«Λυγμός (Καημός)» στο Φεστιβάλ Αθηνών: Ούτε μια δακρυσμένη Παναγιά

Κι ούτε μια δακρυσμένη Παναγιά Facebook Twitter
«Όλα είναι κούφια, χαλασμένα, σαν φαφούτικα δόντια, σαν πανιασμένη ομελέτα», γράφει ο Ροτ. Οι κοπέλες που εργάζονται στο φαρμακείο του Μαρτάλερ δεν δείχνουν να αγχώνονται, παρ' όλα αυτά. Φωτ.: Gina Folly
0

Ένας Λυγμός εν μέσω γέλιου. Ένας Λυγμός καμουφλαρισμένος. Ένας Λυγμός που θα αποτελειώσει όλους τους λυγμούς. Δεν είναι απλώς ότι τα δάχτυλα του ποδιού μας σαπίζουν σιγά σιγά από μυκητίαση: ένα τέτοιο πρόβλημα, ενδεχομένως, με την κατάλληλη φαρμακευτική αγωγή, να μπορούσε να αντιμετωπιστεί. Αυτό, όμως, που δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί, αυτό για το οποίο δεν υπάρχει φαρμακευτική αγωγή είναι ότι έχει χαθεί το γαλάζιο απ’ τον ουρανό...

«Όλα είναι κούφια, χαλασμένα, σαν φαφούτικα δόντια, σαν πανιασμένη ομελέτα», γράφει ο Ροτ. Οι κοπέλες που εργάζονται στο φαρμακείο του Μαρτάλερ δεν δείχνουν να αγχώνονται, παρ' όλα αυτά. Τοποθετούν απερίσπαστες τα φάρμακα στα ράφια, ελέγχουν τις ετικέτες, ανοιγοκλείνουν τα συρτάρια, καταγράφουν τις ελλείψεις.

Είναι αγέρωχες, αμέτοχες, ανάλαφρες. Είτε μας αφηγούνται μια παράξενη, ανατριχιαστική ιστορία, είτε μας μιλούν για θόλωση της όρασης και τυμπανισμό, η εκφορά του λόγου τους παραμένει χαριτωμένη, έμπλεη ειρωνείας και σαρκασμού: Υποφέρετε από αϋπνίες; Δυσκολεύεστε να καταπιείτε την τροφή σας; Είστε ανορεξικοί; Είστε παχύσαρκοι; Ανησυχείτε για τη λειτουργία του ψυγείου σας; Έχετε ιλίγγους; Σπασμούς; Έχετε πέσει σε κώμα; Ό,τι κι αν σας απασχολεί, η φαρμακολογία έχει τη λύση. Κι αν πάλι ψοφήσετε, δεν πειράζει. «Οι μόνες πιθανές ενέργειες προέρχονται από τις παρενέργειες... Σε κάθε περίπτωση, το όφελος ενδέχεται να υπερτερεί του κινδύνου».

Η λούπα δεν θα σπάσει ποτέ. Η ψευδαίσθηση της συνέχειας, της λειτουργικότητας, του εύτακτου ξετυλίγματος της ζωής θα συνεχιστεί, ακόμη κι αν παρουσιάζονται «βραχυκυκλώματα» στη σκηνική ροή. Υπάρχει κάτι χειρότερο από αυτό, αναρωτιέται ο Μαρτάλερ. Απ’ αυτή την τεχνητή συνέχιση της ζωής;

Σε πρώτο επίπεδο, θα μπορούσαμε να ισχυριστούμε ότι η ψυχρότητα της στάσης τους εκφράζει το άκαμπτο σχήμα της εξουσίας, ενός ανάλγητου και κατασταλτικού κυρίαρχου λόγου, που ισχυρίζεται αλαζονικά πως κάθε σύμπτωμα έχει γιατρειά και πως η ευθύνη της αποτυχίας ανήκει εξ ολοκλήρου στον αμελή, απείθαρχο άρρωστο: αγαπητοί ασθενείς, αν κάνατε ό,τι έπρεπε, αν κάνατε ό,τι σας λέγαμε, αν ακολουθούσατε τις οδηγίες μας, δεν θα είχατε φτάσει σε αυτήν την κατάσταση. Εσείς φταίτε για την κατάντια σας. Η κακή σας διατροφή και η επιπολαιότητά σας. Παρ' όλα αυτά, εμείς θα σας βοηθήσουμε. Έχουμε την τεχνολογία, έχουμε την εξειδίκευση, έχουμε τη γνώση: υποταχθείτε και θα σας θεραπεύσουμε. Ειδαλλιώς, θα σας σφάξει ο βασιλιάς ο λαγομακελάρης, όπως έσφαξε τη θεία που βγήκε περιχαρής από το σπίτι για να τον υποδεχτεί.

