Ηλέκτρα/Ορέστης: Οι δύο πρωταγωνιστές της παράστασης της Comédie-Française μιλούν στη LiFO

Ηλέκτρα/Ορέστης: Οι δύο πρωταγωνιστές της παράστασης της Comédie-Française μιλούν στη LiFO Facebook Twitter
H παράσταση με τίτλο Ηλέκτρα/Ορέστης, την οποία θα δούμε στην Επίδαυρο στις 26 και 27 Ιουλίου, συνιστά το προϊόν της δεύτερης συνεργασίας του ξακουστού Βέλγου σκηνοθέτη Ίβο Βαν Χόβε με την Comédie-Française. Φωτο: Jan Versweyveld/Comédie Française
0

Εξορισμένη από το παλάτι και νυμφευμένη με έναν αγρότη, η Ηλέκτρα έχει πλέον μετατραπεί σε αγρίμι. Με τα κοντοκουρεμένα, απεριποίητα μαλλιά της και τα βρόμικα, αγορίστικα ρούχα της, η εξαιρετική ηθοποιός Suliane Brahim είναι μια πριγκίπισσα που έχει απολέσει καθετί πριγκιπικό ή γυναικείο, που χειρονομεί έντονα και μιλάει με πάθος, εξαγριωμένη και εξαθλιωμένη από τη στέρηση. Η ύπαρξή της φλέγεται από έναν σκοπό, την άσβεστη λαχτάρα για εκδίκηση.


Στεκόμενος απέναντί της, ο άρτι αφιχθείς Ορέστης, ατσαλάκωτος και μυρωδάτος, μοιάζει να έρχεται από άλλον πλανήτη. Το πρόσωπο του ηθοποιού Christophe Montenez λάμπει από ευγένεια. Η αύρα του είναι αριστοκρατική. Οι δυο τους διαφέρουν όσο η μέρα με τη νύχτα, κι ας είναι αδέλφια. Το αίμα, όμως, μιλάει πιο δυνατά από τις λέξεις: η σκηνή της αναγνώρισης θα κορυφωθεί με την ανταλλαγή ενός μακρόσυρτου βλέμματος. Τώρα, πια, κανένας δεν μπορεί να τους σταματήσει.


H παράσταση με τίτλο Ηλέκτρα/Ορέστης, την οποία θα δούμε στην Επίδαυρο στις 26 και 27 Ιουλίου, συνιστά το προϊόν της δεύτερης συνεργασίας του ξακουστού Βέλγου σκηνοθέτη Ίβο Βαν Χόβε με την Comédie-Française. Τα επεισόδια διαδέχονται αμείλικτα το ένα το άλλο, η σπειροειδής καταβύθιση στον πυρήνα της βαρβαρότητας που πυροδοτεί το έργο εκτυλίσσεται σε ρυθμούς καταιγιστικούς.

Άκουγα τον Ορέστη να συνομιλεί με τον Μενέλαο ή τον Τυνδάρεω και σκεφτόμουν πόσο τρελό είναι, κάτι που γράφτηκε πριν από 2.500 χρόνια, να μας αφορά ακόμα τόσο πολύ σήμερα.


Η συνάντηση με τους δύο πρωταγωνιστές της παράστασης έγινε στο Παρίσι, μία μέρα μετά το δικό μας Πάσχα. Η πρεμιέρα είχε δοθεί δύο μέρες πριν. Όλα ήταν νωπά, η κούραση τεράστια, παρ' όλα αυτά και οι δυο τους αποδείχτηκαν άψογοι απέναντί μας και εξαιρετικά ευγενικοί.


Η Suliane Brahim είναι μια φινετσάτη και ταλαντούχα Γαλλίδα ηθοποιός, περίπου σαράντα ετών. Έγινε μέλος της Comédie-Française τον Μάιο του 2009. O Christophe Montenez είναι ένας ιδιαίτερα υποσχόμενος τριαντάχρονος, Γάλλος ηθοποιός. Έγινε μέλος της Comédie-Française το 2014, όταν ήταν μόλις εικοσιπέντε ετών.


