Μοναξιά μες στην αγέλη

Μοναξιά μες στην αγέλη Facebook Twitter
0
Μοναξιά μες στην αγέλη Facebook Twitter
Ο Χόρβατ καταφέρνει με τον Σλάντεκ να γράψει ένα πολυπρισματικό, βαθιά πολιτικό έργο και μαζί ένα συναρπαστικό υπαρξιακό δράμα... Φωτό: Γκέλυ Καλαμπάκα

Αν η μελέτη της εποχής που έζησε ένας συγγραφέας μπορεί να φωτίσει ποικιλοτρόπως το έργο του, δεν λείπουν και οι περιπτώσεις που το έργο ενός συγγραφέα μπορεί να φωτίσει την εποχή του – στην πραγματικότητα, ακόμη και ερήμην των προθέσεων των δημιουργών, τα έργα τέχνης μπορούν να μας πουν πολλά για την εποχή που δημιουργήθηκαν, γι' αυτό και λειτουργούν ως έμμεσες πηγές της Ιστορίας. Ο Σλάντεκ, το θεατρικό έργο του αυστριακής και ουγγρικής καταγωγής Έντεν φον Χόρβατ (1901-1938), αποτελεί ιδανικό παράδειγμα. Γραμμένο το 1828, φωτίζει σε real-time το ιδεολογικό υπόβαθρο που ανέδειξε τους εθνικοσοσιαλιστές του Χίτλερ σε πρώτο κόμμα στις εκλογές της 5ης Μαρτίου 1933. Είχαν προηγηθεί η ήττα της Γερμανίας στον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο, η Συνθήκη των Βερσαλλιών και οι εξουθενωτικές πολεμικές αποζημιώσεις, η εισβολή γαλλικών στρατευμάτων στη περιοχή της Ρουρ, βιομηχανική καρδιά της χώρας το 1923, ο πληθωρισμός, η τρομακτική ανεργία. Η περίοδος της κοινοβουλευτικής, προεδρευόμενης Δημοκρατίας της Βαϊμάρης ήταν εξαρχής καταδικασμένη, αφού συνδέθηκε με την ταπείνωση της συνθηκολόγησης και την ολική κατάρρευση μιας χώρας με δομές απολυταρχικές – με άλλα λόγια, χωρίς αναφορές (σε αντίθεση με την Αγγλία και την Γαλλία) στις έννοιες του «φιλελευθερισμού» και της «αστικής επανάστασης».

Οι ιδεολογικές αντιφάσεις, η σύγκρουση ιδέας και πράξης, ομάδας και ατόμου, αποτυπώνονται έξοχα στον Σλάντεκ του Χόρβατ. Τα ζητήματα που θέτει παραμένουν ανεπίλυτα: πόσο υπεύθυνος για τις επιλογές του είναι ένας νέος όπως ο Σλάντεκ, στοχαστικός κατά βάθος, αλλά πληγωμένος, χωρίς παιδεία, οικογένεια, πόρους, όταν σε μια εποχή σύγχυσης και φανατισμού υποκύπτει στο ένστικτο της αγέλης;


Το πολύ ενδιαφέρον είναι ότι ο Χίτλερ απέκτησε πρόσβαση στα κατώτερα στρώματα της μεσαίας τάξης (που αποτέλεσαν την κρίσιμη μάζα του Εθνικοσοσιαλιστικού Κόμματος), εκμεταλλευόμενος ιδέες σημαντικών διανοουμένων: του Όσβαλντ Σπένγκλερ (που χρησιμοποίησε ιδέες του Νίτσε για να στηρίξει τον κοινωνικό δαρβινισμό και την ταύτιση του καλού με τη δύναμη, και του κακού με την αδυναμία), του Ερνστ Γίνγκερ, του Καρλ Σμιτ, του Βέρνερ Ζόμπαρτ κ.ά. – ειδική περίπτωση αποτελεί ο φιλόσοφος Μάρτιν Χάιντεγκερ, που προσχώρησε στο ναζιστικό κόμμα για ένα μικρό διάστημα. Το πνεύμα της εποχής ευνοούσε δηλώσεις όπως αυτή του ποιητή (λιμπρετίστα του Ρίχαρντ Στράους) και θεατρικού συγγραφέα Ούγκο φον Χόφμανσταλ, στα 1927, περί «συντηρητικής επανάστασης» που επιθυμούν πολλοί Γερμανοί, που δεν αναζητούν «ελευθερία, αλλά κοινοτικούς δεσμούς».


