Το τέλος της νοσταλγίας

Το τέλος της νοσταλγίας Facebook Twitter
0

Η εταιρεία θεάτρου «Οι όπερες των ζητιάνων» ανεβάζει την ξεχασμένη οπερέτα του Θεόφραστου Σακελλαρίδη Η κόρη της καταιγίδος μέσα από μια εντελώς νέα ματιά, απαλλαγμένη από τα θεατρικά κλισέ της αθηναϊκής μπελ επόκ. Ο μουσικός διευθυντής του εγχειρήματος κι ενορχη- στρωτής της παράστασης Χαράλαμπος Γωγιός μάς εξηγεί γιατί και πώς αποφάσισαν ν’ αποκαταστήσουν αυτό το παλιό είδος ελαφρού μουσικού θεάτρου και τη φήμη του σπουδαίου συνθέτη του πρώτου μισού του προηγούμενου αιώνα.

Τι είναι η «Κόρη της καταιγίδος»; Γιατί οπερέτα, σήμερα;

Η Κόρη της καταιγίδος είναι ένα έργο του 1923 ξεχασμένο εντελώς, που έχει να παιχτεί περί τα εξήντα χρόνια. Το ανασύραμε από το αρχείο Σακελλαρίδη από το Θεατρικό Μουσείο, κι επί της ουσίας επιχειρούμε για πρώτη φορά, μετά από αρκετά χρόνια στην Αθήνα, να κάνουμε μια παράσταση ελληνικής οπερέτας με σύγχρονη ματιά.

Τι εννοείτε λέγοντας «με σύγχρονη ματιά»;

Προσπαθούμε ν’ απαλλάξουμε το είδος από τη μέχρι τώρα ανάγνωση, που είναι βασισμένη στη νοσταλγία και στο ρετρό, αλλά και ν’ αποφύγουμε τον τρόπο με τον οποίο ανεξαιρέτως και κατά κανόνα ανεβαίνει η οπερέτα εδώ και χρόνια. Εμείς πήραμε τη δραματουργία του έργου στα σοβαρά κι όχι ως μια αφορμή για νοσταλγικές μελωδίες. Το αντιμετωπίσαμε ως ένα έργο το οποίο μιλάει για το σήμερα με μια κριτική ματιά.

Δηλαδή, θα σχολιάσετε μέσα από το έργο το σήμερα;

Η οπερέτα την εποχή που ήταν της μόδας, ως ένα είδος που τις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα άφησε μια παραγωγή σχεδόν χιλίων έργων (πεντακόσιες οπερέτες κι άλλες τόσες επιθεωρήσεις, εκ των οποίων σήμερα παίζονται ελάχιστες), ήταν απολύτως σύγχρονη. Στα εξώφυλλα έγραφαν «εποχή σύγχρονος» και μιλούσαν για την κοινωνία της εποχής τους με σατιρική και συχνά σαρκαστική διάθεση. Τα έργα ήταν πολλές φορές ιδιαίτερα τολμηρά, συγγενικά με την επιθεώρηση, που όμως δεν είχαν να κάνουν με την επικαιρότητα και τα πολιτικά, και με μεγαλύτερη έμφαση στη μουσική δραματουργία.

Έθιγαν την αστική τάξη περισσότερο κι εν μέρει τα λαϊκά στρώματα…

Ακριβώς. Οι τύποι κι οι χαρακτήρες της ήταν αναγνωρίσιμοι. Ένα άλλο στοιχείο στο οποίο διέφερε από την επιθεώρηση ήταν ότι η μουσική ήταν πρωτότυπα νούμερα, δεν ανακύκλωνε επιτυχίες. Γραφόταν, όπως και η όπερα, από μουσικούς μεγάλου βεληνεκούς. Στην Ελλάδα είχε επιρροές από τη γαλλική και βιεννέζικη παράδοση κι ενίοτε από κάποια πράγματα που σχετίζονταν με την ελληνική παράδοση. Είναι καταπληκτικό πόσο ενημερωμένοι ήταν οι παραγωγοί της οπερέτας της αστικής Αθήνας για τις εξελίξεις στην Ευρώπη. Το συγκεκριμένο έργο είναι διασκευή μιας γαλλικής φάρσας, η οποία γράφτηκε δύο χρόνια πριν την ελληνική της εκδοχή. Μάλιστα, ο Σακελλαρίδης, όπως έκανε με τον Βαφτιστικό και άλλα έργα, μετέφερε πολύ δημιουργικά τη γαλλική κοινωνία στις ιδιαίτερες καταστάσεις της ελληνικής πραγματικότητας. Το έκανε με μεγάλη κοινωνική ευαισθησία. Δεν είναι μια απομίμηση ξένη προς την εδώ πραγματικότητα. Έτσι, εμάς μας ενδιαφέρει να το αντιμετωπίσουμε σε σχέση με το σήμερα.

Με ποια πλευρά του σήμερα;

Η Κόρη της καταιγίδος έχει να κάνει με τα έθιμα του αστικού γάμου της εποχής. Βλέπουμε έναν μεγαλόσχημο γάμο που διαλύεται λόγω των μηχανορραφιών της πεθεράς σε τρομερά σύντομο χρονικό διάστημα. Εμπλέκονται μια πιθανή αιμομιξία κι άλλα τολμηρά θέματα, ενώ έχει σκηνές που αγγίζουν τα όρια της πορνογραφίας σχεδόν.

