«Ιφιγένεια η εν Αυλίδι»: Ο Γιάννης Καλαβριανός ανεβάζει το «ύπουλο παραμύθι» του Ευριπίδη στην Επίδαυρο

«Ιφιγένεια η εν Αυλίδι»: Ο Γιάννης Καλαβριανός ανεβάζει το «ύπουλο παραμύθι» του Ευριπίδη στην Επίδαυρο Facebook Twitter
Με έναν τρόπο ο Ευριπίδης εξανθρωπίζει τους ήρωες, τους κατεβάζει από το βάθρο που τους τοποθετούν οι άνθρωποι που υποκλίνονται στο κύρος τους. Φωτο: Τάσος Θώμογλου
0

Στη διάσημη τραγωδία του Ευριπίδη ο Αγαμέμνονας, αρχιστράτηγος των Αχαιών, καλείται να θυσιάσει την κόρη του, την Ιφιγένεια, ώστε να μπορέσει να σαλπάρει για την Τροία ο ελληνικός στόλος που έχει ακινητοποιηθεί λόγω άπνοιας στην Αυλίδα. Σύμφωνα με τον μάντη Κάλχα και τον χρησμό του, αυτή είναι η επιθυμία της θεάς Άρτεμης. Ο Αγαμέμνονας αντιμετωπίζει ένα φρικτό δίλημμα που τον βάζει να διαλέξει μεταξύ του καθήκοντός του ως βασιλιά όλων και της αγάπης του για την κόρη του. Έτσι, καλεί την Ιφιγένεια στην Αυλίδα με το πρόσχημα του γάμου της με το πρωτοπαλίκαρο των Αχαιών, τον Αχιλλέα. Όταν η Ιφιγένεια μαθαίνει την αλήθεια, μετά τα αρχικά παρακάλια, συμφιλιώνεται με την τραγική της μοίρα και δέχεται να θυσιαστεί για την πατρίδα της.


Λίγες ώρες πριν από την πρεμιέρα της παράστασης του ΚΘΒΕ στην Επίδαυρο, ο σκηνοθέτης της Γιάννης Καλαβριανός μας μιλάει για όλα όσα του αποκαλύφθηκαν στην πρώτη του επαφή με το άγριο και ειρωνικό αυτό έργο του Ευριπίδη.

Όπως γίνεται πάντα στους πολέμους, άντρες μεγαλύτερης ηλικίας έχουν την εξουσία να πείθουν νεότερους να πεθάνουν. Και σήμερα αυτό συμβαίνει. Την πληρώνουν νεότεροι που πιστεύουν σε αξίες, που πωρώνονται, που μπορούν να προτάξουν τα στήθη τους.

— Αν κρίνω από το σκηνοθετικό σου σημείωμα, είναι σαν να αντιμετωπίζεις το έργο του Ευριπίδη ως ένα ύπουλο παραμύθι, όπως όλα εκείνα που πίσω από μια αφελή ιστορία κρύβουν εξωφρενικά πράγματα, κυνισμό και χιούμορ, αλλά στον πυρήνα τους θέτουν μεγάλα θέματα πολιτικής και ηθικής υφής.

Πιστεύω ότι η «Ιφιγένεια η εν Αυλίδι» είναι ένα πολύ σκοτεινό παραμύθι, που όμως έχει νησίδες χιούμορ, φωτός και πολύ διαφορετικούς χαρακτήρες από αυτούς που νόμιζα ότι είχε όταν ξεκίνησα να τους ψάχνω. Και λέω διαφορετικούς, γιατί όλοι, λίγο πολύ, γνωρίζουμε τους μύθους, έχουμε μια εικόνα και για τους χαρακτήρες – σαν μια συνισταμένη απ' όλα τα έργα και τα ανεβάσματα που έχουμε δει. Ας πούμε, διαβάζω το έργο και βλέπω ότι η Κλυταιμνήστρα δεν είναι ένα τέρας που έρχεται αλαλάζον να πάρει εκδίκηση, αλλά μια γυναίκα, νεαρή ακόμη −ο Ορέστης είναι βρέφος−, την οποία έχουν ξεγελάσει, που νομίζει ότι πηγαίνει να παντρέψει την κόρη της. Έρχεται με όλη την ελαφράδα μιας ευτυχούς στιγμής.

