«Μια γιορτή των απόντων»

«Μια γιορτή των απόντων» Facebook Twitter
0

«Το ότι είμαι Έλληνας σημαίνει ότι έχω σχέση με την οπερέτα, είτε το ξέρω είτε όχι. Η οπερέτα είναι ένα είδος το οποίο σαρκάζει, γελοιογραφεί, παρωδεί και πάει παράλληλα με την αταξία του κόσμου, με καταστάσεις οι οποίες μας ξεπερνούν και δεν μπορούμε να εξηγήσουμε με τα μέσα που ίσχυαν μέχρι χθες. Από την άποψη αυτή, η Ελλάδα προσφέρει το ιδανικό περιβάλλον για να ασχοληθεί κανείς με την οπερέτα».

Με αυτά τα λόγια ο σκηνοθέτης Βασίλης Παπαβασιλείου, που καταπιάνεται για πρώτη φορά με το είδος, εξηγεί την ιδιαίτερη σημασία που έχει για εκείνον αυτό το νέο ανέβασμα του Βαφτιστικού, του πλέον δημοφιλούς έργου του πρωτεργάτη της ελληνικής οπερέτας, Θεόφραστου Σακελλαρίδη.

Βασισμένο σε γαλλική φαρσοκωμωδία των Ενεκέν, Βεμπέρ και Ντε Γκορς, αλλά πλήρως εξελληνισμένη, αναφέρεται στις συζυγικές απιστίες που λαμβάνουν χώρα σε ένα αθηναϊκό αρχοντικό με φόντο τους Βαλκανικούς Πολέμους του 1912-1913. Και προσθέτει: «Αυτή η ταπεινή πρόζα δεν θα είναι απλώς η γέφυρα ανάμεσα σε δύο τραγουδιστικά μέρη αλλά αφορμή για να συνδεθεί ένας κόσμος».

Ο διευθυντής ορχήστρας της Καμεράτας Γιώργος Πέτρου, του οποίου επιθυμία ήταν να ανέβει ο Βαφτιστικός, ευελπιστεί σε μια εντελώς νέα προσέγγιση του χιλιοπαιγμένου αυτού έργου ή, μάλλον, σε μια επιστροφή στην πρώτη του εκδοχή της πρεμιέρας της 18ης Ιουλίου του 1918 υπό τη διεύθυνση του ίδιου του συνθέτη. Εξηγεί: «Ο Βαφτιστικός είναι ένα έργο στο οποίο με τα χρόνια ακολουθήθηκε μια πρακτική ερμηνείας η οποία όλο και περισσότερο απείχε από αυτό που είχε στο μυαλό του ο Σακελλαρίδης. Από το 1918 και μετά έγιναν ενορχηστρώσεις που δεν είχαν σχέση μ’ εκείνο που ακούστηκε στην πρεμιέρα.

Είναι ενδεχομένως η πρώτη φορά από τότε που παρουσιάζεται όπως ακούστηκε σ’ εκείνη την πρώτη του παράσταση, χωρίς καμιά περικοπή, δίνοντας στο έργο διαστάσεις Στράους και Λέχαρ, δηλαδή μιας ενορχήστρωσης πολύ λαμπερής».

Η οπερέτα, είδος μουσικού θεάτρου της αστικής κυρίως τάξης αλλά όχι μόνο, άνθισε στην Αθήνα από το 1910 μέχρι λίγο πριν από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο και αντικατόπτριζε έναν ολόκληρο τρόπο ζωής. Ο Θεόφραστος Σακελλαρίδης έγραψε περί τις 80 οπερέτες, όλες εξίσου αγαπημένες στην εποχή τους, ενώ τραγούδια του συχνά αποτέλεσαν επιτυχίες που τραγουδούσαν οι παρέες. Όπως έλεγε και ο ίδιος για την οπερέτα: «Έδωσε στον λαό το τραγούδι του και στο σαλόνι το ταγκό του».

