Βασίλης Παπαβασιλείου: «Ζούμε στην εποχή του απόλυτου θορύβου των γνωμών» Facebook Twitter
Ο έρωτας είναι πάντα εδώ για να νικά το πένθος που ο ίδιος γεννά.

Βασίλης Παπαβασιλείου: «Ζούμε στην εποχή του απόλυτου θορύβου των γνωμών»

0

Λατρεύω τα άρθρα και τις συνεντεύξεις για τα πάθη του έρωτα. Προτού συναντηθώ με τον σημαντικό θεατράνθρωπο και διανοούμενο Βασίλη Παπαβασιλείου, που σκηνοθετεί τη «Δεύτερη έκπληξη του έρωτα» του Μαριβό, ξαναδιάβασα το έργο, που γράφτηκε 62 χρόνια πριν από τη Γαλλική Επανάσταση, και ευχαριστήθηκα για άλλη μια φορά τον εκλεπτυσμένο τρόπο γραφής αυτού του μεγάλου Γάλλου συγγραφέα του Διαφωτισμού, του ιδανικού ζωγράφου της γέννησης του έρωτα.


«Γιατί, τί είναι ο έρωτας, αν όχι μια έκπληξη που ταράζει την ύπαρξή μας, μια συνάντηση με τον εαυτό μας μέσα στα μάτια του άλλου; Και σε τι περιπέτειες μας βάζει η συνειδητοποίηση ότι η συνάντηση αυτή είναι ικανή να μας οδηγήσει στην απώλεια της εικόνας που χτίζουμε για τον εαυτό μας;»

Λίγο πριν τον συναντήσω σκεφτόμουν κάτι που συνέβη πριν από πολλά χρόνια. Ο Γιάννης Τσαρούχης, που μόλις είχε παρακολουθήσει κάποια παράστασή του, του είπε το εξής: «Αγαπητέ μου, πετύχατε κάτι σπάνιο, που στη ζωγραφική λέγεται "νικήθηκε το θέμα". Και αν με ρωτούσαν τι είναι αυτό που είδα, θα έλεγα "δεν ξέρω, αλλά πρέπει οπωσδήποτε να πάτε να το δείτε"».

Κριτικοί σήμερα είναι οι πάντες. Μην ξεχνάτε, ζούμε στην εποχή της παγκόσμιας εκφραστικής δημοκρατίας ή αλλιώς της γνωμοκρατίας, δηλαδή του απόλυτου θορύβου των γνωμών.

— Κύριε Παπαβασιλείου, επιστρέφετε στη γενέτειρά σας, τη Θεσσαλονίκη, και στο ΚΘΒΕ με ένα έργο που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στη χώρα μας, αλλά πρόκειται και για την πέμπτη φορά που ο ίδιος σκηνοθετείτε έργο του Μαριβό. Γιατί τον αγαπάτε;

Αν μπορούσα να το εξηγήσω, δεν θα τον αγαπούσα. Αγάπες που εξηγούνται είναι, εξάλλου, εξ ορισμού ατελείς. Άλλωστε, τον χαρακτηρίσατε ήδη «ζωγράφο του έρωτα». Υπάρχουν πολλοί ζωγράφοι του έρωτα;

— Αφαιρεί τη λογική ο έρωτας;

Μπορεί να πει κανείς ότι την αφαιρεί, πολλαπλασιάζοντάς την, και την πολλαπλασιάζει, αφαιρώντας την. Η ερωτική κατάσταση τροποποιείται, παραμένοντας αναλλοίωτη ανά τους αιώνες, από τη στιγμή που ο άνθρωπος παραδόθηκε στη γλώσσα.

Βασίλης Παπαβασιλείου: «Ζούμε στην εποχή του απόλυτου θορύβου των γνωμών» Facebook Twitter
Η «Δεύτερη έκπληξη του έρωτα» του Μαριβό θα παρουσιαστεί στο Βασιλικό Θέατρο, σε πανελλήνια πρώτη, το Σάββατο 31 Οκτωβρίου.

