Ο ερωτισμός του κάθε ανθρώπου είναι ένα απέραντο πέλαγος

Ο ερωτισμός του κάθε ανθρώπου είναι ένα απέραντο πέλαγος Facebook Twitter
0
Τι πραγματεύεται ο «Δαίμονας»;

Υπάρχει μια υποσημείωση στους Δαίμονες, το μυθιστόρημα του Ντοστογιέφσκι, σύμφωνα με την οποία ο πρωταγωνιστής Νικολάι Σταβρόγκιν βίασε ένα μικρό κοριτσάκι, το οποίο μετά το συμβάν αυτοκτόνησε. Η Ευσταθιάδη το παίρνει αυτό και το αναπτύσσει τελείως διαφορετικά. Το κοριτσάκι, που ονομάζεται Ματριόσα, όχι μόνο δεν αυτοκτόνησε αλλά λάτρεψε τον βιαστή της αργότερα, σε μεγαλύτερη ηλικία, είχε μαζί του σχέση, κι όταν εκείνος αυτοκτόνησε, πήγε σ’ ένα χωριό της Ελβετίας, το Ουρί, κι εκεί πέρασε το υπόλοιπο της ζωής της. Στο έργο βρίσκεται στο τέλος της ζωής της, λίγο πριν από τον θάνατό της, και αναθυμάται το παρελθόν. Δηλαδή, τον βιασμό, την ταχεία κι επεισοδιακή σχέση της μαζί του στα δεκαοχτώ της και αυτό τον αιώνιο έρωτα που την έχει σημαδέψει. Όλη της η ζωή είναι ο έρωτας αυτός. Όπως και ο θάνατος, η προσωπικότητα, ο πόθος, το πάθος αυτού, όλα είναι αυτός.

Το έργο, λοιπόν, έχει να κάνει με τη μνήμη;

Ναι. Έχει να κάνει με τη μνήμη, αλλά μ’ έναν τρόπο, θα λέγαμε, «ελεύθερου συνειρμού» της μνήμης. Όχι μιας μνήμης οργανωμένης, αλλά σπασμωδικής, που πετιέται από το ένα στο άλλο. Και, κυρίως, ανατρέχει σε τρεις εποχές της μνήμης: στην εποχή της διακόρευσής της, όταν ήταν δώδεκα χρόνων, στα δεκαοχτώ της και στο παρόν, στα πενήντα της, που και αυτό εμφανίζεται ως μνήμη. Βγαίνει και τρέχει σ’ ένα ξέφωτο για να συναντήσει έναν θάμνο που στη φαντασία της είναι αυτός, κι εκεί αυτοχειριάζεται.

Τι κάνει μια τραυματική εμπειρία, όπως ο βιασμός, να εξελίσσεται σε ερωτική εμμονή για τη γυναίκα αυτή;

Φαντάζομαι ότι για ένα κοριτσάκι ο βιασμός είναι μια τραυματική εμπειρία. Αν, όμως, το κοριτσάκι λατρέψει τον βιαστή της και από την πράξη αυτή δημιουργηθεί ένας μεγάλος έρωτας, παύει να είναι πλέον βιασμός και παραμένει ως τέτοιος περισσότερο για τον βιαστή. Εκείνος είναι που νιώθει ότι έχει κάνει κάτι παράλογο ή εγκληματικό ή παιδεραστικό. Το παιδί δεν νιώθει έτσι. Αντιθέτως, νιώθει ότι κάτι πολύ ωραίο τού συνέβη. Επομένως, είναι μια δικαίωση του παιδεραστικού έρωτα και μια εξιλέωση του ίδιου του βιαστή. Παύει κανείς να είναι βιαστής, όταν το αντικείμενο του βιασμού είναι τόσο ερωτευμένο μαζί του.

Λέτε να συμβαίνει συχνά;

Πρέπει να υπάρχουν πολλά τέτοια περιστατικά στη ζωή, όπου αυτό που θεωρείται βιασμός δεν είναι ακριβώς βιασμός, αλλά περισσότερο μια αντίσταση που ευνοεί την ηδονή σε μεγαλύτερο βαθμό. Δεν πρόκειται για θέμα ηθικής, δηλαδή για έναν κακό που βίασε έναν καλό.

