Οι αναγνώστες του LiFO.gr αποφάνθηκαν: Η πιο αγαπημένη τους ταινία από όσες έχουν κερδίσει το Όσκαρ Καλύτερης ταινίας, από το 1927 μέχρι πέρσι, είναι το Όλα Για Την Εύα!
Η ψηφοφορία είχε τεράστια ανταπόκριση και μέσα στις 5 μέρες της διάρκειάς της το αποτέλεσμα άλλαξε πολλές φορές. Αρχικά φαινόταν ότι θα γίνει μάχη μεταξύ του Νονού και του τρίτου μέρους του Άρχοντα των Δαχτυλιδιών, ταινίες που τερμάτισαν τελικά στη δεύτερη και τρίτη θέση αντίστοιχα, αφού τα τελευταία εικοσιτετράωρα η δημιουργία του Τζόζεφ Μάνκιεβιτς κέρδισε προβάδισμα.
Στο σημείο αυτό αξίζει να γίνει μια σημαντική διευκρίνιση. Γράφτηκαν πολλά σχόλια για απουσίες από τη λίστα, αλλά και για την αξία μιας τέτοιας ψηφοφορίας. Είναι προφανές ότι σε μια λίστα που δεν περιλαμβάνει καμία ταινία από σκηνοθέτες όπως ο Κιούμπρικ, ο Ταρκόφσκι, ο Μπέργκμαν, ο Φελίνι, ο Γουελς, ο Φίντσερ και τόσοι άλλοι (τυχαία αναφέρθηκαν οι παραπάνω), δεν μπορούμε να κάνουμε λόγο για την καλύτερη ταινία όλων των εποχών. Τα Όσκαρ είναι ένας κινηματογραφικός θεσμός, έγκριτος και αποδεκτός παγκοσμίως μεν, περιβόητος για τις τεράστιες αδικίες και παραλήψεις του στα 85 χρόνια ζωής του δε. Η αμερικανική Ακαδημία Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών εστιάζει πάντα σε πιο «ασφαλείς» επιλογές, σπάνια καινοτομεί, βραβεύει ως επί το πλείστον το αμερικανικό (ή αγγλόφωνο εν γένει) σινεμά -αφού για όλους τους υπόλοιπους υπάρχει η ειδική κατηγορία της ξενόγλωσσης ταινίας-, ενώ θρυλικές και εκ των υστέρων αναγνωρισμένες ταινίες δεν υπήρξαν καν υποψήφιες. Πιθανότατα, λοιπόν, αν διεξαγόταν μια παρόμοια ψηφοφορία με ελευθερία στις επιλογές, το αποτέλεσμα να ήταν εντελώς διαφορετικό, αφού οι λίστες με τα αγαπημένα πολλών αναγνωστών μπορεί να μην περιλαμβάνουν καν κάποια από τις 84 βραβευθείσες ταινίες.
