Θέατρο στην Κύπρο της κρίσης

Θέατρο στην Κύπρο της κρίσης Facebook Twitter
0

Θέατρο στην Κύπρο της κρίσης Facebook Twitter
#quote#

 

___________________

Μίλησε μας για αυτήν την παράσταση.

Το W.C. είναι μια απόπειρα. Μια απόπειρα να αφουγκραστούμε το τι συμβαίνει γύρω μας. Μια απόπειρα επίσης να καταλάβουμε γιατί συμβαίνει. Στην Κύπρο, μετά τα γεγονότα του περασμένου Μάρτη, υποστήκαμε ένα είδος αναγκαστικής αφύπνισης. Γιατί λόγω της κοινωνική δομής του νησιού, δηλαδή μιας πολύ μεγάλης μεσαίας τάξης, η κρίση ήταν κάτι που αντιμετωπίζαμε με μια δόση αποστασιοποίησης. Και μετά ήρθε «ένας μεγάλος κρότος» και ανατράπηκαν τα πάντα. Οπότε μέσα από αυτή την παράσταση και εφόσον ο τρόπος που λειτουργούμε ως ομάδα είναι το επινοημένο θέατρο (devised), αποφασίσαμε να πάρουμε το ρίσκο της διαχείρησης αυτού του θέματος.

 

Θέατρο στην Κύπρο της κρίσης Facebook Twitter

Το WC είναι συντόμευση της λέξης Working Class. Παραπέμπει όμως και σε μια άλλη φράση. Πιστεύεις πως αυτή είναι η μοίρα της εργατικής τάξης; Υπάρχει ελπίδα;

Ο τίτλος του έργου είναι επηρεασμένος από το έργο του Μαγιακόφσκι «Μυστήριο Μπούφο», όπου οι καθαροί είναι οι αστοί και οι βρώμικοι είναι οι προλετάριοι. Έτσι ο αγγλικός όρος για την εργατική τάξη χρησιμοποιήθηκε δίνοντας μια τέτοιου είδους αλληγορία. Δεν ήταν δηλαδή πρόθεσή μας να ταυτίσουμε την εργατική τάξη με την τουαλέτα, μάλλον το αντίθετο! Ο λόγος που εστιάσαμε στην εργατική τάξη, ήταν η επαναστατικότητα η οποία την χαρακτηρίζει ιστορικά. Και φυσικά η ερώτηση, εφόσον οδεύουμε σε παρόμοιες άθλιες κοινωνικές συνθήκες, γιατί έχουμε χάσει αυτή την επαναστατικότητα; Όσον αφορά τη "μοίρα" της εργατικής τάξης, θεωρώ ότι εαν υπάρχει συνειδητοποίηση της δύναμής της τότε μπορούμε να μιλάμε για πραγματική αλλαγή. Οπότε το αν υπάρχει ελπίδα είναι απόλυτα συνδεδεμένο με την κοινωνική μας συνειδητοποίηση.

 

Θέατρο στην Κύπρο της κρίσης Facebook Twitter
Η φωτογράφηση της Ομάδας One/Off για την παράσταση «W.C.», έγινε στις Εργατικές Κατοικίες της οδού Μισιαούλη και Καβάζογλου στη Λεμεσό, ως ένδειξη διαμαρτυρίας ενάντια στην κατεδάφισή τους.Οι φωτογραφίες είναι του Βασίλη Πετεινάρη.

Στο δελτίο Τύπου μιλάς για μια «νέα τάξη πραγμάτων». Μπορείς να προβλέψεις ποιά θα είναι; Για αυτό θα μιλάει το έργο σου;

Η «νέα τάξη πραγμάτων» είναι κάτι που βιώνουμε εδώ και πολύ καιρό. Είναι τα αποτελέσματα των μέτρων λιτότητας, είναι η εξάρτησή μας από τις τράπεζες, είναι η ανεργία που αυξάνεται ραγδαία, είναι όλα αυτά που συμβαίνουν γύρω μας και που αν δεν βρούμε τρόπο να αντιδράσουμε σ’αυτά, συνεχώς θα γίνονται χειρότερα.

Το έργο μας, προσπαθεί να αλλάξει λίγο την οπτική μέσα από την οποία βλέπουμε και διαπραγματευόμαστε αυτό που συμβαίνει γύρω μας. Επιχειρεί να βάλει ερωτηματικά σε πράγματα που ίσως αντιμετωπίζουμε ως δεδομένα.

Πόσο δύσκολο είναι να παρουσιάζεις πολιτικό θέατρο και μάλιστα devised σε ένα μικρό νησί με περιορισμένη θεατρική παιδεία;

Κατ’ αρχήν να πω ότι δεν θεωρώ ότι η Κύπρος έχει περιορισμένη θεατρική παιδεία. Ίσως αυτό να ίσχυε παλιά αλλά σίγουρα όχι την τελευταία δεκαετία. Έχουμε πληθώρα νέων δημιουργών και το κοινό είναι πολύ γενναιόδωρο. Σίγουρα υπάρχει μια τάση προς το πιο ‘παραδοσιακό’ θέατρο αλλά αυτό συμβαίνει παντού. Είναι θέμα αριθμών.

Όσον αφορά την αντιμετώπιση του devised, είναι ένα είδος που εκ φύσεώς του επικοινωνεί με το κοινό. Ακριβώς επειδή είναι βιωματικό, η ταύτιση είναι αναπόφευκτη. Ίσως βέβαια με ένα έργο όπως το W.C. να υπάρξει όντως μια δυσκολία στην αντιμετώπισή του, ακριβώς γιατί όπως είπα πριν, θέτει κάποια ερωτήματα που μπορεί κάποιος να μην θέλει ή να μην είναι έτοιμος να τα διαχειριστεί. Θα δούμε!

Πώς αντιδρά το κυπριακό κοινό στις παραστάσεις σου που διαρκώς του ζητούν να μπει σε διαδικασία αυτογνωσίας;

Μα νομίζω ότι η κάθε θεατρική παράσταση υποβάλλει τον θεατή σε μια διαδικασία αυτογνωσίας. Αυτή είναι και η λειτουργία της ταύτισης. Απλά σε αυτό που κάνουμε εμείς, επειδή δεν υπάρχουν ούτε ρόλοι, ούτε πλοκή, ο ηθοποιός κουβαλά μαζί του κάτι πολύ προσωπικό, πράγμα που κάνει τον θεατή να αισθάνεται ακόμα πιο κοντά σε αυτό που γίνεται πάνω στη σκηνή. Μέχρι στιγμής η ανταπόκριση που είχαμε από το κοινό ήταν σχεδόν πάντα θετική, πολλές φορές μάλιστα πολύ συναισθηματική και επικοινωνιακή. Δηλαδή μετά την παράσταση ο κόσμος είχε την ανάγκη να συζητήσει αυτό που είδε και άκουσε.

Ποιό είναι το χρέος του καλλιτέχνη στις μέρες μας;

Για μένα είναι ξεκάθαρο ότι ένας δημιουργός πρέπει να αφουγκράζεται την κοινωνία στην οποία ζει. Αν όχι, τότε αυτό που κάνει δεν αφορά κανέναν. Η φράση «κάνουμε τέχνη για την τέχνη» δεν με βρίσκει καθόλου σύμφωνη. Πιστεύω επίσης ότι ο δημιουργός μέσα από το έργο του, πρέπει να βρίσκει τρόπους να μιλά στον μέσο άνθρωπο, να ανοίγει ένα κανάλι επικοινωνίας.

 

Θέατρο στην Κύπρο της κρίσης Facebook Twitter

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