Suliane Brahim (Ηλέκτρα)

Ηλέκτρα/Ορέστης: Οι δύο πρωταγωνιστές της παράστασης της Comédie-Française μιλούν στη LiFO Facebook Twitter
Φωτο: Brigitte Enguerand

— Ποια ήταν η διαδικασία με την οποία προσεγγίσατε τον εσωτερικό κόσμο της Ηλέκτρας;

Πολύ συχνά εδώ, στην Comédie-Française, οι σκηνοθέτες που συνεργάζονται με τον οργανισμό συνηθίζουν να παρουσιάζουν τις ιδέες τους καθώς και τη μακέτα του σκηνικού ενώπιον της διεύθυνσης. Ο Ίβο και η ομάδα του ζήτησαν να είμαστε παρόντες κι εμείς οι ηθοποιοί σε αυτή την παρθενική παρουσίαση. Τότε μας ανέλυσε όλο το σκεπτικό της προσέγγισής του. Προσωπικά, είχα διαβάσει το κείμενο, αλλά δεν γνώριζα τίποτε άλλο σχετικά με όσα σκόπευε να κάνει. Για τον Ίβο υπήρχε από τη μία η Ηλέκτρα και ο Ορέστης του Ευριπίδη και, από την άλλη, ένα τρίτο κείμενο που θα προέκυπτε από την ένωση των δύο προαναφερθέντων. Αυτό που τον ενδιέφερε ήταν το μονοπάτι που θα δημιουργούσε αυτό το νέο κείμενο: να διηγηθεί πώς, εν τέλει, έχουμε να κάνουμε με τρεις νέους –τον Ορέστη, την Ηλέκτρα και τον Πυλάδη– που ριζοσπαστικοποιούνται.

Στο πρώτο μέρος, στην Ηλέκτρα, αναδύεται ολοζώντανη η δίψα για τη βία. Είναι όμως δικαιολογημένη, είναι ευλογημένη από τον Θεό – ακόμα και η φρικτή μητροκτονία δικαιολογείται στο πλαίσιο του έργου. Στο δεύτερο μέρος, στον Ορέστη, αυτοί οι τρεις νέοι αρνούνται να σταματήσουν – η βία ξεφεύγει από κάθε λογική και γίνεται «η βαρβαρότητα για τη βαρβαρότητα». Αυτό το τελευταίο κομμάτι της σπειροειδούς απώλειας ελέγχου ενδιέφερε πολύ τον Ίβο. Μας μίλησε, λοιπόν, για τη δική του ανάγνωση των έργων και μας εισήγαγε στον κόσμο που ήθελε να φτιάξει. Ήδη, την πρώτη μέρα των δοκιμών μάς έφερε τα κοστούμια, τη μουσική και τους φωτισμούς. Ήταν όλα σχεδιασμένα και έτοιμα – εκτός από τη σκηνοθεσία. Αυτήν τη δουλέψαμε όλοι μαζί. Έτσι εργάζεται ο Ίβο.


— Ποια ήταν η σκηνοθετική οδηγία που σας έδωσε;

Μιλήσαμε για τρεις Ηλέκτρες, τρία στάδια. Πρώτα εμφανίζεται αυτή που είναι λίγο ζόμπι: ζει σε μια καθημερινότητα εξαθλίωσης, μέσα στη λάσπη, εκεί όπου τίποτα δεν συμβαίνει, τίποτα δεν αλλάζει. Περιμένει εδώ και δεκαπέντε χρόνια τον αδελφό της – είναι ζωντανός; Η άφιξη του Ορέστη την αφυπνίζει και τότε αρχίζει να δίνει τη μάχη της. Γίνεται πολεμίστρια, σπρώχνει, σπρώχνει, σπρώχνει – αυτή είναι η δεύτερη Ηλέκτρα που θέλει να απελευθερωθεί από τη σκλαβιά της και να εκδικηθεί. Η τρίτη Ηλέκτρα έρχεται αντιμέτωπη με το θέμα της ενοχής του αδελφού της. Ακολουθεί η κάθοδος στην κόλαση της βίας, από την οποία δεν υπάρχει διαφυγή.

