Ιστορίες με τη Μαίρη Αρώνη Facebook Twitter
Η μεγάλη θεατρική πρωταγωνίστρια ήταν η επιτομή της ετοιμότητας.

Ιστορίες με τη Μαίρη Αρώνη

0

Οι περισσότεροι αναγνωρίζουν στο πρόσωπό της την περίφημη Πάστα Φλώρα από την ταινία του Ντίνου Δημόπουλου «Μια τρελλή, τρελλή οικογένεια». Έναν ρόλο που αυτή η μαγική γυναίκα έπλασε με εξαιρετική έμπνευση, χιούμορ, φινέτσα και μέτρο.

Κι όμως, η Μαίρη Αρώνη διέγραψε μια συναρπαστική θεατρική πορεία, διακρίθηκε στους μεγάλους ρόλους, έγραψε ιστορία με το ταλέντο, την ευφυΐα, την απαράμιλλη γοητεία και τη φινέτσα της και, όπως έχει πει ο Σπύρος Ευαγγελάτος, υπήρξε μια «ανεπανάληπτη σκηνική παρουσία, δαιμονική προσωπικότητα, με θηριώδη ερμηνευτική ικανότητα και μοναδική μαστοριά, που έδινε ιδιαίτερο νόημα και χρώμα σε κάθε συλλαβή της κάθε λέξης».

Η μεγάλη θεατρική πρωταγωνίστρια με την ευρύτατη γκάμα ρεπερτορίου ήταν επίσης η επιτομή της ετοιμότητας.

Ο σκηνοθέτης Βασίλης Νικολαΐδης, που υπήρξε αγαπημένος φίλος της και συνεργάτης, θυμάται:

«Θα σας πω πώς έσωσε μια ολόκληρη σκηνή στο Εθνικό το 1977, στην πρεμιέρα της "Εύθραυστης Ισορροπίας" του Άλμπι. Στη σκηνή ήταν ο Νίκος Τζόγιας, η Ελένη Χατζηαργύρη και η Αρώνη στον ρόλο της εκκεντρικής θείας Κλαίρης, ξαπλωμένη στο πάτωμα, με κολονάτο ποτήρι στο μέτωπο. Κάτι ρώτησε η Χατζηαργύρη τον Τζόγια κι εκείνος της απάντησε κάποιες σελίδες μετά. Έγινε παύση θανατερή!

Η Αρώνη, πάντα ξαπλωμένη, λέει τότε στη Χατζηαργύρη το εξής αμίμητο: "Χρυσό μου, δεν σε άκουσε. Ρώτησέ τον πάλι!"

Η ερώτηση έγινε ξανά, ο Τζόγιας απάντησε κανονικά και η παράσταση συνεχίστηκε ομαλά».

Όπως έχει πει ο Σπύρος Ευαγγελάτος, η Αρώνη υπήρξε μια «ανεπανάληπτη σκηνική παρουσία, δαιμονική προσωπικότητα, με θηριώδη ερμηνευτική ικανότητα και μοναδική μαστοριά, που έδινε ιδιαίτερο νόημα και χρώμα σε κάθε συλλαβή της κάθε λέξης».

— Μα νομίζω κάποιες ανάλογες δράσεις είχε κάνει και στο Ηρώδειο.

Ναι, στη «Λυσιστράτη», τον Σεπτέμβρη του '71. Ενώ η παράσταση προχωρούσε, οι θεατές συνέχιζαν να μπαίνουν στο πάνω διάζωμα, κάνοντας φοβερό θόρυβο. Φτάνει η στιγμή του όρκου και η Αρώνη, κρατώντας μια μεγάλη μεταλλική ασπίδα, καλούσε τις γυναίκες για τον όρκο της ερωτικής αποχής. Η φασαρία, όμως, από ψηλά συνεχιζόταν. Προφανώς είχαν πουληθεί περισσότερα εισιτήρια από τις θέσεις του θεάτρου. Η Αρώνη ξαφνικά σταμάτησε να μιλάει, πολύ ενοχλημένη. Τους κοίταξε και άφησε απότομα την ασπίδα να πέσει κάτω, από το ύψος του στήθους της. Το Ηρώδειο τραντάχτηκε ολόκληρο και η φασαρία ως διά μαγείας σταμάτησε.