ΕΡΩΤΑΣ, ΠΕΝΘΟΣ ΚΑΙ ΝΙΚΕΣ

— Τα λεκτικά παιχνίδια κατέχουν ρόλο κεντρικό επί σκηνής. Πώς σας φαίνεται η ατάκα: «Χάνετε μια αγαπητικιά; Βρείτε μίαν άλλη»;

Ο έρωτας είναι πάντα εδώ για να νικά το πένθος που ο ίδιος γεννά.

— Στο έργο, η μαρκησία και ο ιππότης πενθούν. Η πρώτη κυριολεκτικά, ο δεύτερος μεταφορικά. Το πένθος, κυριολεκτικό ή μεταφορικό, τι αποτέλεσμα έχει;

Πάντα το ίδιο: ανατροπή της τάξης του κόσμου, διασάλευση της εύθραυστης σχέσης του μέσα με το έξω. Όπως λέει κάποιος καθ' ύλην αρμόδιος, «στην περίπτωση του πένθους απορρυθμίζεται η σχέση με τον κόσμο, ενώ στην περίπτωση της μελαγχολίας, η σχέση με τον εαυτό».

— Οι θεατές της «Δεύτερης έκπληξης του έρωτα» θα κληθούν να απαντήσουν στο ερώτημα «χρωστάμε την καρδιά μας σε όσους μας προσφέρουν τη δική τους ή μονάχα σ' αυτούς που την κατακτούν»; Εσείς τι απαντάτε;

Σύμφωνα με τον Βάλτερ Μπένγιαμιν, «αγαπώ μια γυναίκα στην ιπποτική εποχή σημαίνει νικώ τους ανταγωνιστές μου». Αυτό το πνεύμα διασώζεται στη φράση του Μαριβό.

— Πώς θα περιγράφατε το σύγχρονο θεατρικό τοπίο;

Με ένα ερωτηματικό;

— Είναι τελικά το θέατρο μια υπόθεση που αφορά κοινωνικές μειονότητες;

Αν στην εποχή των αιρέσεων η θεατροφιλία θεωρείται αίρεση, ασφαλώς ναι.

— Είστε ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτης. Ποια ιδιότητα καταπιέζει τις άλλες;

Είμαι απλώς ένας σκηνίτης, άρα φαίνεται πως έχω ξεπεράσει τον εμφύλιο των ιδιοτήτων.

Βασίλης Παπαβασιλείου: «Ζούμε στην εποχή του απόλυτου θορύβου των γνωμών» Facebook Twitter
Η ερωτική κατάσταση τροποποιείται, παραμένοντας αναλλοίωτη ανά τους αιώνες, από τη στιγμή που ο άνθρωπος παραδόθηκε στη γλώσσα.

— Ποιοι είναι οι μεγάλοι πυλώνες πάνω στους οποίους στηρίζεται σήμερα το θέατρο;

Η ανάγκη των ανθρώπων να συναντηθούν με τον εαυτό τους μέσω τρίτου, όπως συμβαίνει σε όλες τις κορυφαίες στιγμές της ζωής.

— Πώς συνδέονται τόσα διαφορετικά μεταξύ τους έργα στο ρεπερτόριό σας;

Αν αυτό συμβαίνει, θα πρέπει να οφείλεται στην κοινή πατρίδα τους, το αρχέγονο σπήλαιο της σκηνής.

— Είστε ένας πολύτιμος δάσκαλος. Ποια είναι η γνώμη σας για τις σχολές και ακαδημίες θεάτρου που προκύπτουν συνεχώς; Πώς κρίνετε τους αισθητικούς προσανατολισμούς τους;

Ο πληθωρισμός των «σχολών», ασχέτως ελατηρίων σχολαρχών, ένα πράγμα επιτελεί, συστήνει ως εύκολο κάτι που είναι τερατωδώς δύσκολο. Επομένως, δεν τίθεται θέμα προσανατολισμών αλλά απλώς συμφερόντων.

