«Οιδίπους» στο Βεάκειο: Εντυπώσεις από την πρεμιέρα της νέας παράστασης του Δημήτρη Καραντζά

«Οιδίπους» στο Βεάκειο: Εντυπώσεις από την πρεμιέρα της νέας παράστασης του Δημήτρη Καραντζά Facebook Twitter
Ο «Οιδίπους» αυτός είναι εν πολλοίς μια ακόμα επιτυχημένη παράσταση του Δημήτρη Καραντζά ο οποίος, όπως εξηγεί στο πρόγραμμά της, «επιχειρεί να μελετήσει την εσωτερική δαιδαλώδη διαδρομή» του ήρωα. Φωτο: Κώστας Ζουρνάς
0



ΚΑΤΑΦΘΑΝΟΝΤΑΣ ΤΡΙΤΗ ΒΡΑΔΥ (δηλαδή αργά το απόγευμα για την ανάγκη της έγκαιρης άφιξης λόγω κορωνοϊού) στο Βεάκειο στον Πειραιά, άθελα μου επέστρεψαν στη μνήμη μαγικές εικόνες από την πρεμιέρα της «Μήδειας», τρία χρόνια πριν, τέτοιες μέρες πάλι, στη Μικρή Επίδαυρο. Και τότε για παράσταση με τη σκηνοθετική υπογραφή του Δημήτρη Καραντζά, σε διασκευή της Θεοδώρας Καπράλου, όπως τώρα, και πάλι μια απόπειρα με τρεις ηθοποιούς. Όλοι άντρες τότε (Γάλλος, Λούλης, Σαράντης), ακόμα και στην ενσάρκωση του συγκλονιστικού ρόλου της βάρβαρης πριγκίπισσας από την Κολχίδα, σε μια εκδοχή άκρως ποιητική, σύνθεση κειμένων από το αυθεντικό έργο του Ευριπίδη και αποσπασμάτων του σεναρίου του Παζολίνι (από την ομότιτλη ταινία με πρωταγωνίστρια μια άλαλη Μαρία Κάλλας), ένα θεατρικό «παιχνίδι» με σύγχρονους κώδικες (απουσία χορού και των περισσοτέρων προσώπων του έργου) αλλά και εφέ.

Δεν μπορούσα να την ξεχάσω γιατί μου είχε αρέσει αφάνταστα πολύ, είχα εκστασιαστεί, σε σημείο μάλιστα να αποφύγω να την ξαναδώ σε κλειστό θέατρο, μη χάσω τη μαγική εκείνη ανάμνηση της πρώτης βραδιάς.

Προσωπικά –και νομίζω ισχύει για τους περισσότερους που είχαμε την τύχη να δούμε την πρεμιέρα– δεν υπήρξε στιγμή που να με χάσει, που να μην έχω στραμμένο το βλέμμα και τα αυτιά μου στα τεκταινόμενα.


Στην πρεμιέρα του «Οιδίποδα», μια σύνθεση με αποσπασματικό λόγο που ανιχνεύει την εσωτερική διαδρομή και συνειδητοποίηση της τραγικής αλήθειας του αρχαίου βασιλιά, με αφετηρία το έργο του Σοφοκλή, «παντρεμένο» κι εδώ με περιγραφές και λόγια από το σενάριο του Παζολίνι, τα πράγματα ήταν κάπως διαφορετικά. Δεν βρισκόμασταν σε ένα αρχαίο θέατρο, αλλά σε μια μοντέρνα και όχι ιδιαίτερα καλαίσθητη κατασκευή, (αν και πάλι κοντά σε θάλασσα ή έστω με τη θέα ενός εντυπωσιακού λιμανιού), σε μια από τις πρώτες θεατρικές παραστάσεις στη μετά-Covid εποχή.

Για μένα προσωπικά ήταν η πρώτη φορά από τον περασμένο Μάρτη, φαντάζομαι και για πολλούς άλλους, που έβλεπα θέατρο, φορώντας μάσκα κατά την είσοδό μου στον χώρο, αν και το θέατρο μία ώρα πριν από την έναρξη της παράστασης ήταν σχεδόν άδειο. Σύντομα κατέφθασαν πολλοί φίλοι και γνωστοί, του ευρύτερου θεατρικού χώρου, και με την άφιξή τους η ζέση της θεατρικής εμπειρίας επέστρεψε στις καρδιές πολλών από εμάς.