«Ε, τώρα ας ορκιστούμε!» είπε εκείνη με ένα σαρδόνιο χαμόγελο. Το κοινό την αποθέωσε.

Ιστορίες με τη Μαίρη Αρώνη Facebook Twitter
Μαίρη Αρώνη (Μαρκησία), Δημήτρης Χορν (Κόμης) στην παράσταση «Αμφιτρύων - Η πόρτα πρέπει να είναι ανοιχτή ή κλειστή» (1948)
Ιστορίες με τη Μαίρη Αρώνη Facebook Twitter
H Mαίρη Αρώνη στον ρόλο της Λυσιστράτης.

— Η σύγκρουση με το πράσινο σκαθάρι ήταν μετά;

Ναι, λίγα χρόνια μετά τη Μεταπολίτευση, στις «Νεφέλες» του Αριστοφάνη, πάντα με το Εθνικό, σε σκηνοθεσία Σολωμού. Η Αρώνη έπαιζε την πρώτη κορυφαία και τη στιγμή της παρόδου ένα τεράστιο πράσινο σκαθάρι εμφανίστηκε στη μαρμάρινη ορχήστρα, σκορπώντας βουβό πανικό στις κοπέλες του Χορού. Εκείνη, αγέρωχη, μιλώντας, πλησίασε το έντομο και με μια απότομη θεατρική κίνηση το συνέθλιψε με τον χρυσό της κόθορνο. Μετά έβγαλε έναν βαθύ αναστεναγμό ανακούφισης και ακούμπησε το χέρι της στο στήθος, κοιτώντας το κοινό. Δεν χρειάζεται να σας πω τι ακολούθησε. Έτσι ήταν αυτή η θεατρίνα, εκμεταλλευόταν τα πάντα στη σκηνή, έσωζε καταστάσεις, αυτοσχεδίαζε και δημιουργούσε μαγεία από το τυχαίο και το αναπάντεχο. Θεατρίνα με θήτα κεφαλαίο!

• • •

 

Η αυτοκτονία του πατέρα και η απεργία πείνας

Ο Κωνσταντινουπολίτης πατέρας της ήταν χρηματιστής και καθηγητής της Μεγάλης του Γένους Σχολής. Η μητέρα της είχε οίκο ραπτικής, τον οποίο έκλεισε μετά τον γάμο για να μπορέσει να αφιερωθεί στην οικογένειά της. Το 1929, στο οικονομικό κραχ, ο πατέρας της οδηγήθηκε στην καταστροφή και μη μπορώντας να αντιμετωπίσει τα χρέη του, έδωσε τέλος στη ζωή του. Στη διάρκεια του πολέμου, οι Γερμανοί είχαν επιτάξει το σπίτι της οικογένειας Αρώνη στο Καλαμάκι. Η ηθοποιός λέγεται πως με θάρρος απαιτούσε από τους Γερμανούς να βγάζουν τις μπότες τους για να μη χαλάσουν το παρκέ του σπιτιού! Για να σπουδάσει υποκριτική χρειάστηκε να κάνει ακόμα και απεργία πείνας για να πείσει τη μητέρα της.

Ο Β. Νικολαΐδης, ο οποίος τη σκηνοθέτησε σε εξαιρετικές παραγωγές στο ραδιόφωνο της ΕΡΤ, την πρωτοσυνάντησε στη δραματική σχολή του Εθνικού στην οδό Πειραιώς, όπου ακόμη δίδασκε.

«Ήρθε απαστράπτουσα, ντίβα σωστή, και μου έτεινε το χέρι ίσως για χειροφίλημα. Ύστερα μου έκλεισε ραντεβού για την επομένη, στο σπίτι της στο Καλαμάκι» λέει.

Ιστορίες με τη Μαίρη Αρώνη Facebook Twitter
Η Μαίρη Αρώνη ως βασίλισσα Αμαλία στο εξώφυλλο του περιοδικού «Εικόνες».

Η Αρώνη συνήθιζε να κάνει μπάνιο 4-5 φορές την ημέρα. Δεν ανεχόταν την παραμικρή υποψία μικροβίων ή δυσάρεστης οσμής. Έλαμπε πάντα. Ζούσε σε ένα διώροφο παλιό σπίτι, χτισμένο τη δεκαετία του '50. Εκείνη έμενε στον πρώτο όροφο. Το περιβάλλον ήταν κομψό σαν την ιδιοκτήτριά του, πεντακάθαρο και περιποιημένο, αλλά δεν έκρυβε και την πατίνα του χρόνου. Παλιά έπιπλα, βάζα γκαλέ, πίνακες, ακριβά αντικείμενα και σε μια εσοχή ένα παλιό πιάνο με ουρά. Στους τοίχους του σαλονιού δεν υπήρχε ούτε μία φωτογραφία της ηθοποιού, μόνο σε ένα μικρό δωμάτιο υπήρχαν κάποιες πολύ λίγες φωτογραφίες από αγαπημένους της ρόλους.

— Είναι αλήθεια πως οι επισκέψεις των καλών της φίλων εκεί ήταν πολύωρες;

Πήγαινα γύρω στις 7 το απόγευμα και δεν έφευγα πριν από τις 3 το πρωί. Ηθελε να μαθαίνει νέα, να διηγείται ιστορίες, είχε ανάγκη να μιλάει και φρόντιζε πάντα, κάποια κρύα πιάτα που ετοίμαζε με πολύ μεράκι η ίδια, να βρίσκονται δίπλα μας, σερβιρισμένα σε ένα μικρό τρέιλερ.

— Η κάπως εξεζητημένη συμπεριφορά, το στυλ Αρώνη, υπήρχε και στην καθημερινότητά της;

Πολύ γρήγορα, αν όχι την πρώτη μέρα κιόλας, κατάλαβα πως η μανιέρα και η εκζήτηση στη συμπεριφορά της ήταν ένα ελαφρύ επίστρωμα, η ουσία ήταν άλλη. Ήταν βαθύτατα ευαίσθητο πλάσμα! Ποτέ δεν έδειχνε φανερά πόσο τα πράγματα ή οι καταστάσεις την επηρέαζαν. Όλα τα κρατούσε μέσα της. Μια ζωή προσπάθησε να καμουφλάρει αυτή την ευαισθησία κάτω από μια μάσκα ελαφράδας, άνεσης και ανεμελιάς. Το χιούμορ της, πάντως, δεν την εγκατέλειπε ποτέ. Κάποια στιγμή της είπα πως ήταν η αγαπημένη ηθοποιός της γιαγιάς μου. «Τον κακό σου τον καιρό» ήταν η απάντηση. «Άκου της γιαγιάς σου».

• • •

 

Σπάσ' τα, Φέντια μου, σπάσ' τα!

Τον πρώτο της σύζυγο, τον ηθοποιό Θεόδωρο Αρώνη, τον παντρεύτηκε στα 20 της, το 1933, και κράτησε το επίθετό του όχι μόνο μετά τον θάνατό του αλλά και όταν ξαναπαντρεύτηκε και όταν χώρισε. Το πατρικό της όνομα ήταν Αρβανιτάκη και ο γνωστός σκηνοθέτης Κωνσταντίνος Αρβανιτάκης είναι ανιψιός της, γιος του αδελφού της.

«Ο Θόδωρος –έλεγε η Αρώνη–, γεννημένος στη Ρωσία, ήταν ένας πραγματικός αριστοκράτης, ιδιαίτερα καλλιεργημένος, ένας γοητευτικός κοσμοπολίτης. Στα γλέντια που κάναμε σπίτι μας, όταν έπινε, συνήθιζε να πετάει μετά τα κρυστάλλινα ποτήρια πίσω του, όπως έκανε και στη Ρωσία. Κι εγώ του έλεγα "σπάσ' τα, Φέντια μου, σπάσ' τα, εσύ να είσαι καλά, σπάσ' τα όλα, Φέντια μου".

