναι κάτι που κατακλύζει πολύ μεγαλύτερο χώρο από αυτόν που μπορεί να καλύψει ένας άνθρωπος». Σε αυτόν τον πόθο έχει συνοψίσει τη φυγή και την ποίηση, τον χρόνο, τη ζωή και τον θάνατο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