Αυτό εγώ δεν το είχα συνειδητοποιήσει ποτέ. Πάντα είχα την αίσθηση μιας βασίλισσας που έρχεται με το βάρος της καταγωγής της και της σύνδεσής της με τον Αγαμέμνονα, έναν βασιλιά που αντιμετωπίζει ένα δίλημμα σχετικά με το τι πρέπει να κάνει, του οποίου η δημόσια εικόνα συγκρούεται με την ιδιωτική. Όπως όλοι οι ηγέτες, έχει δύο πλευρές, τη μία του αυστηρού βασιλιά και την άλλη του κανονικού ανθρώπου που παίζει με τα παιδιά του. Αυτή την ιδιωτική εικόνα των ηρώων φέρνει μπροστά ο Ευριπίδης σε αυτό το έργο, που είναι πολύ περίεργο. Με έναν τρόπο τους εξανθρωπίζει, τους κατεβάζει από το βάθρο που τους τοποθετούν οι άνθρωποι που υποκλίνονται στο κύρος τους. Βλέπουμε έναν πατέρα, μια μάνα, μια κόρη. Αυτά μου φάνηκαν τρομερά σημαντικά, δεν έπρεπε να αγνοηθούν.

«Ιφιγένεια η εν Αυλίδι»: Ο Γιάννης Καλαβριανός ανεβάζει το «ύπουλο παραμύθι» του Ευριπίδη στην Επίδαυρο Facebook Twitter
Πιστεύω ότι η «Ιφιγένεια η εν Αυλίδι» είναι ένα πολύ σκοτεινό παραμύθι, που όμως έχει νησίδες χιούμορ, φωτός και πολύ διαφορετικούς χαρακτήρες από αυτούς που νόμιζα ότι είχε όταν ξεκίνησα να τους ψάχνω. Φωτο: Ελίνα Γιουνανλή


— Όταν, λοιπόν, σου αποκαλύφθηκαν όλα αυτά, είδες αντιστοιχίες με το σήμερα, με συγκρούσεις της σημερινής εποχής;

Το μεγάλο ζήτημα αυτού του έργου, που ακουμπάει στο σήμερα, είναι η ανάγκη, ποιες αποφάσεις παίρνεις υπό το κράτος οποιασδήποτε ανάγκης. Αυτοί οι άνθρωποι ξέρουν ποιο είναι το καλό, περνάει από το μυαλό τους να μην πεθάνει η Ιφιγένεια −εννοώ τον Μενέλαο και τον Αγαμέμνονα−, η Ιφιγένεια παρακαλάει για τη ζωή της, παρ' όλα αυτά οι σκέψεις τους δεν συμπίπτουν χρονικά ποτέ. Δηλαδή, υπάρχει ένα κακό timing στις καλές τους προθέσεις, που μπορεί να οδηγήσει σε καταστροφή. Όλοι, λοιπόν, είναι αναγκασμένοι να περάσουν στη δράση.

Ο Αγαμέμνονας έχει απέναντί του 100.000 στρατοπεδευμένους Έλληνες, οι οποίοι φωνάζουν κουρασμένοι και εξαντλημένοι ότι κάτι πρέπει να γίνει για να φύγουν. Οπότε, έχουμε έναν άνθρωπο που, μπροστά σε μια λαοθάλασσα που του εναντιώνεται, έχει μόνο μία επιλογή. Δεν είναι τόσο απλό. Σε αυτό το ζήτημα της ανάγκης, λοιπόν, ο Ευριπίδης, πολύ έξυπνα, γίνεται ειρωνικός. Αυτοί οι άνθρωπο παίρνουν αποφάσεις και είναι σαν να βγάζουν γλώσσα, σαν να κοροϊδεύουν τη ζωή. Ξέρουν πού οδηγούνται τα πράγματα κι αυτό τους καθιστά τραγικά πρόσωπα. Δεν σταματάνε να προσπαθούν να την αλλάξουν, γιατί βαθιά μέσα τους γνωρίζουν...