Όταν εκείνος αρρώστησε από καρκίνο τού στάθηκα όσο κανείς, κοιμόμουν μαζί του στο νοσοκομείο, στο διπλανό κρεβάτι, για να μη μένει μόνος. Μέχρι και έρωτα του ζητούσα να κάνουμε, έτσι, για να αισθάνεται πως είναι ακόμα ζωντανός».

Τον έχασε όταν έπαιζε στις «Εκκλησιάζουσες», στο Ηρώδειο, το 1956. Το σοκ της απώλειάς του της προκάλεσε λεύκη, κάτι που για μια ηθοποιό είναι μεγάλο πρόβλημα. Ό,τι εξέθετε από το σώμα της η Αρώνη έπρεπε να το μακιγιάρει.

Ιστορίες με τη Μαίρη Αρώνη Facebook Twitter
Χριστόφορος Νέζερ (Βλέπυρος) και Μαίρη Αρώνη (Πραξαγόρα) στις «Εκκλησιάζουσες» του 1956.

«Το 1965 έκανε και έναν δεύτερο γάμο, από έρωτα, με τον Κωστή Μιχαηλίδη, τον γνωστό σκηνοθέτη με τον οποίο συνεργαζόταν» λέει ο Β. Νικολαΐδης. Όμως, ο Μιχαηλίδης, εκτός από τις αδιαμφισβήτητες καλλιτεχνικές αρετές, είχε και αδυναμία σε όλα τα μεγάλα καζίνο της Ευρώπης. «Τον γνώριζαν καλά σε όλα» έλεγε η Αρώνη. «Γλίτωσα το σπίτι μου την τελευταία στιγμή. Δύο χρόνια μετά τον γάμο μας του έδωσα τα παπούτσια στο χέρι». Μου έχουν διηγηθεί και ένα ευτράπελο από τον καιρό της ρήξης τους. Οι φίλοι του Μιχαηλίδη δεν γνώριζαν τα τεκταινόμενα και του τηλεφωνούσαν στο σπίτι, για να εισπράξουν την αυστηρή μονολεκτική απάντηση της Αρώνη.

«Τον κύριο Μιχαηλίδη, παρακαλώ».

«Εξεδιώχθη!»

• • •

Μαρία Στιούαρτ με την εξαδέλφη Μανωλίδου

«Ίσως λίγο μετά τη δικτατορία απόλαυσα την Αρώνη μαζί με τη Μανωλίδου στη "Μαρία Στιούαρτ" του Σίλερ, σε σκηνοθεσία του Τάκη Μουζενίδη» συνεχίζει ο γνωστός σκηνοθέτης.

«Οι δυο τρομερές εξαδέλφες του ελληνικού θεάτρου, Αρώνη και Μανωλίδου, συγκρούστηκαν ως Ελισάβετ και Μαρία Στιούαρτ αντιστοίχως, για πρώτη φορά στην παράσταση του Σολωμού, το 1955. Πόσο διαφορετική ήταν απ' ό,τι την είχα συνηθίσει ως τότε, αυστηρή, λιτή, ηγεμονική, μεταμορφωμένη. Αλησμόνητη θα μου μείνει η τελική σκηνή, όπου η Ελισάβετ αναγκάζεται να υπογράψει τη θανατική καταδίκη της αντιζήλου της. Μετά την υπογραφή της Αρώνη-Ελισάβετ, εκείνη φορούσε το στέμμα και καθόταν στον θρόνο της συντετριμμένη, χλωμή, ένα πτώμα και η ίδια. "Ήταν μεγάλος σταθμός στην καριέρα μου" έλεγε αργότερα σε συνέντευξη που μου έδωσε και η οποία αποτέλεσε την αρχή της γνωριμίας μας».

Ιστορίες με τη Μαίρη Αρώνη Facebook Twitter
Μαίρη Αρώνη και Βάσω Μανωλίδου στη «Μαρία Στιούαρτ» του Σίλερ.

— Αγαπούσε πολύ όμως και τη Σεραφίνα στο «Τριαντάφυλλο στο στήθος» του Ουίλιαμς.

Βέβαια. Την αγάπησε πολύ την απλοϊκή Ναπολιτάνα μοδίστρα, αυτήν τη γενναία γυναίκα. Ήταν η ίδια η Σεραφίνα, μία από τις μεγαλύτερες επιτυχίες της στο θέατρο. Ευτυχώς, αξιώθηκα να δουλέψω αυτό το έργο μαζί της χρόνια μετά, στο ραδιόφωνο. Θαρρείς και ο Ουίλιαμς έγραψε αυτόν τον ρόλο πάνω της, για χάρη της. Πληθωρική, βαθύτατα λαϊκή, όπως ήταν στην ουσία η Αρώνη, με πολύ χιούμορ, μπρίο αλλά και συγκίνηση, τη θυμάμαι στη δεύτερη πράξη, αφημένη, παραιτημένη, όταν μαθαίνει πως ο άντρας της, ό,τι πολυτιμότερο είχε, την απατούσε. Δεν θα ξεχάσω το πώς έσερνε την παντόφλα της, χωρίς ίχνος φιλάρεσκειας, αυτή, που ήταν η κομψότητα προσωποποιημένη. Ήταν ουσιαστική ερμηνεύτρια η Αρώνη, ευαίσθητη και ευπροσάρμοστη, απελευθερωμένη, πειθήνια στον σκηνοθέτη, μια ουσιαστική εργάτρια του θεάτρου.

Ιστορίες με τη Μαίρη Αρώνη Facebook Twitter
Την αγάπησε πολύ την απλοϊκή Ναπολιτάνα μοδίστρα Σεραφίνα στο έργο «Τριαντάφυλλο στο στήθος».

— Κατά τη γνώμη σας, υπήρξαν και πράγματα που έκανε και δεν ήταν γι' αυτήν, δεν της ταίριαζαν;

Ναι, π.χ. η τραγωδία! Έπαιξε την Κλυταιμνήστρα στην «Ορέστεια» του Αισχύλου. Την είχα ρωτήσει γιατί το έκανε. Με κοίταξε μ' εκείνα τα πελώρια μάτια της, που ο χρόνος είχε απολύτως σεβαστεί, και μου είπε κοφτά: «Για να εξυπηρετήσω το Εθνικό Θέατρο!».

• • •

Λυσιστράτη και Φαίδρα και Πάστα Φλώρα!

Η Αρώνη ήταν όλες μαζί οι ηρωίδες στις οποίες έδωσε πνοή. Ήταν η πανέξυπνη Λυσιστράτη (ο μεγάλος της θρίαμβος), η συγκλονιστική Φαίδρα, η σπαρακτική Σεραφίνα Ντέλε Ρόζε, η αυστηρή Ελισάβετ, η Αρκάντινα, η Λητώ, η Λιουμπόβ, οι (ραδιοφωνικές) Φιλουμένα Μαρτουράνο και Σάρα Μπερνάρ, η Χαρτοπαίκτρα (η τελευταία της παράσταση) και τόσες άλλες.

Ήταν ακόμη η Πάστα Φλώρα αλλά και η καταπιεσμένη χήρα Μαριάννα στο «Μικροί και μεγάλοι εν δράσει», ήταν η δαιμόνια απατημένη σύζυγος Άννα στο «Η γυναίκα μου τρελλάθηκε», η καπετάνισσα Χρυσούλα στις «Φουσκοθαλασσιές», ήταν όλες...

Ιστορίες με τη Μαίρη Αρώνη Facebook Twitter
Η «Χαρτοπαίκτρα» ήταν η τελευταία της παράσταση.