Κι ούτε μια δακρυσμένη Παναγιά Facebook Twitter
Αγαπητοί ασθενείς, αν κάνατε ό,τι έπρεπε, αν κάνατε ό,τι σας λέγαμε, αν ακολουθούσατε τις οδηγίες μας, δεν θα είχατε φτάσει σε αυτή την κατάσταση. Εσείς φταίτε για την κατάντια σας. Φωτ.: Gina Folly

Οι συνέπειες αυτής της υποταγής, όπως εύγλωττα φανερώνει ο Μαρτάλερ σε αυτή την εξαιρετική δουλειά του, είναι ανυπολόγιστες: όχι μόνο δεν εξασφαλίζουν τη σωτηρία, αλλά οδηγούν στην ακατάσχετη επιδείνωση της όποιας εναπομείνασας υγείας. Βρισκόμαστε αντιμέτωποι με την πλέον αθεράπευτη ασθένεια: τη διάσπαση του υποκειμένου. Η γλώσσα, η νόηση και το σώμα δεν συνεργάζονται πια: το καθένα λειτουργεί χωριστά από το άλλο, αυτόνομα, μηχανικά. Οι αγαπητές υπάλληλοι του φαρμακείου, ωσάν αεροσυνοδοί που εξηγούν πώς να φουσκώσουμε τα σωσίβιά μας σε περίπτωση βλάβης του αεροσκάφους, περιγράφουν εδώ τη μοιραία βλάβη του πολιτισμού, ενσαρκώνουν την ήδη συντελεσθείσα πτώση του.

Ο λόγος δεν συνάδει με τα σώματά τους (τι είναι άραγε πιο ανατριχιαστικό: η περιδίνηση στο κενό του νοήματος, ή η παρουσίασή του εν είδει «σόου»;), τα συναισθήματα μένουν ανενεργά: είτε διαβάζουν μια λίστα με φαρμακευτικές ουσίες, είτε σκιαγραφούν την εκμηδένιση του ανθρώπου, ο φρουφρουδένιος τόνος της φωνής τους διατηρείται αναλλοίωτος.

Μία από τις κοπέλες πασχίζει να βρει τη σωστή «θέση»: στρίβει τον κορμό της, χέρια και πόδια μπλέκονται, ξεμπλέκονται, γίνεται «φιόγκος» – κανένα αποτέλεσμα. Αλλά κι όταν, λίγο αργότερα, ανεβαίνουν δυο-δυο πάνω στα σκαμπό για να εκτελέσουν φιγούρες χορευτικές, σαν φώκιες σε τσίρκο, χάνουν διαρκώς την ισορροπία τους. Τελικά εγκαταλείπουν, υποκλίνονται και αποχωρούν.

Μες στο σκοτάδι, εισβάλλει ο ήχος μιας μύγας που κολλάει στην ηλεκτρική μυγοπαγίδα. Όταν ανάβει πάλι το φως, τίποτε δεν έχει αλλάξει. Εξίσου ατσαλάκωτες, θα αφηγηθούν την ίδια ιστορία για δεύτερη φορά. Πόθεν έρχεσαι, λαγομακελάρη βασιλιά; Κοιλάδες και βραχότοπους διασχίζω... Σκετς που αναπαράγονται ατέρμονα, πότε με τα ίδια λόγια πότε με άλλα. «Αν κάποιος μου σερβίρει ένα φιλέτο, θα του σερβίρω κι εγώ (κλαίγοντας)». Το συζητάμε; Όχι, το παζαρεύουμε.

