Οι μαριονέτες του Renaud Herbin έρχονται στη Λήμνο

Οι μαριονέτες του Renaud Herbin έρχονται στη Λήμνο Facebook Twitter
Ο πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής του Centre Dramatique National Strasbourg – Grand Est θα παρουσιάσει τη μουσικo-εικαστική performance «L’ascension du Mont Ventoux / H ανάβαση στο όρος Βεντού» / Lemnos. Φωτ.: Hervé Dapremont
0

Ο Renaud Herbin, ένας από τους σημαντικότερους Ευρωπαίους κουκλοπαίχτες και τακτικός συνεργάτης του Φεστιβάλ της Αβινιόν, επισκέπτεται για πρώτη φορά την Ελλάδα, καλεσμένος του Kournos Music Festival. Ο πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής του Centre Dramatique National Strasbourg-Grand Est, διάσημος για τις συναρπαστικές παραγωγές του που είναι κατάλληλες για όλες τις ηλικίες και συνδυάζουν κουκλοθέατρο, γλυπτική, περφόρμανς, λογοτεχνία και μουσική, θα παρουσιάσει στις Σαρδές της Λήμνου, ένα από τα παλιότερα χωριά του νησιού, τη μουσικo-εικαστική περφόρμανς L’ascension du Mont Ventoux / Lemnos.

Περνώντας χρόνο με παραγωγούς και κτηνοτρόφους του νησιού, ο πολυσχιδής καλλιτέχνης Renaud Herbin σχεδιάζει αυτήν τη site-specific πολυμεσική παράσταση, έχοντας ως άξονα το έργο H ανάβαση στο όρος Βεντού του ποιητή της Αναγέννησης Πετράρχη. Χρησιμοποιεί τοπικά υλικά για την κατασκευή μέρους των σκηνικών και συνεργάζεται με Έλληνες μουσικούς και με τα μέλη της θεατρικής ομάδας του δήμου Λήμνου μετά από ένα δεκαήμερο workshop. To έργο θα αποτελέσει μέρος της νέας παραγωγής-τρίπτυχο του Herbin για το 2025.

«Όπως ο χορός, έτσι και οι μαριονέτες εκφράζουν πολλά συναισθήματα μέσα από την κίνηση. Πίσω από κάθε κίνηση υπάρχει ένας ολόκληρος κόσμος γεμάτος συναίσθημα και ευαισθησία».

— Από πότε σου αρέσουν οι μαριονέτες;
Ερωτεύτηκα τις μαριονέτες στα δεκαεφτά, όταν είδα μια παράσταση εντελώς τυχαία σε έναν δρόμο της Λιόν. Με συνεπήρε αμέσως το φαινόμενο του animation: κάτι που ήξερα ότι είναι από ξύλο και ύφασμα ξαφνικά ζωντάνεψε! Ήταν μια συναρπαστική εμπειρία! Έπειτα πήγα σε θέατρα που ειδικεύονταν στις μαριονέτες και είχα την τύχη με δεχτούν στη μόνη δημόσια σχολή της Γαλλίας που ασχολείται αποκλειστικά με την τέχνη του κουκλοθεάτρου (École Supérieure Nationale des Arts de la Marionnette de Charleville-Mézières).

Οι μαριονέτες του Renaud Herbin έρχονται στη Λήμνο Facebook Twitter
Με συνεπήρε αμέσως το φαινόμενο του animation: κάτι που ήξερα ότι είναι από ξύλο και ύφασμα ξαφνικά ζωντάνεψε! Ήταν μια συναρπαστική εμπειρία!

Η κύρια πηγή έμπνευσής μου είναι η ποίηση. Τη λατρεύω την ποίηση. Είναι μια ατελείωτη πηγή ευαισθησίας, αφορά τη σχέση του κόσμου με τα στοιχεία της φύσης. Με ενδιαφέρουν επίσης πολύ η ανθρωπολογία και η φιλοσοφία, δύο κλάδοι που δεν απαντούν ποτέ (ή απαντούν σπάνια) σε ερωτήσεις αλλά θέτουν προβληματισμούς. Αυτήν τη στιγμή με ενδιαφέρουν πολύ οι λαϊκές πεποιθήσεις και οι φανταστικοί κόσμοι που έχουν εξερευνήσει με ακρίβεια τη σχέση μεταξύ των ανθρώπων και των δυνάμεων της φύσης.

— Φτιάχνεις μόνος σου τις φιγούρες;
Ναι, φτιάχνω τις δικές μου μαριονέτες, αλλά δουλεύω και με άλλους μαριονετίστες ή εικαστικούς, εξαρτάται από το πρότζεκτ.