— Ο ρόλος των θεατρικών κριτικών σήμερα;

Κριτικοί σήμερα είναι οι πάντες. Μην ξεχνάτε, ζούμε στην εποχή της παγκόσμιας εκφραστικής δημοκρατίας ή αλλιώς της γνωμοκρατίας, δηλαδή του απόλυτου θορύβου των γνωμών.


Η ΔΕΥΤΕΡΗ ΕΚΠΛΗΞΗ ΤΟΥ ΕΡΩΤΑ

Όταν τον ρώτησα, φεύγοντας, να μου πει ειλικρινά τι πιστεύει πως έχει να πει ο Μαριβό, το 2020, μου απάντησε σχεδόν αυστηρά: «τα πάντα!».


Πρέπει να έχει δίκιο, γιατί και τώρα, όπως και τότε, πολλοί αισθάνονται παγιδευμένοι στις συμβάσεις της εποχής, γίνονται έρμαια της γλώσσας, χάνουν την ειλικρίνειά τους και μπλέκουν σε «αναποφάσιστους» έρωτες που ακροβατούν ανάμεσα στο πάθος και την ευπρέπεια και στο τέλος στέκουν μπροστά στα αισθήματά τους, σαν μπροστά σε ένα κενό.

Βασίλης Παπαβασιλείου: «Ζούμε στην εποχή του απόλυτου θορύβου των γνωμών» Facebook Twitter
Όταν τον ρώτησα, φεύγοντας, να μου πει ειλικρινά τι πιστεύει πως έχει να πει ο Μαριβό, το 2020, μου απάντησε σχεδόν αυστηρά: «τα πάντα!».
Βασίλης Παπαβασιλείου: «Ζούμε στην εποχή του απόλυτου θορύβου των γνωμών» Facebook Twitter
Όταν τον ρώτησα, φεύγοντας, να μου πει ειλικρινά τι πιστεύει πως έχει να πει ο Μαριβό, το 2020, μου απάντησε σχεδόν αυστηρά: «τα πάντα!».


Η «Δεύτερη έκπληξη του έρωτα» του Μαριβό είναι συμπαραγωγή του ΚΘΒΕ με το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν και θα παρουσιαστεί στο Βασιλικό Θέατρο, σε πανελλήνια πρώτη, το Σάββατο 31 Οκτωβρίου.

Μετάφραση - σκηνοθεσία: Βασίλης Παπαβασιλείου

Σκηνικά - κοστούμια: Άγγελος Μέντης

Δραματουργία - μουσική επιμέλεια - συνεργάτης σκηνοθέτης: Νικολέτα Φιλόσογλου

Επιμέλεια κίνησης: Δημήτρης Σωτηρίου

Φωτισμοί: Ελευθερία Ντεκώ

Παίζουν: Αλεξάνδρα Σακελλαροπούλου, Γιώργος Καύκας, Θέμης Πάνου, Ταξιάρχης Χάνος, Zωή Μυλωνά, Γιώργος Κολοβός

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Λυδία Κονιόρδου: «Αν από το αρχαίο δράμα δεν έμαθα ότι κάθε πολίτης οφείλει να ασχολείται με τα κοινά, δεν έχω μάθει τίποτα»

Θέατρο / Λυδία Κονιόρδου: «Αν από το αρχαίο δράμα δεν έμαθα ότι κάθε πολίτης οφείλει να ασχολείται με τα κοινά, δεν έχω μάθει τίποτα»

Ένα τηλεφώνημα για μερικές δηλώσεις κατέληξε σε μια εκ βαθέων συνέντευξη περί θεάτρου, αρχαίου και σύγχρονου δράματος, τέχνης και πολιτικής με την κορυφαία σύγχρονη Ελληνίδα τραγωδό λίγο πριν από την πρεμιέρα των «Περσών» του Εθνικού Θεάτρου στην Επίδαυρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιωργής Τσουρής: Ο νικητής του φετινού Βραβείου Χορν ετοιμάζει πολύ ωραία πράγματα

