6 «αριστουργήματα» που δεν γυρίστηκαν ποτέ

6 «αριστουργήματα» που δεν γυρίστηκαν ποτέ Facebook Twitter
Το ιερό δισκοπότηρο των «αριστουργημάτων» που δεν γυρίστηκαν ποτέ είναι η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ για τον θρυλικό στρατηλάτη.
0

Mία από τις αγαπημένες δραστηριότητες των φανατικών σινεφίλ είναι να αναζητούν πληροφορίες και να συζητούν για κινηματογραφικά σχέδια μεγάλων δημιουργών που δεν πραγματοποιήθηκαν ποτέ. Συχνά τα πρότζεκτ αυτά αποκτούν μυθική διάσταση, κυρίως επειδή δεν τα είδαν ποτέ κι έτσι μπόρεσαν να πλάσουν στο μυαλό τους εκείνο το ανυπέρβλητο αριστούργημα που το σύμπαν δεν συνωμότησε για να αποκτήσουν, ασχέτως του αν το ήθελαν πάρα πολύ και οι ίδιοι και ο σκηνοθέτης του. Αν η ταινία γυριζόταν κάποτε, το αποτέλεσμα μπορεί να μη δικαίωνε τις προσδοκίες τους. 

Ο «Δον Κιχώτης» του Τέρι Γκίλιαμ έφτασε στις αίθουσες δύο δεκαετίες μετά την πρώτη απόπειρα του σκηνοθέτη να μεταφέρει στην οθόνη μια meta εκδοχή των περιπετειών του ήρωα του Θερβάντες. Για χρόνια διαβάζαμε κείμενα για το φιλμ που ο Γκίλιαμ πάσχιζε με πάθος χαρτοπαίχτη να γυρίσει, για την ταινία εκείνη που, αν ποτέ γινόταν πραγματικότητα, θα καθόριζε τη φιλμογραφία του σκηνοθέτη.

Τελικά, το «The man who killed Don Quixote» (2018) ήταν μια ταινία που απευθυνόταν κυρίως στους hardcore οπαδούς του. Μάλιστα, μια μερίδα της κριτικής το μίσησε τόσο, που θα προτιμούσε να είχαμε μείνει μόνο με το ντοκιμαντέρ «Lost in La Mancha» (2002), το μαύρο κουτί εκείνης της καταστροφικής πρώτης απόπειρας να γυριστεί το έργο. Έχουν άδικο, μα αυτό είναι μια άλλη ιστορία.

Οι κριτικοί στηλίτευσαν τους σπιλμπεργκισμούς που «μόλυναν» με συναισθήματα το «Α.Ι.»‒ το αστείο είναι ότι όλα τα σημεία στα οποία στάθηκαν για να στηρίξουν την πολεμική τους ήταν ιδέες του Κιούμπρικ.   

Ενδεικτική και η περίπτωση του «Α.Ι.» (2001), έργου το οποίο δούλευε για χρόνια ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ και τελικά σκηνοθέτησε ο Στίβεν Σπίλμπεργκ υπό τις ευλογίες του Κιούμπρικ και στηριγμένος στις οδηγίες που άφησε πίσω του. Πρόκειται για μεγάλη στιγμή του σινεμά επιστημονικής φαντασίας, δεδομένα κάποια στιγμή θα επανεκτιμηθεί, στην εποχή του όμως κατέρρευσε υπό το βάρος του hype. Οι κριτικοί στηλίτευσαν τους σπιλμπεργκισμούς που «μόλυναν» με συναισθήματα τη διανοητική κατασκευή του Κιούμπρικ ‒ το αστείο είναι ότι όλα τα σημεία στα οποία στάθηκαν για να στηρίξουν την πολεμική τους ήταν ιδέες του Κιούμπρικ.   

Τα παραπάνω δύο παραδείγματα αποδεικνύουν πως μερικά αριστουργήματα, για να παραμείνουν τέτοια στο συλλογικό ασυνείδητο, πρέπει να μείνουν ανεκπλήρωτα. Ακολουθούν έξι χαρακτηριστικές περιπτώσεις τέτοιων «αριστουργημάτων», έξι μεγαλεπήβολα κινηματογραφικά σχέδια που δεν πραγματοποιήθηκαν ποτέ, στοιχειώνοντας τη σκέψη και πυροδοτώντας τη φαντασία χιλιάδων σινεφίλ.

Kaleidoscope

του Άλφρεντ Χίτσκοκ

Επηρεασμένος από τους μοντερνισμούς της γαλλικής νουβέλ βαγκ, το 1967 ο Άλφρεντ Χίτσκοκ θέλησε να προβεί κι αυτός σε φορμαλιστικούς πειραματισμούς και πίστεψε πως βρήκε το κατάλληλο όχημα στην ιστορία ενός νεκρόφιλου σίριαλ κίλερ. Ένα τιμητικό Όσκαρ, το επονομαζόμενο βραβείο Ίρβιν Θάλμπεργκ και οι θρυλικές συνεντεύξεις του με τον Φρανσουά Τριφό είχαν θεμελιώσει τη θέση του στη συνείδηση της κινηματογραφικής κοινότητας, μα έλα που για τη βιομηχανία αξίζεις όσο η τελευταία σου ταινία και ο Χίτσκοκ είχε δύο εισπρακτικές αποτυχίες στη σειρά. Η πρόθεσή του για αισθητικούς νεωτερισμούς, σε συνδυασμό με το μακάβριο θέμα, τρόμαξε τα στούντιο κι έτσι δεν μπόρεσε να βρει ποτέ χρηματοδότηση. Μερικές από τις ιδέες που είχε για το φιλμ ενσωματώθηκαν λίγα χρόνια μετά στο «Frenzy» (1972), μα το τελευταίο ήταν μια πολύ πιο συμβατική ταινία από εκείνη που είχε οραματιστεί αρχικά ο Βρετανός σκηνοθέτης.