— Εννοείς ότι βαθιά μέσα τους γνωρίζουν πως ο άνθρωπος είναι πάντα υποκριτικός; Ότι πάντα συγκρούονται οι ηθικές αξίες με το κτήνος μέσα τους; Οι Έλληνες εδώ ετοιμάζονται για έναν πόλεμο κατακτητικό, με πρόσχημα την αρπαγή της Ελένης.

Δεν έχουν καν το άλλοθι ότι βρίσκονται σε άμυνα. Η επίσημη δικαιολογία είναι να πάψουν να παίρνουν οι βάρβαροι τις γυναίκες των Ελλήνων. Είναι σωστό αυτό που λες, αλλά είναι και η στιγμή που ο Αγαμέμνονας θα μείνει στην Ιστορία. Έχει γίνει βασιλιάς όλων των Ελλήνων, του δίνεται η ευκαιρία να γίνει βασιλιάς όλων.

«Ιφιγένεια η εν Αυλίδι»: Ο Γιάννης Καλαβριανός ανεβάζει το «ύπουλο παραμύθι» του Ευριπίδη στην Επίδαυρο Facebook Twitter
Ο Γιώργος Γλάστρας στο ρόλο του Αγαμέμνονα. Φωτο: Τάσος Θώμογλου


— Βάζοντας πιο πάνω από την αγάπη του για το παιδί του τη ματαιοδοξία.

Είναι η στιγμή που συναντιέται με την Ιστορία. Παρ' όλα αυτά, είναι μονοδιάστατος. Και, σύμφωνα με την ανάγνωση της παράστασης, είναι ειλικρινής. Όταν λέει «δεν θα σκοτώσω το παιδί μου», το πιστεύει, δεν υποκρίνεται. Λέει να διαλυθεί ο στρατός, να φύγουν όλοι. Μετά, του την πέφτουν όλοι, λέγοντάς του ότι δεν μπορεί να το κάνει αυτό. Κι αλλάζει γνώμη. Όλοι αλλάζουν γνώμη. Αυτό είναι ένα εύρημα του Ευριπίδη, το πόσο ασταθείς είναι όλοι τους. Αυτό που εμείς θεωρούμε προσόν για τους χαρακτήρες, το να έχουν βάθος και να αλλάζουν άποψη, στην εποχή του θεωρούνταν κατακριτέο. Ο Αριστοτέλης στην «Ποιητική» λέει ότι είναι ένα έργο με ανωμαλία ήθους...


— Σήμερα μοιάζει τρομερά μοντέρνο. Οι άνθρωποι είναι και καλοί και κακοί, περίπλοκοι γενικότερα.

Είναι σαν να είναι ο πατέρας του σύγχρονου θεάτρου − δεν ξέρουμε αν είναι αυτό το τελευταίο του έργο ή οι «Βάκχες». Αναφέρεται σε όλα αυτά που μας απασχολούν σήμερα, στο βάθος, στην πολυπλοκότητα, στο ότι υπάρχει σίγουρα και ένα ποταπό κίνητρο στους ανθρώπους. Σίγουρα χειρίζεται πάρα πολύ έξυπνα τα διλήμματα, τα δίπολα, τα ζεύγη, βάζοντας την Ιφιγένεια να λυσσάει μέχρι την τελευταία στιγμή για να ζήσει μέσα από λόγια που εγώ δεν είχα ακούσει. Είχα την εικόνα μιας άλλης Ζαν ντ' Αρκ. Λέει ότι είναι τρελό να θέλεις τον θάνατο, η πιο άθλια ζωή είναι καλύτερη από τον θάνατο. Βάζει στο στόμα της ένα αίτημα υπέρ της ζωής που είναι φοβερό, τη στιγμή που μιλάμε για ήρωες που έχουμε μάθει ότι προχωράνε με πολλή υπερηφάνεια προς τον θάνατο. Εδώ ο συγγραφέας την κατεβάζει στη γη και τη βάζει να λέει «θέλω να ζήσω». Ο Αχιλλέας πολύ ωραία προτείνει: «Μπράβο, το κλέος είναι φοβερό, αλλά ζήσε! Άλλαξε γνώμη, γίνε γυναίκα μου και πάμε να φύγουμε».

