Τι να θυμηθώ, τι να ξεχάσω: Κριτική για τις «Εξομολογήσεις» του Αλεξάντερ Ζέλντιν

Τι να θυμηθώ, τι να ξεχάσω Facebook Twitter
Η συμβατική αφήγηση όχι μόνο δεν μας βοηθά να αισθανθούμε «τον πλούτο της ζωής», αλλά μας παρακινεί να αντιμετωπίσουμε την τελευταία ως μια στιβαρή και οριοθετημένη παράταξη «εμπειριών».
0

Τι σημαίνει «αφηγούμαι μια ζωή»; Τι δείχνω από τη ζωή αυτή, έτσι ώστε να συλλάβω τη βαθύτερη αίσθησή της; Σε ποια κομβικά σημεία αναζητώ την αλήθεια της; Mέσα από ποιο βλέμμα την κοιτάζω; Και πώς μπορεί η δική μου συμπάσχουσα ευαισθησία, όσο οξυμένη και αν είναι, να διαπεράσει τα αλλεπάλληλα στρώματα του «έξω» για να φτάσει στο «μέσα»; 

Τέτοιου είδους ερωτήματα μας απασχολούν μετά τη λήξη της παράστασης του Αλεξάντερ Ζέλντιν που είδαμε στην Πειραιώς 260, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών. «Μίλησα με τη μητέρα μου αρκετές μέρες. Η ζωή της είναι η βάση της ιστορίας, αν και το σενάριο που έφτιαξα είναι φανταστικό», έχει δηλώσει σχετικά με τη συγκεκριμένη δουλειά του ο Βρετανός σκηνοθέτης. «Οι “Εξομολογήσεις” είναι η γιορτή μιας απλής, συνηθισμένης ζωής. Αυτή είναι μια σημαντική λειτουργία του θεάτρου: να κάνει τους ανθρώπους να αισθανθούν τον πλούτο της ζωής».

Αν και ο ίδιος ο σκηνοθέτης τη χαρακτηρίζει ως «απλή, συνηθισμένη ζωή», η ιστορία της κεντρικής ηρωίδας προσφέρει άπλετες δυνατότητες για την εξερεύνηση μιας κλασικής αλλά διαχρονικής θεματικής που αφορά τις ωδίνες της ενηλικίωσης, τον αγώνα για αυτονομία, την εναντίωση στην πατριαρχία, την αναζήτηση ταυτότητας, την επούλωση του τραύματος.

Αφού εγκαταλείψει κάθε φιλοδοξία να σπουδάσει και να ασχοληθεί με την τέχνη, μια νεαρή γυναίκα ωθείται σε γάμο υπακούοντας στη μητρική επιταγή. Εξοργισμένος από την άρνησή της να τεκνοποιήσει, ο φαλλοκράτης σύζυγός της θα ζητήσει διαζύγιο. Ελεύθερη πια, η νεαρή γυναίκα θα μπορέσει να ακολουθήσει τα όνειρά της, να πειραματιστεί, να ερωτευτεί αλλά και να κακοποιηθεί από έναν καθηγητή της. Μεταναστεύοντας από την Αυστραλία στην Αγγλία, θα δημιουργήσει δική της οικογένεια, επιλέγοντας ως πατέρα των παιδιών της έναν άνδρα για τον οποίο τρέφει απεριόριστο σεβασμό και εκτίμηση αλλά καθόλου επιθυμία. Πολλά χρόνια μετά, ο δεύτερος αυτός σύζυγός της θα πεθάνει, αφού βασανιστεί από μια ανίατη ασθένεια. Στη διάρκεια της κηδείας του, ο νεαρός γιος –ο δεκαπεντάχρονος τότε Ζέλντιν, όπως φανταζόμαστε– θα ανέβει στο βήμα, όπου θα σταθεί αδύνατο να εκφραστεί λεκτικά για την απώλειά του: «Πρέπει να μιλήσεις, Λεάντερ, πρέπει να χρησιμοποιήσεις τη φωνή σου», επιμένει η μητέρα του.

Τι να θυμηθώ, τι να ξεχάσω Facebook Twitter
Σύμφωνα με τον Βρετανό σκηνοθέτη: «Οι “Εξομολογήσεις” είναι η γιορτή μια απλής, συνηθισμένης ζωής. Αυτή είναι μια σημαντική λειτουργία του θεάτρου: να κάνει τους ανθρώπους να αισθανθούν τον πλούτο της ζωής».

Αν και ο ίδιος ο σκηνοθέτης τη χαρακτηρίζει ως «απλή, συνηθισμένη ζωή», η ιστορία της κεντρικής ηρωίδας προσφέρει άπλετες δυνατότητες για την εξερεύνηση μιας κλασικής αλλά διαχρονικής θεματικής που αφορά τις ωδίνες της ενηλικίωσης, τον αγώνα για αυτονομία, την εναντίωση στην πατριαρχία, την αναζήτηση ταυτότητας, την επούλωση του τραύματος κ.ο.κ. Όλα αυτά θίγονται αλλά μόνον «δρασκελιστά» – κανένα δεν αναπτύσσεται σε ικανοποιητικό βαθμό. Η συμβατική αφήγηση όχι μόνο δεν μας βοηθά να αισθανθούμε «τον πλούτο της ζωής», αλλά μας παρακινεί να αντιμετωπίσουμε την τελευταία ως μια στιβαρή και οριοθετημένη παράταξη «εμπειριών».

