Ο Σπήλιος Φλώρος και η Δήμητρα Νικητέα, ο Χρήστος Πέτρου και η Ραφαέλα Μασίνα ή αλλιώς «Rufulu» ανήκουν στη νέα γενιά κωμικών. Με ηλικίες από είκοσι τριών ετών και κάτω, αποκτούν όλο και μεγαλύτερη αναγνωρισιμότητα στον χώρο της κωμωδίας και μας κάνουν να γελάμε, ξεχωρίζοντας ο καθένας με τον δικό του τρόπο στη σκηνή και το stand-up comedy ή στα διάφορα video projects και podcasts στα οποία μπορείς να τους πετύχεις.
Οι τέσσερίς τους έζησαν τις καραντίνες της χρονιάς που πέρασε δημιουργώντας το δικό τους υλικό, προσαρμόζοντας τη δημιουργικότητά τους στην κατάσταση, αναλύοντας θέματα που αφορούν τη γενιά τους και όχι μόνο, μοιράζοντας καφρίλες και συζητώντας με τους καλεσμένους τους για θέματα φλέγοντα και μη.
Οι ίδιοι ετοιμάζονται για μια νέα σεζόν γεμάτη παραστάσεις, νέες εκπομπές και σχέδια που κάνουν την πορεία τους να φαίνεται, όπως και το μέλλον της κωμωδίας στη χώρα μας, πολλά υποσχόμενη .
Περάσαμε όλοι μας μια πολύ δύσκολη περίοδο με την πανδημία και είναι λογικό και επόμενο ο κόσμος να χρειάζεται λίγο παραπάνω τη διασκέδαση και την ψυχαγωγία. Είναι, λοιπόν, χρέος των κωμικών να αντεπεξέλθουν σε αυτή την ανάγκη και ίσως να εστιάσουν ακόμα περισσότερο στην ποιότητα της κωμωδίας τους.
Ο Σπήλιος Φλώρος μοιάζει, όπως λέει, δεκατέσσερα αλλά είναι είκοσι τρία. Είναι από τους νεαρούς κωμικούς που βλέπεις συνεχώς μπροστά σου, τόσο σε παραστάσεις όσο και σε videos στο YouTube αλλά και σε podcasts, στα οποία φιλοξενεί ενδιαφέροντες καλεσμένους. Κάνει stand-up από τα δεκαεφτά του και παράλληλα από το 2020 είναι στον χώρο του YouTube.
Με τα χαρακτηριστικά γυαλιά, πέρα από το γέλιο του, να τον κάνουν ακόμη πιο αναγνωρίσιμο, πέρσι συνεργάστηκε, όσον αφορά το stand-up comedy, με τη Δήμητρα Νικητέα, κάνοντας τρεις sold out παραστάσεις στο Ρομάντσο, στην Αθήνα, ενώ συνέχισε την εκπομπή του στο κανάλι του, «Life of Spi», λέγοντας κωμικές ιστορίες από τη ζωή του. Στο Netwix μπορούσες να τον δεις παρέα με τη Δήμητρα Νικητέα να αναλύουν, να διαφωνούν, να συμφωνούν και να προσπαθούν να πείσουν το κοινό να πάρει το μέρος τους για θέματα όπως το σχολείο, το φλερτ, η συγκατοίκηση κ.ά.
Πρόσφατα λάνσαρε και ένα podcast με τον τίτλο «Δεν παίζει άγχος» με πραγματικά ενδιαφέροντες καλεσμένους και ενδιαφέρουσες συζητήσεις, στο οποίο, όπως εξηγεί, «έχουν έρθει από κωμικοί και μουσικοί μέχρι δημοσιογράφοι και καθηγητές πανεπιστημίου». «Σε αυτό το φορμάτ θα συνεχιστεί και η δεύτερη σεζόν. Θέλω να δώσω βήμα σε ενδιαφέροντες ανθρώπους, που δεν έχουν την ευκαιρία να μιλήσουν σε ευρύ κοινό», συμπληρώνει.
