Σύγχρονα έργα διεθνούς εμβέλειας

Σύγχρονα έργα διεθνούς εμβέλειας Facebook Twitter
Οι Έμποροι των Εθνών
0

Ο Θοδωρής Αμπαζής, καλλιτεχνικός διευθυντής του Δημοτικού Περιφερειακού Θεάτρου της Πάτρας, φέρνει στην Αθήνα, στο Σύγχρονο Θέατρο, την παράσταση Effect-Τομογραφία του έρωτα. Το έργο της Lucy Prebble θίγει ένα ζήτημα εν πολλοίς άγνωστο, τις δοκιμές νέων φαρμάκων που κάνουν οι φαρμακοβιομηχανίες σε «δείγμα» εθελοντών έναντι αμοιβής. Δύο γιατροί από τη μία, δύο νέοι που δοκιμάζουν ένα καινούργιο αντικαταθλιπτικό φάρμακο και ερωτεύονται ο ένας τον άλλον, από την άλλη. Τι είναι ηθικό και τι όχι, τι είναι αληθινό και τι ψεύτικο σ' αυτό τον κόσμο που το placebo έχει τόσο κρίσιμο ρόλο;


Ο Θοδωρής Αμπαζής εμπλέκεται με την ιδιότητα του σκηνοθέτη και συνθέτη με μια ακόμη παράσταση που θα παρουσιάζεται στο Σύγχρονο Θέατρο όλες τις Δευτέρες και τις Τρίτες μέχρι τις 7 Απριλίου. Πρόκειται για τους Εμπόρους των Εθνών, που έκαναν πρεμιέρα τον Οκτώβριο του 2011 στη Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών, βρίσκοντας πολύ μεγάλη ανταπόκριση από κοινό και κριτικούς.


Να τι απαντά στις απορίες μας για τις δύο παραστάσεις.

Η αναβίωση μιας τέτοιας δουλειάς είναι ανάλογη της επανεκτέλεσης ενός έργου κλασικής μουσικής. Οι «νότες» είναι εκεί, μένει σ' εμάς να τις ξαναμελετήσουμε και να τις επανερμηνεύσουμε επί σκηνής.


Παρουσιάζετε ξανά την πολύ επιτυχημένη παράσταση «Έμποροι των Εθνών». Την έχετε επεξεργαστεί εκ νέου; Πώς εξηγείτε το αυξημένο ενδιαφέρον για το αφηγηματικό θέατρο και ποιοι είναι οι λόγοι που ώθησαν εσάς να ασχοληθείτε μ' αυτό;

Οι Έμποροι των Εθνών, πέραν της μεγάλης απήχησης που γνώρισαν στην πρώτη τους παρουσίαση στο κοινό, είναι ίσως το αντιπροσωπευτικότερο δείγμα του ύφους της ομάδας μας. Η έρευνά μας στο σύγχρονο μουσικό θέατρο ξεκίνησε πριν από δεκαπέντε χρόνια με την παράσταση Οι Σοφολογιότατες και έκτοτε συνεχίστηκε μέσα από πολλές παραστάσεις, με συγκεκριμένο κάθε φορά στόχο. Η δουλειά της ομάδας επηρέασε πολλούς άλλους να ασχοληθούν με αυτό το είδος και να παρουσιάσουν ενδιαφέρουσες παραστάσεις και πλέον βλέπουμε να δημιουργούνται συνεχώς νέες ομάδες, με κοινές μ' εμάς αναζητήσεις. Πιστεύω ότι οι Έμποροι είναι ένα σημείο αναφοράς, καθώς ερευνά με τρόπο ξεκάθαρο τη μουσική σκηνική σύνθεση και την ισότιμη χρήση όλων των επιμέρους στοιχείων μιας σκηνικής αφήγησης στη δημιουργία μιας πολυμορφικής συμφωνίας.


