Ο κατά Μιχαήλ Μαρμαρινό Φάουστ

Ο κατά Μιχαήλ Μαρμαρινό Φάουστ Facebook Twitter
1

Ο κατά Μιχαήλ Μαρμαρινό Φάουστ Facebook Twitter

Δύο είναι οι βασικές συγκρούσεις στον Φάουστ του Γκαίτε (1749-1832) και οι δύο συμβαίνουν εντός (στο μυαλό) του μεγαλειώδους ήρωα. Η πρώτη αφορά τη «χριστιανική» αναμέτρηση του Καλού με το Κακό, που είναι θεολογικής και ηθικής τάξης και συνδέεται με ζητήματα όπως πόσο «θεός» είναι ο άνθρωπος, ο δημιουργημένος κατ' εικόνα και ομοίωση του Θεού, γιατί το Κακό είναι γοητευτικό, γιατί ο Θεός επιτρέπει το άδικο. Και παρότι για πολλούς στον δυτικό κόσμο «η ζωτική πορεία του θρησκευτικού έχει κατ' ουσίαν περατωθεί», «η προκλητική ευεξία των θεών» (Μ. Gauchet, Η απομάγευση του κόσμου, εκδ. Πατάκη, 2000) και η σταθερά ακμαία ανάγκη της πίστης εξακολουθούν να ζητούν την προσοχή μας. Ο Φάουστ λέει: «Τυχερός όποιος την πίστη έχει θρέψει / και την κρατάει, έστω κι αν χαθεί» (στιχ. 1724-5).

Η δεύτερη σύγκρουση αφορά τη φιλοσοφική αντιδιαστολή της λογοκρατίας (η γνώση είναι προϊόν ανώτατων αρχών που μπορούν να συλληφθούν από τον νου άμεσα, χωρίς τη διαμεσολάβηση των αισθήσεων) με τον εμπειρισμό (η γνώση είναι δυνατή μόνο μέσω των αισθήσεων και της εμπειρίας). Η επιλογή, βέβαια, του Φάουστ να εγκαταλείψει το σκοτεινό δωμάτιό του, με τις στοίβες των βιβλίων και τα ποικίλα επιστημονικά όργανα, για να ζήσει στον πραγματικό κόσμο των αισθήσεων, μπορεί να σημαίνει ότι Γκαίτε συμφωνούσε με τη συνθετική πρόταση του Καντ (1724-1804), της κριτικής λογοκρατίας, σύμφωνα με την οποία «έννοιες ανεξάρτητες από τα αισθητά δεδομένα της εμπειρίας είναι άδειες, και παραστάσεις της εμπειρίας χωρίς έννοιες του νου είναι τυφλές».

Περισσότερο από τη γνωσιολογική διάσταση, ωστόσο, το πρόβλημα για τον Φάουστ είναι υπαρξιακό, αφού, έχοντας περάσει τη ζωή του μελετώντας, φτάνει ν' αναρωτιέται: «Ωιμέ, στη φυλακή κλεισμένος / σ' αυτή την τρύπα θα σαπίσω;/ ... / Αντί τη ζωντανή τη φύση / Δώρο Θεού για τους θνητούς / κάπνας και μούχλας σήψη / Με ζώνουν, μαζί με σκελετούς!». Η επιλογή αποκλείει, εκείνος επέλεξε ν' αποκλειστεί στον κόσμο του πνεύματος και τώρα, γέρος πια, λαχταρά το φως του ήλιου, το ανοιχτό τοπίο, τις ηδονές των αισθήσεων, τα φλογερά πάθη, «των γεγονότων την ορμή», χαρές και λύπες που κάνουν την ψυχή να δονείται. Ο Μεφιστοφελής, ο διάβολος αυτοπροσώπως, του προσφέρει νιότη κι ό,τι άλλο επιθυμεί, με αντάλλαγμα την ψυχή του. Το ταξίδι ξεκινά με τρόπο μαγικό αλλά τελειώνει με συντριβή και πόνο: την τρέλα και την επικείμενη εκτέλεση της αθώας Μαργαρίτας που ο Φάουστ διέφθειρε κι εγκατάλειψε. Έτσι τελειώνει το πρώτο μέρος του Φάουστ που σκηνοθέτησε στη Μεγάλη Σκηνή της Στέγης ο Μιχαήλ Μαρμαρινός.

Ο κατά Μιχαήλ Μαρμαρινό Φάουστ Facebook Twitter

«Οι τέχνες της κατανόησης (η ερμηνευτική) είναι πολύμορφες όσο και το αντικείμενό τους. Τα σημεία είναι απεριόριστα – τόσο σε συνδυαστικούς τρόπους όσο και σε δυνατότητες νοήματος. Στην ανθρώπινη συνθήκη δεν υπάρχει τίποτα πιο παραλυτικό από το ότι μπορούμε να εννοούμε ή/και να λέμε οτιδήποτε» γράφει, μεταξύ άλλων, ο Στάινερ (Εrrata, εκδ. Scripta, 2005). Δεν μπορούμε να κάνουμε αλλιώς – επιδιδόμαστε σε «ερμηνείες», γνωρίζοντας ότι κάθε ερμηνευτική/κριτική προσέγγιση είναι «προσωρινή, ατελής και πιθανότατα εσφαλμένη». Αυτό ισχύει τόσο για τον σκηνοθέτη, όσο και για τον θεατή (τέτοιος κι ο κριτικός). Πόσο μάλλον όταν το κείμενο στο οποίο στηρίζεται η σκηνική πράξη είναι, κατά τη διατύπωση του Μ. Μαρμαρινού στο πρόγραμμα της παράστασης, ένα «μεγάλο άσπρο κείμενο», που εμπεριέχει όλα τα κείμενα.

Γι' αυτό, όταν πρόκειται για κείμενα/παραστάσεις τέτοιων απαιτήσεων, είναι χρήσιμο να γνωρίζει κανείς τι προτείνει ως σημαντικό ο σκηνοθέτης στις συνεντεύξεις του. Εν προκειμένω, τόσο ο Μαρμαρινός (LifΟ, 8.1.14) όσο και ο πρωταγωνιστής, ο Ακύλλας Καραζήσης (www.goethe.de/ins/gr/lp/kul/dug/the/el11995959.htm), επέμειναν στο βιβλίο Traumzeitτου Hans Peter Duerr, ενός ανθρωπολόγου που αντιπαρέβαλε το πρωτόγονο στο «πολιτισμένο». Ο Duerr αναφέρεται σε κάποιες πρωτόγονες φυλές που επιδιώκουν το «άνοιγμα» της εμπειρίας και τη διεύρυνση της αντίληψης με ουσίες φυτικής προέλευσης. (Πράγματι, σε μια σκηνή της παράστασης –κατά τη γνώμη μου περιττή, εφόσον δεν πρόσφερε κάτι σε μια παράσταση μεγάλης διάρκειας– γίνεται αναφορά στην ντατούρα και σε άλλα φυτά που προκαλούν παραισθήσεις και οράματα). Ο Καραζήσης είπε ότι ο Μεφιστοφελής θα μπορούσε να νοηθεί ως σαμάνος, αυτός που «φώτισε» τον (πάντως, αμφιλεγόμενο) ανθρωπολόγο Carlos Castaneda με τη βοήθεια πεγιότ στη γνωστή σειρά βιβλίων, ο οποίος «μυεί τον Φάουστ σε άλλου τύπου εμπειρίες». Δεν απέχουμε πολύ από τις ψυχεδελικές εμπειρίες των '60s που προκαλούσαν ψυχότροπες ουσίες όπως το κάποτε δημοφιλές LSD – θυμάστε το «Lucy in the Sky with Diamonds» των Beatles;

Ο κατά Μιχαήλ Μαρμαρινό Φάουστ Facebook Twitter

Η προσέγγιση του Φάουστ μέσα από ένα τέτοιο πρίσμα κατ' εμέ μειώνει δραστικά το εύρος των ζητημάτων που θέτει το έργο και λειτούργησε εις βάρος της δόμησης της παράστασης, αν σε αυτήν οφείλεται το ότι η ιστορία εξελίσσεται σε συνεχή ροή, με όλους τους ηθοποιούς συνεχώς επί σκηνής και με τη διάχυση των ρόλων σε πολλαπλές «φωνές». Ειδικά η διάσπαση του Μεφιστοφελή και της Μαργαρίτας σε έξι ηθοποιούς-φωνές αποδυνάμωσε τη δραματική υπόσταση και σημασία των δύο ρόλων. Κι επειδή το ίδιο σύνολο ηθοποιών ερμηνεύει και τις πολυπρόσωπες σκηνές (έξω από τα τείχη, στο κουτούκι του Άουερμπαχ, στη Μητρόπολη, στη Νύχτα της Βαλπούργης), ενόσω διατηρούν την ιδιότητα του ηθοποιού που παίζει στο έργο του Γκαίτε (συχνά κάθονται γύρω από το τραπέζι, παρακολουθώντας τη δράση), από ένα σημείο κι ύστερα ηθοποιοί, ρόλοι, επιμέρους διακριτές σκηνές, ομογενοποιήθηκαν.