Ήταν μια πάντα ετοιμοπόλεμη ηθοποιός με τρέλα, νεανική ορμή, απίστευτη ζωντάνια, φρεσκάδα αλλά και με εξαιρετική αίσθηση του timing. Η άριστη μαθήτρια του Δημήτρη Ροντήρη αποσύρθηκε από το θέατρο το 1981, όχι μόνο γιατί από το Εθνικό είχαν απομακρύνει όλους τους συναδέλφους της και είχε αντικατασταθεί όλη η παλιά φρουρά αλλά και από κοκεταρία, λένε οι φίλοι της.

Σταμάτησε να έχει όρεξη και πάθος για τη ζωή όταν το 1991 ο αγαπημένος της ανιψιός Λέανδρος έπεσε θύμα ενός ασυνείδητου οδηγού κι έμεινε κατάκοιτος, τετραπληγικός. Η Αρώνη τότε κατέρρευσε. Στις 16 Ιουλίου 1992, φιλοξενούμενη στο σπίτι της εξαδέλφης της Βασούλας Μανωλίδου, δεν ξύπνησε. Πέθανε όπως ήθελε. Από ανακοπή στον ύπνο της, παίρνοντας μαζί της τον καημό του ανιψιού της που δεν άντεχε, λένε όσοι την ήξεραν καλά.

Ο Βασίλης Νικολαΐδης, ένας από τους τυχερούς που γνώρισαν, συνομίλησαν και συνεργάστηκαν με μερικούς από τους μεγάλους της μεταπολεμικής ελληνικής σκηνής, θεωρεί υποχρέωσή του να κρατήσει ζωντανές αυτές τις μνήμες.

Συγκεκριμένα, για τέσσερις ανθρώπους που σφράγισαν την εποχή τους, τον Μάνο Χατζιδάκι, τον Γιάννη Τσαρούχη, τον Νίκο Γεωργιάδη και, φυσικά, τη Μαίρη Αρώνη. Στο βιβλίο του «4 συναντήσεις» των εκδόσεων Άγρα καταθέτει την εμπειρία του από την επαφή του μαζί τους, έτσι, ως φόρο τιμής σε ποιότητες χαμένες, ελπίζουμε όχι ανεπιστρεπτί.

Ιστορίες με τη Μαίρη Αρώνη Facebook Twitter
«Μια Τρελή Τρελή Οικογένεια»: Μαίρη Αρώνη, Διονύσης Παπαγιαννόπουλος και Τζένη Καρέζη.
Ιστορίες με τη Μαίρη Αρώνη Facebook Twitter
Με τη Ρένη Πιττακή κατά την ηχογράφηση της ραδιοφωνικής σειράς «Σάρα Μπερνάρ, γέλιο χωρίς τελειωμό», βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο της Φρανσουάζ Σαγκάν. Στούντιο Ελληνικής Ραδιοφωνίας, 1989. Φωτογραφικό Αρχείο ΕΡΤ.
Ιστορίες με τη Μαίρη Αρώνη Facebook Twitter
Με τη Μαίρη Αρώνη κατά την ηχογράφηση του έργου του Τενεσί Ουίλιαμς «Τριαντάφυλλο στο στήθος», Στούντιο Ελληνικής Ραδιοφωνίας, 1990. Φωτογραφικό Αρχείο ΕΡΤ.
Ιστορίες με τη Μαίρη Αρώνη Facebook Twitter
«Η γυναίκα μου τρελλάθηκε»
Ιστορίες με τη Μαίρη Αρώνη Facebook Twitter
«Μικροί και μεγάλοι εν δράσει».
Ιστορίες με τη Μαίρη Αρώνη Facebook Twitter
Στις 16 Ιουλίου 1992, φιλοξενούμενη στο σπίτι της εξαδέλφης της Βασούλας Μανωλίδου, δεν ξύπνησε. Πέθανε όπως ήθελε.

Ιστορίες με τη Μαίρη Αρώνη Facebook Twitter
Mαίρη Αρώνη, 1980
 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