Xρήστος Ζέλας: «Έμαθα να επιμένω και να μην πατάω τις κόκκινες γραμμές της εποχής»

Xρήστος Ζέλας: «Έμαθα να επιμένω και να μην πατάω τις κόκκινες γραμμές της εποχής» Facebook Twitter
Αν με ρωτάς τι πιστεύω για μένα, εάν είμαι πετυχημένος δηλαδή, θα σου πω «όχι» ή «δεν ξέρω». Έγινα, όμως, σίγουρα ευτυχισμένος!
0



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, ΚΟΥΛΕ ΚΑΦΕ, 12 ΜΑΪΟΥ 1997. Δεν βολεύεται στην καθημερινότητα. Δεν συμβιβάζεται με ό,τι δεν τον περιέχει. Παρατάει τα της Αρχιτεκτονικής και διακόσμησης χώρων και συνεχίζει ωδείο, κλασικό τραγούδι, μελοδραματική, σκηνοθεσία.


1998, με μια βαλίτσα όνειρα, φιλοδοξία, ρίσκο και καλλιτεχνικό πάθος! Δέκα χρόνια στον πρώτο σταθμό, την Ξάνθη, «Στέγη Γραμμάτων και Καλών Τεχνών». Μια καθημερινή διαδρομή από το Θρακικό Ωδείο Κομοτηνής, όπου δίδασκε τραγούδι, στη Θεατρική Ομάδα Ξάνθης και 11 μοναδικά μιούζικαλ και κάθε βράδυ σε μουσικές σκηνές της Καβάλας, της Ξάνθης και της Κομοτηνής.


Το 2006 φύσηξε δυνατά! Βαλίτσα Νο2. Αθήνα, χάος και δήμος Αθηναίων! Πολιτισμός σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες. Γράφει παιδικό θέατρο στο «Παράθυρο στην εκπαίδευση του παιδιού», δράσεις στη Στοά Κάρολος Κουν και κάπου εκεί σεμινάρια στη Νάξο. Χωρίς βαλίτσα πια, το μεγάλο βήμα, 2010-2020! Δημιουργεί το στούντιο θεατρικής δράσης «Παρά θίν' αλός». Κάθε χρόνο κι ένα φεστιβάλ θεάτρου και φέτος το 10ο! Επέτειος; Όχι. Ένα δεκάρι γεμάτο πρόσωπα, αγωνίες και συναισθήματα.


Είκοσι τρία χρόνια, 78 παραστάσεις, 30 συναυλίες, 11 παιδικά θεατρικά έργα, τρεις ομάδες ΑμεΑ, δεκάδες σχολικές ομάδες και εκεί, στα καμαρίνια της ψυχής, περιμένει το 3ο κουδούνι για το επόμενο σάλτο! Ο Χρήστος Ζέλας μας μιλά γι' αυτό που γνωρίζει πολύ καλά, το θέατρο.

Όταν κάποιος θεατής γίνεται αναγνώστης, όταν το κοινό υποφέρει και χαίρεται για τους ίδιους λόγους μ' εσένα, όταν ένα παιδί αποκτά δεξιότητες επικοινωνίας και αυτές οι δεξιότητες γεννήθηκαν από αυτά που του δίδαξες, εκεί είναι το τέρμα!

— Εύκολο ή δύσκολο να ξεκολλάς απ' το στάνταρ;

Ποιος ξέρει; Ποιος μπορεί να ξέρει τι μπορεί ο καθένας; Το δύσκολο για μένα είναι να παριστάνεις το εύκολο. Και συνήθως δεν τα καταφέρνει κανείς. Δεν κρύβεται η αλήθεια παρά μόνο στους χαρακτήρες μας, όταν αυτοί κολυμπάνε στους ρόλους. Όλες οι δυσκολίες αυτών των χρόνων, που, πίστεψέ με, ήταν πολλές, δεν έχουν βάρος. Μπορεί να έχουν ταχύτητα, αγωνίες, ταχυκαρδίες, ακόμα και λάθη, αλλά βάρος, όχι, δεν έχουν.


