Ο Ζορμπάς στο Καλιμάρμαρο

Ο Ζορμπάς στο Καλιμάρμαρο Facebook Twitter
Αυτό που συνδέει αυτομάτως το διεθνές κοινό με την ταινία του 1964, είναι η μουσική του Μίκη Θεοδωράκη. Αυτήν τη μουσική χρησιμοποίησε το 1976 ο χορογράφος Λόρκα Μασσίν ώστε να δημιουργήσει ένα μοντέρνο μπαλέτο...
1

Η Εθνική Λυρική Σκηνή παρουσιάζει για μία και μοναδική παράσταση, στις 29 Ιουνίου, στο Παναθηναϊκό Στάδιο (Καλλιμάρμαρο), το μπαλέτο σε δύο πράξεις των Μασσίν-Θεοδωράκη, Ζορμπάς.


Αυτό που συνδέει το διεθνές κοινό με την Ελλάδα είναι ο εμβληματικός, κινηματογραφικός ήρωας του Μιχάλη Κακογιάννη, Αλέξης Ζορμπάς, εμπνευσμένος από το μυθιστόρημα του Νίκου Καζαντζάκη Βίος και πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά. Κι αυτό που συνδέει αυτομάτως το διεθνές κοινό με την ταινία του 1964, είναι η μουσική του Μίκη Θεοδωράκη. Αυτήν τη μουσική χρησιμοποίησε το 1976 ο χορογράφος Λόρκα Μασσίν ώστε να δημιουργήσει ένα μοντέρνο μπαλέτο, βασισμένο στην ταινία και στο βιβλίο, με τη συμμετοχή του ίδιου του μουσικοσυνθέτη, ο οποίος, σε εκείνη την πρώτη εκδοχή, βασίστηκε κυρίως στο σάουντρακ που έτσι κι αλλιώς ήταν τρομερά αναγνωρίσιμο και δημοφιλές, αλλά και σε άλλα έργα του που έκρινε ότι συγγένευαν με την ασυγκράτητη προσωπικότητα και το ελεύθερο πνεύμα του Ζορμπά.


Ο Ζορμπάς έμελλε να εξελιχθεί κι έτσι τον Αύγουστο του 1990 ο Θεοδωράκης κλήθηκε εκ νέου από το Φεστιβάλ της Βερόνας να διευθύνει σε πρώτη εκτέλεση μια νέα και πιο ολοκληρωμένη εκδοχή του έργου του στην Αρένα της Βερόνας, σε μια μνημειώδη χορογραφία του Μασσίν. Εκείνο το καλοκαίρι ο Ζορμπάς αποθεώθηκε από 18.000 θεατές κι έκτοτε η θριαμβευτική του πορεία σε φεστιβάλ ανά τον κόσμο δεν έχει ανακοπεί, σημειώνοντας παρουσία σε περισσότερες από 30 χώρες, από την Αυστραλία έως τη Βραζιλία. Μόνο στο Ρίο ντε Τζανέιρο, στην περίφημη παραλία Ιπανέμα, παρουσιάστηκε μπροστά σε ένα κοινό 150.000 ατόμων. Η χορογραφία του Μασσίν συνδυάζει τον κλασικό, τον λαϊκό και τον μοντέρνο χορό, ενώ η συμφωνική μουσική του Θεοδωράκη ανάγει την ελληνική λαϊκή μουσική σε ένα άκουσμα τρομερής δύναμης και διονυσιασμού.

Ο Ζορμπάς στο Καλιμάρμαρο Facebook Twitter
Ο Ζορμπάς μοιάζει πολύ με τον συνηθισμένο άνθρωπο κι έτσι, κατά έναν τρόπο, ενσαρκώνει τον λαό...


Ο Μασσίν λέει για τον Ζορμπά: «Σχεδόν όλοι ταυτίζονται μαζί του ή, μάλλον, αυτό θα επιθυμούσαν. Έχει μια γοητεία, έχει να προσφέρει πολλά, ενώ ταυτόχρονα είναι αντικειμενικός παρατηρητής. Είναι ο άνθρωπος τον οποίο όλοι μας αναζητούμε σήμερα. Αν όλοι ήμασταν έτσι, η κοινωνία μας θα ήταν διαφορετική. Ο Ζορμπάς μοιάζει πολύ με τον συνηθισμένο άνθρωπο κι έτσι, κατά έναν τρόπο, ενσαρκώνει τον λαό. Δεν επιθυμεί να εξυψωθεί, να ξεπεράσει τους άλλους και τους αγαπά όλους: τη χήρα, την Ορτάνς, τον Αμερικανό, μέχρι ένα σημείο – δεν ενδιαφέρεται καν για τον εαυτό του... Όταν φτάνει η πλήρης καταστροφή, έχει ακόμα το κουράγιο να αντιμετωπίσει την πραγματικότητα, να συνεχίσει και να πάρει τη ζωή όπως είναι. Αυτός είναι, πιθανόν, ο λόγος για τον οποίο η μορφή αυτή συναρπάζει τους ανθρώπους».


