The Master

The Master Facebook Twitter
0

Σκηνοθεσία: Πολ Τόμας Άντερσον

Πρωταγωνιστούν: Χοακίν Φίνιξ, Φίλιπ Σίμορ Χόφμαν

Βαθμολογία: 4,5/5

Δεύτερο στη σειρά αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον, το συναρπαστικό Master είναι ένα σκληρό και εσωστρεφές, στοχαστικό και εντυπωσιακά γυρισμένο σε μεγαλειώδες φορμάτ 70 μμ, όπου το μάτι του θεατή καλείται να περιπλανηθεί σε ένα τοπίο προσώπων και χώρων, ταξιδεύοντας από τη βασανισμένη ψυχή του Φρέντι Σάτον στο κατακτητικό πνεύμα του Λάνκαστερ Ντοντ.

Σπάραγμα του Δεύτερου Παγκόσμιου Πολέμου, ο Σάτον είναι στενός «συγγενής» του στρατιώτη Ρόμπερτ Προύιτ από το Όσο υπάρχουν άνθρωποι, από το μυθιστόρημα του Τζέιμς Τζόουνς που αργότερα γύρισε ο Φρεντ Ζίνεμαν (ο Μοντγκόμερι Κλιφτ σε πλήρη σύγχυση, ασυμβίβαστος, εριστικός και καταρρακωμένος από την πίεση και τα διλήμματα), και του Τομ Τζόουντ (διά χειρός Τζον Στάινμπεκ και κάμερας Τζον Φορντ, με τον Χένρι Φόντα), του φτωχόπαιδου που βίωσε το κραχ και μετακόμισε από την Οκλαχόμα στην Καλιφόρνια για να αναζητήσει μια καλύτερη ζωή αλλά και τα ιδανικά του ουμανισμού και της ηθικής ακεραιότητας. Ο Φρέντι είναι ένα χαμένο κορμί, ένας βαθύτατα τραυματισμένος άνδρας σε αναζήτηση ταυτότητας, flaneur και σχεδόν μανιοκαταθλιπτικός, που δεν στεριώνει πουθενά και με κανέναν.

Η ωραιότερη σεκάνς της ταινίας είναι όταν δουλεύει προσωρινά σε ένα πολυκατάστημα, στήνει μια πόζα με μουσικό φόντο το «Get thee behind me satan» της Έλα Φιτζέραλντ, τα σπάει και εγκαταλείπει τη δουλειά του άρον-άρον, για να μεταφερθεί, σαν σε όνειρο, στο Σαν Φρανσίσκο και να βρει καταφύγιο στο πλοιάριο του Ντοντ, το άνδρο του ανθρώπου που έμελλε να γίνει ο Σωτήρας και ο Σατανάς του. Η σχέση των δύο ανδρών, εφάμιλλη αυτής του Ντάνιελ Ντέι Λιούις με τον γιο του στο Θα χυθεί αίμα, είναι ακόμα μία μονομαχία με έναν σταθερό πόλο, τον Ντοντ, που έχει δημιουργήσει μια σέκτα ανάλογη με τη Σαϊεντολογία (που εξετάζεται ουσιαστικά και αφαιρετικά, φωτογραφικά και συμβολικά, αλλά όχι κυριολεκτικά), και τη μεταβλητή εξίσωση του Φρέντι, ο οποίος σαν τον υδράργυρο ξεγλιστράει, ακολουθώντας τους δαίμονές του, εκεί που ο Ντοντ νομίζει πως τον έχει καλουπώσει.

Το στοίχημα για τον ιδρυτή της αίρεσης είναι να κερδίσει την υποταγή του αγριμιού, προφανώς γιατί στο πρόσωπο του Φρέντι βλέπει τον εαυτό του: δεν είναι απίθανο αυτοί οι δύο να αποτελούν το ίδιο νόμισμα στις δύο του όψεις, την άγρια, τρελή πλευρά της Αμερικής που συνερχόταν από έναν περίεργο γι' αυτήν πόλεμο (καθώς οι φαντάροι υπηρέτησαν ή σκοτώθηκαν εκτός συνόρων και στη συνέχεια επέστρεψαν χωρίς πλάνο στην αλλαγμένη πατρίδα), την εποχή που δεν υπήρχαν ψυχίατροι και σύμβουλοι επαγγελματικού προσανατολισμού, παρά αυτοσχέδιοι businessmen που πουλούσαν θεωρίες σαν πραμάτεια και όνειρα με κερασάκι την ελπίδα.

Μετά την πρώτη μύηση, με ένα κομπογιαννίτικο τεστ που μένει στη μνήμη ως πινγκ-πονγκ μεγάλων ηθοποιών εν δράσει, ο Λάνκαστερ Ντοντ δεν αναπτύσσεται δραματικά, παραμένοντας δραματουργικά σταθερός στις απόψεις του, μια πανέξυπνη εκδοχή του σαιξπηρικού Πουκ από το Όνειρο Θερινής Νυκτός που εξαπατά με κόλπα τους εύπιστους και προσπαθεί να μπερδέψει τον Νικ Μπότομ, δηλαδή τον Φρέντι στην προκείμενη περίπτωση.