Σαν Βέντεκιντ;

Μ’ έναν τρόπο, ναι! Έχουμε ντύσει μια ηρωίδα, τη στριπτιζέζ, σαν τη Λούλου του Βέντεκιντ. Αυτό που συμβαίνει στο δικό μας ανέβασμα επί της ουσίας είναι ότι έχουμε πάρει το αστικό περιβάλλον του τότε και το έχουμε μετατοπίσει στο σύγχρονο μικροαστικό περιβάλλον. Ο γάμος με τον οποίο ξεκινάει το έργο θυμίζει τους γάμους των δυτικών προαστίων ή των τηλεοπτικών εκπομπών, όπως το «Μην το πεις στη νύφη». Ένας γάμος εξαιρετικά κακόγουστος, γιγαντιαίος και ογκώδης. Στον πρώτο διάλογο που γίνεται, λένε: «Μα, τρελάθηκαν οι Γκραντίνηδες (σ.σ.: έτσι λένε την οικογένεια), λες και παντρεύτηκε βασιλόπουλο… να εκθέτουν τα προικιά… τι επαρχιωτισμός, αγαπητοί μου!».

Όπως οι γάμοι που γίνονται μιμούμενοι τον αμερικανικό κινηματογράφο και τα lifestyle περιοδικά.

Ακριβώς! Βέβαια, προσπαθούμε να διατηρήσουμε το κείμενο αυτούσιο, όπως και την πρωτότυπη γλώσσα και τις πραγματικές αναφορές.

Πότε πρωτοπαίχτηκε;

Το 1923, την επαύριο της Μικρασιατικής Καταστροφής. Στις παρυφές αυτών που συμβαίνουν επί σκηνής, υπάρχει η συνείδηση ότι η Αθήνα βρίσκεται σε τρομερή κρίση, με τους πρόσφυγες και την πείνα.

Έδαφος για παραλληλισμούς με το σήμερα…

Αυτό που θέλουμε να δείξουμε είναι ότι η μουσικοθεατρική γραφή του έργου μάς αφορά και σήμερα. Ότι η οπερέτα είναι ένα πολύ σοβαρό κομμάτι του αστικού μας πολιτισμού κι ότι το ιδεολόγημα ότι τάχα ήταν μια απομίμηση της Ευρώπης και δεν μας ενδιαφέρει είναι μεγάλο ψέμα. Μιλάμε για έργα συγκλονιστικής τεχνογνωσίας. Ακόμα και δραματουργικά, βλέπει κανείς ότι η μεταγραφή σ’ ένα σύγχρονο μικροαστικό περιβάλλον είναι πολύ κοντά μας. Αυτό μας εξυπηρετεί στο να «διαβάσουμε» για πρώτη φορά στη σύγχρονη παραστασιολογία μια οπερέτα έξω από το πλέγμα της νοσταλγίας που όλα αυτά τα χρόνια ήταν η μεγάλη άγκυρα που είχε καθίσει το πλοίο, παρουσιάζοντας τις οπερέτες πάντα μέσα από μια ρετρό οπτική. Φέρνοντας το έργο στην εποχή μας, ο θεατής θα το δει μέσα από μια φρέσκια ματιά και θα μπορέσει να το ερμηνεύσει από διαφορετικές γωνίες ως ένα οποιοδήποτε σοβαρό έργο ρεπερτορίου.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Portraits 2025 / Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Εδώ και δέκα χρόνια ο Χρήστος Παπαδόπουλος χορογραφεί εικόνες γαλήνιες ή ανησυχητικές, με το μινιμαλιστικό του λεξιλόγιο να εκφράζει τη δύναμη της ανθρώπινης επαφής, την προσωπική ελευθερία στη συνθήκη της κοινής εμπειρίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζαβαλάς Καρούσος: Η θυελλώδης ζωή του ηθοποιού που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Τζαβαλάς Καρούσος: Ο ηθοποιός που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Ηθοποιός, μεταφραστής, αγωνιστής της αριστεράς, ο Τζαβαλάς Καρούσος που πέθανε σαν σήμερα το 1969 είχε ως στόχο του τη βελτίωση της ζωής των συνανθρώπων του και τη δικαίωση του καθημερινού τους μόχθου μέσα από τον σοσιαλισμό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Το "δημοφιλής" είναι ό,τι πιο προσβλητικό έχουν πει για μένα»

Portraits 2025 / Η Ελένη Ράντου κάνει το πάρτυ της ζωής της. Και στο τέλος ξεσπά σε λυγμούς.

Με την παράσταση-φαινόμενο «Το πάρτυ της ζωής μου» η Ελένη Ράντου ξετυλίγει με χιούμορ και αφοπλιστική ειλικρίνεια πενήντα χρόνια «τραυμάτων» με φόντο τη μεταπολιτευτική Ελλάδα και αναζητά τους λόγους που αξίζει να ζεις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