Θέατρο / Γιωργής Τσουρής: Ο νικητής του φετινού Βραβείου Χορν ετοιμάζει πολύ ωραία πράγματα

Ο Κύπριος ηθοποιός, συγγραφέας, σκηνοθέτης και μουσικός, που τιμήθηκε με το σημαντικό θεατρικό βραβείο για την παράσταση «170 Τετραγωνικά», είναι ένας γνήσιος θεατράνθρωπος.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ο Αναστάσης Ροϊλός θα μετακόμιζε στην Ιαπωνία, αλλά προέκυψαν οι «Άγριες Μέλισσες»

Θέατρο / Ο Αναστάσης Ροϊλός θα μετακόμιζε στην Ιαπωνία, αλλά προέκυψαν οι «Άγριες Μέλισσες»

Ένας από τους πιο αγαπημένους νέους ηθοποιούς μιλά για τον ρόλο του «Νικηφόρου» και τη σαρωτική επιτυχία του σίριαλ «Άγριες Μέλισσες», λέει «όχι» στο εμπορικό θέατρο και θυμάται τα παιδικά του χρόνια.
ΤΟΥ ΧΡΗΣΤΟΥ ΠΑΡΙΔΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Θέατρο / «Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Ο Βασίλης Μαγουλιώτης και ο Γιώργος Κουτλής συνσκηνοθετούν τον Νίκο Καραθάνο και την ομάδα των «Παιχτών» σε ένα νέο έργο με έναν αδηφάγο παραγωγό, έναν «ποιοτικό» σκηνοθέτη, έναν «εμπορικό» ηθοποιό, και τον γολγοθά της προετοιμασίας μιας παράστασης που πρέπει να αφορά τους πάντες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Θέατρο / Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Πατροκτονίες δεν επιτελούν, πλέον, μόνον οι γιοι αλλά και οι θυγατέρες, όπως διαπιστώνουμε στη μαύρη κωμωδία «Ο τρόμος του κροκόδειλου» που σκηνοθετεί ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος στο Θέατρο του Νέου Κόσμου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ένα τετραήμερο με ψηφιακή και αναλογική τέχνη στη Νέα Υόρκη

Αποστολή στη Νέα Υόρκη / «Ο καλλιτέχνης δεν χρειάζεται να αποδείξει ότι είναι πιο έξυπνος από το AI, αλλά ότι μπορεί να γίνει πιο δημιουργικός»

Η LiFO παρακολούθησε τέσσερα έργα ψηφιακής τέχνης και χορού με τα οποία το Ίδρυμα Ωνάση και η πλατφόρμα Onassis ONX συμμετείχαν στο φημισμένο νεοϋορκέζικο φεστιβάλ «Under the radar».
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
O οdy icons τραγουδάει Λαπαθιώτη σε μια παράσταση του Γιάννη Σκουρλέτη και της bijoux de kant

Θέατρο / «Ο Λαπαθιώτης έφερνε τη νύχτα μέσα στη μέρα, κάτι που σήμερα αποκαλούμε "κουίρ"»

Ο περφόρμερ και δημιουργός της αβανγκάρντ μουσικής οdy icons ερμηνεύει ποιήματα του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη μελοποιημένα από τον Χρίστο Θεοδώρου στη νέα παράσταση της bijoux de kant.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Θέατρο / Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Η Ορχήστρα των Μικρών Πραγμάτων παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα «Το Συνέδριο για το Ιράν» του Βιριπάγιεφ, έναν ιδιότυπο αγώνα λόγου που είναι σμιλεμένος σκηνοθετικά με τέτοιον τρόπο, ώστε να μην μοιάζει με ακαδημαϊκή «εισήγηση».
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