Όλα εδώ υπακούουν σε μια λογική κατατμητικότητας: κάθε επεισόδιο αναπαριστά ένα μείζον γεγονός, καταλαμβάνει τον πρέποντα χρόνο, ομογενοποιείται υφολογικά με τα υπόλοιπα, κορυφώνεται και ολοκληρώνεται. Το τακτοποιημένο άθροισμα των γεγονότων αυτών, συμπεραίνουμε, συνθέτει μια ζωή, τη ζωή αυτής της γυναίκας, η οποία εμφανίζεται σε μεγάλη πλέον ηλικία να παρακολουθεί τη δράση, μπαίνοντας και βγαίνοντας στη «σκηνή» όποτε η σκηνοθεσία θεωρήσει απαραίτητο να μας υπενθυμίσει ότι έχουμε να κάνουμε με μια «αναδρομή». 

Τι να θυμηθώ, τι να ξεχάσω Facebook Twitter
Το τακτοποιημένο άθροισμα των γεγονότων αυτών, συμπεραίνουμε, συνθέτει μια ζωή, τη ζωή αυτής της γυναίκας, η οποία εμφανίζεται σε μεγάλη πλέον ηλικία να παρακολουθεί τη δράση, μπαίνοντας και βγαίνοντας στη «σκηνή» όποτε η σκηνοθεσία θεωρήσει απαραίτητο να μας υπενθυμίσει ότι έχουμε να κάνουμε με μια «αναδρομή». 

Το εύρημα αυτό, όμως, μένει αναξιοποίητο: ουδέποτε δημιουργείται η αίσθηση μιας συνείδησης που επαναβιώνει και επανεξετάζει το παρελθόν της, αναστοχάζεται τον εαυτό της, μέσα από το πρίσμα της μνήμης. Γιατί η μνήμη ούτε χρονολογικά ούτε τακτοποιημένα λειτουργεί, όπως άλλωστε ούτε και η ζωή. Αντιθέτως, διαπλέκει τους χρόνους, διαστέλλει και συστέλλει τα γεγονότα, εμμένει επιλεκτικά στις λεπτομέρειες, στις φράσεις, στις χειρονομίες, εκτελεί άλματα ή μένει προσηλωμένη, συνάπτει απρόσμενες συνδέσεις, δέχεται επιθέσεις, αμύνεται, μυθολογεί, υποχωρεί και ανακάμπτει, νοσταλγεί και παραδίδεται, παρασύρεται και βυθίζεται, βιώνει δηλαδή μια μεικτή, ρευστή και μη καθαρή κατάσταση: το αντίθετο από αυτό που εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, με τον χρόνο να κυλά στρωτά, τα γεγονότα να ακολουθούν το ένα το άλλο, περιχαρακωμένα και αυτόνομα, ορφανεμένα από το ζωτικό φίλτρο της υποκειμενικότητας.

Δεν είναι να απορεί κανείς, τελικά: το βρετανικό θέατρο φημίζεται για την αδυναμία του να σπάσει τους «κανόνες», να πειραματιστεί με τη φόρμα, να ρισκάρει. Αν ο Ζέλντιν θεωρείται «ανερχόμενο αστέρι του βρετανικού θεάτρου», όπως διαβάζουμε, είναι ίσως επειδή τοποθετεί το θέαμα μέσα σε ένα σχετικά αφαιρετικό, ευέλικτο σκηνικό και καλεί τους ηθοποιούς του σε εναλλαγές ρόλων, δημιουργώντας έτσι μια μοντερνίζουσα αύρα. Λεπτομερής υποκριτική χωρίς εξάρσεις και υπερβολές, ένας «ανάλαφρος» ρεαλισμός που δείχνει κάτι να ψυχανεμίζεται, αφήνει ελπίδες για ένα ενδεχόμενο βήμα μελλοντικής απελευθέρωσης, αλλά ως εκεί. Υπάρχουν προφανώς μερικές συγκινητικές στιγμές (η σύγκρουση με τον κομπλεξικό σύζυγο είναι ίσως η πιο δυνατή εξ αυτών), οι οποίες δεν ανατρέπουν, δυστυχώς, την ασφυκτική λογική ενός «παλιομοδίτικου», επί της ουσίας, θεάτρου.  

Τι να θυμηθώ, τι να ξεχάσω Facebook Twitter
Οι ωδίνες της ενηλικίωσης θίγονται αλλά μόνον «δρασκελιστά».
Τι να θυμηθώ, τι να ξεχάσω Facebook Twitter
Ουδέποτε δημιουργείται η αίσθηση μιας συνείδησης που επαναβιώνει και επανεξετάζει το παρελθόν της, αναστοχάζεται τον εαυτό της, μέσα από το πρίσμα της μνήμης.

Περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