Η αναβίωση μιας τέτοιας δουλειάς είναι ανάλογη της επανεκτέλεσης ενός έργου κλασικής μουσικής. Οι «νότες» είναι εκεί, μένει σ' εμάς να τις ξαναμελετήσουμε και να τις επανερμηνεύσουμε επί σκηνής. Φυσικά, στη διαδικασία αυτή κάνουμε κάποιες διορθώσεις και βελτιώσεις, τόσο στην «ενορχήστρωση» όσο και στην ερμηνεία. Νομίζω ότι η δημοτικότητα του αφηγηματικού θεάτρου στο σύγχρονο παραστασιολόγιο αυξάνεται παράλληλα με την εξέλιξη των υποκριτικών εργαλείων των ηθοποιών. Ο ηθοποιός-εκτελεστής γίνεται πλέον ηθοποιός-δημιουργός και το αφηγηματικό κείμενο του δίνει τη δυνατότητα να αναπτύξει τις νέες του δεξιότητες. Οι Έμποροι των Εθνών μάς έδωσαν ένα πρόσφορο υλικό που ταίριαζε απόλυτα στο είδος της παράστασης που θέλαμε να κάνουμε.


Η διασκευή του έργου επικεντρώνεται περισσότερο στο τρίγωνο Μούχρα-Αυγούστας-Σανούτου, που είναι και τα βασικά πρόσωπα του έργου. Ο λόγος του συγγραφέα ακούγεται αναλλοίωτος, τον χειριζόμαστε ωστόσο ως μουσικό υλικό στη δημιουργία πληθώρας ηχητικών μοτίβων. Χορικότητα και μονολογικά κομμάτια εναλλάσσονται, εξυπηρετώντας τη συνολική σύνθεση.

Σύγχρονα έργα διεθνούς εμβέλειας Facebook Twitter
Οι Έμποροι των Εθνών


Αν σας ρωτούσα τους λόγους που σας έκαναν να επιλέξετε το έργο της Lucy Prebble, που έκανε πρεμιέρα στην Πάτρα και τώρα παρουσιάζεται στο Σύγχρονο Θέατρο, τι θα μου απαντούσατε;

Το ρεπερτόριο ενός περιφερειακού θεάτρου διαμορφώνεται στη βάση ενός μακροπρόθεσμου προγραμματισμού που ισορροπεί ανάμεσα στις ανάγκες της κοινωνίας που υπηρετεί και της καλλιτεχνικής εξέλιξής του σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο. Το να παρουσιάζει ένα ΔΗΠΕΘΕ σύγχρονα θεατρικά έργα με αναγνωρισμένη αξία, διεθνούς εμβέλειας, είναι στις καταστατικές του υποχρεώσεις. Η πρόταση του Κωνσταντίνου Αρβανιτάκη να παρουσιάσουμε το άπαιχτο στην Ελλάδα έργο της βραβευμένης νεαρής συγγραφέως Lucy Prebble άρμοζε απόλυτα στη φιλοσοφία του προγραμματισμού μας. Επίσης, σε μια εποχή κατά την οποία η εκμετάλλευση των ανθρώπινων αδυναμιών είναι βασικό εργαλείο παραγωγής πλούτου, κυρίως για τις φαρμακοβιομηχανίες, το θέμα του έργου είναι απόλυτα επίκαιρο και τα ερωτήματα που εγείρει άκρως πολιτικά.


Θα δούμε στην Αθήνα και την όπερα για παιδιά «Η βασίλισσα του χιονιού»; Ποια τα στοιχεία της μουσικής που γράψατε;

Η Βασίλισσα του Χιονιού είναι μία από τις μεγαλύτερες εισπρακτικές και καλλιτεχνικές επιτυχίες του θεάτρου μας. Γεννήθηκε και υλοποιήθηκε στην Πάτρα και όλοι οι ερμηνευτές (μουσικοί-τραγουδιστές) είναι από την Πάτρα ή ζουν εκεί. Ο αρχικός σχεδιασμός ήταν να έρθει στην Αθήνα τον Φεβρουάριο και μετά να πάει στη Θεσσαλονίκη. Λόγω, όμως, της αναπάντεχα μεγάλης ζήτησης στην Πάτρα έπρεπε να αναβάλλουμε το σχέδιό μας για τον ερχόμενο χειμώνα.