Γενικότερα, η Ηλέκτρα ετούτη δεν έχει καμία θηλυκότητα, καμία κοκεταρία, φοράει βρόμικα ρούχα κι αυτός ήταν ένας τρόπος που επιλέξαμε για ν' αφηγηθούμε τον πολύ ριζοσπαστικό πυρήνα της. Στον Σοφοκλή η ηρωίδα είναι βυθισμένη στον θρήνο, πράγμα πολύ ποιητικό, πολύ όμορφο, αλλά εδώ, στον Ευριπίδη, είναι σκληρή, άγρια, ωμή.


— Πρώτη φορά παίζετε σε αρχαίο δράμα;

Αν και πάντα το ονειρευόμουν, δεν είχα την τύχη να παίξω επαγγελματικά – μόνο όσο ήμουν στη σχολή.


— Πώς νιώσατε συναντώντας μια ηρωίδα που έρχεται από τα βάθη του χρόνου, από έναν κόσμο αρχαίο;

Διάβασα την εκδοχή του Αισχύλου, του Σοφοκλή και φυσικά του Ευριπίδη και ενθουσιάστηκα με την προσέγγιση του τελευταίου, που την παρουσιάζει δυναμική και ανδροπρεπή, να συμμετέχει στον φόνο, ενθαρρύνοντας τον αδελφό της, εφόσον δεν μπορεί να τον διαπράξει η ίδια. Μια άγρια Ηλέκτρα, που υιοθετεί το αρσενικό πρότυπο του πολεμιστή ήρωα πατέρα της και είναι το αντίθετο της μητέρας της, η οποία εμφανίζεται με κοσμήματα και φορέματα, εντελώς θηλυκή. Έχει και τα ελαττώματά της, βέβαια, αυτή η Ηλέκτρα. Δεν είναι καθόλου μαλακή, ευλύγιστη. Μου αρέσει όμως αυτό! Μπορούμε να ταυτιστούμε μαζί της, αλλά μπορούμε και να την αντιπαθήσουμε, και αυτό με γοητεύει ως ηθοποιό.


— Τι άλλο σας γοήτευσε στο αρχαίο δράμα;

Στο αρχαίο ελληνικό θέατρο αναδύεται πολύ έντονα η πολιτική και η δημοκρατική διάσταση: οι ήρωες παίρνουν τον λόγο και επιχειρηματολογούν υπέρ της μιας ή της άλλης πλευράς, κρίνουν, αποφασίζουν, ψηφίζουν, κι αυτό, νομίζω, προσδίδει μια πολύ σύγχρονη αίσθηση στο έργο. Όταν ήμουν προ ολίγου στα καμαρίνια και άκουγα τον Ορέστη να συνομιλεί με τον Μενέλαο ή τον Τυνδάρεω, σκεφτόμουν πόσο τρελό είναι, κάτι που γράφτηκε πριν από 2.500 χρόνια, να μας αφορά ακόμα τόσο πολύ σήμερα.

Ηλέκτρα/Ορέστης: Οι δύο πρωταγωνιστές της παράστασης της Comédie-Française μιλούν στη LiFO Facebook Twitter
O Christophe Montenez είναι ένας ιδιαίτερα υποσχόμενος τριαντάχρονος, Γάλλος ηθοποιός. Έγινε μέλος της Comédie-Française το 2014, όταν ήταν μόλις εικοσιπέντε ετών. Φωτο: Jan Versweyveld/Comédie Française


— Διακρίνετε ομοιότητες με τη σημερινή κοινωνία;