«Οιδίπους» στο Βεάκειο: Εντυπώσεις από την πρεμιέρα της νέας παράστασης του Δημήτρη Καραντζά Facebook Twitter
Η παράσταση ξεκίνησε με την είσοδο στην σκηνή του Κωνσταντίνου Αβαρικιώτη, αλλά σύντομα εμφανίστηκαν και ο Μιχάλης Σαράντης με τη Μαρία Κεχαγιόγλου. Φωτο: Κώστας Ζουρνάς


Η παράσταση ξεκίνησε με την είσοδο στην σκηνή του Κωνσταντίνου Αβαρικιώτη, ο οποίος πρώτος άρχισε να «ξετυλίγει» το νήμα της αφήγησης της ιστορίας του Οιδίποδα, αλλά σύντομα εμφανίστηκαν και οι δύο άλλοι ηθοποιοί, ο Μιχάλης Σαράντης και η Μαρία Κεχαγιόγλου. Ήταν φανερό από την πρώτη στιγμή ότι ο Σαράντης θα ήταν εκείνος που θα κρατούσε σταθερά τον ρόλο του Οιδίποδα ενώ οι άλλοι δυο θα ερμήνευαν (ή καλύτερα θα αναπαριστούσαν) περισσότερα του ενός πρόσωπα, παρόλο που η πανομοιότυπη ενδυματολογική προσέγγιση πετύχαινε μια «ισότητα» στην επί σκηνής αναπαράσταση της τραγωδίας.

Έτσι, όλοι μαζί άρχισαν να εξιστορούν, περίπου από κοινού, την εισαγωγή του δράματος, διαμορφώνοντας παράλληλα τον σκηνικό χώρο, τοποθετώντας σε όλο το εύρος της σκηνής μεταλλικούς σκελετούς –όπως εκείνους πάνω στους οποίους οι έμποροι τοποθετούν στις βιτρίνες τους ρουχισμό–, με αδειανές λευκές φανέλες. Φαντάζομαι ότι συμβόλιζαν τα θύματα του λοιμού της Θήβας, από τον οποίο ο λαός και η παραεξουσία ζητάει για μια ακόμα φορά από τον Οιδίποδα να τους σώσει. Ποιος όμως φταίει για τον λοιμό; Ποιος ή τι μόλυνε την πόλη;

Για το ελληνικό κοινό η ιστορία του Οιδίποδα είναι πασίγνωστη. Για το θεατρόφιλο κοινό σαν αυτό που παρακολουθούσε την παράσταση τη βραδιά της πρεμιέρας το ζητούμενο ήταν όχι τόσο οι ερμηνείες των ηθοποιών –όλοι τους εξαιρετικοί, κάτι που το έχουμε διαπιστώσει σε παλιότερες τους εργασίες– ούτε, νομίζω, η επιτυχία του σκηνοθετικού εγχειρήματος, όσο το ερώτημα αν η νέα αυτή εκδοχή, σαν μια «επανεκκίνηση» της χιλιοειπωμένης ιστορίας, μπορεί να συγκινήσει για ακόμα μία φορά, να προκαλέσει τη θεατρική μυσταγωγία ενός μύθου που οι Έλληνες γνωρίζουμε πολύ καλά.

Δεν έχει σημασία αν η μετάφραση του Μίνου Βολανάκη «αποκαλύπτει» πτυχές που παραπέμπουν στη σύγχρονη φροϋδική ερμηνεία, δεν έχει σημασία να φέρεις στον νου τις συγκλονιστικές εικόνες της (πιο προσωπικής, κατά τα λεγόμενα του) ταινίας του Παζολίνι, με φόντο το «πρωτόγονο» Μαρόκο και τους θαυμάσιους Φράνκο Τσίτι και Σιλβάνα Μάγκανο στους κεντρικούς ρόλους, σημασία έχει το σήμερα: αν και κατά πόσο αυτή η ομάδα νέων σε ηλικία θεατρανθρώπων σε κάνουν να μη θέλεις να χάσεις ούτε στιγμή από τους διάσημους στίχους του Σοφοκλή και τα συγκλονιστικά λόγια του Ιταλού διανοούμενου-ποιητή-σκηνοθέτη. 

Προσωπικά –και νομίζω ισχύει για τους περισσότερους που είχαμε την τύχη να δούμε την πρεμιέρα– δεν υπήρξε στιγμή που να με χάσει, που να μην έχω στραμμένο το βλέμμα και τα αυτιά μου στα τεκταινόμενα. Άλλωστε επρόκειτο για μια θεατρική απόδοση που περίμενα καιρό να δω, από έναν σκηνοθέτη που εμπιστεύομαι.

«Οιδίπους» στο Βεάκειο: Εντυπώσεις από την πρεμιέρα της νέας παράστασης του Δημήτρη Καραντζά Facebook Twitter
Οι εντάσεις του Σαράντη/Οιδίποδα από την αλαζονεία της άγνοιας μέχρι τη συντριβή της γνώσης ακολούθησαν μια ενδιαφέρουσα και στιγμές-στιγμές θεαματική πορεία. Φωτο: Κώστας Ζουρνάς