— Είναι πιο εύκολο να πεις πράγματα με μια μαριονέτα; Σε διευκολύνει να εκφράσεις όσα δεν θα μπορούσες αλλιώς; Πώς μπορεί μια μαριονέτα να βελτιώσει την παράστασή σου;
Είναι αλήθεια ότι οι μαριονέτες δεν χρειάζονται πολλά λόγια. Σε έναν Αμερικανό μαριονετίστα φίλο μου, τον Roman Paska, αρέσει να λέει ότι οι μαριονέτες είναι για το θέατρο ό,τι η ποίηση για τη λογοτεχνία. Όπως ο χορός, οι μαριονέτες εκφράζουν πολλά συναισθήματα μέσα από την κίνηση. Πίσω από κάθε κίνηση υπάρχει ένας ολόκληρος κόσμος γεμάτος συναίσθημα και ευαισθησία. Βαθιά ερωτήματα που συνδέονται με την ύπαρξή μας, τη σάρκα και το αίμα μας η μαριονέτα τα φέρνει στην επιφάνεια επειδή στέκεται στα άκρα. 

— Πόσο σημαντικό είναι να δουλεύεις με μαριονέτες όταν στήνεις μια παράσταση;
Για μένα, το να δουλεύω με μαριονέτες είναι ένας τρόπος να υπολογίζω τη σκηνή και ό,τι βρίσκεται πέρα από αυτή· αυτό που θα δει κανείς δεν είναι απαραίτητα στο κέντρο. Ο μαριονετίστας που δίνει την κίνηση στη μαριονέτα ενεργεί γύρω από τη σκηνή. Μπορεί να είναι κρυμμένος, ή στο ημίφως, ή ορατός, αλλά ποτέ στο επίκεντρο της προσοχής. Δρα μέσω μιας μαριονέτας, ενός αντικειμένου ή ενός υλικού.

Οι μαριονέτες του Renaud Herbin έρχονται στη Λήμνο Facebook Twitter
Φωτ.: Αλέξανδρος Λαμπροβασίλης
Οι μαριονέτες του Renaud Herbin έρχονται στη Λήμνο Facebook Twitter
Φωτ.: Αλέξανδρος Λαμπροβασίλης

— Τι έχεις μάθει μέσα από τις μαριονέτες;
Αυτός είναι ο πιο όμορφος ορισμός της τέχνης της μαριονέτας: είναι η τέχνη των σχέσεων. Παίζοντας με την ύλη σημαίνει να μαθαίνεις να λαμβάνεις υπόψη τον χώρο μεταξύ των σωμάτων, να αναδεικνύεις την ποιότητα αυτού που τα συνδέει. Παρατηρώντας το υλικό και παίζοντας μαζί του, το ζητούμενο είναι η στενή σχέση μας με την ύπαρξή μας.

— Ποιες παραστάσεις σου θεωρείς σταθμούς στην καριέρα σου;
Είναι δύσκολο να πω! Κάθε παράσταση είναι μια νέα εμπειρία που αποκαλύπτει μια νέα πλευρά της έρευνάς μου. Είχα την ευκαιρία να δημιουργήσω το MILIEU, που είναι ένα είδος μανιφέστου για τις μαριονέτες με σχοινιά: στέκομαι τέσσερα μέτρα πάνω από το κοινό και κινώ τη μαριονέτα μου σε μια εύθραυστη ισορροπία πάνω σε μια λεπτή πλατφόρμα στην άκρη του κενού. Για μένα, ως ερμηνευτή, είναι το πιο απαιτητικό κομμάτι!

— Πόσο δύσκολο είναι να σβήσεις το χάσμα μεταξύ ύλης και μαριονέτας μέσα από τις παραστάσεις σου;
Για μένα δεν υπάρχει διαφορά μεταξύ ύλης και μαριονέτας. Και στις δύο περιπτώσεις αυτό που με ενδιαφέρει είναι η σχέση αλληλεπίδρασης και animation. Οι μαριονέτες είναι πιο παραστατικές. Η δύναμη της ύλης βρίσκεται στην αφηρημένη έννοια. Μου αρέσει να παίζω σχεδιάζοντας κάθε είδους κίνηση που ορίζει τον χώρο ανάμεσα στις μαριονέτες, στους ερμηνευτές, στο υλικό και στον χώρο. Ο ήχος, η φωνή και η μουσική είναι επίσης υλικά με τα οποία δουλεύω.

— Έχεις ξαναπάει στη Λήμνο;
Αυτή είναι η πρώτη μου φορά στη νησί. Όταν η Αναστασία Κότσαλη και η Λητώ Μεσσήνη μου το περιέγραψαν, αμέσως με ιντρίγκαρε ο πλούτος του τοπίου και των στοιχείων της φύσης, και των γεωλογικών και αυτών που το απαρτίζουν, φυτά, ζώα… Έπειτα, υπάρχει η δύναμη της ανθρώπινης ιστορίας χιλιάδων χρόνων του νησιού. Είναι, επίσης, η φαντασία του νησιού και το ηφαίστειο.

