The Master

The Master Facebook Twitter
0

Σκηνοθεσία: Πολ Τόμας Άντερσον

Πρωταγωνιστούν: Χοακίν Φίνιξ, Φίλιπ Σίμορ Χόφμαν

Βαθμολογία: 4,5/5

Δεύτερο στη σειρά αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον, το συναρπαστικό Master είναι ένα σκληρό και εσωστρεφές, στοχαστικό και εντυπωσιακά γυρισμένο σε μεγαλειώδες φορμάτ 70 μμ, όπου το μάτι του θεατή καλείται να περιπλανηθεί σε ένα τοπίο προσώπων και χώρων, ταξιδεύοντας από τη βασανισμένη ψυχή του Φρέντι Σάτον στο κατακτητικό πνεύμα του Λάνκαστερ Ντοντ.

Σπάραγμα του Δεύτερου Παγκόσμιου Πολέμου, ο Σάτον είναι στενός «συγγενής» του στρατιώτη Ρόμπερτ Προύιτ από το Όσο υπάρχουν άνθρωποι, από το μυθιστόρημα του Τζέιμς Τζόουνς που αργότερα γύρισε ο Φρεντ Ζίνεμαν (ο Μοντγκόμερι Κλιφτ σε πλήρη σύγχυση, ασυμβίβαστος, εριστικός και καταρρακωμένος από την πίεση και τα διλήμματα), και του Τομ Τζόουντ (διά χειρός Τζον Στάινμπεκ και κάμερας Τζον Φορντ, με τον Χένρι Φόντα), του φτωχόπαιδου που βίωσε το κραχ και μετακόμισε από την Οκλαχόμα στην Καλιφόρνια για να αναζητήσει μια καλύτερη ζωή αλλά και τα ιδανικά του ουμανισμού και της ηθικής ακεραιότητας. Ο Φρέντι είναι ένα χαμένο κορμί, ένας βαθύτατα τραυματισμένος άνδρας σε αναζήτηση ταυτότητας, flaneur και σχεδόν μανιοκαταθλιπτικός, που δεν στεριώνει πουθενά και με κανέναν.

Η ωραιότερη σεκάνς της ταινίας είναι όταν δουλεύει προσωρινά σε ένα πολυκατάστημα, στήνει μια πόζα με μουσικό φόντο το «Get thee behind me satan» της Έλα Φιτζέραλντ, τα σπάει και εγκαταλείπει τη δουλειά του άρον-άρον, για να μεταφερθεί, σαν σε όνειρο, στο Σαν Φρανσίσκο και να βρει καταφύγιο στο πλοιάριο του Ντοντ, το άνδρο του ανθρώπου που έμελλε να γίνει ο Σωτήρας και ο Σατανάς του. Η σχέση των δύο ανδρών, εφάμιλλη αυτής του Ντάνιελ Ντέι Λιούις με τον γιο του στο Θα χυθεί αίμα, είναι ακόμα μία μονομαχία με έναν σταθερό πόλο, τον Ντοντ, που έχει δημιουργήσει μια σέκτα ανάλογη με τη Σαϊεντολογία (που εξετάζεται ουσιαστικά και αφαιρετικά, φωτογραφικά και συμβολικά, αλλά όχι κυριολεκτικά), και τη μεταβλητή εξίσωση του Φρέντι, ο οποίος σαν τον υδράργυρο ξεγλιστράει, ακολουθώντας τους δαίμονές του, εκεί που ο Ντοντ νομίζει πως τον έχει καλουπώσει.

Το στοίχημα για τον ιδρυτή της αίρεσης είναι να κερδίσει την υποταγή του αγριμιού, προφανώς γιατί στο πρόσωπο του Φρέντι βλέπει τον εαυτό του: δεν είναι απίθανο αυτοί οι δύο να αποτελούν το ίδιο νόμισμα στις δύο του όψεις, την άγρια, τρελή πλευρά της Αμερικής που συνερχόταν από έναν περίεργο γι' αυτήν πόλεμο (καθώς οι φαντάροι υπηρέτησαν ή σκοτώθηκαν εκτός συνόρων και στη συνέχεια επέστρεψαν χωρίς πλάνο στην αλλαγμένη πατρίδα), την εποχή που δεν υπήρχαν ψυχίατροι και σύμβουλοι επαγγελματικού προσανατολισμού, παρά αυτοσχέδιοι businessmen που πουλούσαν θεωρίες σαν πραμάτεια και όνειρα με κερασάκι την ελπίδα.

