Βιβλιοθήκη ΑΣΚΤ: Η μεγαλύτερη εκπαιδευτική βιβλιοθήκη τέχνης

Βιβλιοθήκη ΑΣΚΤ: Η μεγαλύτερη εκπαιδευτική και ερευνητική βιβλιοθήκη τέχνης Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

Μ

Μέσα στους χώρους της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, αριστερά μας, βρίσκεται η βιβλιοθήκη της, το μόνο κτίριο που δημιουργήθηκε εκ του μηδενός σε αντίθεση με τα υπόλοιπα που υπήρξαν προϋπάρχοντες βιομηχανικοί χώροι. 

Η Βιβλιοθήκη της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, είναι η μεγαλύτερη ειδική εκπαιδευτική και ερευνητική βιβλιοθήκη τέχνης και με κεντρικό ρόλο στην τεκμηρίωση θεμάτων νεοελληνικής τέχνης. 

Η ιστορία της παλαιότερης και μεγαλύτερη βιβλιοθήκη εικαστικών τεχνών στην Ελλάδα ξεκινά από τις απαρχές του «Σχολείου των Τεχνών», το 1837 και εκείνη την εποχή η συλλογή των βιβλίων δε διαχωρίζεται από «τας συλλογάς προπλασμάτων, προτύπων, εικόνων». Το 1863 για πρώτη φορά ξεχωρίζει η βιβλιοθήκη από τις άλλες συλλογές.

Το 1910 στο διαχωρισμό της περιουσίας με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο σημειώνονται «τα υπάρχοντα καλλιτεχνικά βιβλία» τα οποία ανήκουν πια στο «Σχολείον των Καλών Τεχνών» το οποίο έχει «ίδιαν βιβλιοθήκην».

Έργο της Σουζάνας και του Δημήτρη Αντωνακάκη η νέα Βιβλιοθήκη καταλαμβάνει χώρο 4.700 τ.μ. σε δύο ορόφους. Ο πωρόλιθος και το γυμνό μπετόν συνυπάρχουν και συνδέονται λειτουργικά και αισθητικά με το φυσικό ξύλο και τους ακατέργαστους μαρμάρινους όγκους που χρησιμεύουν σαν τραπέζια, καθίσματα αλλά και σαν βιβλιοστάτες στις σιδερένιες κατασκευές των βιβλιοθηκών.

Τη δεκαετία του ’30 η Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών περιλαμβάνει «Καλλιτεχνικήν Βιβλιοθήκην μετ’αναγνωστηρίου». Μέχρι το 1995 η βιβλιοθήκη στεγαζόταν στο κτηριακό συγκρότημα της Α.Σ.Κ.Τ. της οδού Πατησίων 42, σε χώρο 36τ.μ., οπότε και μεταφέρθηκε στα κτήρια της οδού Πειραιώς 256 σε χώρο 630τ.μ. στον οποίο λειτουργούσε μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2016. 

Έργο της Σουζάνας και του Δημήτρη Αντωνακάκη η νέα Βιβλιοθήκη καταλαμβάνει χώρο 4.700 τ.μ. σε δύο ορόφους. Ο πωρόλιθος και το γυμνό μπετόν συνυπάρχουν και συνδέονται λειτουργικά και αισθητικά με το φυσικό ξύλο και τους ακατέργαστους μαρμάρινους όγκους που χρησιμεύουν σαν τραπέζια, καθίσματα αλλά και σαν βιβλιοστάτες στις σιδερένιες κατασκευές των βιβλιοθηκών.

ΑΣΚΤ βιβλιοθήκη Facebook Twitter
Η Βιβλιοθήκη της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, είναι η μεγαλύτερη ειδική εκπαιδευτική και ερευνητική βιβλιοθήκη τέχνης και με κεντρικό ρόλο στην τεκμηρίωση θεμάτων νεοελληνικής τέχνης. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Ο επισκέπτης φτάνοντας στο χώρο υποδοχής αναγνωρίζει τα βιομηχανικά στοιχεία ως αναφορά στον τόπο στον οποίο βρίσκεται η βιβλιοθήκη, όσο και στα έπιπλα και τα ράφια που σχεδιάστηκαν από τον αρχιτέκτονα Διονύση Σοτοβίκη, ενώ συμβολικό χαρακτήρα έχει το μικρό δέντρο ελιάς στην υποδοχή.

Στο ισόγειο υπάρχει πλήρως εξοπλισμένο με σύγχρονα οπτικοακουστικά συστήματα μικρό αμφιθέατρο για πολλαπλές χρήσεις που λειτουργεί και ανεξάρτητα από τη βιβλιοθήκη, ψηφιακή βιβλιοθήκη, βιβλιοστάσια και αναγνωστήριο.

