Υπαρξιακή αγωνία

Υπαρξιακή αγωνία Facebook Twitter
Φωτό: Πάνος Μιχαήλ.
0

Ο τίτλος της τελευταίας παράστασης της ομάδας RootlessRoot της Λίντας Καπετανέα και του Γιόζεφ Φρούτσεκ Eyes in the color of the rain που θα παρουσιαστεί στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών (11-13 και 16-20/2) ήταν η πρώτη φράση που έγραψαν στο τετράδιο οι δυο χορευτές-χορογράφοι, όταν αποφάσισαν να δημιουργήσουν το επόμενο έργο τους. «Είχαμε τον τίτλο που μας έδινε πολλά και διαφορετικά πεδία δράσης. Αμέσως μετά ήρθε το θέμα και αυτό με το οποίο θα θέλαμε να ασχοληθούμε», εξηγεί η Λίντα Καπετανέα. Το βιογραφικό της είναι εξαιρετικό: απόφοιτος της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης με μετεκπαίδευση στις σχολές Merce Cunningham, Μοvement Research και Dance Space στη Νέα Υόρκη κι ένα Βραβείο Καλύτερης Ερμηνείας από το υπουργείο Πολιτισμού. Το 2002 βρέθηκε στην ομάδα Ultima Vez του διάσημου Βέλγου χορογράφου και καλλιτέχνη Wim Vandekeybus. Εκεί γνώρισε τον Σλοβάκο περφόρμερ Γιόζεφ Φρούτσεκ, και κάπως έτσι γεννήθηκε η ομάδα RootlessRoot το 2006 - και η τετράχρονη κόρη τους. Η πρώτη τους εμφάνιση επί ελληνικού εδάφους ήταν στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού της Καλαμάτας το 2007 με το Sudden showers of silence. Μετά, στο Φεστιβάλ Αθηνών, το ίδιο έργο εξέπληξε πολλούς με τη φρεσκάδα του, ενώ το έργο τους UNA στο Θέατρο Κιβωτός πέρσι τον Απρίλιο πήρε εξαιρετικές κριτικές. Η μόνιμη βάση τους βρίσκεται στην Αθήνα, άλλα ταξιδεύουν με τα έργα τους ανά την Ευρώπη - τον Ιανουάριο παρουσίασαν το έργο τους Giving birth to a thousand years of silence στο Κάσελ της Γερμανίας. Εξάλλου, η μόνη διαφορά που βρίσκουν οι ίδιοι μεταξύ του ελληνικού και του ξένου κοινού είναι ότι σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες οι θεατές είναι πιο εξοικειωμένοι με τον χορό και τις παραστατικές τέχνες. Στο site τους βρίσκει κανείς ένα μηδενιστικό quote του Νίτσε. «Σε όλες τις παραστάσεις ασχολούμαστε με το θέμα της ύπαρξης. Με την πάλη για τη ζωή, τη θλίψη του ανθρώπου, την αγάπη, την ομορφιά της ψυχής. Τα έργα μας στην αρχή είναι ένα μυστήριο. Δεν μπορούμε να έχουμε τον απόλυτο έλεγχο και δεν θέλουμε να τον έχουμε. Ζουν από μόνα τους. Είμαστε και συμμετέχοντες αλλά και παρατηρητές». Η τελευταία τους παράσταση Εyes in the color of the rain έχει ως θέμα την κρίση ταυτότητας μιας κοινωνίας που επιθυμεί να μείνει αναλλοίωτη παρά τις επιλογές της. Οι ίδιοι υποστηρίζουν πως γι' άλλη μια φορα το έργο τους είναι υπαρξιακό. Δυο ήταν οι επιρροές τους, το έντονα θρησκευτικό ποίημα του Γουίλιαμ Μπλέικ «Νύχτα» και η Αποκάλυψη του Ιωάννη. «Η παράσταση ασχολείται με το θέμα της διαφθοράς του πολιτισμού, της πίστης, της θρησκείας. Ο δυτικός πολιτισμός και οι δυτικες κοινωνίες βασίζονται στην ανεντιμότητα και τη διαφθορά, τόσο σε πολιτικό όσο και σε οικονομικό επίπεδο, οι οποίες με τη σειρά τους πραγματώνονται από τη χριστιανική θρησκεία και την κύρια λειτουργία αυτής, τη χειραγώγηση και τη δημιουργία κοινωνικού έλεγχου. Η παράσταση είναι μια φρενήρης και επώδυνη σύγκρουση ανά- μεσα στη φυσική ύλη και την ψυχή». Και ο τίτλος της ομάδας; RootlessRoot σημαίνει «ρίζα χωρίς ρίζα», εξηγεί η Λίντα Καπετανέα. «Για μας, RootlessRoot σημαίνει μια εξερεύνηση ώστε να ανακαλύψεις τον εαυτό σου. Και αυτό θα πρέπει να κάνουμε στη ζωή μας. Να ρωτάμε ξανά και ξανά ποιοι είμαστε και ποια είναι η ουσία της ύπαρξής μας».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