Η ψηφοφορία όμως αφορούσε αποκλειστικά και μόνο όσες ταινίες έχουν λάβει το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας. Άνιση μάχη, αφού συμπεριλήφθηκαν όλες οι ταινίες από την αρχή του θεσμού το 1927, οπότε ίσως πολλοί αναγνώστες να μην τις έχουν δει όλες για να έχουν πλήρη εικόνα. Όπως και να'χει, παρά τις όποιες αδικίες, τα Όσκαρ είναι ένας θεσμός που οι κινηματογραφόφιλοι αγαπούν και το poll αφορούσε την πιο αγαπημένη ταινία, οπότε το τελικό αποτέλεσμα παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον:
TOP 11 (λόγω ισοβαθμίας)
1. Όλα για την Εύα (All About Eve, 1950) του Τζόζεφ Μάνκιεβιτς - 10,48%
2. Ο Νονός (The Godfather, 1972) του Φράνσις Φορντ Κόπολα - 9.15%
3. Ο Άρχοντας των Δαχτυλιδιών: Η Επιστροφή του Βασιλιά (The Lord of the Rings: The Return of the King, 2003) του Πίτερ Τζάκσον - 8.13%
4. Καζαμπλάνκα (Casablanca, 1943) του Μάικλ Κέρτιζ - 5.78%
5. Όσα παίρνει ο Άνεμος (Gone with the Wind, 1939) του Βίκτορ Φλέμινγκ - 4.69%
6. Φόρεστ Γκαμπ (Forrest Gump, 1994) του Ρόμπερτ Ζεμέκις - 4.63%
7. Στη Φωλιά του Κούκου (One Flew Over the Cuckoo's Nest, 1975) του Μίλος Φόρμαν - 3.43%
8. Slumdog Millionaire (2008) του Ντάνι Μπόιλ - 3.13%
9. Ο Άγγλος Ασθενής (The English Patient, 1996) του Άντονι Μινγκέλα - 3%
9. American Beauty (1999) του Σαμ Μέντες - 3%
9. The Artist (2011) του Μισέλ Χαζαναβίσιους - 3%
Με μια ματιά στις δημοφιλέστερες επιλογές των αναγνωστών μπορούν να εξαχθούν κάποια πρόχειρα συμπεράσματα. 6 στις 11 ταινίες είναι από τη δεκαετία του 90 και έπειτα (οι ταινίες από τα 90s και μετά συγκεντρώνουν αθροιστικά το 42,64% των προτιμήσεων, τεράστιο ποσοστό δεδομένης της de facto διάσπασης των ψήφων, εξαιτίας των πολλών επιλογών), όμως 3 ταινίες των top 5 επιλογών προέρχονται από το «παλιό» Χόλιγουντ. Οι υπόλοιπες 2 ταινίες είναι της δεκαετίας του 70.
Το Όλα για την Εύα κατέχει το ρεκόρ των περισσότερων υποψηφιοτήτων (μαζί με τον Τιτανικό, 14), ενώ το τρίτο μέρος του Άρχοντα των Δαχτυλιδιών κατέχει το ρεκόρ των περισσότερων κερδισμένων Όσκαρ (μαζί με τον Μπεν Χουρ και τον Τιτανικό, 11).
ΟΛΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΥΑ!
Η ταινία του Τζόζεφ Μάνκιεβιτς βγήκε στους κινηματογράφους το 1950 και αποτελεί μια εξαιρετική ειρωνική ματιά στον κόσμο του χολιγουντιανού σταρ σίστεμ αλλά και ένα καυστικό σχόλιο για την ανθρώπινη ματαιοδοξία γενικότερα. Η ερμηνεία της Μπέτι Ντέιβις έχει μείνει στην ιστορία, το Αμερικανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου (AFI) την έχει κατατάξει στην 28η θέση των καλύτερων ταινιών όλων των εποχών, ενώ η ατάκα «Fasten your seatbelts. It's going to be a bumpy night» είναι από τις πιο χαρακτηριστικές ατάκες σε ταινία. Το 1999, ο Πέδρο Αλμοδόβαρ απέτισε φόρο τιμής στην ταινία του Μάνκιεβιτς με το Όλα για τη Μητέρα μου, καθώς ο Ισπανός σκηνοθέτης δανείστηκε αρκετά στοιχεία, ακόμα και τον ίδιο τον τίτλο.
Στην 23η τελετή απονομής των Όσκαρ, το 1951, το Όλα για την Εύα κέρδισε 6 βραβεία (Καλύτερης Ταινίας, Σκηνοθεσίας, Σεναρίου, Β' Ανδρικού Ρόλου για τον Τζορτζ Σάντερς, Ήχου και Κοστουμιών) ενώ ήταν υποψήφιο για άλλα 8 (Α' Γυναικείου Ρόλου για τις Μπέτι Ντέιβις και Αν Μπάξτερ, Β' Γυναικείου Ρόλου για τις Σελέστ Χολμ και Θέλμα Ρίτερ, Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης, Φωτογραφίας, Μοντάζ και Μουσικής). Εισέπραξε 8,4 εκατομμύρια δολάρια στο αμερικανικό box office.
Αναλυτικά, τα ποσοστά που έλαβε κάθε ταινία βρίσκονται εδώ.