Τι πιστεύουν οι έφηβοι για τους ήρωες και τους υπερήρωες της σύγχρονης εποχής;

Τι πιστεύουν οι έφηβοι για τους ήρωες και τους υπερήρωες της σύγχρονης εποχής; Facebook Twitter
Φωτο: Πηνελόπη Γερασίμου
0

Η Μαριάννα Καβαλιεράτου και εννέα έφηβοι συναντήθηκαν για να παρουσιάσουν το Ancient Future Solo, που ξεκίνησε ως εργαστήριο που διοργάνωσε το Φεστιβάλ στη διάρκεια της χειμερινής περιόδου, στο πλαίσιο δράσεων του Open Plan.

Τα οκτώ σόλι που δημιούργησαν οι έφηβοι και έφηβες μελετώντας τις ηρωίδες που διδάσκονται στο σχολείο μέσα από τα κείμενα της Αντιγόνης του Σοφοκλή και της Ελένης του Ευριπίδη, θα μεταφερθούν στη σκηνή της Πειραιώς 260 στις 9 και 10 Σεπτεμβρίου με τη μορφή ενός ομαδικού, πρωτότυπου έργου.

Εκεί θα συνδεθούν οι σκέψεις, η προσωπική αισθητική και το αποτέλεσμα της αναμέτρησής τους με τα αρχαία κείμενα και με τους «κανόνες» που ορίζουν τη δημιουργία ενός έργου που από ατομικό γίνεται συλλογικό.

Tι σημαίνει υπέρβαση; Ποια πράξη είναι ηρωική; Πώς η πίστη σε μια ιδέα και η απόφαση για δράση επηρεάζουν το σώμα; Τι σημαίνει ευθύνη, προσωπικό κόστος; Πώς είναι το σώμα που αντιστέκεται; Πώς είναι το σώμα που επαναστατεί; Αυτά είναι τα ερωτήματα στα οποία κλήθηκαν να απαντήσουν δημιουργικά, με την γλώσσα του σύγχρονου χορού και της κίνησης, αναπτύσσοντας όχι μόνο τη δική τους έκφραση αλλά και τις σκέψεις τους.

Το κοινό του σύγχρονου χορού είναι μικρό και κλειστό και είναι λυπηρό αυτό. Δεν έχει επενδύσει κανένας πάνω σε αυτό, δεν υπάρχει κρατική πολιτική και δεν υπάρχει και εκπαίδευση που από εκεί ξεκινούν όλα.

Συναντήσαμε την Μαριάννα Καβαλλιεράτου λίγες ημέρες πριν τις πρόβες του ομαδικού εγχειρήματος στο οποίο έχει γράψει πρωτότυπη μουσική ο συνθέτης Γιώργος Μιζήθρας για να συζητήσουμε για αυτά που αναζήτησαν οι έφηβοι να μάθουν και θέλησαν να βρουν μέσω αυτού του εργαστηρίου που εστίασεστην έννοια του ‘Ηρωα, των ηθικών αξιών ,της ηρωικής πράξης και του ηρωικού «σώματος» και τον τρόπο με τον οποίο συνδέθηκε με το «σήμερα».

— Πώς ήταν αυτό το εργαστήριο;

Σε αυτό το εργαστήριο καθένα από αυτά τα παιδιά καλέστηκε να δημιουργήσει σε αυτά τα σαββατοκύριακα σε μια συγκεκριμένη θεματική που είχε να κάνει και με τα μαθήματα που έκαναν στο σχολείο βασισμένο στην Αντιγόνη και την Ελένη αλλά κάπως αποδομημένο σε σχέση με το ζητούμενο των χαρακτήρων. Οπότε κάθε παιδί αφού κάναμε κουβέντες, αναλύσεις και όλα αυτά καλέστηκε να δημιουργήσει ένα δικό του σόλο βασισμένο σε ένα φανταστικό υπερήρωα από αυτές τις τραγωδίες. Δε θέλαμε να αποτυπώσει η να αναπαραστήσει ένα πρόσωπο από τις τραγωδίες αλλά να φτιάξει ένα δικό του μετά φανταστικό με αξίες και δικά του χαρακτηριστικά. Έγιναν 9 σόλι από εννέα παιδιά που χορεύουν τα ίδια από δυο αγόρια και επτά κορίτσια και παρουσιάστηκαν μέσα από μικρά βιντεάκια.

