Ο ερωτισμός του κάθε ανθρώπου είναι ένα απέραντο πέλαγος

Ο ερωτισμός του κάθε ανθρώπου είναι ένα απέραντο πέλαγος Facebook Twitter
0
Τι πραγματεύεται ο «Δαίμονας»;

Υπάρχει μια υποσημείωση στους Δαίμονες, το μυθιστόρημα του Ντοστογιέφσκι, σύμφωνα με την οποία ο πρωταγωνιστής Νικολάι Σταβρόγκιν βίασε ένα μικρό κοριτσάκι, το οποίο μετά το συμβάν αυτοκτόνησε. Η Ευσταθιάδη το παίρνει αυτό και το αναπτύσσει τελείως διαφορετικά. Το κοριτσάκι, που ονομάζεται Ματριόσα, όχι μόνο δεν αυτοκτόνησε αλλά λάτρεψε τον βιαστή της αργότερα, σε μεγαλύτερη ηλικία, είχε μαζί του σχέση, κι όταν εκείνος αυτοκτόνησε, πήγε σ’ ένα χωριό της Ελβετίας, το Ουρί, κι εκεί πέρασε το υπόλοιπο της ζωής της. Στο έργο βρίσκεται στο τέλος της ζωής της, λίγο πριν από τον θάνατό της, και αναθυμάται το παρελθόν. Δηλαδή, τον βιασμό, την ταχεία κι επεισοδιακή σχέση της μαζί του στα δεκαοχτώ της και αυτό τον αιώνιο έρωτα που την έχει σημαδέψει. Όλη της η ζωή είναι ο έρωτας αυτός. Όπως και ο θάνατος, η προσωπικότητα, ο πόθος, το πάθος αυτού, όλα είναι αυτός.

Το έργο, λοιπόν, έχει να κάνει με τη μνήμη;

Ναι. Έχει να κάνει με τη μνήμη, αλλά μ’ έναν τρόπο, θα λέγαμε, «ελεύθερου συνειρμού» της μνήμης. Όχι μιας μνήμης οργανωμένης, αλλά σπασμωδικής, που πετιέται από το ένα στο άλλο. Και, κυρίως, ανατρέχει σε τρεις εποχές της μνήμης: στην εποχή της διακόρευσής της, όταν ήταν δώδεκα χρόνων, στα δεκαοχτώ της και στο παρόν, στα πενήντα της, που και αυτό εμφανίζεται ως μνήμη. Βγαίνει και τρέχει σ’ ένα ξέφωτο για να συναντήσει έναν θάμνο που στη φαντασία της είναι αυτός, κι εκεί αυτοχειριάζεται.

Τι κάνει μια τραυματική εμπειρία, όπως ο βιασμός, να εξελίσσεται σε ερωτική εμμονή για τη γυναίκα αυτή;

Φαντάζομαι ότι για ένα κοριτσάκι ο βιασμός είναι μια τραυματική εμπειρία. Αν, όμως, το κοριτσάκι λατρέψει τον βιαστή της και από την πράξη αυτή δημιουργηθεί ένας μεγάλος έρωτας, παύει να είναι πλέον βιασμός και παραμένει ως τέτοιος περισσότερο για τον βιαστή. Εκείνος είναι που νιώθει ότι έχει κάνει κάτι παράλογο ή εγκληματικό ή παιδεραστικό. Το παιδί δεν νιώθει έτσι. Αντιθέτως, νιώθει ότι κάτι πολύ ωραίο τού συνέβη. Επομένως, είναι μια δικαίωση του παιδεραστικού έρωτα και μια εξιλέωση του ίδιου του βιαστή. Παύει κανείς να είναι βιαστής, όταν το αντικείμενο του βιασμού είναι τόσο ερωτευμένο μαζί του.

Λέτε να συμβαίνει συχνά;

Πρέπει να υπάρχουν πολλά τέτοια περιστατικά στη ζωή, όπου αυτό που θεωρείται βιασμός δεν είναι ακριβώς βιασμός, αλλά περισσότερο μια αντίσταση που ευνοεί την ηδονή σε μεγαλύτερο βαθμό. Δεν πρόκειται για θέμα ηθικής, δηλαδή για έναν κακό που βίασε έναν καλό.

