ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ

Ο βλάκας μέσα μας

Ο βλάκας μέσα μας Facebook Twitter
0

Την ιδέα για ένα μονόλογο με θέμα τη βλακεία έδωσε στον Σάκη Σερέφα ο Δημήτρης Πιατάς, με τον οποίο είχαν ξανά συνεργαστεί στο Μαμ, στον Εξώστη του Αμόρε. «Το θέμα με ενέπνευσε αμέσως, γιατί ανακάλεσε αποθέματα προσωπικών βιωμάτων, βλακώδους συμπεριφοράς που είτε επέδειξα ο ίδιος είτε δέχθηκα από τρίτους. Κατέληξα ότι η βλακεία έχει δύο σκέλη, που είναι και οι "θέσεις" του έργου: 1) ο καθένας μας τη διαθέτει σε μικρές ή μεγάλες ποσότητες. Δεν υπάρχει άνθρωπος, οσοδήποτε ευφυής ή ικανός μπορεί να είναι σε άλλα πεδία της ζωής, που να μη λειτουργεί και σε επίπεδο βλακείας και 2) κάτω από ορισμένες προϋποθέσεις η εκδήλωση της βλακείας μπορεί να είναι ωφέλιμη για μας τους ίδιους και για την κοινωνία, γιατί μας προστατεύει από την αλαζονεία της εξυπνάδας και κάνει τελικά τις κοινωνίες πιο ανθρώπινες και ήπιες.

Απ' όσα έχεις διαβάσει σχετικά -και ξέρω ότι οι συγγραφείς είναι συνήθως και φανατικοί αναγνώστες- ποια κείμενα για τη βλακεία ξεχωρίζεις;

ΤοΜωρίας Εγκώμιον του Έρασμου. Στις σελίδες του, μεταξύ άλλων, βρίσκεις μία καταπληκτική διακωμώδηση των σοφολογιότατων και των εγγράμματων, οι οποίοι είναι τόσο απορροφημένοι από τα διαβάσματα και τα γραπτά τους που δεν μπορούν να δουν την τύφλα τους. Πρόκειται για περιπτώσεις ανθρώπων ανίκανων να εκφράσουν μία πρωτότυπη σκέψη, εκτός του ειδικού τους αντικειμένου - υπάρχουν πολλοί τέτοιοι και σήμερα. Στο Σεμινάριο Βλακείας, ωστόσο, δύο φράσεις λειτούργησαν ως μότο. Αυτό που έγραψε πολύ όμορφα ο Πολ Βαλερί, «υπάρχει ένας ηλίθιος μέσα μου και πρέπει να επωφεληθώ από τα λάθη του», και μια αραβική παροιμία που λέει «η βλακεία είναι θείο χάρισμα, αρκεί να της γίνεται συνετή διαχείριση».

Ποιος είναι ο ήρωας του Σεμιναρίου Βλακείας;

Είναι καθηγητής σε κολέγιο που ετοιμάζει μάνατζερ. Λίγο πριν αρχίσει ένα σεμινάριο περί βλακείας (οι σπουδαστές δεν έχουν έρθει ακόμη), αρχίζει να λέει μεγαλοφώνως τι πραγματικά πιστεύει για τη βλακεία, υπεραμυνόμενος της ευεργετικής συμβολής της στην κοινωνία με σχετικά ιστορικά παραδείγματα και επεισόδια από την προσωπική του ζωή. Παριστάνει τον τεχνοκράτη καθηγητή που απευθύνεται σε επίδοξα μεγαλοστελέχη επιχειρήσεων, αλλά γνωρίζει πολύ καλά το βλάκα μέσα του. Όταν κάποια στιγμή μπαίνουν οι σπουδαστές, αυτός ο άνδρας πρέπει να τους διδάξει πώς να εντοπίζουν τους βλάκες που υπάρχουν μέσα σε κάθε εταιρεία και να τους απομακρύνουν. Να τους διδάξει δηλαδή πώς να γίνουν ανελέητοι. Αρχίζει λοιπόν ένα λίβελλο κατά της βλακείας, αλλά, καθώς δεν πιστεύει αυτά που λέει, σιγά σιγά αρχίζει να καταρρέει. Καταλήγει να μην μπορεί να αρθρώσει λέξη.