Οι εντάσεις του Σαράντη/Οιδίποδα από την αλαζονεία της άγνοιας μέχρι τη συντριβή της γνώσης ακολούθησαν μια ενδιαφέρουσα και στιγμές-στιγμές θεαματική πορεία. Η Κεχαγιόγλου ως μάντης Τειρεσίας έπαιζε με απολύτως πειστική βεβαιότητα το παιχνίδι των λέξεων, ένα ριψοκίνδυνο ματς πινγκ-πονγκ που έφτασε σε ένα κρεσέντο θαυμάσιας αντιπαράθεσης, ενώ ως Ιοκάστη, στη σκηνή της κάμαρης όπου σταδιακά αποκαλύπτεται η φρικτή αλήθεια, η αινιγματική της σπαζοκεφαλιά με τη χρήση του μικροφώνου είναι από τις σκηνές που δεν ξεχνάς, αν και τα εύσημα πιθανόν να πηγαίνουν στον σκηνοθέτη. Ο Αβαρικιώτης σαρώνει τη σκηνή απ' άκρη σ' άκρη, «σκηνοθετεί» αδιάκοπα τη δράση οριοθετώντας με τους προβολείς το σκηνικό, αφηγείται μέρος του έργου, ενώ ως κυνικά υπολογιστικός Κρέοντας δείχνει όλη την υποκριτική του δεινότητα. Ως βοσκός νομίζω ότι του λείπει το δέος κι ο τρόμος μπροστά στη βασιλική εξουσία. Υπερβαίνοντας την ταπεινότητα ενός δούλου γίνεται ένα με τους άρχοντες.


Αν εξαιρέσεις τη σκηνογραφία που δεν λειτουργεί απόλυτα, δεν αφήνει ένα στίγμα να το θυμάσαι (όπως στη «Μήδεια» με τα ξεραμένα φύλλα και τον εκτυφλωτικό ήλιο στο τέλος), αλλά και τους φωτισμούς που δεν δημιουργούσαν τις επιθυμητές ψυχογραφικές διακυμάνσεις, αντιθέτως έκρυβαν κάπου-κάπου τους ερμηνευτές, ο «Οιδίπους» αυτός είναι εν πολλοίς μια ακόμα επιτυχημένη παράσταση του Δημήτρη Καραντζά ο οποίος, όπως εξηγεί στο πρόγραμμά της, «επιχειρεί να μελετήσει την εσωτερική δαιδαλώδη διαδρομή» του ήρωα. Βέβαια δεν αγγίζει τον υπερβατικό λυρισμό του προ τριετίας πρώτου του εκείνου πειραματισμού. Αλλά δεν είναι κατ' ανάγκη αυτό το ζητούμενο.

Άραγε, η ύστατη στιγμή που ο Οιδίποδας «βουτάει» μέσα στο δυνατό φως του προβολέα –και της αλήθειας–, ενώ πια έχει χάσει την όραση του, ισοψηφεί πράγματι το σκοτάδι στο οποίο έχει πια καταδικαστεί ο ίδιος να ζει στο υπόλοιπο της ζωής του;

«Οιδίπους» στο Βεάκειο: Εντυπώσεις από την πρεμιέρα της νέας παράστασης του Δημήτρη Καραντζά Facebook Twitter
Η σκηνογραφία δεν λειτουργεί απόλυτα, δεν αφήνει ένα στίγμα να το θυμάσαι. Φωτο: Κώστας Ζουρνάς

Συντελεστές

Σκηνοθεσία-διαμόρφωση σκηνικού χώρου: Δημήτρης Καραντζάς

Μετάφραση (Οιδίποδα του Σοφοκλή): Μίνως Βολανάκης

Μετάφραση (Οιδίποδα του Παζολίνι): Δημήτρης Αρβανιτάκης

Διασκευή: Θεοδώρα Καπράλου

Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη

Μουσική: Γιώργος Πούλιος

Παίζουν: Μιχάλης Σαράντης, Μαρία Κεχαγιόγλου, Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης

Επόμενες παραστάσεις

Πεμ 23/7 στις 21:30 - Θέατρο Πέτρας - Πετρούπολη

Σαβ 25/7 στις 21:00 - Κηποθέατρο Παπάγου

Κυρ 26/7 στις 21:00 - Κηποθέατρο Παπάγου

Δευ 27/7 στις 21:30 - Δημοτικό θέατρο του Άλσους (Δ. Κιντής) - Ηλιούπολη

Τρι 28/7 στις 21:30 - Αρχαίο θέατρο Οινιαδών - Μεσολόγγι

Τετ 29/7 στις 21:30 - Υπαίθριο θέατρο ΕΗΜ - Φρόντζου - Γιάννενα

Πεμ 30/7 στις 21:30 - Royal Theater - Πάτρα

Παρ 31/7 στις 21:30 - Θέατρο Βράχων Μελίνα Μερκούρη - Βύρωνας

Δευ 10/8 στις 21:30 - Αθλητικό & Πολιτιστικό Πάρκο Νέας Μάκρης - Νέα Μάκρη

Τρι 11/8 στις 21:30 - Θέατρο Ορέστης Μακρής - Χαλκίδα

Τρι 18/8 στις 21:00 - Ευριπίδειο Θέατρο Σαλαμίνας - Σαλαμίνα

Κυρ 23/8 στις 21:00 - Αρχαίο Θέατρο Δίου - Δίον

Δευ 24/8 στις 21:00 - Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων - Καβάλα

Τρι 25/8 στις 21:00 - Θέατρο Κήπου - Θεσσαλονίκη

Τετ 26/8 στις 21:00 - Θέατρο Κήπου - Θεσσαλονίκη

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