Μήπως η βία έλκει κι έτσι ένας βιαστής γίνεται αντικείμενο γοητείας;

Ο ερωτισμός του κάθε ανθρώπου είναι ένα απέραντο πέλαγος. Υπάρχουν άνθρωποι που νιώθουν άπειρη ηδονή μέσα στη βία και την επιθετικότητα, και υπάρχουν άλλοι που, αν δεν έχουν μια τεράστια τρυφερή προετοιμασία, δεν μπορούν ποτέ να φτάσουν όχι μόνο σε μια ολοκλήρωση, ούτε καν στην επαφή. Μεταξύ αυτών των δύο άκρων υπάρχουν όλες οι καταστάσεις όπου, σύμφωνα με τη φαντασία και την ευρηματικότητα των εραστών, το παιχνίδι του έρωτα είναι τόσο πλούσιο, που δεν μπορούμε να το φανταστούμε. Υπάρχουν άπειρες ερωτικές πρακτικές, οι οποίες, φαντάζομαι, είναι όλες πολύ ευχάριστες.

Η Ματριόσα έλκεται από τη βία του Σταβρόγκιν;

Όχι. Η Ματριόσα έλκεται από την ιδιαίτερη προσωπικότητα και τον ιδιαίτερο σωματότυπό του -καθώς το σώμα στον έρωτα είναι το πρώτο και το έσχατο- σε σημείο που είναι ερωτευμένη βαθιά μ’ αυτό τον άνθρωπο, δηλαδή τον βιαστή της.

Υπάρχει κάποια νύξη στο μυθιστόρημα που να δικαιολογεί αυτή την εκδοχή;

Όχι. Νομίζω ότι είναι της συγγραφέως. Είναι ένα βαθιά ψυχαναλυτικό κείμενο. Εγώ, ως ερμηνεύτρια, είχα τη δυσκολία ότι είναι ένας λόγος ποιητικός, λυρικός και συνειρμικός που δυσκολεύομαι να τον μάθω, γιατί δεν είναι λόγος πλοκής, όπου το ένα μπορεί να φέρει το άλλο κι έτσι να μπορώ να τον θυμηθώ εύκολα. Πρέπει να μεταπηδώ από το ένα στο άλλο κι αυτό είναι μια φοβερή δυσκολία για το μυαλό, που πρέπει πρώτα να καθυποτάξει το κείμενο, ώστε να μπορέσω μετά εγώ ν’ αφεθώ μέσα σ’ αυτό, για να γίνει όσο πιο πηγαίο γίνεται. Είναι ένα πολυφωνικό κείμενο, μοιρασμένο σε πολλές φωνές -Ματριόσα, Σταβρόγκιν, αφηγητής-, τις οποίες υποδύομαι όλες εγώ κι αυτό είναι πάρα πολύ δύσκολο.

Χρησιμοποιείτε ηχογραφημένα μέρη και βίντεο.

Διευκολύνει την πολυφωνία. Καταλαβαίνουμε ότι αλλού είναι η μνήμη μέσα από τις εικόνες, αλλού είναι τα πολλά πρόσωπα που ακούγονται από τις πολλές φωνές, που είναι πάντα η δικιά μου.

Ποιος είναι ο «δαίμονας» του τίτλου;

«Δαίμονα» ονομάζει ο Στραβρόγκιν το κορίτσι, διότι δείχνει να τον προκαλεί, να τον βάζει σε πειρασμό. Κι επειδή έχει πυρόξανθα μαλλιά, λέει, αναφερόμενος σ' αυτήν: «Δαίμονας σωστός, κατα- κόκκινα τα μαλλιά της». Βέβαια, μες στο μυθιστόρημα του Ντοστογιέφσκι δαίμονας θεωρείται ο Στραβρόγκιν, μ’ αυτά που έκανε. Όλοι είναι δαίμονες, κι επειδή το έργο της Ευσταθιάδη έχει πολλά λογοτεχνικά παραθέματα περνούν κομμάτια και από τους «Δαίμονες» του Πούσκιν. Οπότε, έχει μια σειρά δαιμόνων το έργο αυτό…

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