Μετά την πρώτη μύηση, με ένα κομπογιαννίτικο τεστ που μένει στη μνήμη ως πινγκ-πονγκ μεγάλων ηθοποιών εν δράσει, ο Λάνκαστερ Ντοντ δεν αναπτύσσεται δραματικά, παραμένοντας δραματουργικά σταθερός στις απόψεις του, μια πανέξυπνη εκδοχή του σαιξπηρικού Πουκ από το Όνειρο Θερινής Νυκτός που εξαπατά με κόλπα τους εύπιστους και προσπαθεί να μπερδέψει τον Νικ Μπότομ, δηλαδή τον Φρέντι στην προκείμενη περίπτωση.

Και ενώ ο Φίλιπ Σίμορ Χόφμαν κάνει εξαιρετική δουλειά στον ρόλο του Λάνκαστερ Ντοντ (βράχος, πονηρός, ένας υπερφυσικός μπέμπης που θα κάνει τα πάντα για να κερδίσει ψήφους και να αποκτήσει δύναμη ηγέτη), ο Χοακίν Φίνιξ είναι μια συνεχής έκπληξη, μια παλίρροια συναισθημάτων και αντικρουόμενων αποφάσεων, το απρόβλεπτο υπογάστριο μιας Αμερικής που σύντομα θα υποκύψει στους αμφισβητούμενους Μεσσίες/διαφημιστές της.

Το Βραβείο Ερμηνείας στο Φεστιβάλ Βενετίας μοιράστηκε στους δυο τους, αλλά η ταινία ανήκει στο πεισματάρικο όραμα του Άντερσον, ενός σκηνοθέτη που, αν πρέπει να τον κατηγορήσουμε για δύο πράγματα, αυτά είναι η εμμονή του στις ανελέητες μονομαχίες ανδρών με τεράστιες αδυναμίες και χτυπητά λάθη και η υπερβολική του αγάπη στα πλάνα και την προβληματική του Στάνλεϊ Κιούμπρικ. Από την άλλη, αυτά θα μπορούσαν να λογιστούν και ως υπέρτατα προτερήματα.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Οθόνες / Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Λίγο πριν από την κυκλοφορία του «Arcadia» του Γιώργου Ζώη στις αίθουσες, ο Βαγγέλης Μουρίκης μιλάει στη LiFO για τον τρόπο με τον οποίο δουλεύει έναν ρόλο, για τον Οικονομίδη, τον Γραμματικό, τα spoilers και τη χαμένη αρετή τού να ακούμε.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Spyros Rennt

Μυθολογίες / «Αγάπησα τόσο τη "Lola Rennt" που βάσισα το καλλιτεχνικό μου όνομα πάνω της»: Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Spyros Rennt

Λάρι Κλαρκ, Μίκαελ Χάνεκε, «Στρέλλα», «Κυνόδοντα» και Κωνσταντίνο Γιάνναρη περιλαμβάνει η δεκάδα αγαπημένων ταινιών του φωτογράφου Spyros Rennt.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«Threads»: Η συγκλονιστική βρετανική ταινία που απεικόνισε τον φόβο του πυρηνικού ολέθρου /«Threads»: To βρετανικό «Chernobyl» εξακολουθεί να συγκλονίζει 40 χρόνια μετά

Οθόνες / «Threads»: Η ανατριχιαστική βρετανική ταινία που απεικόνισε τον φόβο του πυρηνικού ολέθρου

Σαράντα χρόνια κλείνει η σοκαριστική δημιουργία του BBC, που κάνει το «Chernobyl» του HBO να μοιάζει με τη «Mary Poppins» και αφορά τις πιθανές επιπτώσεις πυρηνικής επίθεσης σε μια βρετανική πόλη, όπως προκύπτουν μέσα από τις φριχτές δοκιμασίες των κατοίκων της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Θάνου Κόη των Lost Bodies

Μυθολογίες / «Ο Καουρισμάκι είναι θεούλης»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Θάνου Κόη

Ο μουσικός και το ½ των Lost Bodies μοιράζεται μια ψαγμένη και ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα λίστα, που περιλαμβάνει από μια ταινία που του προκαλεί αβίαστο γέλιο μέχρι ένα βαθιά ποιητικό και φιλοσοφικό έργο με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
40 χρόνια cyberpunk: Το δυστοπικό όραμα που έγινε πραγματικότητα