Στον πρώτο όροφο υπάρχουν βιβλιοστάσια, διάσπαρτα αναγνωστήρια σε μικρότερες περιοχές μελέτης, ένα αίθριο με μαρμάρινα τραπέζια που λειτουργεί επίσης σαν αναγνωστήριο.

Περίπου δέκα φορές μεγαλύτερη από την προηγούμενη περιλαμβάνει περίπου 80.000 τόμους βιβλίων, πάνω από 5000 τόμους οπτικοακουστικού υλικού και μια εξαιρετικά μεγάλη και διαρκώς ενημερωμένη συλλογή περιοδικών τέχνης, ελληνικών και ξένων κυρίως από τη δεκαετία του ’60.

Στο δεύτερο όροφο φιλοξενείται η πλούσια βιβλιοθήκη/αρχείο του διακεκριμένου ιστορικού τέχνης Χρήστου Ιωακειμίδη με 5000 τόμους. Πρόκειται για μια μοναδική δωρεά που έκανε πριν το τέλος της ζωής του και επέβλεψε προσωπικά και η μόνη συλλογή που βρίσκεται σε χώρο ανεξάρτητο  από τις υπόλοιπες δωρεές που βρίσκονται ενσωματωμένες στη γενικότερη συλλογή.

ΑΣΚΤ βιβλιοθήκη Facebook Twitter
Ο επισκέπτης φτάνοντας στο χώρο υποδοχής αναγνωρίζει τα βιομηχανικά στοιχεία ως αναφορά στον τόπο στον οποίο βρίσκεται η βιβλιοθήκη. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Η Δούκισσα της Πλακεντίας Σοφία ντε Μαρμπουά δώρισε από τους πρώτους στη βιβλιοθήκη μια σημαντική συλλογή βιβλίων τέχνης. Αξίζει να σημειωθεί ότι η βιβλιοθήκη λειτουργεί κυρίως ως  βιβλιοθήκη εικόνας, με ένα μεγάλο ποσοστό των βιβλίων να είναι εικονογραφημένο και να αναφέρεται κυρίως στα εικαστικά.

Η Βιβλιοθήκη της ΑΣΚΤ είναι ανοιχτής πρόσβασης. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί οποιοσδήποτε να την επισκεφθεί, να «χαζέψει» τα ράφια, να διαλέξει τα βιβλία και να τα διαβάσει. 

Δεν μπορεί όμως να τα δανειστεί, προνόμιο που έχουν τα μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας της σχολής. Ωστόσο όλοι οι χρήστες μπορούν να φωτογραφίσουν, να φωτοτυπίσουν, να σκανάρουν αυτό που τους ενδιαφέρει και να χρησιμοποιήσουν τους υπολογιστές και τα αναγνωστήρια. 

Στη βιβλιοθήκη αυτή φτάνουν Έλληνες και ξένοι και όποιος ενδιαφέρεται με οποιονδήποτε τρόπο για την τέχνη. Στα αναγνωστήρια μελετούν οι σπουδαστές της ΑΣΚΤ και κάθε λογής ερευνητές και φιλότεχνοι.

ΑΣΚΤ βιβλιοθήκη Facebook Twitter
Στο ισόγειο υπάρχει πλήρως εξοπλισμένο με σύγχρονα οπτικοακουστικά συστήματα μικρό αμφιθέατρο για πολλαπλές χρήσεις που λειτουργεί και ανεξάρτητα από τη βιβλιοθήκη, ψηφιακή βιβλιοθήκη, βιβλιοστάσια και αναγνωστήριο. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Σημαντική είναι η Ειδική Συλλογή της βιβλιοθήκης που περιλαμβάνει σπάνιο και πολύτιμο πληροφοριακό υλικό όπως: Περιοδικά τέχνης του 19ου αιώνα, Tο περιοδικό «Cahiers d'art»του Christian Zervos, Tο δωδεκάτομο έργο με αρχαιολογικές αποτυπώσεις από την Αίγυπτο και την Αιθιοπία : «Denkmäler aus Aegypten und Aethiopien: / herausgegeben und erläutert von C. R. Lepsius, Berlin, Nicolaische Buchhandlung [1849-56], Χαρακτικά του μουσείου του Λούβρου (πρόκειται για μια μεγάλη συλλογή διάσημων έργων που είχαν μεταφερθεί σε χαρακτικά προκειμένου να τα βλέπει το κοινό). 

Εξαιρετικά σπάνια θεωρούνται τα χαρακτικά του Γ. Κεφαλληνού και των μαθητών του (όπως οι λευκόμορφες λήκυθοι που για πρώτη φορά παρουσίασε η LIFO), Βιβλία με πρωτότυπα έργα καλλιτεχνών, Artists' books κ.α. Σημαντική είναι η συλλογή του ιστορικού αρχείου που περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, μαθητολόγια, πρακτικά συνεδριάσεων διοικητικών οργάνων της Σχολής, διοικητικά έγγραφα, και φωτογραφικό υλικό μέχρι το 1975. Επίσης διαθέτει μια πλούσια συλλογή αφισών και προσκλήσεων από εκθέσεις που διοργανώνει η σχολή ή άλλες στις οποίες συμμετέχουν καθηγητές ή και φοιτητές.

Η Βιβλιοθήκη επιδιώκει να συμβάλει στην ευρύτερη ενίσχυση της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης και στην ανάπτυξη της έρευνας στο χώρο της Ιστορίας της Τέχνης και το προσωπικό της εξυπηρετεί με μεγάλη προθυμία. 

Υπάρχει site, με πληροφορίες και αναρτημένους καταλόγους στα ηλεκτρονικά βιβλία μπορείτε να αναζητήσετε τίτλους που καλύπτουν το γνωστικό πεδίο της τέχνης και των ανθρωπιστικών επιστημών και να ανακτήσετε το πλήρες κείμενό τους. Ο κύριος κατάλογος περιλαμβάνει όλο το έντυπο και οπτικοακουστικό υλικό της βιβλιοθήκης. Επίσης μπορείτε να αναζητήσετε βιβλιογραφία τέχνης σε μια ομάδα επιλεγμένων μεγάλων βιβλιοθηκών τέχνης που συμμετέχουν στο WorldCat.

ΑΣΚΤ βιβλιοθήκη Facebook Twitter
Κάτοψη του χώρου. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
ΑΣΚΤ βιβλιοθήκη Facebook Twitter
Στον πρώτο όροφο υπάρχουν βιβλιοστάσια και διάσπαρτα αναγνωστήρια σε μικρότερες περιοχές μελέτης. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
ΑΣΚΤ βιβλιοθήκη Facebook Twitter
Tα έπιπλα και τα ράφια που σχεδιάστηκαν από τον αρχιτέκτονα Διονύση Σοτοβίκη. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
ΑΣΚΤ βιβλιοθήκη Facebook Twitter
ΑΣΚΤ βιβλιοθήκη Facebook Twitter
ΑΣΚΤ βιβλιοθήκη Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
ΑΣΚΤ βιβλιοθήκη Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Η βιβλιοθήκη λειτουργεί Δευτέρα - Πέμπτη 8:30 - 19:00 τους χειμερινούς μήνες και έως τις 16.00 τους θερινούς και την Παρασκευή 8:30 - 16:00.

Βιβλίο
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Νυχτερινή επίσκεψη στη Γεννάδειο

Βιβλίο / Νυχτερινή επίσκεψη στη Γεννάδειο

Η LiFO μπήκε στα άδυτα της Γενναδείου Βιβλιοθήκης, είδε τους σπάνιους θησαυρούς και κατέγραψε, με οδηγό τη διευθύντριά της, Μαρία Γεωργοπούλου, τους σημαντικότερους σταθμούς της ιστορίας της αλλά και το άνοιγμα που πραγματοποιεί σήμερα, με τις διαλέξεις και τις εκθέσεις, προς τον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πάτρικ Λι Φέρμορ «Η εποχή της δωρεάς»

Το πίσω ράφι / Το «χωριατόπουλο χωρίς χαλινάρι» που εξελίχθηκε σε ρομαντικό ταξιδιωτικό συγγραφέα

Ο Πάτρικ Λι Φέρμορ και το συναρπαστικό χρονικό της νεανικής του περιπλάνησης στην Ευρώπη, πριν αρχίσει να ακούει στο όνομα «Μιχάλης» στην Κρήτη και «Παντελής» στη Μάνη, προτού γίνει ο «ξένος» που διαφήμισε την Ελλάδα όσο ελάχιστοι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
H «Διεθνής» της Alt-right, τα γνωρίσματα, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Βιβλίο / H «Διεθνής» της Alt-right, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Οι διαστάσεις του αντιεμβολιαστικού αντι-κινήματος, η πολιτικοποίηση της θρησκείας, ο ακροδεξιός κυβερνοχώρος, οι αντιδράσεις απέναντι στη λεγόμενη woke ατζέντα: Μια επίκαιρη συζήτηση με τους συγγραφείς του βιβλίου «Η Εναλλακτική Δεξιά στην Ελλάδα».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Βιβλίο / «Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Το βιβλίο της «Εκείνοι που δεν έφυγαν» μπήκε στις λίστες με τα καλύτερα του 2024. Η Αταλάντη Ευριπίδου έγραψε εφτά ιστορίες-χρονικά ανθρώπων στο περιθώριο της Ιστορίας, queer ατόμων, γυναικών και εθνικών και θρησκευτικών μειονοτήτων, σε μια συλλογή που συνδυάζει τη μαγεία του παραμυθιού και τη λαϊκή παράδοση με τη σύγχρονη ματιά για τον κόσμο.
M. HULOT
Η Σαντορίνη σε βιβλία

Βιβλίο / Η Σαντορίνη των ποιητών, των φωτογράφων, των περιηγητών

Το φημισμένο νησί των Κυκλάδων ανέκαθεν κέντριζε τη συγγραφική φαντασία και κινητοποιούσε την επιστημονική έρευνα με πολλαπλούς τρόπους. Μια συλλογή από τις πιο σημαντικές εκδόσεις για τη Σαντορίνη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Χρήστος Τσιόλκας: «Μπαρακούντα»

Το Πίσω Ράφι / Πώς αναμετριέται κανείς με την αποτυχία και την ντροπή που τον τυλίγει πατόκορφα;

Ο Χρήστος Τσιόλκας, ο συγγραφέας που μεσουράνησε με το «Χαστούκι» δεν σταμάτησε να μας δίνει λογοτεχνία για τα καυτά θέματα της εποχής μας. Και το «Μπαρακούντα» δεν αποτελεί εξαίρεση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Βιβλίο / Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Το έργο του Έρμαν Έσε, είτε ως λαμπρού εκφραστή της κεντροευρωπαϊκής παράδοσης, είτε ως σύγχρονου μελετητή της ενδοσκόπησης, αποδεικνύεται πολύ πιο επίκαιρο και επιδραστικό από οποιοδήποτε life coaching, δεσπόζοντας ακόμα στις κορυφές των παγκόσμιων μπεστ σέλερ. Οι εκδόσεις Διόπτρα επανεκδίδουν τα πιο γνωστά βιβλία του με μοντέρνα εξώφυλλα και νέες μεταφράσεις. 
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

Βιβλίο / Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

«Ένα πράγμα μας σώζει», λέει ο Τσακ Πάλανιουκ για τον Ίλον Μασκ στη συνέντευξή του στον Telegraph. «Συνήθως, τέτοια άτομα είτε αποτυγχάνουν οικτρά είτε χάνουν την προσοχή μας».
THE LIFO TEAM
Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Tech & Science / Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Ο πρώτος τόμος των απομνημονευμάτων του μεγιστάνα της τεχνολογίας που μόλις κυκλοφόρησε φανερώνει πως γεννήθηκε στο σωστό μέρος, την κατάλληλη στιγμή, και φτάνει μέχρι την ίδρυση της Microsoft το 1975.
THE LIFO TEAM
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Συγγενής»

Το Πίσω Ράφι / «Συγγενής»: Ένα ταξίδι αυτογνωσίας με μια μεγάλη ανατροπή

Εκείνο που προσεγγίζει η Καρολίνα Μέρμηγκα στο βιβλίο της είναι οι ανθρώπινες σχέσεις, όπως αυτές ορίζονται από τα δεσμά της οικογένειας, τις υπαρξιακές μας ανάγκες, τις κοινωνικές συμβάσεις.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Σελίν Κιριόλ «Φωνή χωρίς ήχο»

Το πίσω ράφι / «Ένα από τα πιο ιδιοφυώς γραμμένα μυθιστορήματα της σύγχρονης λογοτεχνίας»

Έτσι είχε γράψει ο Πολ Όστερ εξαίροντας τη γραφή της Σελίν Κιριόλ στο «Φωνή χωρίς ήχο» για την οικονομία, τη συμπόνια και τις χιουμοριστικές πινελιές της, για τον τρόπο που προσεγγίζει μια γυναίκα αποξενωμένη σε μια απέραντη μεγαλούπολη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μαίρη Κουκουλέ

Οι Αθηναίοι / Μαίρη Κουκουλέ (1939-2025): Η αιρετική λαογράφος που κατέγραψε τη νεοελληνική αθυροστομία

Μοίρασε τη ζωή της ανάμεσα στην Αθήνα και το Παρίσι, υπήρξε σύντροφος ζωής του επίσης αιρετικού Ηλία Πετρόπουλου. Ο Μάης του ’68 ήταν ό,τι συγκλονιστικότερο έζησε. Πέθανε σε ηλικία 86 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