«Αριστοφάνης Τώρα» - Η κωμωδία ανέλαβε το καρδιογράφημα της πτώσης

«Αριστοφάνης Τώρα» - Η κωμωδία ανέλαβε το καρδιογράφημα της πτώσης Facebook Twitter
1
Πώς ξεκίνησε η ιδέα της παράστασης;

Η γέννηση του εγχειρήματος εντοπίζεται στα γεγονότα του Συντάγματος. Βέβαια, υπάρχει και μια προσωπική μου προ-εκπαίδευση στα έργα του, χρόνια τώρα, σε πολλαπλά επίπεδα. Από τότε που άρχισα να ασχολούμαι με τον Αριστοφάνη, μεταφράζοντας στα είκοσί μου χρόνια, ως φοιτητής της Παντείου τότε, τις Εκκλησιάζουζες, αποκαλύφθηκε μπροστά μου ένα ανοιχτό σύμπαν – αυτό το έργο ήταν έκτοτε για μένα το ελληνικό Μαχαγκόνι. Οι αναφορές και οι αντιστοιχίες με την αποκαλούμενη «ελληνική κατάρα» που πρώτος θέτει ο Αριστοφάνης είναι ώρες-ώρες ανατριχιαστικές, όπως και ο τρόπος που ο ίδιος κατέγραψε την παρακμή, την αγωνία των πολέμων, την κατάρρευση της αθηναϊκής δόξας. Σάμπως να είχε αναλάβει η κωμωδία, σε τόσο κρίσιμες στιγμές, να κάνει το καρδιογράφημα της πτώσης. Επίσης, υπάρχει κάτι τρομερά πρωτοποριακό στα έργα του, καθώς οι παραβάσεις του, που είναι, προφανώς, προπομπός του μπρεχτικού έργου, σταματούσαν τη δράση και έθεταν κάθε λογής ζήτημα επί τάπητος, και μάλιστα ονομαστικά. Γι' αυτό και επιλέχτηκαν αυτές ως κατεξοχήν μέρος της παράστασης.

Γιατί, όμως, συνήθως υποτιμούν τις παραβάσεις, και τις αφήνουν σχεδόν πάντα απέξω;

Τις υποτιμάμε γιατί δεν ξέρουμε τι να τις κάνουμε μεταφραστικά και ερμηνευτικά. Αν μείνεις στο γράμμα κάθε παράβασης, μπορεί να μη σε αφορούν, αλλά σου αποκαλύπτονται διαφορετικά, αν βρεις τις αντιστοιχίες με το σήμερα. Για παράδειγμα, στους Αχαρνής ο Γεωργουσόπουλος (δηλαδή ο μεταφραστής Κ.Χ. Μύρης) βρήκε πολύ δυνατή αντιστοιχία με τον τρόπο που επίκειται να αναλάβουν οι ποιητές το πλάνο της οικονομικής ανάπτυξης. Κι αυτές οι αναλογίες ήταν, κατά παράδοξο τρόπο, εμφανείς και στους θεατές από τις διάφορες χώρες του εξωτερικού όπου έκανε περιοδεία η παράσταση. Στόχος μας σε αυτό το ενιαίο αριστοφανικό σχέδιο που ενώνει τα κείμενα του Γεωργουσόπουλου, τα χορικά της Λίνας Νικολακοπούλου και τον δικό μου λόγο ήταν να δείξουμε την καθολική γλώσσα του Αριστοφάνη μέσα από τη μουσική, να αποκαλύψουμε τον ήχο, τη μουσικότητα και τη μαγεία των λέξεων πέρα από το ίδιο το νόημα. Δες, για παράδειγμα, πώς μνημονεύεται σε μια παράβαση από τις Νεφέλες το φεγγάρι: «Όπως ερχόμασταν στην Αθήνα βγήκε το φεγγάρι και μας είπε ότι δεν το λαμβάνετε υπόψη, ενώ αυτό σας συμπαραστέκεται σε όλα». Αυτήν τη μουσικότητα ζήτησα από τα παιδιά να αναδείξουν ερμηνευτικά αντί να υποστηρίζουν ψυχολογικά το κείμενο, προβάλλοντας τα καθημερινά, δικά τους δεδομένα. Τους ζήτησα να φορέσουν συμβολικά μια μάσκα στο πρόσωπο –όπως συνέβαινε και στους Αρχαίους– και να φανταστούν πως είναι ένα χαμόγελο που πρόκειται να δει το θαύμα ή, μάλλον, όταν υπόσχεται το θαύμα.

