Joan Didion: «Λέμε στον εαυτό μας ιστορίες για να ζήσουμε»

Joan Didion: «Λέμε στον εαυτό μας ιστορίες για να ζήσουμε» Facebook Twitter
Το γυάλινο σπίτι της παράστασης -ένα σπίτι σαν κι αυτό που έμενε και η ίδια η συγγραφέας- εκπροσωπεί το ουτοπικό αρχιτεκτονικό τοπίο της Καλιφόρνιας στα '60s.
0

Το 2018 φτάνει στο τέλος του και μαζί του μια πληθώρα επετειακών εκδηλώσεων γύρω από την πεντηκοστή επέτειο της εκρηκτικής χρονιάς του 1968 – της χρονιάς που άλλαξε (ή υποτίθεται ότι άλλαξε) τον κόσμο.


Με αφορμή αυτή την επέτειο, η καλλιτεχνική ομάδα Early Morning Opera επιχείρησε να μεταφέρει στη σκηνή κείμενα της Τζόαν Ντίντιον από το βιβλίο «The White Album», στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Next Wave στην Ακαδημία Μουσικής του Μπρούκλιν (BAM).

Γραμμένο σε διάστημα δέκα ετών (1968-1978) , το «Λευκό Άλμπουμ» είναι μια συλλογή από κάποια από τα πιο σημαντικά δοκίμια της σπουδαίας συγγραφέως, δημοσιογράφου και σεναριογράφου που είχε βιώσει τις αναταράξεις της δεκαετίας του '60 εκ των έσω και από την πρώτη σειρά.

«Λέμε ιστορίες στον εαυτό μας για να ζήσουμε...». Αυτή είναι η φημισμένη αρχή του βιβλίου. Γραμμένο σε διάστημα δέκα ετών (1968-1978), το «Λευκό Άλμπουμ» είναι μια συλλογή από κάποια από τα πιο σημαντικά δοκίμια της σπουδαίας συγγραφέως, δημοσιογράφου και σεναριογράφου που είχε βιώσει τις αναταράξεις της δεκαετίας του '60 εκ των έσω και από την πρώτη σειρά.

Κοινωνικές αναταραχές και εξεγέρσεις, πολιτικές δολοφονίες, απεργίες, οδοφράγματα, φοιτητικά κινήματα αλλά και σταρ του Χόλιγουντ σε πλήρη ντεκαντάνς, ο Τζιμ Μόρισον να μονολογεί στο καμαρίνι του, η Λίντα Κασάμπιαν (το μέλος της αιματηρής «Οικογένειας» του Μάνσον) στο δικαστήριο να φορά ένα φόρεμα που της είχε αγοράσει η ίδια η Ντίντιον....

Joan Didion: «Λέμε στον εαυτό μας ιστορίες για να ζήσουμε» Facebook Twitter
Στοιχεία για τη δεκαετία του '60: η καλλιτεχνική ομάδα Early Morning Opera επιχείρησε να μεταφέρει στη σκηνή κείμενα της Τζόαν Ντίντιον στα πλαίσια του Φεστιβάλ Next Wave στην Ακαδημία Μουσικής του Μπρούκλιν.

Οι συνομιλίες με το ξανθό συνεσταλμένο κορίτσι που πείστηκε από τον Μάνσον να πάρει μέρος στη σφαγή εκείνη τη μοιραία νύχτα που έκλεισε με τον πιο φρικιαστικά τελετουργικό τρόπο τη δεκαετία του '60, αποτελούν και μερικά από τα πιο συγκλονιστικά σημεία του βιβλίου. «Όλα έγιναν για να με διδάξουν κάτι» λέει η Λίντα στο βιβλίο για να σχολιάσει κατόπιν η Ντίντιον: «Η Λίντα Κασάμπιαν δεν πίστευε ότι δεν υπάρχει σχέδιο στο τυχαίο. Η ίδια λειτουργούσε με αυτό που αργότερα αναγνώρισα ως "θεωρία των ζαριών", όπως λειτουργούσα κι εγώ εκείνα τα χρόνια».

Με βάση ίσως αυτή τη θεωρία, ο σκηνοθέτης του έργου έστησε μια πολυεπίπεδη παράσταση. Στο πρώτο επίπεδο, εμφανίζεται μια νεαρή, ξυπόλητη Ντίντιον που απαγγέλλει το δοκίμιο ολόκληρο, μαζί με άλλους τέσσερις ερμηνευτές που υποδύονται επώνυμους χαρακτήρες που δεσπόζουν στην αφήγηση.

Joan Didion: «Λέμε στον εαυτό μας ιστορίες για να ζήσουμε» Facebook Twitter
Το βιβλίο της Τζόαν Ντίντιον «The White Album», με την ίδια στο εξώφυλλο.

Στο δεύτερο επίπεδο της παράστασης, ανεβαίνουν στη σκηνή είκοσι φοιτητές, ακτιβιστές και καλλιτέχνες για να πάρουν μέρος σ' ένα πάρτι που ξεκινά στο γυάλινο σπίτι που αποτελεί και τη μοναδική κατασκευή του σκηνικού. Το τρίτο επίπεδο της παράστασης είναι το ίδιο αυτό το σπίτι που εκπροσωπεί το ουτοπικό αρχιτεκτονικό τοπίο της Καλιφόρνιας στα '60s, ένα σπίτι σαν κι αυτό που έμενε και η ίδια η συγγραφέας εκείνα τα χρόνια του μαγικού σουρεαλισμού.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Θέατρο / «Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Ο Βασίλης Μαγουλιώτης και ο Γιώργος Κουτλής συνσκηνοθετούν τον Νίκο Καραθάνο και την ομάδα των «Παιχτών» σε ένα νέο έργο με έναν αδηφάγο παραγωγό, έναν «ποιοτικό» σκηνοθέτη, έναν «εμπορικό» ηθοποιό, και τον γολγοθά της προετοιμασίας μιας παράστασης που πρέπει να αφορά τους πάντες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