— Τι θα παρουσιάσεις στο 4th Kournos Music Festival 2024; Τι είναι το «L’ascension du Mont Ventoux / Lemnos»;
Θα δημιουργήσουμε μια πρωτότυπη παράσταση για το φεστιβάλ με συμμετέχοντες από το νησί και τον μουσικό Μιχάλη Καλκάνη. Θα περάσουμε μερικές μέρες γνωρίζοντας τους ντόπιους, συλλέκτες πηλού και βοσκούς. Θα θέλαμε να συλλέξουμε υλικά που θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε στις παραστάσεις μας. Δουλεύω πολύ με το μαλλί. Θα φτιάξουμε αντικείμενα που μπορούμε να χειριστούμε, να μετακινήσουμε και να τα βάλουμε σε κίνηση, και θα εφεύρουμε χορούς. Ένα είδος τελετουργίας για να γιορτάσουμε τις δυνάμεις της φύσης!

Οι μαριονέτες του Renaud Herbin έρχονται στη Λήμνο Facebook Twitter
Ο μαριονετίστας που δίνει την κίνηση στην μαριονέτα ενεργεί γύρω από τη σκηνή. Μπορεί να είναι κρυμμένος, ή στο ημίφως, ή ορατός, αλλά ποτέ στο επίκεντρο της προσοχής. Δρα μέσω μιας μαριονέτας, ενός αντικειμένου ή ενός υλικού. Φωτ.: Benoît Schupp

— Πες μου μερικά πράγματα για το ποίημα του Πετράρχη.
Το L’ascencion du Mont Ventoux είναι γραμμένο από τον Πετράρχη, έναν Ιταλό συγγραφέα που ήταν σε εξορία στη Γαλλία και θυμάται την περιπέτειά του όταν επιχείρησε να ανέβει το πιο ψηλό βουνό στην Αβινιόν. Είναι ένα μεταφορικό κείμενο για την αναζήτηση της ύπαρξης. Mας καλεί να βρούμε μέσα μας τον τρόπο να γίνουμε ευτυχισμένοι και να είμαστε ικανοποιημένοι και ταυτόχρονα αντιλαμβάνεται την ευαισθησία του μεγαλείου του τοπίου. Είναι, λοιπόν, μια γιορτή που θα θέλαμε να οργανώσουμε με τα φυσικά στοιχεία που θα βρούμε στο νησί.

— Πιστεύεις ότι ζεις σε έναν κόσμο με μαριονέτες;
Ναι, ο κόσμος είναι φτιαγμένος από αλληλεπιδράσεις μεταξύ πραγμάτων. Και είναι ανάγκη να κάνεις κάτι γι’ αυτό!

Μουσικoεικαστική περφόρμανς, κουκλοθέατρο «L’ascension du Mont Ventoux / Lemnos», Σαρδές Λήμνου, 8/8, 21:00
Σύλληψη, σκηνοθεσία, mise en scène, κατασκευές, κούκλες: Renaud Herbin
Ερμηνεύουν: Renaud Herbin, Emma Chapoulie, Μιχάλης Καλκάνης (κοντραμπάσο, λούπες)
Με τη συμμετοχή της θεατρικής ομάδας του δήμου Λήμνου

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ο Στρίντμπεργκ και η «Ορέστεια» προσγειώνονται στον κόσμο της Λένας Κιτσοπούλου

Θέατρο / Η Μαντώ, ο Αισχύλος και ο Στρίντμπεργκ προσγειώνονται στον κόσμο της Κιτσοπούλου

Στην πρόβα του νέου της έργου όλοι αναποδογυρίζουν, συντρίβονται, μοντάρονται, αλλάζουν μορφές και λένε λόγια άλλων και τραγούδια της καψούρας. Ποιος θα επικρατήσει στο τέλος;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Οι Αθηναίοι / «Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Η ηθοποιός Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου θυμάται τα χρόνια του Θεάτρου Τέχνης, το πείραμα και τις επιτυχίες του Χυτηρίου, περιγράφει τι σημαίνει γι' αυτή το θεατρικό σανίδι και συλλογίζεται πάνω στο πέρασμα του χρόνου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

Θέατρο / Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

«Εκείνο που με σπρώχνει να δημιουργώ θεατρικούς χαρακτήρες είναι ο έρωτας», έλεγε ο Ουίλιαμς, που πίστευε ότι ο πόθος «είναι κάτι που κατακλύζει πολύ μεγαλύτερο χώρο από αυτόν που μπορεί να καλύψει ένας άνθρωπος». Σε αυτόν τον πόθο έχει συνοψίσει τη φυγή και την ποίηση, τον χρόνο, τη ζωή και τον θάνατο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