Η παράσταση της Καμεράτας στο Μέγαρο Μουσικής θα είναι μια απόπειρα αναβίωσης μιας πασίγνωστης οπερέτας όχι μόνο μουσικά αλλά και θεατρικά, μέσα από μια εξαιρετική διανομή (συμμετέχουν, εκτός από τους τραγουδιστές Τζίνα Φωτεινοπούλου, Ειρήνη Καραγιάννη, Γιάννη Χριστόπουλο, Δημήτρη Ναλμπάντη, και οι ηθοποιοί Ταξιάρχης Χάνος και Θανάσης Τσαλταμπάσης), κι ένα «άνοιγμα» για το οποίο ο Παπαβασιλείου λέει : «Ο Βαφτιστικός -ήδη καταξιωμένο έργο, δεν περιμένει εμάς να το κάνουμε γνωστό- μέχρι τώρα κινούνταν σε ένα επίπεδο ρεαλιστικής αναπαράστασης. Επιχειρούμε τη θραύση αυτού του πλαισίου. Γίνεται ένα άνοιγμα σκηνογραφικό στον χώρο της αίθουσας Τριάντη, μια λογική ποιητικής απελευθέρωσης του χώρου». Υπάρχει κάτι που να συνδέει την εποχή που γράφτηκε με το σήμερα; «Όπως ξέρουμε, ο Βαφτιστικός είναι μια γιορτή των απόντων ενός πολέμου. Οι απόντες είναι πάντα παρόντες σε όλους τους πολέμους, ακόμα και στους σημερινούς. Όπως λέει το τραγούδι, “Αλλού ας βροντά το κανόνι κι ας αστράφτει πολέμου φωτιά, εμάς δεν μας δέρνουν οι πόνοι, δεν ταράζεται εμάς η καρδιά». Αυτό είναι ένα στοιχείο του κόσμου μας που συγκυριακά δεν αφορά μόνο τους πολέμους του ’12 αλλά και το σήμερα, που κάποιοι βγάζουν τα λεφτά τους έξω και τυπικά είναι μέσα. Πάντα υπάρχει ένα μοίρασμα του κόσμου σε απόντες και παρόντες». Ενώ ο Γιώργος Πέτρου αισιοδοξεί, συμπληρώνοντας: «Ήθελα να δούμε ένα χαμόγελο. Ο Βαφτιστικός μυρίζει τόσο Ελλάδα, που σε κάνει να την αγαπάς. Είναι τόσο δική μας μουσική, που ένιωσα ότι μας αξίζει μια απόδραση μέσα από αυτόν».

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Θέατρο / «Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Τριάντα χρόνια μετά το εκρηκτικό ντεμπούτο της στη θεατρική σκηνή με το έργο «Blasted», συνάδελφοι και συνεργάτες της σπουδαίας συγγραφέως μιλάνε για την ίδια και το έργο της.
THE LIFO TEAM
Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Portraits 2025 / Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Εδώ και δέκα χρόνια ο Χρήστος Παπαδόπουλος χορογραφεί εικόνες γαλήνιες ή ανησυχητικές, με το μινιμαλιστικό του λεξιλόγιο να εκφράζει τη δύναμη της ανθρώπινης επαφής, την προσωπική ελευθερία στη συνθήκη της κοινής εμπειρίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζαβαλάς Καρούσος: Η θυελλώδης ζωή του ηθοποιού που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Τζαβαλάς Καρούσος: Ο ηθοποιός που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Ηθοποιός, μεταφραστής, αγωνιστής της αριστεράς, ο Τζαβαλάς Καρούσος που πέθανε σαν σήμερα το 1969 είχε ως στόχο του τη βελτίωση της ζωής των συνανθρώπων του και τη δικαίωση του καθημερινού τους μόχθου μέσα από τον σοσιαλισμό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Το "δημοφιλής" είναι ό,τι πιο προσβλητικό έχουν πει για μένα»

Portraits 2025 / Η Ελένη Ράντου κάνει το πάρτυ της ζωής της. Και στο τέλος ξεσπά σε λυγμούς.

Με την παράσταση-φαινόμενο «Το πάρτυ της ζωής μου» η Ελένη Ράντου ξετυλίγει με χιούμορ και αφοπλιστική ειλικρίνεια πενήντα χρόνια «τραυμάτων» με φόντο τη μεταπολιτευτική Ελλάδα και αναζητά τους λόγους που αξίζει να ζεις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