Και ενώ ο Φίλιπ Σίμορ Χόφμαν κάνει εξαιρετική δουλειά στον ρόλο του Λάνκαστερ Ντοντ (βράχος, πονηρός, ένας υπερφυσικός μπέμπης που θα κάνει τα πάντα για να κερδίσει ψήφους και να αποκτήσει δύναμη ηγέτη), ο Χοακίν Φίνιξ είναι μια συνεχής έκπληξη, μια παλίρροια συναισθημάτων και αντικρουόμενων αποφάσεων, το απρόβλεπτο υπογάστριο μιας Αμερικής που σύντομα θα υποκύψει στους αμφισβητούμενους Μεσσίες/διαφημιστές της.

Το Βραβείο Ερμηνείας στο Φεστιβάλ Βενετίας μοιράστηκε στους δυο τους, αλλά η ταινία ανήκει στο πεισματάρικο όραμα του Άντερσον, ενός σκηνοθέτη που, αν πρέπει να τον κατηγορήσουμε για δύο πράγματα, αυτά είναι η εμμονή του στις ανελέητες μονομαχίες ανδρών με τεράστιες αδυναμίες και χτυπητά λάθη και η υπερβολική του αγάπη στα πλάνα και την προβληματική του Στάνλεϊ Κιούμπρικ. Από την άλλη, αυτά θα μπορούσαν να λογιστούν και ως υπέρτατα προτερήματα.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η φιγούρα της Μελίνας με τρόμαζε και με έλκυε ταυτόχρονα»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ευριπίδη Σαμπάτη

Μυθολογίες / «Η φιγούρα της Μελίνας με τρόμαζε και με έλκυε ταυτόχρονα»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ευριπίδη Σαμπάτη

Ο τραγουδοποιός Ευριπίδης Σαμπάτης επιλέγει 10 ταινίες, καθεμιά απ' τις οποίες για διαφορετικούς λόγους τον ταρακούνησαν τόσο που η ζωή του δεν ήταν ποτέ πια η ίδια.
Είδαμε το «Juror#2» του Κλιντ Ίστγουντ και είναι η καλύτερη αμερικανική ταινία της χρονιάς

Οθόνες / To «Juror#2» του Κλιντ Ίστγουντ είναι η καλύτερη αμερικανική ταινία της χρονιάς

Αλλά δυστυχώς δεν θα προβληθεί στις κινηματογραφικές αίθουσες, επειδή οι υπεύθυνοι του στούντιο θεωρούν ότι το ενήλικο σινεμά αυτού του τύπου ανήκει στις streaming πλατφόρμες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά

Οθόνες / Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά μόλις κυκλοφόρησε

Τα κείμενα του Φώντα Τρούσα για τις «βαθιά υποτιμημένες ταινίες που απελευθέρωσαν τη ματιά του θεατή από την οικογενειακή τηλεοπτική εικόνα, απενοχοποιώντας περαιτέρω το γυμνό» και για τον underground και τον πειραματικό ελληνικό κινηματογράφο κυκλοφορούν σε ένα μοναδικό, κυριολεκτικά, βιβλίο, από τα LiFO Books.
M. HULOT
Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό νέο ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εξετάζει και αμφισβητεί όλα όσα νομίζουμε ότι γνωρίζουμε για τη διαβόητη φιγούρα, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά ηχογραφημένες συνομιλίες του σε διάστημα είκοσι ετών.
THE LIFO TEAM
Τα γεγονότα της ζωής

Οθόνες / Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Ερίθε: 10 άχαστες προβολές στο φετινό Πανόραμα

Πρεμιέρες, παράλληλες εκδηλώσεις, αφιερώματα: Από τις 21 ως τις 27 Νοεμβρίου, οι κινηματογράφοι Τριανόν, Newman και Στούντιο φιλοξενούν το μακροβιότερο αθηναϊκό κινηματογραφικό φεστιβάλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Οθόνες / Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Ο αγαπημένος Έλληνας σκηνοθέτης ξεδίπλωσε σημαντικές στιγμές από τη ζωή και την πορεία του και αφηγήθηκε πολύτιμες ιστορίες που διαμόρφωσαν το queer σινεμά του στο φετινό Iconic Talks Powered by Mastercard που πραγματοποιήθηκε στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τα δέκα αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

Μυθολογίες / Τα 10 αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

«Κάθε φορά που το βλέπω προσπαθώ να καταλάβω πώς έχει οργανωθεί αυτό το χάος»: Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης μάς καλεί να ανακαλύψουμε δέκα animation διαφορετικών τεχνικών, που τον έχουν επηρεάσει βαθιά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM