Πέρασμα στο τείχος της ανθρώπινης καρδιάς

Πέρασμα στο τείχος της ανθρώπινης καρδιάς Facebook Twitter
Το Ατλαζένιο Γοβάκι είναι η λαμπερή μάσκα της αυτοβιογραφίας του ποιητή, μετουσιωμένης σε μύθο... Φωτό: Μυρτώ Αποστολίδου
0

Ένας παθιασμένος έρωτας και μια ιδιοσυγκρασία βαθιά θρησκευόμενη που αναζητούσε στον Θεό νόημα και λύτρωση «φωνάζουν» απεγνωσμένα πίσω από κάθε σελίδα του έργου του Πωλ Κλωντέλ (1868-1955) με τον ποιητικό τίτλο Το ατλαζένιο γοβάκι. Με λογοτεχνικές αναφορές στην ποίηση των συμβολιστών, επηρεασμένος από τον Μαλαρμέ και τον Ρεμπώ, και ταυτόχρονα αφοσιωμένος καθολικός (μετά την έντονη θρησκευτική κρίση των ετών 1886-1990), έμελλε να σημαδευτεί από τον «αμαρτωλό» έρωτά του για την Πολωνή Ροζαλί Βετκ (Rosalie Vetch). Έτυχε να ταξιδεύουν στο ίδιο πλοίο για την Κίνα – εκείνος, διπλωμάτης, πήγαινε να αναλάβει το γαλλικό προξενείο της πόλης Φουζού στην επαρχία Φουτζιάν, εκείνη (μαζί με τα τέσσερα παιδιά της) να συναντήσει τον σύζυγό της.


Ο έρωτάς τους υπήρξε παράφορος. Η Ροζαλί θα ακολουθήσει τον Κλωντέλ και θα ζήσουν μαζί από το 1900 έως το 1904. Έγκυος, θα επιστρέψει στην Ευρώπη για να πάρει διαζύγιο ώστε να μπορέσουν να παντρευτούν. Άλλες, όμως, ήταν οι βουλές του Κυρίου. Στο ταξίδι της επιστροφής θα γνωρίσει έναν Ολλανδό επιχειρηματία και θα προτιμήσει να εγκατασταθεί μαζί του στις Βρυξέλλες.


Η τάξη σύντομα αποκαθίσταται. Ο Κλωντέλ παντρεύεται το 1906 τη Ρεν Σεν Μαρί Περέν, από καλή οικογενεία της Λυών, και σε μια δεκαετία θα αποκτήσει μαζί της πέντε παιδιά. Το 1917 η Ροζαλί επανεμφανίζεται με νέα για τον καρπό του έρωτά τους. Εν αναμονή της αλληλογραφίας τους, που ο Gallimard θα εκδώσει μετά τον θάνατο των παιδιών του συγγραφέα, μπορούμε να εικάσουμε τη μοιραία επίδραση αυτής της σχέσης στον συγγραφέα μέσα από τα δύο θεατρικά έργα που ενέπνευσε: τον Κλήρο του μεσημεριού (1906) και το Ατλαζένιο Γοβάκι (1919-1924).


Το πρώτο το είδαμε το 2009, σε μια θαυμάσια παράσταση του Εθνικού Θεάτρου, σε σκηνοθεσία Γιόσι Βίλερ. Το δεύτερο θα το εκτιμήσουμε στις 30 και 31 Ιουλίου σε σκηνοθεσία Έφης Θεοδώρου.

Πέρασμα στο τείχος της ανθρώπινης καρδιάς Facebook Twitter
Φωτό: Μυρτώ Αποστολίδου


«Γνώρισα το Aτλαζένιο Γοβάκι του Πωλ Κλωντέλ το 1987, παρακολουθώντας τη θρυλική παράσταση, διάρκειας 11 ωρών, του Αντουάν Βιτέζ. Ήταν μια συγκλονιστική εμπειρία. Αγόρασα αμέσως το έργο και το μελετούσα πολύ καιρό. Από τότε ήξερα ότι, όταν βρισκόταν η κατάλληλη στιγμή, θα το ανέβαζα» λέει η Έφη Θεοδώρου για το καθόλα ιδιαίτερο έργο του Πωλ Κλωντέλ.


Πλησίαζε σιγά-σιγά προς αυτήν τη βαθιά επιθυμία της, μέσα από τις Έξι νύχτες στην Ακρόπολη του Γιώργου Σεφέρη (ΚΘΒΕ, Ρωμαϊκή Αγορά, Μάιος 2004) και την παράσταση Rainbow που σκηνοθέτησε το 2008 στο Εθνικό Θέατρο, σε κείμενο του ποιητή και μεταφραστή Στρατή Πασχάλη που βασίστηκε στη βιογραφία και την ποίηση του Ρεμπώ. «Δεν είναι τυχαίο ότι ο Ρεμπώ άσκησε τεράστια επιρροή στον Κλωντέλ. Κάπως έτσι, με τη συμβολή και πάλι του Στρατή Πασχάλη που μετέφρασε την πλήρη εκδοχή του έργου*, βρέθηκα αυτό το καλοκαίρι αντιμέτωπη με τη μεγάλη πρόκληση. Η διάρκεια της δικής μου σκηνικής ανάγνωσης, πάντως, δεν θα ξεπερνά τις τέσσερις ώρες».


Δηλώνει κυριολεκτικά γοητευμένη: «Το Ατλαζένιο Γοβάκι είναι η λαμπερή μάσκα της αυτοβιογραφίας του ποιητή, μετουσιωμένης σε μύθο. Χρειάστηκαν 374 σελίδες για να ξεγυμνωθεί η ανθρώπινη ψυχή! Στο κέντρο της δράσης ένας απαγορευμένος, αδύνατος έρωτας – αυτός που υπήρξε το καύσιμο για όλη τη ζωή του Κλωντέλ. Τον ξανασυναντάμε ως βασικό μοτίβο και στον Κλήρο του μεσημεριού, μόνο που εκεί έχει τη μορφή ενός κουαρτέτου σε θέατρο δωματίου. Εδώ ο έρωτάς του ταξιδεύει σε όλα τα σημεία της Γης: από την Αφρική στον Ορινόκο και από την Πράγα στον Παναμά, σε μια πορεία που ακολουθεί τις διαδρομές του ίδιου του Κλωντέλ, που ήταν διπλωμάτης. Με φόντο την Ισπανία του Χρυσού Αιώνα (του 16ου αι.), των conquistadores και του Καθολικισμού, και μέσα από μια γλώσσα ποιητική σε ελεύθερο στίχο (ο περίφημος verset claudelien,) ο Κλωντέλ συνθέτει ένα τολμηρό και αναπάντεχο έργο πάνω στην κατάκτηση του Κόσμου, του Άλλου, του Θεού».

Πέρασμα στο τείχος της ανθρώπινης καρδιάς Facebook Twitter
Ο Κλωντέλ επιτίθεται βίαια στο ρεαλιστικό θέατρο, εφευρίσκοντας μία φόρμα επικού θεάτρου που ενσωματώνει με θαυμαστή αυθάδεια το λυρικό και το δραματικό στοιχείο, την κωμωδία και τη φάρσα... Φωτό: Μυρτώ Αποστολίδου


Το Ατλαζένιο Γοβάκι προκαλεί, όμως, την Έφη Θεοδώρου και λόγω των μορφικών του στοιχείων: «Ο Κλωντέλ επιτίθεται βίαια στο ρεαλιστικό θέατρο, εφευρίσκοντας μία φόρμα επικού θεάτρου που ενσωματώνει με θαυμαστή αυθάδεια το λυρικό και το δραματικό στοιχείο, την κωμωδία και τη φάρσα. Όλη η πλάση επιστρατεύεται στο έργο αυτό, τα έμψυχα αλλά και τα άψυχα όντα, οι αστερισμοί και οι ιδέες αποκτούν σάρκα και οστά, για να βρεθεί ένα "πέρασμα στο τείχος της ανθρώπινης καρδιάς". Επιπλέον, οι οδηγίες που δίνονται από τον Κλωντέλ υπό μορφή προλόγου, ώστε να αποδοθούν σωστά το ύφος και το ήθος του έργου, έχουν χαρακτήρα θεατρικού μανιφέστου. Με δεδομένο ότι το έργο γράφτηκε από το 1919 έως το 1924, οι υποδείξεις του συγγραφέα αποτελούν για μένα μία επιπλέον πρόκληση γιατί προαναγγέλλουν τις εξελίξεις στην τέχνη της σκηνοθεσίας του 20ού αιώνα. Δεν έχουμε παρά να τις ακολουθήσουμε».