Οι δεξιοί διανοούμενοι τροφοδότησαν τον γερμανικό εθνικισμό, μιλώντας για «κοινότητα αίματος», προτείνοντας την εργασία (την ολοκληρωτική επιστράτευση των παραγωγικών δυνάμεων) και τον πόλεμο ως μόνη λύση στο αδιέξοδο, υποστηρίζοντας την ανάγκη να θυσιαστεί η ατομική ελευθερία στον βωμό του αυταρχικού κράτους που απαιτούσε η εθνική αναγέννηση. Η προοπτική της νέας πολεμικής αναμέτρησης έγινε μοχλός εθνικής ανάτασης και οικονομικής ανάκαμψης – μέσω της ταχείας εκβιομηχάνισης που θα εξασφάλιζε τη «νίκη της ψυχής επί της μηχανής». Πρόκειται για το παράδοξο ενός καθαρά καπιταλιστικού κρατισμού που ιδεολογικά πρέσβευε έναν αντικαπιταλιστικό ρομαντισμό (το σύνθετο φαινόμενο αναλύει καλά ο Jeffrey Herf στη μελέτη του Αντιδραστικός μοντερνισμός / τεχνολογία, κουλτούρα και πολιτική στη Βαϊμάρη και το Γ' Ράιχ, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, 1996).


Οι ιδεολογικές αντιφάσεις, η σύγκρουση ιδέας και πράξης, ομάδας και ατόμου, αποτυπώνονται έξοχα στον Σλάντεκ του Χόρβατ. Τα ζητήματα που θέτει παραμένουν ανεπίλυτα: πόσο υπεύθυνος για τις επιλογές του είναι ένας νέος όπως ο Σλάντεκ, στοχαστικός κατά βάθος, αλλά πληγωμένος, χωρίς παιδεία, οικογένεια, πόρους, όταν σε μια εποχή σύγχυσης και φανατισμού υποκύπτει στο ένστικτο της αγέλης; Τι απαντάς σε έναν νέο, που βλέποντας να συμβαίνουν νομότυπα εγκλήματα των οποίων οι αυτουργοί ανήκουν στην πολιτική/οικονομική ελίτ, λέει σαν τον Σλάντεκ: «Οι σκοτωμοί είναι ατελείωτοι στη φύση, αυτό δεν αλλάζει. Είναι το νόημα της ζωής. Ο μεγάλος κανόνας. Δεν υπάρχει συμφιλίωση»; Και τι κάνεις με τη Δημοκρατία που ιδρυτικά οφείλει να προστατεύει τα δικαιώματα ακόμη και αυτών που επιδιώκουν να την καταλύσουν; Αν «ο φόβος γεννάει σκληρότητα» και οι «δειλοί είναι πιο σκληροί από τους γενναίους», όπως σωστά έχει πει ο ειρηνιστής Μπέρτραντ Ράσελ, πώς μπορούν να αντιδράσουν οι γενναίοι και οι δίκαιοι όταν τα κτήνη επικρατούν; Ίσως κανείς δεν εκφράζει καλύτερα το αδιέξοδο από τον ειρηνιστή Φραντς, που πρώτα βασανίζεται από τους φασίστες και στη συνέχεια δικάζεται από το δικαστήριο της Δημοκρατίας ως προδότης: «Είναι αλήθεια ότι ο σεβασμός μου για το άτομο είναι υπερβολικός. Κάποια μέρη του συνόλου θα πρέπει πάντα να καταστρέφονται. Γιατί υπάρχουν άνθρωποι τόσο διεφθαρμένοι που ακόμα κι ο Θεός ο ίδιος θα τους γύριζε την πλάτη. Καμιά ιδέα δεν μπορεί να σώσει την ψυχή τους. Δεν αλλάζουν. Τους αξίζει να διωχθούν με τις κλοτσιές».


Ο Χόρβατ καταφέρνει με τον Σλάντεκ να γράψει ένα πολυπρισματικό, βαθιά πολιτικό έργο και μαζί ένα συναρπαστικό υπαρξιακό δράμα. Παρότι κατοπτρίζει αμείλικτα την εποχή του, επειδή επιμένει να δείχνει τη σχετικότητα και τις λεπτές ισορροπίες σε βασικές θεσμικές έννοιες και δομές (που εύκολα μεταπίπτουν στα αντίθετά τους π.χ. άμυνα του κράτους / στρατός / εξωτερικός εχθρός / εσωτερικός εχθρός / εμφύλιος), αφορά εξίσου τον παρόντα και τον μέλλοντα χρόνο. Οι αλλεπάλληλες συγκρούσεις μεταξύ προσώπων διαφορετικού φύλου, κοινωνικής θέσης και ιδεών, και η ποιότητα των ζητημάτων που θίγει κρατά αμείωτο το ενδιαφέρον του θεατή.

