«Θυέστης» του Σενέκα: Μια αιμοσταγής τραγωδία στην Πειραιώς 260

«Θυέστης» του Σενέκα: Μια αιμοσταγής τραγωδία στην Πειραιώς 260 Facebook Twitter
«Η ίδια η πλοκή κάνει σχεδόν αδύνατη την όποια προσπάθεια ρεαλιστικής ανάγνωσης, οπότε ο δρόμος που ακολουθούμε στην παράσταση είναι να αποτυπωθεί η αγριότητα κατά κύριο λόγο μέσω του ήχου και της εικαστικότητας της συνολικής σύνθεσης» λέει ο σκηνοθέτης. Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή
0

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου φέρνει στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου τον «Θυέστη» του Σενέκα, μια τραγωδία που δεν έχει παρασταθεί ποτέ στην ελληνική σκηνή, ένα από τα σκοτεινότερα έργα εκδίκησης και άμετρου πάθους, με εικονοποιία εφάμιλλη εκείνης των ταινιών τρόμου, πρόδρομο των δραμάτων εκδίκησης της ελισαβετιανής και ιακωβιανής δραματουργίας. 

Ο Σενέκας ήταν Ρωμαίος πολιτικός, ρήτορας, δραματουργός και στωικός φιλόσοφος, γεννήθηκε περίπου το 4 π.Χ. και αυτοκτόνησε το 65 μ.Χ. με διαταγή του Νέρωνα, του οποίου ήταν παιδαγωγός. Πολυσχιδής προσωπικότητα, μας παρέδωσε φιλοσοφικά έργα και αρκετές τραγωδίες, οι περισσότερες απ’ τις οποίες είναι βασισμένες σε αρχαίους ελληνικούς μύθους. Οι τραγωδίες του, ενώ ως φόρμα και θεματολογία μοιάζουν αρκετά με τις αττικές τραγωδίες, είναι αρκετά διαφορετικές ως προς τη λειτουργία τους και κυρίως ως προς την παρουσία του Χορού μέσα στην πλοκή. 

Τα χορικά εδώ ολοένα και περισσότερο λειτουργούν ως φιλοσοφικά ιντερμέδια μέσα στα οποία ακούμε την άποψη του συγγραφέα για τα κυρίαρχα θέματα της πλοκής. Δεν έχουμε πια ένα θέατρο για την πόλη, όπως με τους Έλληνες τραγικούς, έχουμε ένα θέατρο του κόσμου − σε πλήρη συμφωνία με το πνεύμα της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας μέσα στην οποία γεννήθηκαν τα κείμενα αυτά. 

Αν υπάρχει ένα “φρένο” ενάντια στην αποκτήνωση, αυτό ίσως είναι ο πολιτισμός. Δεν πιστεύω πως το μαύρο φως δεν έχει γοητεία. Για μένα έχει και αρκετά ισχυρή μάλιστα.

Ειδικά ο «Θυέστης», η πιο αιμοσταγής τραγωδία του (που λέγεται ότι γράφτηκε για τον Νέρωνα), είναι ένα πολύ καλό παράδειγμα: το κείμενο είναι μεγαλόστομο, ακραίο, υπερβολικό, ένα μνημείο φρίκης και αγριότητας πολύ πιο κοντά, κατ’εμέ, σε ιαπωνικές ταινίες τρόμου παρά στη διαλεκτική τελετή μύησης και αποκάλυψης που θεωρώ πως είναι η αττική τραγωδία. Τα κείμενα της αττικής τραγωδίας, φυσικά, είναι πολύ πιο σπουδαία ποίηση σε σύγκριση με του Σενέκα και είναι επίσης και τα πρότυπα πάνω στα οποία πάτησε ο ίδιος. Είναι λογικό που τα έργα του δεν ανεβαίνουν συχνά. Δεν γνωρίζουμε ακριβώς αν παίχτηκαν ποτέ μπροστά σε κοινό ή αν ήταν ρητορικές ασκήσεις στο πλαίσιο της εκπαίδευσης.