Για τον ίδιο, η κατάσταση με τον Covid ήταν πολύ δύσκολη. «Κλειστά θέατρα, κόσμος με μάσκες, νομίζω ότι μας επηρέασε πολύ. Θεωρώ πως και ο κόσμος έχει ανάγκη από γέλιο σε τέτοιες συνθήκες και εμείς από τον κόσμο. Αυτό χάθηκε ξαφνικά», λέει. «Φυσικά, έπρεπε να προσαρμοστούμε σε αυτήν τη νέα πραγματικότητα, π.χ. εγώ έτσι ξεκίνησα το YouTube. Ελπίζω η επιδημιολογική εικόνα της χώρας να επιτρέψει στους καλλιτέχνες να συνεχίσουν να παράγουν την τέχνη τους χωρίς περιορισμούς και ο κόσμος να μπορεί να την απολαμβάνει».
Πώς θα χαρακτήριζε τη νέα γενιά κωμικών που βλέπουμε να κάνουν την εμφάνισή τους όλο και περισσότερο στην Ελλάδα;
«Είναι ακόμα ένα παράδειγμα του ότι το stand-up ανεβαίνει. Γίνεται mainstream και έτσι πρέπει, να θεωρηθεί ένας κλασικός τρόπος διασκέδασης, όπως ήταν παλιά το σινεμά. Σε αυτή την κατάσταση είναι λογικό να εμφανίζονται νέοι κωμικοί διαρκώς. Είναι πολύ σημαντικό για τον κλάδο και υπάρχουν παιδιά που ξεκινούν τώρα, με πολύ ταλέντο».
Τα σχέδιά του για τη νέα σεζόν περιλαμβάνουν κάποιες καινούργιες εκπομπές στο Νetwix, με τον ίδιο να συνεχίζει τις εκπομπές στο κανάλι του και τα podcasts, ενώ, όσον αφορά τις παραστάσεις, θα βρίσκεται στις 21/9 στο Σινέ Άνεσις με τη Δήμητρα Νικητέα και στις 5/10 θα ανέβει στη Θεσσαλονίκη για την πρώτη προσπάθεια σόλο παράστασης.
Η Δήμητρα Νικητέα είναι είκοσι δύο και ξεκίνησε να ασχολείται με το stand-up comedy στα δεκαοκτώ της. Αυτό που της κίνησε το ενδιαφέρον ήταν ο βαθμός δυσκολίας που είχε η συγγραφή των αστείων και η κωμωδία. Την περασμένη σεζόν ετοίμασε και παρουσίασε μαζί με την Ήρα Κατσούδα ένα podcast δέκα επεισοδίων, το «ΜΠΡΑΗΤ ΣΑΗΝΤ», στο καθένα από τα οποία φιλοξενούσαν έναν καλεσμένο που πάσχει από μια χρόνια πάθηση. Την ίδια στιγμή, μαζί με τον Σπήλιο έτρεχαν το «ΚΛΙΚ ΝΤΙΜΠΕΗΤ», στο Netwix, ενώ η σεζόν έκλεισε για εκείνη με μια εκπομπή του Netwix, στην οποία είναι μόνη της, με την ονομασία «ΠΟΛΥΜΕΝΕΑ ΛΑΗΦ ΚΟΟΥΤΣ».
«Θεωρώ πως το 2021, μετά από πολλαπλές καραντίνες που δημιούργησαν σε όλους εσωτερικές μάχες, τα πρόσωπα που κέρδισαν δικαίως το βραβείο της μεγαλύτερης επαγγελματικής γελοιότητας ήταν οι λάιφ κόουτς. Και με όλο τον σεβασμό που έχω σε αυτούς τους βιοπαλαιστές, προσπάθησα να ενταχθώ στους κόλπους της ψυχολογίας τσέπης», λέει σχετικά.