— Υπάρχει συνταγή για την επιτυχία;

«Το μόνο που χρειάζομαι για να κάνω μια κωμωδία είναι ένα πάρκο, έναν αστυνόμο και ένα αστείο κορίτσι» είχε πει ο Τσάρλι Τσάπλιν. Κάπως έτσι, με διαφορετικά υλικά κάθε φορά, ορίζεται η επιτυχία για τον καθένα. Αρκεί να μπορείς να διαχωρίσεις την επιτυχία τη δική σου από του άλλου. Η επιτυχία είναι αυτό που ταιριάζει στον καθένα, το αν θα φτάσει εκεί που θέλει. Αν με ρωτάς τι πιστεύω για μένα, εάν είμαι πετυχημένος δηλαδή, θα σου πω «όχι» ή «δεν ξέρω». Έγινα, όμως, σίγουρα ευτυχισμένος!


— Γιατί πήγες στην περιφέρεια, Νάξο, Ξάνθη, Κομοτηνή;

Προς τα κει φύσαγε... (γέλια). Έτυχε! Γινόταν ως διά μαγείας. Άλλαζαν ο τόπος, τα πρόσωπα, οι συνθήκες. Μόλις κάποια συνεργασία έφτανε στο τέλος της, εμφανιζόταν μια νέα αφετηρία. Και ξανά, και ξανά... Εγώ απλώς ήθελα να τρέχω προς τα κει που θέλω να φτάσω.


— Να φτάσεις πού; Ποιο είναι το τέρμα;

Δεν έχει όνομα, ούτε σημείο στον χάρτη. Μπορεί να είναι η επόμενη από αυτήν τη στιγμή. Το τέρμα είναι όταν κάποιο μέλος σπάει τα κλισέ του, ξεπερνάει τους φόβους, τις συστολές του. Όταν κάποιος θεατής γίνεται αναγνώστης, όταν το κοινό υποφέρει και χαίρεται για τους ίδιους λόγους μ' εσένα, όταν ένα παιδί αποκτά δεξιότητες επικοινωνίας και αυτές οι δεξιότητες γεννήθηκαν από αυτά που του δίδαξες, εκεί είναι το τέρμα!


— Θα αλλάξω την επόμενη ερώτηση από το «πώς βλέπεις το ερασιτεχνικό θέατρο σήμερα» στο «πώς βλέπεις το ερασιτεχνικό θέατρο αύριο»;

Όπως το έβλεπα πάντα, μέσα από μια γυάλινη σφαίρα, μαγικά! Η αλήθεια είναι πως η δική μου σχέση μαζί του, παρότι συμμετέχω στις παραστάσεις μου, είναι κυρίως διδακτική και σκηνοθετική. Σε αυτά τα 22 χρόνια, όσα δίδαξα τόσα διδάχτηκα. Έμαθα να περιμένω, να επιμένω και να μην πατάω τις κόκκινες γραμμές της εποχής, των δεδομένων και των συγγραφικών απαιτήσεων κάθε έργου. Όλα τα μέλη του «Παρά θίν' αλός» είναι ερασιτέχνες και είναι μαζί μας από 1 έως 10 χρόνια. Αυτό που πάντα προσπαθώ για το ερασιτεχνικό θέατρο του αύριο είναι να μετατρέπω αυτόν τον έρωτα σε αγάπη, σε σχέση ζωής.


— Πάμε, λοιπόν, στο σήμερα. Επίλογος και καλοκαίρι 2020.

Αν και το σύμπαν έκανε μεγάλη προσπάθεια το συναίσθημα να παραμείνει χειμερινό, ας το δούμε ως μια ευκαιρία να δοκιμάσουμε τις αντοχές μας και ας αλλάξουμε σειρά στις προτεραιότητές μας με ένα και μόνο μέλημα, να είναι γύρω μας όσοι και όσα αγαπάμε. Ένα από αυτά που αγαπάμε όλοι εμείς του «Παρά θίν' αλός», παιδιά, ηθοποιοί, θεατές και συνεργάτες, είναι το ετήσιο φεστιβάλ του. Το 10ο Φεστιβάλ Θεάτρου - Νάξου - «Παρά θίν αλλός» θα αλλάξει μόνο στέγη, λόγω συνθηκών. Θα διεξαχθεί από 29 Αυγούστου έως 6 Σεπτεμβρίου στο θερινό αθλοθέατρο «Μανώλης Ψαρράς», στο Φιλώτι, με είσοδο ελεύθερη και τέσσερα υπέροχα έργα, για μικρούς και μεγάλους.


— Χρήστο, ευχαριστούμε για τη διαδρομή.