Σύγχρονα έργα διεθνούς εμβέλειας Facebook Twitter
Effect-Τομογραφία του έρωτα της Lucy Prebble. Φωτό: Vassilis Spyrou


Στόχος μου ήταν να συστήσω το είδος του λυρικού θεάτρου στα παιδιά με τρόπο φιλικό και παιγνιώδη. Τα σχολεία παρέλαβαν από νωρίς έναν οδηγό παρακολούθησης του έργου με στοιχεία για την όπερα, που μπορεί κανείς να αναγνωρίσει και στη συγκεκριμένη παράσταση. Επίσης, τους στείλαμε και το τραγούδι του φινάλε, ώστε να το μάθουν και να το τραγουδήσουν μαζί με τους ερμηνευτές στην παράσταση. Η μουσική, ενώ είναι κατά βάση κλασική, και μάλιστα σε αρκετά σημεία αρκετά πολύπλοκη, φλερτάρει συχνά με την τζαζ και την ποπ, όταν αυτό χρειάζεται, ώστε να ξανανιώσουν τα παιδιά πιο οικεία. Ο χρόνος συγκέντρωσης των παιδιών αυτών των ηλικιών είναι 10 με 15 λεπτά, άρα και η παράσταση δημιουργεί με πολύ μεγαλύτερη απ' ό,τι συνήθως συχνότητα νέα μουσικά και θεατρικά συμβάντα, κάτι που καθορίζει τελικά και τη συνολική φόρμα.


Βρισκόμαστε σε ένα πολιτικά μεταιχμιακό σημείο, με καινούργια αριστερή κυβέρνηση, που φαίνεται σαφώς πιο ευαίσθητη στα ζητήματα του πολιτισμού. Είναι μεγάλη η συζήτηση, αλλά ποιες πιστεύετε ότι είναι οι προτεραιότητες για το υπουργείο Πολιτισμού ως προς τα ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας αλλά και τα υπόλοιπα δημοτικά περιφερειακά θέατρα;

Προτεραιότητα είναι να επανακαθοριστεί από το υπουργείο ο στόχος ύπαρξης των ΔΗΠΕΘΕ και να επέμβει ώστε να διασφαλιστεί αυτός ο στόχος. Τα ΔΗΠΕΘΕ ως θεσμός έγιναν με πρωτοβουλία του υπουργείου, στην οποία συμμετέχουν δήμος και περιφέρεια. Η ύπαρξή τους ανανεώνεται ετησίως, πλέον, με προγραμματική σύμβαση που υπογράφει ο υπουργός. Το κράτος οφείλει, εφόσον εγκρίνει την ανανέωσή τους, να επεμβαίνει, να ελέγχει και να προστατεύει τη λειτουργία τους, να ορίζει με σαφήνεια τόσο τον τρόπο που πρέπει να λειτουργούν αλλά και τη φιλοσοφία των καλλιτεχνικών και εκπαιδευτικών τους δράσεων. Επίσης, πρέπει να οριστούν με ακρίβεια οι υποχρεώσεις και τα δικαιώματα των άλλων εταίρων (δήμου-περιφέρειας). Η πολιτιστική πολιτική ενός κράτους στην περιφέρεια είναι ένα σημαντικό και πολύπλοκο ζήτημα και ο ρόλος του υπουργείου Πολιτισμού στον σχεδιασμό αυτής της πολιτικής είναι αυτονόητα πρωταγωνιστικός.


Σύγχρονο Θέατρο Αθήνας, Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Πάτρας

 

Effect-Τομογραφία του έρωτα της Lucy Prebble
Μτφρ. & σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Αρβανιτάκης, Βίντεο-Σκηνογραφία: Στάθης Μήτσιος, Παίζουν: Αντώνης Καρυστινός, Άννα Μάσχα, Καλλιόπη Παναγιωτίδου, Μάνος Στεφανάκης. Έως και Κυριακή 8 Μαρτίου 2015

Οι Έμποροι των Εθνών
Σκηνοθεσία - Μουσική: Θοδωρής Αμπαζής
Παίζουν: Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης, Τζωρτζίνα Δαλιάνη, Κώστας Βασαρδάνης, Νέστορας Κοψιδάς, Νεφέλη Μαϊστράλη, Δανάη Σαριδάκη, Συμμετέχουν οι μουσικοί: Ιάκωβος Παυλόπουλος, Στέφανος Γιαννόπουλος
Κάθε Δευτέρα και Τρίτη έως και 7 Απριλίου 2015.

Σύγχρονο Θέατρο, Ευμολπιδών 45, Γκάζι, 210 3464380
www.ticketservices.gr, www.dipethepatras.gr

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