Δώδεκα ηθοποιοί (Μαρία Σκουλά, Πηνελόπη Τσιλίκα, Μαριάννα Δημητρίου, Τζωρτζίνα Δαλιάνη, Χάρης Φραγκούλης, Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης, Κωνσταντίνος Ασπιώτης, Μάξιμος Μουμούρης, Δημήτρης Παπανικολάου, Νικόλας Χανακούλας, Γιώργος Φριντζήλας, Γιώργος Τζαβάρας) θα αναλάβουν τους τριάντα ρόλους του έργου που, διασκευασμένο, υπολογίζει να διαρκεί περίπου τέσσερις ώρες. «[...] "μια ατμόσφαιρα προσωρινότητας, κίνησης, προχειρότητας μέσα σε ενθουσιασμό" επιτάσσει ο ποιητής. "Με στιγμές επιτυχίας, αν είναι δυνατόν". Υποθέτω ότι ο καθένας που εμπλέκεται σ' ένα παρόμοιο εγχείρημα πρέπει να διαπνέεται από ένα πάθος για την ουτοπία, που ακόμα κάνει το Θέατρο λίγο απαραίτητο» καταλήγει η σκηνοθέτις.


Η νέα μετάφραση του Στρατή Πασχάλη, παραγγελία του Γαλλικού Ινστιτούτου στο πλαίσιο του προγράμματος «Ελλάς-Γαλλία - Συμμαχία», θα κυκλοφορήσει αυτές τις μέρες από τις εκδόσεις Άγρα.

Πέρασμα στο τείχος της ανθρώπινης καρδιάς Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO

Έφη Θεοδώρου
Το ατλαζένιο γοβάκι του ΠΩΛ ΚΛΩΝΤΕΛ
30 & 31 Ιουλίου
(Ώρα έναρξης: 20.00)
ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260
(Στάση ΗΣΑΠ Καλλιθέα)
(Xώρος Δ)

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Θέλω οι χορευτές να επιστρατεύουν τη φαντασία τους, όχι να εκτελούν απλώς μια κίνηση»

Portraits 2025 / Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Εδώ και δέκα χρόνια ο Χρήστος Παπαδόπουλος χορογραφεί εικόνες γαλήνιες ή ανησυχητικές, με το μινιμαλιστικό του λεξιλόγιο να εκφράζει τη δύναμη της ανθρώπινης επαφής, την προσωπική ελευθερία στη συνθήκη της κοινής εμπειρίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζαβαλάς Καρούσος: Η θυελλώδης ζωή του ηθοποιού που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Τζαβαλάς Καρούσος: Ο ηθοποιός που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Ηθοποιός, μεταφραστής, αγωνιστής της αριστεράς, ο Τζαβαλάς Καρούσος που πέθανε σαν σήμερα το 1969 είχε ως στόχο του τη βελτίωση της ζωής των συνανθρώπων του και τη δικαίωση του καθημερινού τους μόχθου μέσα από τον σοσιαλισμό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Το "δημοφιλής" είναι ό,τι πιο προσβλητικό έχουν πει για μένα»

Portraits 2025 / Η Ελένη Ράντου κάνει το πάρτυ της ζωής της. Και στο τέλος ξεσπά σε λυγμούς.

Με την παράσταση-φαινόμενο «Το πάρτυ της ζωής μου» η Ελένη Ράντου ξετυλίγει με χιούμορ και αφοπλιστική ειλικρίνεια πενήντα χρόνια «τραυμάτων» με φόντο τη μεταπολιτευτική Ελλάδα και αναζητά τους λόγους που αξίζει να ζεις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