«Θυέστης» του Σενέκα: Μια αιμοσταγής τραγωδία στην Πειραιώς 260 Facebook Twitter
«Ανίσχυροι δεν θεωρώ πως είμαστε. Να μαθαίνεις, να παραδέχεσαι, να διορθώνεις, να αλλάζεις, δεν είναι μικρά πράγματα. Το να αποφεύγεις, να αρνείσαι, να παραμένεις αμετακίνητος, αυτά είναι οι ευκολίες μας». Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή

«Η ενασχόληση με κείμενα της τραγωδίας πάντα είναι μια πρόκληση. Ειδικά αν δεν ενδιαφέρεται κανείς να τα αντιμετωπίσει ως αρχαίες ιστορίες για αγρίους, τα πράγματα γίνεται ακόμα πιο σύνθετα. Για μένα δεν είναι τόσο θεατρικά κείμενα, αλλά μυστήρια μέσα στα οποία ο θίασος αποκαλύπτει κάτι στην κοινότητα. Αυτό που αποκαλύπτεται δεν είναι κάτι ευχάριστο, και, όπως το αντιλαμβάνομαι, πάντα είναι σε συνομιλία με τη βάρβαρη καταγωγή μας, με την προέλευσή μας από το αίμα του ζώου ή το DNA του θηρευτή που ακόμα κουβαλάμε ως πληροφορία μέσα μας» λέει ο σκηνοθέτης της παράστασης Θάνος Παπακωνσταντίνου. «Το συγκεκριμένο έργο, λόγω θεματολογίας αλλά και ύφους, ήταν πάντα μια από τις εμμονές μου και ήθελα πολύ να ασχοληθώ μαζί του. Είναι πολύ μεγάλη χαρά, λοιπόν, που θα παρουσιαστεί πρώτη φορά στον συγκεκριμένο θεσμό και με τη συγκεκριμένη σύνθεση ηθοποιών και συντελεστών, είμαι πολύ ευτυχής».

Στην ιστορία του θεάτρου, όποια κίνηση έγινε προς ένα θέατρο της σκληρότητας (από τον Αρτό μέχρι την performance art της δεκαετίας του 1960, βλ. τους αξιονιστές της Βιέννης) είχε πάντα ως σταθερή αναφορά το συγκεκριμένο κείμενο. Για τον σκηνοθέτη ανήκει στην ίδια κατηγορία «μνημείων φρίκης» όπως η «Αποκάλυψη» ή −με άλλο τρόπο− τα κείμενα του Μαρκήσιου Ντε Σαντ. Αυτά τα κείμενα τον ελκύουν και τον γοητεύουν βαθιά γιατί φωτίζουν τα άκρα στα οποία μπορεί να φτάσει το ανθρώπινο είδος. «Αν υποθέσουμε ότι υπάρχει το λευκό και το μαύρο φως, εδώ σίγουρα έχουμε να κάνουμε με τη γοητεία του μαύρου φωτός», λέει.

Σύμφωνα με τον μύθο, μετά από μια μακροχρόνια διαμάχη για τον θρόνο, ο Θυέστης επιστρέφει στην πατρίδα του, μετά από πρόταση του αδελφού του Ατρέα, για να κυβερνήσει ως συμβασιλέας. Ο Ατρέας παράλληλα ετοιμάζει την τελευταία πράξη εκδίκησής του και την πραγματοποιεί: σκοτώνει, διαμελίζει, μαγειρεύει και σερβίρει στον αδελφό του τα ίδια του τα παιδιά.

«Θυέστης» του Σενέκα: Μια αιμοσταγής τραγωδία στην Πειραιώς 260 Facebook Twitter
Η παράσταση είναι δομημένη σαν ένα ορατόριο, μια λειτουργία για την ακόρεστη ανθρώπινη επιθυμία. Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή

«Η ίδια η πλοκή κάνει σχεδόν αδύνατη την όποια προσπάθεια ρεαλιστικής ανάγνωσης, οπότε ο δρόμος που ακολουθούμε στην παράσταση είναι να αποτυπωθεί η αγριότητα κατά κύριο λόγο μέσω του ήχου και της εικαστικότητας της συνολικής σύνθεσης» λέει ο σκηνοθέτης, που βλέπει τη δημιουργία ως συνομιλία: με τους νεκρούς και με τους ζωντανούς, ανάλογα με τη συνθήκη και το έργο, και με διαφορετικούς κάθε φορά «συνομιλητές», όπως σε αυτή την περίπτωση ο Αρτό, οι αξιονιστές της Βιέννης, ο Μπέκετ, ο Πολ Μακάρθι, η Diamanda Galàs, ο Merzbow, οι Sunn O))), ο Μπαχ, ο Βάλτερ Μπούρκερτ και ο «Homo Necans» του.