Η σύγχρονη εμπειρία δείχνει ότι ένα σχετικά νέο είδος βλακών ευδοκιμεί πλέον, αυτών που εκπροσωπούν την υπερεξειδίκευση στην επιστήμη και στην εργασία.

Πολλά φαινόμενα της εποχής, πέρα από συγκυρίες που λειτουργούν ως καταλύτες, έχουν να κάνουν με το ότι άνθρωποι που έχουν εξουσία στον πολιτικό και οικονομικό τομέα αδυνατούν να δουν το σύνολο, να έχουν ολική άποψη, επειδή ακριβώς έχουν υπερεξειδικευμένο βλέμμα στα πράγματα. Δεν μιλάμε ακριβώς για βλακεία αλλά για μια κατάσταση που συναντά τη βλακεία εξ αποτελέσματος.

Η ευφυΐα τυφλώνει;

Δεν χωράει αμφιβολία ότι ακόμη και πολύ έξυπνοι άνθρωποι μπορούν να φερθούν σαν βλάκες. Δύο χαρακτηριστικά ιστορικά παραδείγματα, ο Ναπολέων και ο Χίτλερ, το επιβεβαιώνουν πανηγυρικά.

Ποια βλακώδης συμπεριφορά σε ταλαιπωρεί περισσότερο στην καθημερινότητα;

Οτιδήποτε στρέφεται επιθετικά εναντίον της κοινωνικής συνύπαρξης, η απουσία κοινωνικής αλληλεγγύης, που συνυπάρχει με μια αντίληψη «εγώ θα τα καταφέρω μόνος μου» αποτελούν για μένα την πιο διαδεδομένη εκδήλωση βλακείας σήμερα.

Οι βλάκες ωστόσο είναι χρήσιμοι: ως αναλώσιμο ανθρώπινο δυναμικό και ως στήριγμα για τα κάθε λογής συστήματα εξουσίας.

Είναι η κύρια δεξαμενή, τόσο των ολοκληρωτικών καθεστώτων όσων και των ακραίων ομάδων εντός των κοινωνιών. Ο φανατισμός, λ.χ. ο θρησκευτικός ή ο ποδοσφαιρικός, δεν είναι εκδήλωση βλακείας; Παρ' ότι αυτοί που τον πρεσβεύουν δεν είναι απαραιτήτως βλάκες, επειδή είναι κολλημένοι κι έχουν τυφλωθεί, δεν διαφέρουν από έναν άνθρωπο με διανοητική υστέρηση. Η υπέρβαση του μέτρου είναι βλακεία.

Τελικά η βλακεία, εκτός από αήττητη, μπορεί να είναι και χρήσιμη;

Κοίτα, εδώ ασχολούμαι με τη βλακεία ως αποτέλεσμα της στυγνής εξυπνάδας. Οι άνθρωποι πρέπει να έχουν ανοίγματα, τα ευάλωτα σημεία τους. Αν οχυρωθείς διανοητικά γύρω απ' ό,τι λέγεται μυαλό, γίνεσαι ένα εγκεφαλικό τέρας, ένας killer, που στερείται του στοιχείου ανθρωπιάς που προσδίδει η παραδοχή ότι ανά πάσα στιγμή και ο πιο έξυπνος άνθρωπος μπορεί να κάνει λάθος και να φερθεί σαν βλάκας. Ζούμε σε μια εποχή που μόνο οι πανέξυπνοι έχουν θέση, και οι βλακώδεις πτυχές μας αποκρύβονται ως απαράδεκτες. Πλην όμως η βλακεία είναι μέσα στην ανθρώπινη φύση και είναι καλό είναι να την αποδεχόμαστε και στον εαυτό μας και στους άλλους. Το βασικό πόιντ του έργου δηλαδή είναι μια τρυφερή υπεράσπιση της αδύναμης, ευάλωτης και γλυκιάς όψης που έχει καθένας από μας και που λέγεται «βλακεία».