Τι αγαπάς περισσότερο στον Αριστοφάνη;

Την υψηλή ποίηση. Και μια βαθιά πίστη στην αλήθεια που φαίνεται από το πόσο σκληρός μπορούσε να γίνει με τα περισσότερα θέματα: με τους ποιητές που ήταν τότε της μόδας, με την εκπαίδευση, την εξαγορά των δικαστών, τη βαθιά αίσθηση ότι πενία και πλούτος ήταν το ίδιο πράγμα, με την ανακάλυψη ενός ουτοπικού ιδανικού πολιτεύματος αλλά και μιας σκληρής κριτικής στην τότε πολιτική πραγματικότητα – κάτι πολύ απτό και φανερό στις Εκκλησιάζουσες. Ο Αριστοφάνης τα είχε δει κυριολεκτικά όλα και προφανώς αυτό συνέβη ακριβώς επειδή η κοινωνία του τα εμπεριείχε. Μόνο που αναγκάστηκε να «θυσιάσει» κάποιους σπουδαίους άνδρες, όπως ο Σωκράτης και ο Ευριπίδης. Προσωπικά, βέβαια, νομίζω ότι υπήρχε κρυφός έρωτας ανάμεσα στον Αριστοφάνη και τον Ευριπίδη – χαρακτηριστικό είναι το τέλος στις Νεφέλες, που είναι εντελώς «ευριπίδειο». Αλλά και στις Εκκλησιάζουσες υπάρχουν πέντε σειρές τόσο δυνατές, που ακούγονται σαν Ευριπίδης: «Βγες, λοιπόν, είσαι που μας έφερες ως εδώ και είσαι ο αρχηγός τους, και πες τους ένα ψέμα, φτάνει να φανεί καινούργιο».

Αυτή, όμως, δεν είναι η ουσία της τέχνης, το καινούργιο ψέμα;

Σίγουρα οι καλλιτέχνες παίζουμε πάντα με την ψευδαίσθηση, αλλά το θέμα είναι να καταφέρεις να πετύχεις την αλήθεια του πράγματος. Προσωπικά, είχα την ευτυχία να έχω δίπλα μου σε αυτό το εγχείρημα την Αγγελική Στελλάτου – διονυσιακός εγώ, απολλώνια εκείνη, γίνεται μεταξύ μας μια μείξη μαγική και όλα λειτουργούν υπέροχα. Μας αρέσει και στους δυο που δειγματίζουμε κάτι, που παρότι τόσο ποιητικό, δεν «φωνάζει». Αυτό που κυρίως όμως θυμίζει είναι ότι πριν από τρεις χιλιάδες χρόνια στο ίδιο χώμα έχουν γεννηθεί το θέατρο, η φιλία, η δημοκρατία και ο έρωτας.

Τι περιμένει ο Σταμάτης Κραουνάκης φέτος από την Επίδαυρο;

Χαίρομαι  που θα βρισκόμαστε στο μικρό θέατρο της Επιδαύρου που ταιριάζει απόλυτα στην κλίμακα της παράστασης. Ακόμα μεγαλύτερη χαρά έχω όμως με τους συνεργάτες μου, όπως ο βραβευμένος Έλληνας σκηνογράφος, που ζει και εργάζεται στο Λονδίνο, Τάκης Χατούπης (takis), και με τις δύο ημιδιαφανείς οθόνες, πάνω στις οποίες προβάλλονται τα εξαιρετικά δημιουργήματα του video designer Dick Straker, κορυφαίου συνεργάτη της Βασιλικής Όπερας του Λονδίνου.

Πιστεύεις στη λαϊκή ψυχή που κρύβεται στα έργα του Αριστοφάνη;

Μα, ακριβώς αυτό είναι ο Αριστοφάνης: ένα υπαίθριο λαϊκό μετωπικό θέαμα. Απόδειξη ότι δεν πρέπει ποτέ κανείς να υποτιμά το κοινό και ότι αν του δώσει κάτι σωστά, δεν υπάρχει περίπτωση να μην το πάρει. Ο κόσμος είναι σήμερα, όπως και τότε, βαθιά πληγωμένος. Και θέλει να ανέβει ψυχολογικά και πνευματικά, να νιώσει ανυψωμένος. Θεωρώ επομένως αυτήν τη στιγμή υποχρέωσή μου, μέσα από ένα σπουδαίο ποιητή, να του θυμίσω ότι αυτό το αίσθημα μάς χρειάζεται και το έχουμε ανάγκη.

=====

Αριστοφάνης Τώρα

Σταμάτης Κραουνάκης & Σπείρα Σπείρα

Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου

5 & 6 Ιουλίου

www.greekfestival.gr

Θέατρο
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