Ο τρόπος που αποδόθηκαν κάποιες σκηνές δεν δικαιολογεί γιατί κρατήθηκαν: φερ' ειπείν, στη σκηνή του κόσμου (μια σημαίνουσα πινακοθήκη από παραγιούς, φοιτητές, αστούς, υπηρέτριες, νεαρές αστές, μια γριά κ.ο.κ.) που γιορτάζει στην εξοχή την Ανάσταση δεν φάνηκε η αντιπαράθεση του (αποστασιοποιημένου) Φάουστ με το πλήθος, και στη σκηνή «Στην κουζίνα της μάγισσας» έλειψε η φαντασμαγορία της μαγικής συνθήκης. Επιπλέον, η σκηνική δράση ως εφιαλτικό όνειρο ή ως εμπειρία υπό την επήρεια ουσιών, με τα διαρκή τρεχαλητά πάνω κάτω και τις αλλεπάλληλες παράλληλες δράσεις, δεν επέτρεπε να εστιάσεις. Αντί να συμμετέχεις διανοητικά και συναισθηματικά, παρακολουθούσες παθητικά. Βαρετό!

Ο κατά Μιχαήλ Μαρμαρινό Φάουστ Facebook Twitter

Δεν είναι κρίμα αυτό το εξαιρετικό έργο –που δεν βλέπουμε συχνά και που υπήρχε ανάγκη να παρουσιαστεί με μια ανανεωτική σκηνική προσέγγιση– κι όλος αυτός ο εμφανής, επί σχεδόν τετράωρο, κόπος των ερμηνευτών (όλοι τους σπουδαίοι) να καταλήγει σ' ένα αποτέλεσμα από το οποίο κρατάς την ερμηνεία του Καραζήση/Φάουστ, το έξοχο σάουντρακ του Καμαρωτού, μερικές ιδέες και εικόνες όπως ο τρόπος που χρησιμοποιούνται οι γκραβούρες ως σκηνικό, με προβολή και μεγέθυνσή τους στο βάθος της σκηνής, μερικές στιγμές της Έλενας Τοπαλίδου και του Γιώργου Μπινιάρη στον ρόλο του Μεφιστοφελή, τη Μαργαρίτα της Δάφνης Ιωακειμίδου, τη Θεοδώρα Τζήμου σε μια ειρωνική εκδοχή του Εσταυρωμένου; Κατά τ' άλλα, ευρήματα που λειτουργούν σαν πυροτεχνήματα και ιδέες που δημιουργούν απορίες που αιωρούνται δεν προκαλούν ενδιαφέρον – το αντίθετο. Μεταξύ άλλων, γιατί έπρεπε η παράσταση να αρχίζει με τον Φάουστ που ανοίγει την κοιλιά ενός ψαριού, γιατί ετέθη το «πρόβλημα» με τη ζωγραφική – αναφέρομαι στη λεζάντα στις γκραβούρες που προβάλλονταν και στη δήλωση του σκηνοθέτη ότι ο Φάουστ είναι «μια σειρά στιγμών στη ζωγραφική». Μπορεί με τον Φάουστ να ασχολήθηκαν ο Ρέμπραντ, ο Ντελακρουά, αρκετοί σημαντικοί ζωγράφοι, αλλά ποια η σχέση με την παράσταση;

Μετά και την περσινή παράσταση στη σκηνή Κοτοπούλη του Εθνικού, σκέφτομαι ότι οι μεγάλες σκηνές δεν έχουν ωφελήσει τη δημιουργική εξέλιξη του Μιχαήλ Μαρμαρινού. Μήπως θα 'πρεπε να ανασυγκροτήσει τις δυνάμεις του σε χώρους σαν κι αυτούς από τους οποίους ξεκίνησε και στους οποίους παρουσίασε τις ωραίες παραστάσεις του παρελθόντος;

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

1 σχόλια
Δίκαιη κριτική.Αν και η παράσταση είχε πολλά δυνατά σημεία, ήταν αδύνατο να παρακολουθήσεις τη ροή με τόσες αναφορές, τρέξιμο, φωνές, συνεχείς αλλαγές ρόλων, επί 4 ώρες.