0

ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Στρίντμπεργκ και η «Ορέστεια» προσγειώνονται στον κόσμο της Λένας Κιτσοπούλου

Θέατρο / Η Μαντώ, ο Αισχύλος και ο Στρίντμπεργκ προσγειώνονται στον κόσμο της Κιτσοπούλου

Στην πρόβα του νέου της έργου όλοι αναποδογυρίζουν, συντρίβονται, μοντάρονται, αλλάζουν μορφές και λένε λόγια άλλων και τραγούδια της καψούρας. Ποιος θα επικρατήσει στο τέλος;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Οι Αθηναίοι / «Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Η ηθοποιός Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου θυμάται τα χρόνια του Θεάτρου Τέχνης, το πείραμα και τις επιτυχίες του Χυτηρίου, περιγράφει τι σημαίνει γι' αυτή το θεατρικό σανίδι και συλλογίζεται πάνω στο πέρασμα του χρόνου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

Θέατρο / Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

«Εκείνο που με σπρώχνει να δημιουργώ θεατρικούς χαρακτήρες είναι ο έρωτας», έλεγε ο Ουίλιαμς, που πίστευε ότι ο πόθος «είναι κάτι που κατακλύζει πολύ μεγαλύτερο χώρο από αυτόν που μπορεί να καλύψει ένας άνθρωπος». Σε αυτόν τον πόθο έχει συνοψίσει τη φυγή και την ποίηση, τον χρόνο, τη ζωή και τον θάνατο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι δυο Ιφιγένειες του Ντμίτρι Τσερνιακόφ

Όπερα / Οι δυο βραβευμένες Ιφιγένειες του Ντμίτρι Τσερνιακόφ ανεβαίνουν σε περίοδο πολέμου

Λίγο πριν σηκωθεί η αυλαία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής για τις δύο εμβληματικές όπερες του Γκλουκ, ο σημαντικός Ρώσος σκηνοθέτης εξηγεί τις σύγχρονες παραμέτρους της θυσίας της αρχαίας τραγικής ηρωίδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ήμουν το νο. 7 από τους 100 άντρες που χώρισε η Γουλιώτη στη Στέγη

Θέατρο / Ήμουν το νο. 7 από τους 100 άντρες που χώρισε η Γουλιώτη στη Στέγη

Περίπου στις 17:30 το απόγευμα του Σαββάτου τόλμησα να ανέβω στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση για να συμμετάσχω σε έναν αδιανόητο 24ωρο θεατρικό μαραθώνιο, πλάι στο θηρίο υποκριτικής που ονομάζεται Στεφανία Γουλιώτη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Στο Σώμα της

Θέατρο / Ένα έργο στο Εθνικό Θέατρο για την περίοδο, την εμμηνόπαυση, την κλειτορίδα και τον γυναικείο αυνανισμό

Μαζί με άλλες 22 γυναίκες, η Ελένη Ευθυμίου, η Σοφία Ευτυχιάδου και η Νεφέλη Μαϊστράλη ανεβάζουν ένα έργο για ζητήματα που θεωρητικά μπορούν να συζητηθούν ανοιχτά, αλλά στην πραγματικότητα όχι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος Παπαδόπουλος: «Δεν μου αρέσει να φαίνομαι, κι ας κατέληξα να παίζω μπροστά σε κόσμο»

Θέατρο / Σπύρος Παπαδόπουλος: «Δεν μου αρέσει να φαίνομαι, κι ας κατέληξα να παίζω μπροστά σε κόσμο»

Παρά τις προσπάθειές του να το αποφύγει, μια σειρά από συμπτώσεις τον οδήγησε στο θέατρο. Οι «Απαράδεκτοι» δεν συνεχίστηκαν λόγω δικής του απόφασης, το «Στην υγειά μας, ρε παιδιά» σταμάτησε όταν κουράστηκε ψυχολογικά. Ο δημοφιλής κωμικός ηθοποιός είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Οι θρυλικοί Trocks στην Αθήνα για την επέτειο των 50 χρόνων της ομάδας τους

Χορός / Trocks: Η θρυλική και διαφορετική ομάδα μπαλέτου έρχεται στην Αθήνα

Άντρες χορευτές ντυμένοι με τουτού και πουέντ ερμηνεύουν μεγάλα κλασικά αλλά και μοντέρνα μπαλέτα, παρωδώντας τις πολύπλοκες χορογραφίες και τις παραξενιές των μπαλαρίνων της παλιάς, αλλά και της νέας, εποχής.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