Άψυχα, πλην όμως καλοκουρδισμένα κι ευδιάθετα, τα σώματα των γυναικών φέρουν εις πέρας τις υποχρεώσεις της καθημερινότητας, συνομιλούν χωρίς να ανοίγουν διάλογο, θέτουν ερωτήματα χωρίς να νοιάζονται για την απάντηση. Ουδεμία υπόνοια μελαγχολίας, δισταγμού ή εσωτερικού κλονισμού. Όλα όσα συνθέτουν την ανθρωπινότητα έχουν εκλείψει και το μόνο που απομένει είναι να ανοιγοκλείνουμε συρτάρια, να παπαγαλίζουμε τσιτάτα και ν’ αποχωρούμε μόλις νυχτώνει. Ό,τι γνωρίζαμε και ορίζαμε ως ύπαρξη δεν υπάρχει πια.

Κι ούτε μια δακρυσμένη Παναγιά Facebook Twitter
Φωτ.: Gina Folly
Κι ούτε μια δακρυσμένη Παναγιά Facebook Twitter
Φωτ.: Gina Folly

Η πραγματικότητα αποκαλύπτεται εδώ παγερά, χωρίς καμία επίστρωση συναισθηματισμού, χωρίς αρχή, μέση ή τέλος, χωρίς δάκρυα: δεν πρόκειται για σουρεαλισμό αλλά για τον πιο αποστασιοποιημένο, «ιατρικό» ρεαλισμό. Αναισθητοποιημένοι παζαρεύουμε φιλέτα ακούγοντας τη «Lacrimosa» στο repeat. Αυτή είναι η δυστοπία μας: δεν κάνει θόρυβο, ούτε φοράει διαστημικά βινύλ κοστούμια. Είναι η αέναη, απρόσωπη επανάληψη του (μπανάλ) Ιδίου. «Χάπι» μπαίνει, «χάπι» βγαίνει.

Δύο φιγούρες ξεχωρίζουν μέσα σε τούτη την αστραφτερά σιδερωμένη συντροφιά: ο κυριούλης με το ασπρόμαυρο κοστούμι και η Ραμόνα, η μεγαλύτερη σε ηλικία επικεφαλής του προσωπικού. Ο πρώτος, αδύνατος στα πρόθυρα της εξαΰλωσης, επισκέπτεται κάθε τόσο το φαρμακείο για να ζυγιστεί. Οι δεσποινίδες κέρβεροι όμως δεν τον αφήνουν να ανεβεί στη ζυγαριά. Εμποδισμένος, μόνος, με το βλέμμα καρφωμένο στο κενό, εκείνος θα επιδοθεί στον φιλοσοφικό του μονόλογο, αναλογιζόμενος την ουσία των πραγμάτων και των πολλαπλασιασμών.

Όσο για τη Ραμόνα, εκείνη βρίσκει καταφύγιο στη μουσική, στο παλιό της πικάπ και στον «Ονειρεμένο γάμο» της, το τραγούδι που ερμηνεύει νοσταλγικά εγείροντας τον (υποτιθέμενο) θαυμασμό των κοριτσιών. Οι δυο τους μοιάζουν να συγκεντρώνουν τα τελευταία υπολείμματα ανθρωπινότητας: μια ισχνή αντίσταση απέναντι στο σαρωτικό κύμα εξομοίωσης των πάντων ή η τελευταία, συγκινητική αναλαμπή ενός είδους που σβήνει;  

Κι ούτε μια δακρυσμένη Παναγιά Facebook Twitter
Ο εξαϋλωμένος κυριούλης θα εμφανιστεί κουβαλώντας στους ώμους του έναν ασήκωτο σταυρό φαρμακείου που αναβοσβήνει πυρετωδώς. Το κοινό –δικαίως– γελάει φωναχτά. Φωτ.: Gina Folly