Την ορχήστρα της ΕΛΣ διευθύνει ο Ηλίας Βουδούρης, ο οποίος έχει επανειλημμένως διευθύνει τον Ζορμπά στην Όπερα της Ρώμης αλλά και στο Ηρώδειο, όπου μία από τις σημαντικές στιγμές ήταν η πανηγυρική συναυλία για τα 70 χρόνια του Μίκη Θεοδωράκη τον Σεπτέμβριο του 1995, με τη Συμφωνική Ορχήστρα και τη Χορωδία της ΕΡΤ. Τέλος, αξίζει να αναφέρουμε και τη συναυλία με τη Συμφωνική Ορχήστρα του Πεκίνου και τη Χορωδία της Εθνικής Όπερας της Κίνας τον Ιούνιο του 2006.


Όμως, η παρουσία που δίνει ξεχωριστό τόνο σε αυτή την ιδιαίτερη βραδιά είναι η συμμετοχή της Μαρίας Φαραντούρη, μιας τραγουδίστριας που έχει συνδεθεί απόλυτα με το έργο του Θεοδωράκη. Μπουζούκι παίζουν οι Μανώλης Γιωργοστάθης και Άρης Κούκος. Τη χορωδία της ΕΛΣ διευθύνει ο Αγαθάγγελος Γεωργακάτος.
Τους πρωταγωνιστικούς ρόλους ερμηνεύουν οι Α' Χορευτές του Μπαλέτου της ΕΛΣ, Στράτος Παπανούσης (Ζορμπάς), Ντανίλο Ζέκα (Tζων), Μαρία Κουσουνή (Μαρίνα), Αλεξάντερ Νέσκωβ (Μανωλιός) και Σταυρούλα Καμπουράκη (Ορτάνς).

Ο Ζορμπάς στο Καλιμάρμαρο Facebook Twitter
Η παρουσία που δίνει ξεχωριστό τόνο σε αυτή την ιδιαίτερη βραδιά είναι η συμμετοχή της Μαρίας Φαραντούρη

Λόρκα Μασσίν / Μίκης Θεοδωράκης
Ζορμπάς
Mουσική διεύθυνση: Hλίας Βουδούρης
Χορογραφία - Λιμπρέτο: Λόρκα Μασσίν
Πρεμιέρα 29 Ιουνίου 2014
Παναθηναϊκό Στάδιο (Καλλιμάρμαρο)
Ώρα έναρξης: 21.00
Καλλιτεχνική επίβλεψη: Ρενάτο Τζανέλλα
Σκηνικά: Σοφία Παντουβάκη
Επιμέλεια κοστουμιών: Xρυσάνθη Ψαροπούλου
Φωτισμοί: Γιάννης Θεοδωρίδης
Διεύθυνση Χορωδίας: Aγαθάγγελος Γεωργακάτος
Tραγουδά η Μαρία Φαραντούρη
Ζορμπάς: Στράτος Παπανούσης
Tζων: Ντανίλο Ζέκα
Mαρίνα: Μαρία Κουσουνή
Mανωλιός: Αλεξάντερ Νέσκωβ
Oρτάνς: Σταυρούλα Καμπουράκη
Συμμετέχουν η Ορχήστρα, η Χορωδία, οι Α' Χορευτές, οι Σολίστ, oι Κορυφαίοι και το Corps de Βallet της ΕΛΣ

 

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ο Στρίντμπεργκ και η «Ορέστεια» προσγειώνονται στον κόσμο της Λένας Κιτσοπούλου

Θέατρο / Η Μαντώ, ο Αισχύλος και ο Στρίντμπεργκ προσγειώνονται στον κόσμο της Κιτσοπούλου

Στην πρόβα του νέου της έργου όλοι αναποδογυρίζουν, συντρίβονται, μοντάρονται, αλλάζουν μορφές και λένε λόγια άλλων και τραγούδια της καψούρας. Ποιος θα επικρατήσει στο τέλος;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Οι Αθηναίοι / «Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Η ηθοποιός Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου θυμάται τα χρόνια του Θεάτρου Τέχνης, το πείραμα και τις επιτυχίες του Χυτηρίου, περιγράφει τι σημαίνει γι' αυτή το θεατρικό σανίδι και συλλογίζεται πάνω στο πέρασμα του χρόνου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

Θέατρο / Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

«Εκείνο που με σπρώχνει να δημιουργώ θεατρικούς χαρακτήρες είναι ο έρωτας», έλεγε ο Ουίλιαμς, που πίστευε ότι ο πόθος «είναι κάτι που κατακλύζει πολύ μεγαλύτερο χώρο από αυτόν που μπορεί να καλύψει ένας άνθρωπος». Σε αυτόν τον πόθο έχει συνοψίσει τη φυγή και την ποίηση, τον χρόνο, τη ζωή και τον θάνατο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

1 σχόλια