Ποιες λέξεις χαρακτηρίζουν τη συνεργασία της με τον Σπήλιο Φλώρο;
«Θα ήταν αδιανόητο, ασήκωτο και μη επιτρεπτό να μη γράψω τη λέξη "τζέρτζελο". Πέρα από την πλάκα, όμως, ο Σπήλιος είναι ένα από τα λίγα άτομα με τα οποία έχω συνεργαστεί, που η ψυχική ευγένεια και η καθαρότητα αποτελούν βάση του. Και ποια είμαι εγώ για να τα κρίνω αυτά; Μια λάιφ κόουτς, φυσικώς». Τι πιστεύει η ίδια για τη φάση στην οποία βρίσκεται η ελληνική stand-up σκηνή;
«Καλή, ναούμ. Τι να πω, δεν ξέρω, υπάρχουν διάφορες συνιστώσες που πρέπει κάποιος να εξετάσει για να απαντήσει χωρίς επιπολαιότητα», λέει. «Σίγουρα έχει καθιερωθεί το είδος, δηλαδή ένα μεγάλο εύρος των Ελλήνων γνωρίζει τι είναι και σε αυτό βοήθησε όχι μόνο το καλλιτεχνικό άνοιγμα που έκανε η τοπική ελληνική σκηνή αλλά και η προσβασιμότητα που έχεις σε ένα ξένο σόλο, ο αλγόριθμος, η παγκοσμιοποιήση κ.λπ.
Πλέον οι καλύτεροι κωμικοί της νέας γενιάς της Αμερικής ανεβάζουν τα σόλο τους στο YouTube. Δεν χρειάζεται να έχεις καν συνδρομή ή να κατεβάσεις πειρατικά. Μηδενικός κόπος. Υπάρχουν δείγματα γραφής και ελληνικές κωμικές πένες αξιόλογες, το θέμα είναι πως για να βιοποριστούν αυτές οι πένες, θα περάσουν πολλά χρόνια, θα χρειαστεί να θυσιάσεις χρόνο και ψυχικά αποθέματα και να παρακάμψεις συμβατικούς και επισφαλείς δρόμους επαγγελματικής σταδιοδρομίας. Πρέπει να παντρευτείς το απρογραμμάτιστο αυτοαπασχολούμενο πρόγραμμα της δουλειάς, την επαναλαμβανόμενη αποτυχία και τη μόνιμη πάλη με το οικονομικό άγχος. Αυτό είναι το τίμημα της ελληνικής κωμικής βιοτεχνίας και της αυτοαπασχολούμενης τέχνης. Υπάρχουν πολλοί νέοι που θέλουν να το κάνουν επαγγελματικά και να ζουν από αυτό, τόσο πολλοί, που δεν υπάρχουν αρκετά αστεία στη ζωή για να καλυφθούν. Δεν βγαίνουν τα μαθηματικά. Παράγουμε περισσότερους κωμικούς απ' όσα αστεία καταναλώνουμε», αναφέρει.
Τι την ενοχλεί στην κοινωνία και ποια είναι μερικά στοιχεία που, μεταξύ άλλων, χαρακτηρίζουν τη γενιά της; «Η ανευθυνότητα, ο ωχαδερφισμός σε σοβαρά θέματα και η νευρωτική τελειομανία σε επιφανειακά ζητήματα, και, κυρίως, ο ηθικός διδακτισμός από ένα 20χρονο, ω, για μισό λεπτό... Δεν μας ενδιαφέρει αν το καλλυντικό είναι φιλικό προς το δέρμα, δεν διαβάζουμε τα συστατικά του, μας ενδιαφέρει όμως αν το eyeliner θα βγει ευθυγραμμισμένο.