Μήπως η βία έλκει κι έτσι ένας βιαστής γίνεται αντικείμενο γοητείας;

Ο ερωτισμός του κάθε ανθρώπου είναι ένα απέραντο πέλαγος. Υπάρχουν άνθρωποι που νιώθουν άπειρη ηδονή μέσα στη βία και την επιθετικότητα, και υπάρχουν άλλοι που, αν δεν έχουν μια τεράστια τρυφερή προετοιμασία, δεν μπορούν ποτέ να φτάσουν όχι μόνο σε μια ολοκλήρωση, ούτε καν στην επαφή. Μεταξύ αυτών των δύο άκρων υπάρχουν όλες οι καταστάσεις όπου, σύμφωνα με τη φαντασία και την ευρηματικότητα των εραστών, το παιχνίδι του έρωτα είναι τόσο πλούσιο, που δεν μπορούμε να το φανταστούμε. Υπάρχουν άπειρες ερωτικές πρακτικές, οι οποίες, φαντάζομαι, είναι όλες πολύ ευχάριστες.

Η Ματριόσα έλκεται από τη βία του Σταβρόγκιν;

Όχι. Η Ματριόσα έλκεται από την ιδιαίτερη προσωπικότητα και τον ιδιαίτερο σωματότυπό του -καθώς το σώμα στον έρωτα είναι το πρώτο και το έσχατο- σε σημείο που είναι ερωτευμένη βαθιά μ’ αυτό τον άνθρωπο, δηλαδή τον βιαστή της.

Υπάρχει κάποια νύξη στο μυθιστόρημα που να δικαιολογεί αυτή την εκδοχή;

Όχι. Νομίζω ότι είναι της συγγραφέως. Είναι ένα βαθιά ψυχαναλυτικό κείμενο. Εγώ, ως ερμηνεύτρια, είχα τη δυσκολία ότι είναι ένας λόγος ποιητικός, λυρικός και συνειρμικός που δυσκολεύομαι να τον μάθω, γιατί δεν είναι λόγος πλοκής, όπου το ένα μπορεί να φέρει το άλλο κι έτσι να μπορώ να τον θυμηθώ εύκολα. Πρέπει να μεταπηδώ από το ένα στο άλλο κι αυτό είναι μια φοβερή δυσκολία για το μυαλό, που πρέπει πρώτα να καθυποτάξει το κείμενο, ώστε να μπορέσω μετά εγώ ν’ αφεθώ μέσα σ’ αυτό, για να γίνει όσο πιο πηγαίο γίνεται. Είναι ένα πολυφωνικό κείμενο, μοιρασμένο σε πολλές φωνές -Ματριόσα, Σταβρόγκιν, αφηγητής-, τις οποίες υποδύομαι όλες εγώ κι αυτό είναι πάρα πολύ δύσκολο.

Χρησιμοποιείτε ηχογραφημένα μέρη και βίντεο.

Διευκολύνει την πολυφωνία. Καταλαβαίνουμε ότι αλλού είναι η μνήμη μέσα από τις εικόνες, αλλού είναι τα πολλά πρόσωπα που ακούγονται από τις πολλές φωνές, που είναι πάντα η δικιά μου.

Ποιος είναι ο «δαίμονας» του τίτλου;

«Δαίμονα» ονομάζει ο Στραβρόγκιν το κορίτσι, διότι δείχνει να τον προκαλεί, να τον βάζει σε πειρασμό. Κι επειδή έχει πυρόξανθα μαλλιά, λέει, αναφερόμενος σ' αυτήν: «Δαίμονας σωστός, κατα- κόκκινα τα μαλλιά της». Βέβαια, μες στο μυθιστόρημα του Ντοστογιέφσκι δαίμονας θεωρείται ο Στραβρόγκιν, μ’ αυτά που έκανε. Όλοι είναι δαίμονες, κι επειδή το έργο της Ευσταθιάδη έχει πολλά λογοτεχνικά παραθέματα περνούν κομμάτια και από τους «Δαίμονες» του Πούσκιν. Οπότε, έχει μια σειρά δαιμόνων το έργο αυτό…

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