Μοναξιά μες στην αγέλη Facebook Twitter
Το σύνολο των ηθοποιών ανταποκρίνεται θαυμάσια στη σκηνοθετική προσέγγιση... Φωτό: Γκέλυ Καλαμπάκα


Εφόσον, βέβαια, είναι εκπαιδευμένος στους σύγχρονους σκηνικούς νεωτερισμούς. Γιατί ο Δημήτρης Καραντζάς συνεχίζει (μετά την καλοκαιρινή Ελένη) τις αναζητήσεις του ως προς τη λειτουργία και την ερμηνευτική δυνατότητα της ομάδας, εντός της οποίας δεν έχει και τόση σημασία ποιος ερμηνεύει ποιον ρόλο: καθένας αναλαμβάνει περισσότερους τους ενός και όλοι μαζί λειτουργούν σαν ένα είδος Χορού. Η δραματουργία που προτείνει ο σκηνοθέτης (καταργώντας τη συμβατική διάκριση των dramatis personae, των ρόλων) έχει έρεισμα σ' ένα σημαντικό ζήτημα που θέτει το έργο, της θέσης του ατόμου σε εποχές που ευνοούν την προστατευτική ανελευθερία της αγέλης. Χωρίς σκηνικό, καθισμένοι την περισσότερη ώρα σε μια σειρά καρέκλες, κάποτε αποκομμένοι σε δυαδικές αναμετρήσεις, οι ηθοποιοί ερμηνεύουν τον λόγο σαν παρτιτούρα, ακολουθώντας καλά δουλεμένους ρυθμούς και διαφορετικούς τόνους. Σε στιγμές έντασης τραγουδούν μια μελωδία που έχει συντεθεί από τρία διαφορετικά τραγούδια του Μεσοπολέμου, την ίδια ξανά και ξανά, ακολουθώντας τις δυνάμεις ψυχολογικού καταναγκασμού που πρωταγωνιστούν στον Σλάντεκ (η ηχητική δραματουργία και η μουσική κειμένου είναι του Δημήτρη Καμαρωτού).


Το σύνολο των ηθοποιών (Άρης Μπαλής, Μαρία Κεχαγιόγλου, Μιχάλης Οικονόμου, Αργύρης Πανταζάρας, Αινείας Τσαμάτης, Γιάννης Κλίνης, Αντώνης Αντωνόπουλος) ανταποκρίνεται θαυμάσια στη σκηνοθετική προσέγγιση. Ειδικά ο Άρης Μπαλής, που έχει αναλάβει τον ρόλο του Σλάντεκ, επιδεικνύει μια σπάνια, πολύτιμη υποκριτική ποιότητα. Η συγκινητική ερμηνεία του προσφέρει ισχυρό επιχείρημα σε όσους δεν πείθονται από αυτή την εμμονή στο «συλλογικό πρόσωπο» που συναντάμε ολοένα και πιο συχνά στη σύγχρονη θεατρική πράξη: το δράμα στις καλύτερες στιγμές του κοινωνείται από τον Έναν. Το μοίρασμα του ρόλου σε πολλούς ηθοποιούς αποδυναμώνει την αφήγηση και την αποδραματοποιεί.


Η δημιουργική ανησυχία που μαρτυρά η παράσταση του Καρατζά είναι σεβαστή και η καλά δουλεμένη φόρμα της παράστασης έχει ενδιαφέρον. Μόνο που μεγαλύτερο είναι το ενδιαφέρον που προκαλεί αυτό το μέχρι σήμερα άγνωστο έργο του Χόρβατ από μόνο του. Γι' αυτό και θα ομολογήσω την αμαρτία μου: θα προτιμούσα να το δω σε μια σκηνοθετική προσέγγιση που να ακολουθεί την πρωτότυπη δραματουργία, χωρίς διαμεσολαβήσεις και παρεμβάσεις.

Έντεν φον Χόρβατ
Σλάντεκ
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Καραντζάς
Πρωταγωνιστούν: Αντώνης Αντωνόπουλος, Μαρία Κεχαγιόγλου, Γιάννης Κλίνης, Άρης Μπαλής, Μιχάλης Οικονόμου, Αργύρης Πανταζάρας, Αινείας Τσαμάτης
Από 6/11 έως 5/4
ΠΟΡΤΑ
Μεσογείων 59,
210 7711333
Τετ.: 8 μ.μ., Πέμ., Παρ., Σάβ.: 9.15 μ.μ., Κυρ.: 7 μ.μ. Εισ.: €10-15

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