Στη γενιά μου, όπως και σε κάθε γενιά μετά τη Μεταπολίτευση, αλλά κυρίως στη γενιά μου, η κλασική παιδεία και ο δόκιμος λόγος, η πειθώ, απουσιάζουν. Η σφαιρική αντίληψη για τα πράγματα είναι κτήμα λίγων. Πάσχουμε από γλωσσικές φλεγμονές, είμαστε ανιστόρητοι, άκοποι στον λόγο, κουρασμένοι στην εικόνα».
Η Ραφαέλα Μασίνα ή αλλιώς Rufulu έχει εμφανιστεί σε διάφορα video projects. Η συμμετοχή της στα Mom Jokes ξεχωρίζει, όπως και οι εμφανίσεις της στο project «No Subject» του κωμικού Χρήστου Πέτρου, με το video «Σεξισμός» να αποτελεί το ντεμπούτο της στον κόσμο των videos. Είναι είκοσι τριών και μετράει δύο χρόνια που ανέβηκε στη σκηνή, κάτι που έγινε εντελώς τυχαία και ξαφνικά, χωρίς η ίδια να γνωρίζει καν πως υπάρχει.
«Εκείνη την περίοδο θυμάμαι να περιπλανιέμαι στο Τwitter και να διαβάζω posts του Αλέξανδρου Τιτκώβ και του Αριστοτέλη Ρήγα· μέχρι εκεί. Μια μέρα είχα πάει στο μαγαζί που δούλευε μια φίλη (η οποία με μύησε στα special του Μιχάλη Μαθιουδάκη και του Βύρωνα Θεοδωρόπουλου) και μου είπε πως θα φιλοξενούσαν τον Σωτήρη Κόρδα με την παράσταση "Μυαλό, ξυράφι!". Χωρίς κανένα λόγο, και κυρίως χωρίς κείμενο, της ζήτησα να μιλήσει μαζί του μήπως και μπορέσω να παίξω κι εγώ λίγο», λέει σχετικά με τον τρόπο που ξεκίνησε.
«Γυρνάω σπίτι εκείνο το βράδυ και ξεκινάω να γράφω το πρώτο μου πεντάλεπτο. Το έμαθα, το έκανα πρόβα και δύο μέρες πριν από την παράσταση πετυχαίνω τον Σωτήρη στο μαγαζί, μου λέει πως δεν έχει πρόβλημα να του ανοίξω την παράσταση και έτσι κι έγινε. Απλώς, αντί για πέντε λεπτά έπαιξα με το ζόρι δύο, με τίγκα τρέμουλο, παύσεις και άγχος και πλήρη αποτυχία, κάτι που, εντάξει, δεν διαφέρει πολύ από αυτό που κάνω και τώρα, χαχα».
Όσον αφορά τα videos, η ίδια, κατά τη διάρκεια του εγκλεισμού, συμμετείχε και στο «Block Party» με τον Χρήστο Πέτρου, τον κωμικό Θοδωρή Αδαμάκο και άλλους/-ες κωμικούς, και στις «Beeratakes», ενώ την περασμένη σεζόν έπαιζε ως guest στο «Λοσάντζελε», στην παράσταση «Πρόβλημα» του Κώστα Μαλιάτση, με τη Δήμητρα Νικητεά και τη Νεφέλη Μεγκ. «Δεν πρόλαβα να το ευχαριστηθώ, καθώς κάναμε τέσσερις παραστάσεις και μετά έγινε το lockdown», λέει.
«Τώρα, με τη νέα σεζόν, θα συνεχίσω να παίζω στο "Λοσάντζελε", δίπλα στον Κώστα, ενώ ετοιμάζω και μια δική μου σειρά στο YouTube, για την οποία δεν θέλω να πω πολλά, πέρα από το ότι θα είναι "εφιαλτική", ό,τι κι αν σημαίνει αυτό. Σύντομα θα ξεκινήσουμε τα γυρίσματα και ελπίζω το αποτέλεσμα να είναι αντάξιο των προσδοκιών. Αυτών που δεν έχει κανένας δηλαδή, χαχα. Τώρα, για το αν θα είμαι guest σε κάποια συγκεκριμένη εκπομπή κάποιου συγκεκριμένου κωμικού που προανέφερα, θα περιμένετε και θα δείτε».