Λένε πράγματα ποταπά, συγκρινόμενα με την ηρωική διάσταση που συνήθως αποδίδουμε στους ήρωες, από την άλλη, όμως, είναι τόσο γήινοι, τόσο κανονικοί, που μετά από τόσα χρόνια ψυχολογικού θεάτρου τους αναγνωρίζουμε κατευθείαν. Αυτό προσπάθησα να κάνω στην παράσταση, να έχω χαρακτήρες πιο περίπλοκους και όχι αρχετυπικά τοτέμ. Ανθρώπους που δονούνται, βάλλονται από άλλους ανθρώπους, πέφτουν. Προσπαθούμε να βρούμε αυτό το μέγεθος μέσα από την ησυχία του ανθρώπινου και όχι ξεκινώντας από το εξωτερικό. Δεν είναι αισχύλειοι χαρακτήρες ούτε στην όψη, ούτε στον τρόπο, ούτε σε τίποτα.

«Ιφιγένεια η εν Αυλίδι»: Ο Γιάννης Καλαβριανός ανεβάζει το «ύπουλο παραμύθι» του Ευριπίδη στην Επίδαυρο Facebook Twitter
Φωτο: Τάσος Θώμογλου


— Ποια είναι η δική σου Ιφιγένεια τελικά;

Νομίζω πως η ειρωνεία είναι το κλειδί αυτής της παράστασης. Λέγονται πράγματα εξωφρενικά, βγάζει ο Αγαμέμνονας λόγους που μετά ενστερνίζεται και η ίδια η Ιφιγένεια. Αυτήν τη μεταστροφή της ή θα τη δεις πατριωτικά ή όπως την προσέγγισα εγώ. Ο Ευριπίδης τα έγραφε όλα αυτά στο τέλος του Πελοποννησιακού Πολέμου και με την απειλή των Περσών, οι οποίοι είχαν βάλει το πόδι τους στην Ελλάδα και επηρέαζαν τα πολιτικά πράγματα, πληρώνοντας τη μία και την άλλη παράταξη. Ουσιαστικά τους λέει από τη Μακεδονία: «Έχετε τον νου σας Έλληνες, σταματήστε να μαλώνετε». Βάζει τον σπόρο του πανελληνισμού, ώστε να λειτουργήσουν συνολικά και όχι ως κάθε πόλη ξεχωριστά, μια ξεκάθαρη αξία. Από την άλλη, λέει: «Κάποιοι θα εκμεταλλευτούν την έννοια της φιλοπατρίας, θα την καπηλευτούν και θα την πουλήσουν, οπότε έχετε τα μάτια σας ανοιχτά». Είναι ένα ωραίο σχόλιο αυτό, ότι δεν είμαστε εναντίον της φιλοπατρίας αλλά εναντίον των επαγγελματιών προστατών της.


— Είναι δηλαδή το πρώτο έργο που μιλάει για την ισχύ εν τη ενώσει;