Ενώ καταρχάς μοιάζει με μια τραγωδία εκδίκησης, κατά τη διάρκεια των δοκιμών αποκαλύφθηκε και κάτι επιπλέον. Η τραγωδία ξεκινά με την ανάδυση του Ταντάλου, του προπάτορα του οίκου, από τον κόσμο των νεκρών. Ο Τάνταλος είναι καταδικασμένος επειδή και ο ίδιος σκότωσε, μαγείρεψε και σέρβιρε στους θεούς τον γιο του, Πέλοπα, λόγω της αμφιβολίας του για το αν είναι όντως θεοί (οι θεοί, σύμφωνα με τον μύθο, τρώνε μόνο νέκταρ και αμβροσία − αν έτρωγαν το μαγειρεμένο κρέας θα σήμαινε ότι δεν ήταν θεοί). Το μαρτύριό του είναι η αιώνια πείνα και δίψα. «Με μια τέτοια έναρξη κατάλαβα πως έχουμε μια τραγωδία για την ακόρεστη ανθρώπινη επιθυμία. Ο άνθρωπος επιθυμεί με αγριότητα, αδιάφορος για το αν στην προσπάθεια να ικανοποιήσει όλες του τις επιθυμίες θα καταστρέψει και θα καταστραφεί» λέει ο Θάνος Παπακωνσταντίνου. «Ο Τάνταλος, λοιπόν, στην παράστασή μας γίνεται ο ιδανικός θεατής, ο οποίος, ως ένα ακόμα βασανιστήριο, έρχεται με τη βία να παρακολουθήσει το κακό που έσπειρε στους απογόνους του. Η αμφισβήτηση των θεών είναι στη ρίζα του συγκεκριμένου μύθου και, αν θες, το “προπατορικό αμάρτημά” του. Τα δυο αδέλφια μέσω της αποτρόπαιης πράξης στην πραγματικότητα θέλουν να ξεπεράσουν τους ίδιους τους θεούς και να πάρουν τη θέση τους ως τα επόμενα ιερά τέρατα. Ο ίδιος ο Ατρέας λέει ότι θέλει με τις πράξεις του να κάνει τους θεούς να εγκαταλείψουν τον ουρανό. Στο τέλος το πετυχαίνει κιόλας: μια έκλειψη ηλίου βυθίζει όλον τον κόσμο στο σκοτάδι. Η Ρώμη καίγεται και ο Νέρων στέκεται ψηλά και παρακολουθεί. Είναι αυτό αρκετό ή μήπως θέλει και κάτι περισσότερο; Ο άνθρωπος είναι μια επιθυμητική μηχανή που θα βασανίζεται για πάντα να επιθυμεί ακόρεστα, χωρίς ποτέ να μπορεί να ικανοποιηθεί απολύτως».

Στην πραγματικότητα έχουμε μάχη σκότους με σκότος. Κανένας δεν είναι αθώος: κάθε μέλος του οίκου των Τανταλιδών είναι μολυσμένο από τη μανία της επιθυμίας. «Νόμιζα αρχικά ότι είχαμε να κάνουμε με έναν προχριστιανικό Κάιν και Άβελ. Εδώ όμως δεν υπάρχει φως πουθενά. Περισσότερο μπορώ να πω πως έχουμε να κάνουμε με “τα πάθη της γενιάς του Κάιν”, της γενιάς των δολοφόνων και αδελφοκτόνων − της γενιάς στην οποία (κατά τη χριστιανική παράδοση βέβαια) ανήκουμε όλοι μας» σημειώνει ο Θάνος Παπακωνσταντίνου, επισημαίνοντας ότι ολόκληρη η ιστορία βρίθει από παραδείγματα στα οποία άνθρωποι ή και γενιές ολόκληρες «τρώνε» τα παιδιά τους είτε μέσα σε μια λυσσαλέα διεκδίκηση της εξουσίας είτε απλώς και μόνο από αδιαφορία ή αδυναμία. 

«Θυέστης» του Σενέκα: Μια αιμοσταγής τραγωδία στην Πειραιώς 260 Facebook Twitter
Έχοντας αποφασίσει να ακολουθήσει έναν δρόμο μοναχικών επιλογών, ο Θάνος Παπακωνσταντίνου κινείται σε μια «ενδιάμεση περιοχή» με μεγάλες επιρροές και συνδέσεις με πολλά είδη θεάτρου και μουσικής. Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή

«Τα παραδείγματα, τόσο από την επικαιρότητα όσο και από το πρόσφατο και από το απώτερο παρελθόν, είναι πάρα πολλά. Δεν θέλω να τα αναφέρω ονομαστικά, όχι από κάποιο φόβο, αλλά γιατί πιστεύω σε ένα θέατρο που δεν εκθέτει και δεν καταγγέλλει δημοσιογραφικά, με όρους επικαιρότητας και επικαιροποίησης, πρόσωπα και καταστάσεις. Πιστεύω όμως βαθιά στη δύναμη του μύθου, της παραβολής. Θεωρώ πως μέσω του μύθου μπορούμε να επικοινωνήσουμε με μεγαλύτερη διαύγεια και σαφήνεια με το “καταραμένο DNA” που έχουμε ως άνθρωποι. Όσο τα πράγματα και οι καταστάσεις προσωποποιούνται είναι σαν να θέλουμε να εξαιρέσουμε εαυτούς από το μερίδιο που όλοι έχουμε, άλλοτε ως θύτες, άλλοτε ως θύματα, σ’ αυτή την έκθεση ωμοτήτων που θεωρώ πως είναι ο κόσμος μας» λέει.

«Ανίσχυροι δεν θεωρώ πως είμαστε. Να μαθαίνεις, να παραδέχεσαι, να διορθώνεις, να αλλάζεις, δεν είναι μικρά πράγματα. Το να αποφεύγεις, να αρνείσαι, να παραμένεις αμετακίνητος, αυτά είναι οι ευκολίες μας.

Αν υπάρχει ένα “φρένο” ενάντια στην αποκτήνωση, αυτό ίσως είναι ο πολιτισμός. Δεν πιστεύω πως (ας μην πω “το κακό”) το μαύρο φως δεν έχει γοητεία. Για μένα έχει και αρκετά ισχυρή μάλιστα. Ο ίλιγγος μπροστά στην άβυσσο διεγείρει τις αισθήσεις και σε γεμίζει με αδρεναλίνη. Πραγματικά, μια κλωστή μάς χωρίζει από το να πάρουμε στα χέρια μας π.χ. ένα μαχαίρι και να επιτεθούμε σε κάποιον που μας έκανε κάτι. Όλοι νομίζω έτσι είμαστε, εγώ τουλάχιστον έτσι είμαι. Το ότι δεν το κάνουμε, το να βάζουμε ένα φρένο και να λέμε “μέχρι εδώ”, είναι μια κατάκτηση του πολιτισμού, όταν και όπου, βέβαια, επιτυγχάνεται. Το να μπορούμε στο θέατρο ή μέσω της τέχνης να εκφράζουμε όλη αυτήν τη λύσσα που έχουμε μέσα μας, όμως, το θεωρώ τεράστια ανακούφιση και απελευθέρωση». 

«Θυέστης» του Σενέκα: Μια αιμοσταγής τραγωδία στην Πειραιώς 260 Facebook Twitter
Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή

Η παράσταση είναι δομημένη σαν ένα ορατόριο, μια λειτουργία για την ακόρεστη ανθρώπινη επιθυμία. Καθοριστικής σημασίας είναι η παρουσία του ήχου μέσα στον κόσμο αυτό. Ενώ σκηνικά προτείνεται μια τελετουργική, συμβολική αφήγηση, η αγριότητα του κόσμου δομείται με τον ήχο: τον ήχο των φωνών, τις παραμορφώσεις, τη ρυθμολογία της εκφοράς του λόγου, τη μουσική και τον συνολικό σχεδιασμό του ήχου, που υπακούει στη βασική αρχή του άδειου και του γεμάτου. Όπως και σε επίπεδο πλοκής ο οίκος «γεμίζει με Τάνταλο», γεμίζει με μια λυσσασμένη και ακόρεστη επιθυμία, έτσι και ο ήχος −ξεκινώντας από τον ελάχιστο ήχο της αναπνοής− εξελίσσεται σε ενοχλητικό θόρυβο. 

Έχοντας αποφασίσει να ακολουθήσει έναν δρόμο μοναχικών επιλογών, ο Θάνος Παπακωνσταντίνου κινείται σε μια «ενδιάμεση περιοχή» με μεγάλες επιρροές και συνδέσεις με πολλά είδη θεάτρου και μουσικής. «Όλοι είμαστε δέσμιοι των επιθυμιών μας», λέει. «Δεν ξεφεύγω καθόλου από τον κανόνα αυτόν. Επιθυμώ και επιμένω στις επιθυμίες μου και στις εμμονές μου και ελπίζω να έχω το σθένος να συνεχίσω να το κάνω».

Δείτε πληροφορίες για την παράσταση εδώ


 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