Στη ζωή του σίγουρα ανερχόμενου Χρήστου Πέτρου πρώτα ήρθε το stand-up, πριν από τρία χρόνια, και μετά το YouTube. «Στην αρχή ως κάτι αναγκαστικό, ώστε να υπάρχει υλικό μου στο ίντερνετ, έτσι ώστε αν θέλει κάποιος να με βρει, να υπάρχει ένα σημείο αναφοράς. Μετά από λίγο καιρό, βέβαια, άρχισε να μου αρέσει τόσο πολύ, που τελικά έγινε αναπόσπαστο κομμάτι της δουλειάς μου», λέει.
Εδώ και έναν χρόνο τρέχει την εκπομπή «No Subject» στο YouTube και γυρίζει τη δεύτερη σεζόν, ενώ θα ξεκινήσει και μια παράλληλη εκπομπή-έκπληξη. Μου εξηγεί ότι θα είναι βασικός συγγραφέας και σε ένα άλλο κανάλι, μια συνεργασία που θα ανακοινωθεί σύντομα, ενώ, εκτός από το YouTube, συνεχίζει τις παραστάσεις stand-up comedy, που αποτελούν το βασικό του επάγγελμα.
«Βλέπουμε τη νέα γενιά κωμικών να πληθαίνει, κάτι που είναι πολύ αισιόδοξο. Παρ' όλα αυτά, ξέρουμε πως για να καταφέρεις κάτι τόσο σε αυτόν τον χώρο αλλά και γενικότερα, χρειάζεται πολύ σκληρή δουλειά και ατελείωτες ώρες αφιερωμένες σε αυτό που κάνεις. Ελπίζω, λοιπόν, και θα χαρώ πολύ να δω τους νέους κωμικούς να αντέχουν την πίεση», λέει.
«Πιστεύω πως πολύ περισσότερος κόσμος κάθε μέρα παρακολουθεί stand-up comedy. Περάσαμε όλοι μας μια πολύ δύσκολη περίοδο με την πανδημία και είναι λογικό και επόμενο ο κόσμος να χρειάζεται λίγο παραπάνω τη διασκέδαση και την ψυχαγωγία. Επομένως, είναι χρέος των κωμικών να μπορέσουν να αντεπεξέλθουν σε αυτή την ανάγκη και ίσως να εστιάσουν ακόμα περισσότερο στην ποιότητα της κωμωδίας τους».
Αυτό που τον ενοχλεί περισσότερο στην κοινωνία και «μαστίζει», όπως λέει τη γενιά του, είναι η δηθενιά. «Πρέπει περισσότερο να δούμε πράξεις και λιγότερο λόγια του αέρα. Αυτό δεν το αναφέρω μόνο για την τέχνη αλλά και για το επάγγελμα, το χόμπι, ακόμα και για την καθημερινή ζωή που έχει επιλέξει ο καθένας», εξηγεί.
«Παρ' όλα αυτά, για να μη φανώ απαισιόδοξος και αρνητικός, βλέπω καθημερινά άτομα της ηλικίας μου και μικρότερα να ξεκινούν το πρωί και να παίρνουν στα χέρια τους το μέλλον το δικό τους και της οικογένειάς τους. Περνούν, λοιπόν, στην πράξη, όπως είπαμε. Καθημερινά βλέπω περισσότερους πολεμιστές».
Σπήλιος Φλώρος: Instagram
Δήμητρα Νικητέα: Instagram , Facebook (εισιτήρια για την επερχόμενη παράσταση με τον Σπήλιο Φλώρο εδώ)
Rufulu, instagram: @rufulu, @bl0ckp4rty
Χρήστος Πέτρου: Instagram, YouTube
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 12.9.2021