Οθόνες / 40 χρόνια cyberpunk: Το δυστοπικό όραμα που έγινε πραγματικότητα

Τέσσερις δεκαετίες μετά την κυκλοφορία του «Νευρομάντη» του Γουίλιαμ Γκίμπσον, τα βασικά στοιχεία της cyberpunk λογοτεχνίας – η τεχνοφεουδαρχία, η άνοδος της τεχνητής νοημοσύνης, η ακραία ανισότητα – αντικατοπτρίζονται στον σημερινό κόσμο.
THE LIFO TEAM
CHECK Squid Game 2: «Το παιχνίδι δεν θα τελειώσει, αν ο κόσμος δεν αλλάξει»

Οθόνες / Squid Game 2: Αξίζει η πολυαναμενόμενη επιστροφή της σειράς φαινόμενο;

Ο δημιουργός της σειράς αρχικά δεν ήθελε να δώσει συνέχεια, αλλά παραδέχτηκε πως συμφώνησε για τα λεφτά – και ότι, αν το ήξερε, δεν θα είχε σκοτώσει τόσο κόσμο στην πρώτη σεζόν. — SPOILER ALERT
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
My Sunshine

Οθόνες / 10 ταινίες της χρονιάς που αξίζουν μια δεύτερη ευκαιρία

Από τη γέννηση του Κακού στο «Apprentice» έως το ψυχαγωγικό όργιο του «Kneecap», ταινίες που άξιζαν να βρουν μεγαλύτερο κοινό και συνθέτουν μια εναλλακτική κινηματογραφική λίστα, πλάι σ' εκείνη με τις καλύτερες της χρονιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κοιμήθηκα με 100 άντρες σε μια μέρα»: Το viral ντοκιμαντέρ που φτάνει την κουλτούρα του Only Fans στα όριά της

Οθόνες / «Κοιμήθηκα με 100 άντρες σε μια μέρα»: Το viral ντοκιμαντέρ που φτάνει την κουλτούρα του Only Fans στα όριά της

Η ταινία που ανέβηκε πρόσφατα στο YouTube, με πρωταγωνίστρια τη 23χρονη δημιουργό του Only Fans, Lily Phillips, αποτυπώνει την κλειστοφοβική πραγματικότητα της διαδικτυακής φήμης και την αναπόφευκτη εξέλιξή της.
THE LIFO TEAM
PULP FICTION LAST minute CHRISTMAS movies

Οθόνες / 10 χριστουγεννιάτικες ταινίες για εορταστικό streaming

Πριν πατήσετε ξανά το play για την αγία τριάδα των γιορτών, το Μόνος στο Σπίτι, το Love Actually και το Holiday δηλαδή, η χιονοστιβάδα των χριστουγεννιάτικων προτάσεων απειλεί να βάλει σε πειρασμό τις βολικές σας επιλογές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τα κατάφερε ο Χρήστος Μάστορας ως Στέλιος Καζαντζίδης;

The Review / Τα κατάφερε ο Χρήστος Μάστορας ως Στέλιος Καζαντζίδης;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η Μίνα Μπιράκου είδαν το «Υπάρχω», το πολυαναμενόμενο biopic του Γιώργου Τσεμπερόπουλου για τον Στέλιο Καζαντζίδη, και εντυπωσιάστηκαν με την ερμηνεία του Χρήστου Μάστορα. Ποιο κομμάτι της ταινίας δεν τους άρεσε;
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Σαν σήμερα έκανε πρεμιέρα / Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Στις 19/12/2001 έκανε πρεμιέρα η «Συντροφιά του Δαχτυλιδιού», το πρώτο μέρος του κινηματογραφικού άθλου του Πίτερ Τζάκσον που καθόρισε το σινεμά του φανταστικού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Ζούμε, ρε! / Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Πόσο κοντά είμαστε στο να βλέπουμε ανάπηρους ηθοποιούς στην οθόνη μας; Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν με τον σεναριογράφο, ηθοποιό και σκηνοθέτη Γιώργο Καπουτζίδη για τη συμπερίληψη στην ελληνική τηλεόραση και τη δική του προσπάθεια να γράψει ανάπηρους χαρακτήρες για μία νέα σειρά.
THE LIFO TEAM