Ναι! Έχουμε τον πατέρα, τον Αγαμέμνονα, και τη μητέρα, την Κλυταιμνήστρα, και πίσω από την Κλυταιμνήστρα έχουμε την ιδέα της πατρίδας, της πόλης, η οποία εξορίζει κάποιους ανθρώπους, τους καθιστά «ανεπιθύμητους», προκαλώντας ρήγματα στον κοινωνικό ιστό. Ο Ορέστης και η Ηλέκτρα είναι εξόριστοι, κυνηγημένοι από το παλάτι, από τη χώρα, πλάνητες. Έτσι, η πόρτα ανοίγει σε όλα τα αρνητικά ενδεχόμενα, όταν δεν ανήκουμε πλέον σε μια πατρίδα, σε ένα σύνολο, σε μια οικογένεια.


— Γι' αυτό οι τρεις ήρωες οδηγούνται στη ριζοσπαστικοποίηση;

Αυτό είναι ένα πιθανό μονοπάτι, σε κάθε περίπτωση και μένει να δούμε πώς θα λειτουργήσει στην πορεία. Το θέμα της ριζοσπαστικοποίησης των τριών νέων ο Ίβο το ανέφερε μία φορά και ποτέ ξανά. Δεν έλεγε, δηλαδή, συνέχεια «θα κάνουμε μια παράσταση για τη ριζοσπαστικοποίηση, επειδή είμαστε... ριζοσπαστικοί!». Το ξεκαθάρισε στην πρώτη συνάντηση και το άφησε να υπάρχει ως ιδέα. Μετά ήμασταν με τον Ευριπίδη. Δεν λέγαμε: «Αχ! Πώς θα κάνουμε ένα μοντέρνο έργο για να πούμε στο κοινό πώς οι νέοι ριζοσπαστικοποιούνται;». Όχι. Μία φορά και τέλος. Απλώς υπήρχε στο μυαλό μας.

— Ποια είναι η αγαπημένη σας σκηνή στην παράσταση;

Αγαπώ πολύ τη σκηνή με τη μητέρα. Ο δραματολόγος μας μου είπε ότι η Κλυταιμνήστρα δεν είναι μια γυναίκα τρομακτική: ο Αγαμέμνων της σκότωσε την κόρη, έχει κι αυτή το τραύμα της. Αλλά η Ηλέκτρα είναι κι αυτή τόσο τραυματισμένη, ώστε ο πόνος της μητέρας της δεν την αγγίζει αρχικά. Αντιστέκεται. Μόνο στο τέλος της συνάντησης, και ενώ νομίζουμε πως τίποτα δεν μπορεί να τις ενώσει, η Ηλέκτρα αγκαλιάζει την Κλυταιμνήστρα. Λίγο ανθρώπινο, λίγο ζωώδες. Υπάρχουν φυσικά κι άλλες αγαπημένες στιγμές. Μου αρέσει πολύ όταν κοιτάζω τον Ορέστη – υπάρχει κάτι πολύ δυνατό ανάμεσα στα δύο αδέλφια».


— Χρησιμοποιήσατε καθόλου ψυχαναλυτικά εργαλεία κατά τη διάρκεια της έρευνάς σας επάνω στην Ηλέκτρα; Έχουν γραφτεί τόσο πολλά – ότι είναι υστερική, ακόμη και διπολική.

Ναι. Αλλά δεν το είπα σε κανέναν! Με ενδιέφερε πολύ η φιγούρα του νεκρού πατέρα, η έννοια της θυσίας, η απόρριψη της θηλυκότητας, η αίσθηση του να είσαι μέσα σε ένα τέτοιο σώμα. Η Ηλέκτρα είναι εγκλωβισμένη σε κάτι, μέσα στoν θρήνο για τον πατέρα. Έχει σκληρύνει, δεν μπορεί κανείς να την αγγίξει. Αυτή είναι η ανάγνωση που έκανα, αλλά δεν την είπα σε κανέναν! Ούτε στον σκηνοθέτη! (γέλια)


— Καλά, δεν θα το πούμε πουθενά! Θα το μάθουν μόνο οι Έλληνες που θα διαβάσουν αυτήν τη συνέντευξη! (γέλια). Έχετε επισκεφθεί ποτέ το αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου;

Όχι, ποτέ. Έχω δει υπέροχες φωτογραφίες, έχω ακούσει από φίλους για τον μυστικισμό του θεάτρου, αλλά δεν έχω πάει. Ανυπομονώ!

— Σας περιμένουμε, λοιπόν, και σας ευχόμαστε καλή επιτυχία!

Christophe Montenez (Oρέστης)

Ηλέκτρα/Ορέστης: Οι δύο πρωταγωνιστές της παράστασης της Comédie-Française μιλούν στη LiFO Facebook Twitter
Βρίσκω πως είναι πολύ πιο εύκολο και απολαυστικό να υποδύομαι κάποιον που βρίσκεται πολύ μακριά από μένα. Οι ιστορίες του αρχαίου ελληνικού δράματος είναι άχρονες. Προσφέρουν κάτι πρωτόγονο και είναι αναζωογονητικό για τον ηθοποιό να βουτάει εκεί μέσα, και να έρχεται σε επαφή με μια γνώση ακάθαρτη, πρωταρχική. Φωτο: Jan Versweyveld/Comédie Française

— Έχετε έρθει ποτέ στην Ελλάδα;

Ναι, έχω επισκεφτεί την Αθήνα, καθώς και τρία νησιά: τη Σαντορίνη, τη Νάξο και την Αμοργό. Από όλα αγάπησα περισσότερο την Αμοργό – le grand bleu.


— Γνωρίζετε την περίφημη ακουστική του θεάτρου της Επιδαύρου; Ποιες προσαρμογές σκοπεύετε να κάνετε στην παράσταση, όταν φτάσετε εκεί;

Η Επίδαυρος στο μυαλό μου είναι ένα μυθικό μέρος, το λίκνο του θεάτρου! Όταν φτάσουμε στο θέατρο, λίγες μέρες πριν από την παράσταση, θα κάνουμε σίγουρα κάποιες προσαρμογές σκηνογραφικές. Ίσως αλλάξουν και τα υφάσματα των κοστουμιών –εφόσον στην Επίδαυρο κάνει πιο πολλή ζέστη‒, όπως επίσης και τα φώτα. Υποθέτω, τέλος, ότι εκεί δεν θα χρειαστούμε τις «ψείρες» που χρησιμοποιούμε τώρα εδώ, στο Παρίσι.


— Τι σημαίνει για εσάς το να είστε μέλος της Comédie-Française;

«Υπάρχει μια στερεότυπη αντίληψη γι' αυτόν εδώ τον θεσμό: αντιμετωπίζεται ως ένα θέατρο-μουσείο με μια μεγάλη παράδοση, σκονισμένα καθίσματα, ηθοποιούς που μιλάνε με στόμφο. Αυτό φανταζόμαστε οι περισσότεροι, αλλά όταν φτάνουμε εδώ βλέπουμε ότι δεν ισχύει καθόλου κάτι τέτοιο. Όταν ήρθα εγώ, το 2014, διευθυντής είχε μόλις αναλάβει ο Éric Ruf, ο τωρινός διευθυντής, που πήρε πολλά ρίσκα και έκανε καινοτομίες: πρότεινε μεγάλα κείμενα αλλά ανεβασμένα από σύγχρονους σκηνοθέτες με τολμηρή ματιά, όπως ο Ίβο βαν Χόβε, ο Τόμας Οστερμάγιερ κ.ά. Eίμαι πολύ τυχερός που μου εμπιστεύτηκε ρόλους τόσο δύσκολους, όπως αυτός του Ορέστη.


— Ποια διαδικασία ακολουθήσατε για να εξερευνήσετε τον ρόλο σας;

Ο Ίβο βαν Χόβε είναι ένας σκηνοθέτης που δουλεύει πολύ γρήγορα. Ανεβάσαμε την παράσταση μέσα σε έναν μήνα. Αν και κάναμε πολλά περάσματα, εμείς οι ηθοποιοί τη δουλεύουμε ακόμα μέσα μας την παράσταση, για να την αφομοιώσουμε. Κάθε βράδυ καταλαβαίνω καινούργια πράγματα. Αν και οι πληροφορίες που μας έχει δώσει ο σκηνοθέτης είναι ξεκάθαρες, χρειάζεται, παρ' όλα αυτά, να πειραματίζεται κανείς. Μην ξεχνάτε πως σήμερα [σ.σ. στις 29 Απριλίου] δόθηκε μόλις η τρίτη παράσταση.

Ο Ορέστης καταφθάνει για να επανασυνδεθεί με την αδερφή του. Παρ' ότι που έχει ανατραφεί σε άλλο βασίλειο, παραμένει ένας πρίγκιπας με αριστοκρατική εμφάνιση, ενώ η Ηλέκτρα ζει μέσα στη λάσπη, είναι εξαθλιωμένη. Μαζί σχεδιάζουν τον φόνο του Αίγισθου και μετά τον φόνο, όπου όλα κρίνονται για τον Ορέστη, τη μητροκτονία. Μέσα στη διαδρομή που χάραξε ο Ίβο η ιστορία αφορά τρεις νέους (τον Ορέστη, την Ηλέκτρα και τον Πυλάδη), η διαδρομή των οποίων είναι προς την καταστροφή. Οι θεοί δεν υπάρχουν πια, ζούμε τη βασιλεία του ανθρώπου, οι τρεις τους απομονώνονται όλο και περισσότερο και τελικά μετατρέπονται σε μηχανές θανάτου, τυφλωμένοι από εγκληματική τρέλα – κάτι σαν σημερινοί τρομοκράτες.


— Πώς μπορείτε εσείς, μη όντας τρομοκράτης (γέλια) αλλά ηθοποιός και πολίτης της σημερινής Γαλλίας, ένας άνδρας μοντέρνος δηλαδή, να συνδεθείτε με την οργή και την απομόνωση του Ορέστη;

Βρίσκω πως είναι πολύ πιο εύκολο και απολαυστικό να υποδύομαι κάποιον που βρίσκεται πολύ μακριά από μένα. Οι ιστορίες του αρχαίου ελληνικού δράματος είναι άχρονες. Προσφέρουν κάτι πρωτόγονο και είναι αναζωογονητικό για τον ηθοποιό να βουτάει εκεί μέσα, και να έρχεται σε επαφή με μια γνώση ακάθαρτη, πρωταρχική.


— Ποιες οδηγίες σάς έδωσε ο Ίβο βαν Χόβε για να ερμηνεύσετε τον ρόλο;

Η σκηνοθεσία είναι ανελέητη. Δεν υπάρχει χρόνος για συναισθηματισμούς. Το κείμενο δεν αφήνει περιθώριο για κλάματα. Υπάρχουν συναισθήματα μερικές στιγμές, αλλά σκοπός είναι η εκδίκηση, ο φόνος, η απ-ανθρωπισμός. Στην αρχή υπάρχουν συναισθήματα, ειδικά όσον αφορά τη μητέρα και το δίλημμα της μητροκτονίας ή τις Ερινύες, αλλά μετά, στο δεύτερο μέρος, όχι. Ο Ίβο ήθελε καταιγισμό. Μου άρεσε πολύ που έλεγε: «Παίζουμε μια τραγωδία, αλλά δεν πρέπει να την παίζουμε σαν τραγωδία».


