Κώστας Αρζόγλου

Κώστας Αρζόγλου Facebook Twitter
0
Στο θεατρικό έργο «Μηχανή Μπέκετ ή στα βήματα του Κραπ» έχετε αναλάβει τον ρόλο του Κραπ. Γιατί τον επιλέξατε;

Στριφογύριζα από καιρό τώρα σε αυτό που λέμε «κόσμο του Μπέκετ». Μελετούσα για να παίξω ένα άλλο έργο του, έναν μονόλογο, την Πρώτη Αγάπη. Ο Μπέκετ με είλκυε από μικρός. Με μαγνήτιζε, χωρίς να ξέρω ακριβώς τους λόγους. Έχω μεταφράσει πολλά έργα του κι έχω παρακολουθήσει παραστάσεις του, τόσο εδώ όσο και στο εξωτερικό. Ωστόσο, το έργο του ήταν πάντοτε παραγκωνισμένο στη δική μου επαγγελματική διαδρομή. Κάτι το απόμερο. Τώρα, ο Νίκος ο Καμτσής, προτείνοντάς μου την Tελευταία μαγνητοταινία του Κραπ, μου έδωσε επιτέλους την ευκαιρία που αναζητούσα για να συναντηθώ με τον κόσμο του Μπέκετ. Ειδικά σε αυτό το έργο, βρήκα ότι υπάρχει ένα παιχνίδι με τον χρόνο που μ’ ενδιαφέρει πολύ. Γιατί θεωρώ πως η πραγματικότητα που ζούμε καθημερινά είναι διαφορετική απ’ την πραγματικότητα που θυμόμαστε ότι ζήσαμε πριν από τριάντα χρόνια. Για παράδειγμα, δεν είναι η ταινία που θυμόμαστε ότι παρακολουθήσαμε πριν από αρκετό καιρό, είναι το συναίσθημα που μας δημιουργήθηκε κατά την παρακολούθησή της ή μετά. Ο Κραπ προσπαθεί μέσα απ’ αυτό το έργο ν’ αναβιώσει την ίδια του τη ζωή μέσα από μια μαγνητοταινία που δεν είναι απλώς μια ρεαλιστική μαγνητοταινία, αφού περιέχει όλες του τις σκέψεις, τα συναισθήματα και τις αναμνήσεις.

   

Το έργο του Μπέκετ θεωρείται από ορισμένους ερμηνευτές βαθιά απαισιόδοξο όσον αφορά την ανθρώπινη φύση. Eίναι η απαισιοδοξία το κυριάρχο συναίσθημα της εποχής μας;

Καταρχάς, δεν νομίζω πως στον Μπέκετ τα πράγματα διαχωρίζονται σε αισιόδοξα και μη. Αντίθετα, θεωρώ πως ο διαχωρισμός που υπάρχει είναι τελείως διαφορετικός, διαμορφώνοντας τις καταστάσεις ως υπαρξιακές ή μη. Η έγνοια του αφορά τον τρόπο που ο άνθρωπος ζει τη ζωή του μαζί με τις μνήμες του, και μάλιστα ορισμένες από αυτές τις μνήμες δεν είναι σε πρώτη ζήτηση, αλλά ανασύρονται βαθιά μέσα απ’ το μυαλό του. Είναι σαν ν’ ανοίγει ένας συμπιεσμένος φάκελος, ένα zip, απ’ όπου όμως ανασύρονται πράγματα που ο άνθρωπος δεν γνώριζε ότι κατείχε.Ο Μπέκετ ασχολείται με αυτό ακριβώς. Αναρωτιέται πώς μπορει ο άνθρωπος να αιχμαλωτίσει αυτό το άπιαστο πράγμα. Αυτήν τη μοναδική στιγμή.

 

Ο χαρακτήρας του Κραπ αναλώνεται σε μια διαρκή εσωτερική αναζήτηση, προσπαθώντας να βιώνει ξανά και ξανά τις αναμνήσεις της ζωής του, ώστε να μπορέσει να τις εξουσιάσει και να μάθει από αυτές. Έχει νόημα αυτή η διαδικασία στον άνθρωπο; Tι μπορεί να του προσφέρει ένα τέτοιο ξεψάχνισμα της ψυχής;

Ο Μπέκετ λέει: «Προσπάθησε πάλι. Προσπάθησε καλύτερα. Απότυχε καλύτερα». Νομίζω ότι αυτή η επανάληψη είναι ένα πάρα πολύ σπουδαίο συστατικό του έργου.Η διαδικασία αυτή της επανάληψης και της μικροδιόρθωσης είναι εφικτή. Ωστόσο, κανείς δεν μπορεί να προβεί σε ριζικές διορθώσεις, να κάνει μεγάλα άλματα μπρος και πίσω.

 

Όταν αναπολείται τις δικές σας αναμνήσεις, τι συναισθήματα σας προκαλεί αυτή η διαδικασία; Mελαγχολία για τις ιδιαίτερες στιγμές που πέρασαν και χάθηκαν ή ικανοποίηση για το ότι είχατε το προνόμιο να τις ζήσετε;

Θυμάμαι τον εαυτό μου παιδί, να με πηγαίνουν οι γονείς μου στο τσίρκο. Τώρα πηγαίνω κι εγώ την κόρη μου. Μου αρέσει πάρα πολύ η κοινοβιακή ζωή των ανθρώπων εκεί. Από μικρό παιδί μου έκαναν εντύπωση οι κλόουν. Δεν είναι τυχαίο ότι με αυτό το άσπρο πρόσωπο που φορούν είναι εκτός χρόνου. Ο θηριοδαμαστής και ο ταχυδαχτυλουργός ζουν στο τώρα. Οι κλόουν είναι σαν να έρχονται απ’ το πουθενά και να πηγαίνουν και πάλι στο πουθενά. Τα κωμικά πράγματα που κάνουν δεν έχουν χρόνο, και μάλιστα δεν μας κάνουν να γελάμε. Δεν είναι τυχαίο ότι τον Σάμιουελ Μπεκετ τον γοήτευαν πάντοτε οι κλόουν κι οι κλοσάρ. Αυτή η σοβαροφάνεια με την οποία πλησιάζουμε τον Μπέκετ είναι λάθος. Νομίζω ότι, επειδή δεν καταλαβαίνουμε τα πράγματα που λέει, τα ποτίζουμε με κάποιο νόημα σοβαροφάνειας που δεν μας επιτρέπει να τον προσεγγίσουμε σωστά.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ο Στρίντμπεργκ και η «Ορέστεια» προσγειώνονται στον κόσμο της Λένας Κιτσοπούλου

Θέατρο / Η Μαντώ, ο Αισχύλος και ο Στρίντμπεργκ προσγειώνονται στον κόσμο της Κιτσοπούλου

Στην πρόβα του νέου της έργου όλοι αναποδογυρίζουν, συντρίβονται, μοντάρονται, αλλάζουν μορφές και λένε λόγια άλλων και τραγούδια της καψούρας. Ποιος θα επικρατήσει στο τέλος;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Οι Αθηναίοι / «Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Η ηθοποιός Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου θυμάται τα χρόνια του Θεάτρου Τέχνης, το πείραμα και τις επιτυχίες του Χυτηρίου, περιγράφει τι σημαίνει γι' αυτή το θεατρικό σανίδι και συλλογίζεται πάνω στο πέρασμα του χρόνου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

Θέατρο / Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

«Εκείνο που με σπρώχνει να δημιουργώ θεατρικούς χαρακτήρες είναι ο έρωτας», έλεγε ο Ουίλιαμς, που πίστευε ότι ο πόθος «είναι κάτι που κατακλύζει πολύ μεγαλύτερο χώρο από αυτόν που μπορεί να καλύψει ένας άνθρωπος». Σε αυτόν τον πόθο έχει συνοψίσει τη φυγή και την ποίηση, τον χρόνο, τη ζωή και τον θάνατο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