Η παράσταση θα μπορούσε να σταματήσει ανά πάσα στιγμή, ή, αντιστρόφως, να συνεχιστεί επ’ άπειρον – δεν θα έκανε μεγάλη διαφορά. «Θα συνεχίσουμε να παίζουμε, προσπερνώντας το τέλος του έργου», απειλούν οι ηθοποιοί, μένοντας κοροϊδευτικά εντός «ρόλου». Η λούπα δεν θα σπάσει ποτέ. Η ψευδαίσθηση της συνέχειας, της λειτουργικότητας, του εύτακτου ξετυλίγματος της ζωής θα συνεχιστεί, ακόμη κι αν παρουσιάζονται «βραχυκυκλώματα» στη σκηνική ροή. Υπάρχει κάτι χειρότερο από αυτό, αναρωτιέται ο Μαρτάλερ. Απ’ αυτή την τεχνητή συνέχιση της ζωής;

«Αλυσοδεμένο βαδίζει το γένος μας στα μονοπάτια της Ιστορίας», λέγαμε κάποτε, βγάζοντας έναν ηρωικό αναστεναγμό και σχεδιάζοντας τη μεθαυριανή επανάσταση. Τώρα ούτε καν αυτό. «Ορκίζομαι να εκτελώ πιστά το καθήκον μου και να μη διακινώ αυθαίρετα τα φάρμακα», υπόσχονται μισοσοβαρά οι υπάλληλοι, ενώ αρχίζουν να αδειάζουν τα ράφια πετώντας τα πολύχρωμα κουτάκια στο πάτωμα. Ο εξαϋλωμένος κυριούλης θα εμφανιστεί κουβαλώντας στους ώμους του έναν ασήκωτο σταυρό φαρμακείου που αναβοσβήνει πυρετωδώς. Το κοινό –δικαίως– γελάει φωναχτά. Ούτε ανάσταση ούτε σταύρωση: μονάχα η παρωδία είναι πια εφικτή, το «έξυπνο» σχόλιο, η τσαχπινιά (κι ούτε μια δακρυσμένη Παναγιά να πάρει τον Υιό της αγκαλιά...)

Κι ούτε μια δακρυσμένη Παναγιά Facebook Twitter
Η πραγματικότητα αποκαλύπτεται εδώ παγερά, χωρίς καμία επίστρωση συναισθηματισμού, χωρίς αρχή, μέση ή τέλος, χωρίς δάκρυα: δεν πρόκειται για σουρεαλισμό αλλά για τον πιο αποστασιοποιημένο, «ιατρικό» ρεαλισμό. Φωτ.: Gina Folly
Κι ούτε μια δακρυσμένη Παναγιά Facebook Twitter
Όλα όσα συνθέτουν την ανθρωπινότητα έχουν εκλείψει και το μόνο που απομένει είναι να ανοιγοκλείνουμε συρτάρια, να παπαγαλίζουμε τσιτάτα και ν’ αποχωρούμε μόλις νυχτώνει. Φωτ.: Gina Folly
Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ο Στρίντμπεργκ και η «Ορέστεια» προσγειώνονται στον κόσμο της Λένας Κιτσοπούλου

Θέατρο / Η Μαντώ, ο Αισχύλος και ο Στρίντμπεργκ προσγειώνονται στον κόσμο της Κιτσοπούλου

Στην πρόβα του νέου της έργου όλοι αναποδογυρίζουν, συντρίβονται, μοντάρονται, αλλάζουν μορφές και λένε λόγια άλλων και τραγούδια της καψούρας. Ποιος θα επικρατήσει στο τέλος;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Οι Αθηναίοι / «Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Η ηθοποιός Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου θυμάται τα χρόνια του Θεάτρου Τέχνης, το πείραμα και τις επιτυχίες του Χυτηρίου, περιγράφει τι σημαίνει γι' αυτή το θεατρικό σανίδι και συλλογίζεται πάνω στο πέρασμα του χρόνου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

Θέατρο / Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

«Εκείνο που με σπρώχνει να δημιουργώ θεατρικούς χαρακτήρες είναι ο έρωτας», έλεγε ο Ουίλιαμς, που πίστευε ότι ο πόθος «είναι κάτι που κατακλύζει πολύ μεγαλύτερο χώρο από αυτόν που μπορεί να καλύψει ένας άνθρωπος». Σε αυτόν τον πόθο έχει συνοψίσει τη φυγή και την ποίηση, τον χρόνο, τη ζωή και τον θάνατο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