— Είναι αυτή η ταχύτητα ένας τρόπος για να φέρει ο σκηνοθέτης την αρχαία τραγωδία κοντά στον σύγχρονο θεατή, να την εκμοντερνίσει;

Ναι, νομίζω πως το μοντάζ που έχει κάνει αποπνέει μια δυναμική σύγχρονη. Ούτως ή άλλως, ο Ευριπίδης είναι ο πιο μοντέρνος, κατά τη γνώμη μου, από τους τρεις τραγικούς ποιητές.


— Ποιος είναι ο Απόλλων και οι Ερινύες τού σήμερα;

Σε αυτό το σχήμα που σας ανέφερα προηγουμένως, το σχήμα της τρομοκρατίας, ο Απόλλων θα μπορούσε σήμερα να είναι αυτός που εμπνέει τον φανατισμό. Οι Ερινύες παραμένουν πάντα οι τύψεις του ανθρώπου.


— Ευθύνεται, τελικά, ο Ορέστης για το έγκλημά του, εφόσον ο Απόλλων είναι αυτός που του δίνει την εντολή να σκοτώσει;

Το ίδιο δεν αναρωτιόμαστε και για τους τρομοκράτες που τους εκπαιδεύουν και τους κάνουν πλύση εγκεφάλου από παιδιά; Δεν ξέρω αν είναι υπεύθυνος, τελικά, ο Ορέστης. Ό,τι και να κάνει, το πεπρωμένο του γεννάει συνεχώς δοκιμασίες. Σαν μια μπάλα χιονιού που όλο γιγαντώνεται όσο κατρακυλάει στην πλαγιά του βουνού. Δύσκολες αυτές οι ερωτήσεις.


— Είναι έγκυρος, πιστεύετε, ο παραλληλισμός με την τρομοκρατία;

Νομίζω πως είναι μια μεταφορά. Ούτε μία στιγμή, ενώ βλέπουμε την παράσταση, δεν πρόκειται να σκεφτούμε «α, αυτοί είναι τρομοκράτες!». Αισθανόμαστε την εγκληματική μανία των ηρώων, αλλά αυτή δεν παραπέμπει ευθέως στους φανατικούς ισλαμιστές, παραδείγματος χάριν. Αυτό που ίσως αναρωτηθεί ένας θεατής θα είναι το εξής: «Μέσα σε ποιες συνθήκες δημιουργείται ένας δολοφόνος, όταν χάνεται η σύνδεση με την κοινωνία;».


— Τι σημαίνει ο φόνος της μητέρας;

Από τη μια, είναι καλό να σκοτώνεις τους γονείς σου σε ψυχολογικό επίπεδο, ούτως ώστε να ενηλικιωθείς και να μη μείνεις για πάντα παιδί. Από την άλλη, δεν παύει να είναι ένας μικρός θάνατος. Δημιουργείται ένα κενό που πρέπει να συμπληρωθεί με άλλους τρόπους.


— Πώς φαντάζεστε το τέλος του Ορέστη;

Όχι πολύ καλό! (γέλια) Θα το δείτε στην παράσταση.


— Σας περιμένουμε και σας ευχόμαστε καλή επιτυχία!

Info

Ηλέκτρα / Ορέστης του Ευριπίδη

Comédie-Française - Ίβο βαν Χόβε

Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου

26 και 27/7, 21:00

Με ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους

Η παράσταση περιέχει σκληρές σκηνές

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρομέο Καστελούτσι: «Όπου παρεμβάλλεται το κράτος, δεν υπάρχει χώρος για τον έρωτα. Ο έρωτας είναι εναντίον του κράτους και το κράτος εναντίον του έρωτα».

Θέατρο / Ρομέο Καστελούτσι: «Πάντα κάποιος πολεμά τον έρωτα. Και οι εραστές είναι πάντα τα θύματα»

Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης, λίγο πριν επιστρέψει στην Αθήνα και στη Στέγη για να παρουσιάσει τη «Βερενίκη» του, μας μίλησε για τον έρωτα, τη γλώσσα και τη μοναξιά, την πολιτική και την ανυπέρβλητη Ιζαμπέλ Ιπέρ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