Xρήστος Ζέλας: «Έμαθα να επιμένω και να μην πατάω τις κόκκινες γραμμές της εποχής»

Xρήστος Ζέλας: «Έμαθα να επιμένω και να μην πατάω τις κόκκινες γραμμές της εποχής» Facebook Twitter
Αν με ρωτάς τι πιστεύω για μένα, εάν είμαι πετυχημένος δηλαδή, θα σου πω «όχι» ή «δεν ξέρω». Έγινα, όμως, σίγουρα ευτυχισμένος!
0



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, ΚΟΥΛΕ ΚΑΦΕ, 12 ΜΑΪΟΥ 1997. Δεν βολεύεται στην καθημερινότητα. Δεν συμβιβάζεται με ό,τι δεν τον περιέχει. Παρατάει τα της Αρχιτεκτονικής και διακόσμησης χώρων και συνεχίζει ωδείο, κλασικό τραγούδι, μελοδραματική, σκηνοθεσία.


1998, με μια βαλίτσα όνειρα, φιλοδοξία, ρίσκο και καλλιτεχνικό πάθος! Δέκα χρόνια στον πρώτο σταθμό, την Ξάνθη, «Στέγη Γραμμάτων και Καλών Τεχνών». Μια καθημερινή διαδρομή από το Θρακικό Ωδείο Κομοτηνής, όπου δίδασκε τραγούδι, στη Θεατρική Ομάδα Ξάνθης και 11 μοναδικά μιούζικαλ και κάθε βράδυ σε μουσικές σκηνές της Καβάλας, της Ξάνθης και της Κομοτηνής.


Το 2006 φύσηξε δυνατά! Βαλίτσα Νο2. Αθήνα, χάος και δήμος Αθηναίων! Πολιτισμός σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες. Γράφει παιδικό θέατρο στο «Παράθυρο στην εκπαίδευση του παιδιού», δράσεις στη Στοά Κάρολος Κουν και κάπου εκεί σεμινάρια στη Νάξο. Χωρίς βαλίτσα πια, το μεγάλο βήμα, 2010-2020! Δημιουργεί το στούντιο θεατρικής δράσης «Παρά θίν' αλός». Κάθε χρόνο κι ένα φεστιβάλ θεάτρου και φέτος το 10ο! Επέτειος; Όχι. Ένα δεκάρι γεμάτο πρόσωπα, αγωνίες και συναισθήματα.


Είκοσι τρία χρόνια, 78 παραστάσεις, 30 συναυλίες, 11 παιδικά θεατρικά έργα, τρεις ομάδες ΑμεΑ, δεκάδες σχολικές ομάδες και εκεί, στα καμαρίνια της ψυχής, περιμένει το 3ο κουδούνι για το επόμενο σάλτο! Ο Χρήστος Ζέλας μας μιλά γι' αυτό που γνωρίζει πολύ καλά, το θέατρο.

Όταν κάποιος θεατής γίνεται αναγνώστης, όταν το κοινό υποφέρει και χαίρεται για τους ίδιους λόγους μ' εσένα, όταν ένα παιδί αποκτά δεξιότητες επικοινωνίας και αυτές οι δεξιότητες γεννήθηκαν από αυτά που του δίδαξες, εκεί είναι το τέρμα!

— Εύκολο ή δύσκολο να ξεκολλάς απ' το στάνταρ;

Ποιος ξέρει; Ποιος μπορεί να ξέρει τι μπορεί ο καθένας; Το δύσκολο για μένα είναι να παριστάνεις το εύκολο. Και συνήθως δεν τα καταφέρνει κανείς. Δεν κρύβεται η αλήθεια παρά μόνο στους χαρακτήρες μας, όταν αυτοί κολυμπάνε στους ρόλους. Όλες οι δυσκολίες αυτών των χρόνων, που, πίστεψέ με, ήταν πολλές, δεν έχουν βάρος. Μπορεί να έχουν ταχύτητα, αγωνίες, ταχυκαρδίες, ακόμα και λάθη, αλλά βάρος, όχι, δεν έχουν.


— Υπάρχει συνταγή για την επιτυχία;

«Το μόνο που χρειάζομαι για να κάνω μια κωμωδία είναι ένα πάρκο, έναν αστυνόμο και ένα αστείο κορίτσι» είχε πει ο Τσάρλι Τσάπλιν. Κάπως έτσι, με διαφορετικά υλικά κάθε φορά, ορίζεται η επιτυχία για τον καθένα. Αρκεί να μπορείς να διαχωρίσεις την επιτυχία τη δική σου από του άλλου. Η επιτυχία είναι αυτό που ταιριάζει στον καθένα, το αν θα φτάσει εκεί που θέλει. Αν με ρωτάς τι πιστεύω για μένα, εάν είμαι πετυχημένος δηλαδή, θα σου πω «όχι» ή «δεν ξέρω». Έγινα, όμως, σίγουρα ευτυχισμένος!


— Γιατί πήγες στην περιφέρεια, Νάξο, Ξάνθη, Κομοτηνή;

Προς τα κει φύσαγε... (γέλια). Έτυχε! Γινόταν ως διά μαγείας. Άλλαζαν ο τόπος, τα πρόσωπα, οι συνθήκες. Μόλις κάποια συνεργασία έφτανε στο τέλος της, εμφανιζόταν μια νέα αφετηρία. Και ξανά, και ξανά... Εγώ απλώς ήθελα να τρέχω προς τα κει που θέλω να φτάσω.


— Να φτάσεις πού; Ποιο είναι το τέρμα;

Δεν έχει όνομα, ούτε σημείο στον χάρτη. Μπορεί να είναι η επόμενη από αυτήν τη στιγμή. Το τέρμα είναι όταν κάποιο μέλος σπάει τα κλισέ του, ξεπερνάει τους φόβους, τις συστολές του. Όταν κάποιος θεατής γίνεται αναγνώστης, όταν το κοινό υποφέρει και χαίρεται για τους ίδιους λόγους μ' εσένα, όταν ένα παιδί αποκτά δεξιότητες επικοινωνίας και αυτές οι δεξιότητες γεννήθηκαν από αυτά που του δίδαξες, εκεί είναι το τέρμα!


— Θα αλλάξω την επόμενη ερώτηση από το «πώς βλέπεις το ερασιτεχνικό θέατρο σήμερα» στο «πώς βλέπεις το ερασιτεχνικό θέατρο αύριο»;

Όπως το έβλεπα πάντα, μέσα από μια γυάλινη σφαίρα, μαγικά! Η αλήθεια είναι πως η δική μου σχέση μαζί του, παρότι συμμετέχω στις παραστάσεις μου, είναι κυρίως διδακτική και σκηνοθετική. Σε αυτά τα 22 χρόνια, όσα δίδαξα τόσα διδάχτηκα. Έμαθα να περιμένω, να επιμένω και να μην πατάω τις κόκκινες γραμμές της εποχής, των δεδομένων και των συγγραφικών απαιτήσεων κάθε έργου. Όλα τα μέλη του «Παρά θίν' αλός» είναι ερασιτέχνες και είναι μαζί μας από 1 έως 10 χρόνια. Αυτό που πάντα προσπαθώ για το ερασιτεχνικό θέατρο του αύριο είναι να μετατρέπω αυτόν τον έρωτα σε αγάπη, σε σχέση ζωής.


— Πάμε, λοιπόν, στο σήμερα. Επίλογος και καλοκαίρι 2020.

Αν και το σύμπαν έκανε μεγάλη προσπάθεια το συναίσθημα να παραμείνει χειμερινό, ας το δούμε ως μια ευκαιρία να δοκιμάσουμε τις αντοχές μας και ας αλλάξουμε σειρά στις προτεραιότητές μας με ένα και μόνο μέλημα, να είναι γύρω μας όσοι και όσα αγαπάμε. Ένα από αυτά που αγαπάμε όλοι εμείς του «Παρά θίν' αλός», παιδιά, ηθοποιοί, θεατές και συνεργάτες, είναι το ετήσιο φεστιβάλ του. Το 10ο Φεστιβάλ Θεάτρου - Νάξου - «Παρά θίν αλλός» θα αλλάξει μόνο στέγη, λόγω συνθηκών. Θα διεξαχθεί από 29 Αυγούστου έως 6 Σεπτεμβρίου στο θερινό αθλοθέατρο «Μανώλης Ψαρράς», στο Φιλώτι, με είσοδο ελεύθερη και τέσσερα υπέροχα έργα, για μικρούς και μεγάλους.


— Χρήστο, ευχαριστούμε για τη διαδρομή.

Εγώ, για την παρέα στο ταξίδι!

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