Ναι, για μια ένωση! Από την άλλη, αναρωτιέται με ποιον τρόπο θα γίνει αυτό. Βάζει όλους αυτούς τους μεγάλους στρατηγούς να απαιτούν τη θυσία ενός νέου ανθρώπου. Όπως γίνεται πάντα στους πολέμους, άντρες μεγαλύτερης ηλικίας έχουν την εξουσία να πείθουν νεότερους να πεθάνουν. Και σήμερα αυτό συμβαίνει. Την πληρώνουν νεότεροι που πιστεύουν σε αξίες, που πωρώνονται, που μπορούν να προτάξουν τα στήθη τους. Τα σχόλια είναι απανωτά. Τι σημαίνει ηρωισμός; Τι σημαίνει πεθαίνω για τη χώρα μου; Δεν υπάρχει απάντηση, ούτε ο Ευριπίδης δίνει κάποια. Στο τέλος γίνεται ανατροπή, ο αγγελιοφόρος λέει ότι έγινε ένα θαύμα. Δεν πέθανε η Ιφιγένεια, η θεά την αντικατέστησε με ένα ελάφι. Δεν το είδε κανείς, αλλά ο ιερέας αναφώνησε «θαύμα» και όλοι πείστηκαν.


— Η θρησκεία ως παράπλευρη εξουσία.

Πάντα υπάρχει ένας ενδιάμεσος μεταξύ θεού και ανθρώπων που μοιράζεται την εξουσία με τους πολιτικούς και τους στρατιωτικούς και κανείς δεν τον αμφισβητεί. Όλοι ακολουθούν την προφητεία του Κάλχα. Ιδιωτικά, βέβαια, ο Αγαμέμνονας και ο Μενέλαος δεν τον εμπιστεύονται, αλλά έχει πείσει 100.000 ανθρώπους.

«Ιφιγένεια η εν Αυλίδι»: Ο Γιάννης Καλαβριανός ανεβάζει το «ύπουλο παραμύθι» του Ευριπίδη στην Επίδαυρο Facebook Twitter
Φωτο: Τάσος Θώμογλου

Ιnfo

Ιφιγένεια εν Αυλίδι

Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου

19/07 έως 20/07/2019 στις 21:00

 

Μετάφραση: Παντελής Μπουκάλας

Σκηνοθεσία: Γιάννης Καλαβριανός

Σκηνικά-Κοστούμια: Αλεξάνδρα Μπουσουλέγκα, Ράνια Υφαντίδου

Mουσική σύνθεση-Μουσική διδασκαλία-Ηχητικός σχεδιασμός: Θοδωρής Οικονόμου

Kίνηση: Δημήτρης Σωτηρίου

Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος

Παίζουν (με αλφαβητική σειρά): Γιώργος Γλάστρας (Αγαμέμνων), Ανθή Ευστρατιάδου (Ιφιγένεια), Γιώργος Καύκας (Πρεσβύτης), Νικόλας Μαραγκόπουλος (Μενέλαος), Θανάσης Ραφτόπουλος (Αχιλλέας), Χρίστος Στυλιανού (Αγγελιοφόρος), Μαρία Τσιμά (Κλυταιμήστρα).

Χορός: Μομώ Βλάχου, Στελλίνα Βογιατζή, Δέσποινα Γιαννοπούλου, Ιωάννα Δεμερτζίδου, Δανάη Επιθυμιάδη, Αίγλη Κατσίκη, Λήδα Κουτσοδασκάλου, Μαρία Κωνσταντά, Αλεξία Μπεζίκη, Ζωή Μυλωνά, Μαριάνθη Παντελοπούλου, Κατερίνα Παπαδάκη, Ρεβέκκα Τσιλιγκαρίδου

Μουσικός επί σκηνής: Δημήτρης Χουντής

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρομέο Καστελούτσι: «Όπου παρεμβάλλεται το κράτος, δεν υπάρχει χώρος για τον έρωτα. Ο έρωτας είναι εναντίον του κράτους και το κράτος εναντίον του έρωτα».

Θέατρο / Ρομέο Καστελούτσι: «Πάντα κάποιος πολεμά τον έρωτα. Και οι εραστές είναι πάντα τα θύματα»

Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης, λίγο πριν επιστρέψει στην Αθήνα και στη Στέγη για να παρουσιάσει τη «Βερενίκη» του, μας μίλησε για τον έρωτα, τη γλώσσα και τη μοναξιά, την πολιτική και την ανυπέρβλητη Ιζαμπέλ Ιπέρ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