Τι πιστεύουν οι έφηβοι για τους ήρωες και τους υπερήρωες της σύγχρονης εποχής; Facebook Twitter
Φωτο: Πηνελόπη Γερασίμου

— Εσύ πώς καθοδήγησες αυτά τα παιδιά;

Εγώ δεν έκανα τη χορογραφία, τα καθοδήγησα, έκαναν τη δική τους χορογραφία μετά από πολλές συζητήσεις, δοκιμές και είχαμε ένα πολύ ωραίο αποτέλεσμα και πολύ διαφορετικό και ο σκοπός είναι να δουλεύω πάνω στον κάθε άνθρωπο, δεν επιβάλλα μια δική μου άποψη, βεβαίως θα πω τη γνωμη μου αλλά θέλω να βγάλω μέσα από τις δικές τους προσωπικότητες κάτι.

— Τι συμπέρασμα έβγαλες για αυτά τα παιδιά που εκπροσωπούν λίγο ως πολύ αυτά που σκέφτονται οι έφηβοι;

Ήταν πανέξυπνα, με τρομερή φαντασία και χιούμορ γιατί έχω κι εγώ παιδί και ξέρω πως είναι αυτές οι ηλικίες, πόσο εύστροφα ήταν, αρκετά πολιτικοποιημένα, ήξεραν τι συμβαίνει γύρω τους και τρομεροί επαγγελματίες. Ήταν εκεί 100%, με τρομερή εργατικότητα και σεβασμό, ήθελαν πολύ να το κάνουν, μας βρήκε και το lockdown και ήταν πολύ δύσκολο και κάναμε πολλά zoom, αλλά ήταν μια πολύ ωραία διαδικασία.

 — Τα παιδιά έχουν ανάγκη να έχουν ήρωες και υπερήρωες ή έχει καταρρεύσει όλο αυτό;

Έχουν και μάλιστα μεγάλη ανάγκη, αλλά όχι κάποιον με σούπερ δυνάμεις να πετάει όπως σκεφτόμαστε εμείς, ήταν πολύ γειωμένοι οι ήρωές τους, ο πιο μικρός ας πούμε μου είπε ότι ο ήρωάς του θα φορούσε πολύ ακριβά σνίκερς όχι για να πετάει αλλά για να μπορεί να χορεύει και να τρέχει. Υπάρχει διαφορά και αυτά τα παιδιά σκέφτηκαν πολύ ανθρώπινα.

Τι πιστεύουν οι έφηβοι για τους ήρωες και τους υπερήρωες της σύγχρονης εποχής; Facebook Twitter
Φωτο: Πηνελόπη Γερασίμου

— Είχατε δυο ηρωίδες που κάνουν και στο σχολείο, την Αντιγόνη και την Ελένη, τι επιλέξατε;

Την Αντιγόνη επέλεξαν τα παιδιά κυρίως και τους βγήκε πολύ επαναστατικά όλο αυτό, γιατί έχουν ανάγκη να έχουν έναν επαναστάτη ήρωα που αντιδρά στον πατέρα του ας πούμε και την εξουσία. Η Ελένη τους φάνηκε λίγο πονηρή και όταν μιλούσαμε αυτό σκέφτηκαν, δεν την επέλεξαν.

— Πώς θα είναι η παράσταση που θα παρουσιάσετε;

Την παρουσιάζουμε στις 9 και 10 Σεπτεμβρίου και θα ξαναμπούμε στις πρόβες, συναντήσεις σε λίγες ημέρες για να συνδέσουμε αυτά τα σόλι και να γίνει ένα ομαδικό κομμάτι. Το εγχείρημα θα είναι αυτό: πώς από τη μονάδα φτάνουμε στο σύνολο. 

— Ποια παιδιά ήρθαν σε αυτό το εργαστήριο;

Δεν είχαμε όσες συμμετοχές θα θέλαμε γιατί έγινε και το λοκντάουν και αυτό τα αποθάρρυνε. Τα περισσότερα ήταν παιδιά που ήθελαν να ασχοληθούν επαγγελματικά με το χορό, ήταν από καλλιτεχνικά σχολεία, δυο από το φυτώριο της Κρατικής σχολής ορχηστικής τέχνης, δύσκολα μπαίνεις σε κάτι τέτοιο αν δε σε ενδιαφέρει να μπεις στο χορό επαγγελματικά ίσως αργότερα.