Εγώ, για την παρέα στο ταξίδι!

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Θέατρο / «Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Ο Βασίλης Μαγουλιώτης και ο Γιώργος Κουτλής συνσκηνοθετούν τον Νίκο Καραθάνο και την ομάδα των «Παιχτών» σε ένα νέο έργο με έναν αδηφάγο παραγωγό, έναν «ποιοτικό» σκηνοθέτη, έναν «εμπορικό» ηθοποιό, και τον γολγοθά της προετοιμασίας μιας παράστασης που πρέπει να αφορά τους πάντες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Θέατρο / Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Πατροκτονίες δεν επιτελούν, πλέον, μόνον οι γιοι αλλά και οι θυγατέρες, όπως διαπιστώνουμε στη μαύρη κωμωδία «Ο τρόμος του κροκόδειλου» που σκηνοθετεί ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος στο Θέατρο του Νέου Κόσμου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ένα τετραήμερο με ψηφιακή και αναλογική τέχνη στη Νέα Υόρκη

Αποστολή στη Νέα Υόρκη / «Ο καλλιτέχνης δεν χρειάζεται να αποδείξει ότι είναι πιο έξυπνος από το AI, αλλά ότι μπορεί να γίνει πιο δημιουργικός»

Η LiFO παρακολούθησε τέσσερα έργα ψηφιακής τέχνης και χορού με τα οποία το Ίδρυμα Ωνάση και η πλατφόρμα Onassis ONX συμμετείχαν στο φημισμένο νεοϋορκέζικο φεστιβάλ «Under the radar».
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
O οdy icons τραγουδάει Λαπαθιώτη σε μια παράσταση του Γιάννη Σκουρλέτη και της bijoux de kant

Θέατρο / «Ο Λαπαθιώτης έφερνε τη νύχτα μέσα στη μέρα, κάτι που σήμερα αποκαλούμε "κουίρ"»

Ο περφόρμερ και δημιουργός της αβανγκάρντ μουσικής οdy icons ερμηνεύει ποιήματα του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη μελοποιημένα από τον Χρίστο Θεοδώρου στη νέα παράσταση της bijoux de kant.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Θέατρο / Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Η Ορχήστρα των Μικρών Πραγμάτων παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα «Το Συνέδριο για το Ιράν» του Βιριπάγιεφ, έναν ιδιότυπο αγώνα λόγου που είναι σμιλεμένος σκηνοθετικά με τέτοιον τρόπο, ώστε να μην μοιάζει με ακαδημαϊκή «εισήγηση».
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Θέατρο / «Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Τριάντα χρόνια μετά το εκρηκτικό ντεμπούτο της στη θεατρική σκηνή με το έργο «Blasted», συνάδελφοι και συνεργάτες της σπουδαίας συγγραφέως μιλάνε για την ίδια και το έργο της.
THE LIFO TEAM
Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Portraits 2025 / Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Εδώ και δέκα χρόνια ο Χρήστος Παπαδόπουλος χορογραφεί εικόνες γαλήνιες ή ανησυχητικές, με το μινιμαλιστικό του λεξιλόγιο να εκφράζει τη δύναμη της ανθρώπινης επαφής, την προσωπική ελευθερία στη συνθήκη της κοινής εμπειρίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζαβαλάς Καρούσος: Η θυελλώδης ζωή του ηθοποιού που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Τζαβαλάς Καρούσος: Ο ηθοποιός που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Ηθοποιός, μεταφραστής, αγωνιστής της αριστεράς, ο Τζαβαλάς Καρούσος που πέθανε σαν σήμερα το 1969 είχε ως στόχο του τη βελτίωση της ζωής των συνανθρώπων του και τη δικαίωση του καθημερινού τους μόχθου μέσα από τον σοσιαλισμό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Το "δημοφιλής" είναι ό,τι πιο προσβλητικό έχουν πει για μένα»

Portraits 2025 / Η Ελένη Ράντου κάνει το πάρτυ της ζωής της. Και στο τέλος ξεσπά σε λυγμούς.

Με την παράσταση-φαινόμενο «Το πάρτυ της ζωής μου» η Ελένη Ράντου ξετυλίγει με χιούμορ και αφοπλιστική ειλικρίνεια πενήντα χρόνια «τραυμάτων» με φόντο τη μεταπολιτευτική Ελλάδα και αναζητά τους λόγους που αξίζει να ζεις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