Τι πιστεύουν οι έφηβοι για τους ήρωες και τους υπερήρωες της σύγχρονης εποχής; Facebook Twitter
Φωτο: Πηνελόπη Γερασίμου
Τι πιστεύουν οι έφηβοι για τους ήρωες και τους υπερήρωες της σύγχρονης εποχής; Facebook Twitter
Φωτο: Πηνελόπη Γερασίμου

—  Αν δεν τους ενδιαφέρει επαγγελματικά, τους ενδιαφέρει να δουν χορό; Δηλαδή υπάρχει ένα νήμα του χορού στην Ελλάδα με τους νέους;

Δεν υπάρχει ακόμα ένα τέτοιο κοινό, είμαστε πολύ απαίδευτοι στο να δούμε ελληνικό χορό, γιατί για τον διεθνή χορό υπάρχει κοινό. Το κοινό του σύγχρονου χορού είναι μικρό και κλειστό και είναι λυπηρό αυτό. Δεν έχει επενδύσει κανένας πάνω σε αυτό, δεν υπάρχει κρατική πολιτική και δεν υπάρχει και εκπαίδευση που από εκεί ξεκινούν όλα. Ας πούμε τα παιδιά πηγαίνουν στο θέατρο με τα σχολεία αλλά δεν πηγαίνουν να δουν χορό γιατί υπάρχει και μια καχυποψία, αν είναι κατάλληλο για παράδειγμα το θέαμα και υπάρχει και δυσκολία στο πώς θα ερμηνευθεί μετά αυτό. Ενώ, πηγαίνοντας σε μια θεατρική παράσταση έχεις ένα κείμενο να κουβεντιάσεις μετά. 

— Εσείς οι άνθρωποι που ασχολείστε με το χορό έχετε τη δυνατότητα να προσεγγίσετε τους νέους ανθρώπους και σαν κοινό;

Νομίζω μπορούμε, με τέτοια εγχειρήματα σαν αυτό του φεστιβάλ, απλά θέλει οργάνωση και λίγη βοήθεια από την πολιτεία που έχει γίνει και λίγο κουραστικό να το ζητάμε και αν δεν αγκαλιάζεται από κάθε θεσμό. Εγώ, μεγαλώνοντας παίρνω σαν καλλιτέχνης πολύ μεγαλύτερη χαρά με αυτές τις δράσεις ή τα εργαστήρια, παίρνω τεράστια χαρά και μαθαίνω πολλά από αυτά τα παιδιά, υπάρχει αυτός ο διάλογος μεταξύ μας. Νομίζω ότι το κλειδί όλων είναι η εκπαίδευση, ότι εκεί πρέπει να στοχεύσουμε να μη την υποτιμάμε και να μη την κάνουμε να φαίνεται βαρετή.

Τι πιστεύουν οι έφηβοι για τους ήρωες και τους υπερήρωες της σύγχρονης εποχής; Facebook Twitter
Η Μαριάννα Καβαλιεράτου. Φωτο: Πηνελόπη Γερασίμου

Μαριάννα Καβαλλιεράτου

Ancient Future Solo

Παρουσίαση εκπαιδευτικού εργαστηρίου για εφήβους

Πειραιώς 260,  9 και 10 Σεπτεμβρίου 

Υπεύθυνος προγράμματος: Ηλίας Χατζηγεωργίου

Χορογράφος: Μαριάννα Καβαλλιεράτου

Συνθέτης: Γιώργος Μιζήθρας

Βοηθός χορογράφου: Αρετή Αθανασοπούλου

Δραματουργός: Παρασκευή Τεκτονίδου

Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος

Κοστούμια: Βασιλική Σουρή



Ερμηνεία - Συνδημιουργία: Νίκος Βλαχογιάννης, Ιωάννα Εμμανουήλ, Αριάδνη Κοροπούλη, Υβόννη Μέλισσα, Αγγελική Μπεβεράτου, Μελίνα-Ελένη Σάκκουλα, Ελένη Σαρασίτη, Πάμπλο Σότο

Είσοδος ελεύθερη

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Θέατρο / «Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Ο Βασίλης Μαγουλιώτης και ο Γιώργος Κουτλής συνσκηνοθετούν τον Νίκο Καραθάνο και την ομάδα των «Παιχτών» σε ένα νέο έργο με έναν αδηφάγο παραγωγό, έναν «ποιοτικό» σκηνοθέτη, έναν «εμπορικό» ηθοποιό, και τον γολγοθά της προετοιμασίας μιας παράστασης που πρέπει να αφορά τους πάντες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