Napoleon

του Στάνλεϊ Κιούμπρικ

napoleon Facebook Twitter
Ήταν έτοιμος να ξεκινήσει την παραγωγή της ταινίας για λογαριασμό της MGM, όταν η διοίκηση της εταιρείας πέρασε σε νέα χέρια.

Το ιερό δισκοπότηρο των «αριστουργημάτων» που δεν γυρίστηκαν ποτέ είναι η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ για τον θρυλικό στρατηλάτη. Mε τη χαρακτηριστική αφοσίωση (και εμμονή) που τον διέκρινε, ο Κιούμπρικ προετοίμαζε δύο χρόνια το φιλμ, συλλέγοντας πληροφορίες από 276(!) διαφορετικά βιβλία και στέλνοντας ανθρώπους για scouting σε όλα τα μέρη από τα οποία πέρασε ο Ναπολέων με τη στρατιά του. Ήταν έτοιμος να ξεκινήσει την παραγωγή της ταινίας για λογαριασμό της MGM, όταν η διοίκηση της εταιρείας πέρασε σε νέα χέρια. Σε αντίθεση με τους προκατόχους τους, οι νέοι διοικούντες δεν έβλεπαν με καθόλου καλό μάτι τα δαπανηρά σχέδια, η παταγώδης αποτυχία του θεματικά συγγενούς «Waterloo» (1970) με τον Ροντ Στάιγκερ ήταν βούτυρο στο ψωμί τους κι έτσι το φιλμ δεν πήρε ποτέ το πράσινο φως για να ξεκινήσει γυρίσματα. Ουδέν κακόν αμιγές καλού: ο Κιούμπρικ αξιοποίησε μέρος της μελέτης και της προετοιμασίας του μερικά χρόνια μετά, στα γυρίσματα του «Barry Lyndon» (1975).

Dune

του Αλεχάντρο Γιοντορόφσκι

Στα μέσα των ’70s, Γάλλοι παραγωγοί παρήγγειλαν στον sui generis Μεξικανό δημιουργό να μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη τις περιπέτειες του οίκου των Ατρειδών. Ο Γιοντορόφσκι επιστράτευσε τον Moebius και τον H.R. Geiger (της φήμης του Alien) για να τον βοηθήσουν με τα storyboards και τον σχεδιασμό των σκηνικών, συγκέντρωσε καστ που περιλάμβανε, μεταξύ άλλων, τους Σαλβαδόρ Νταλί, Mικ Τζάγκερ και Όρσον Γουέλς –τα γυρίσματα της ταινίας ίσως να έκαναν μία ακόμα συναρπαστική ταινία–, συμφώνησε με τους Pink Floyd για να συνθέσουν το μουσικό score και προχώρησε σε δημιουργικές αυθαιρεσίες που εξόργισαν τον συγγραφέα Φρανκ Χέρμπερτ. Οι παραγωγοί, μόλις κατάλαβαν ότι η ταινία που ετοίμαζε ο Γιοντορόφσκι ήταν ένα ψυχεδελικό τριπάρισμα –τι άλλο θα μπορούσε να είναι;‒, του έδωσαν τα παπούτσια στο χέρι. Τελικά, τα δικαιώματα του φιλμ πέρασαν στα χέρια του θρυλικού Ντίνο ντε Λαουρέντις και ο κλήρος έπεσε στον Ντέιβιντ Λιντς. Πληρέστερη εικόνα για το πώς θα ήταν η εκδοχή του Γιοντορόφσκι μπορείτε να πάρετε μέσω του ντοκιμαντέρ «Jodorowsky’s Dune» (2013).

Lenningrad

του Σέρτζιο Λεόνε

sergio leone robert de niro Facebook Twitter
O Λεόνε είχε εξασφαλίσει χρηματοδότηση, είχε εντοπίσει την τοποθεσία των γυρισμάτων, είχε συμφωνήσει με τον Ρόμπερτ ντε Νίρο, «τον καλύτερο ηθοποιό με τον οποίο συνεργάστηκε ποτέ».

Θα μπορούσαμε να γράψουμε ένα ολόκληρο σχετικό άρθρο μόνο για τα πρότζεκτ που δεν κατάφερε ποτέ να γυρίσει ο «μαέστρο» Λεόνε, στα οποία θα βρεις και μια μεταφορά του «Εκατό χρόνια μοναξιά» του Μάρκες. Το διαμάντι του στέμματος ήταν η ιστορία ενός Αμερικανού φωτογράφου που παγιδεύεται στο Λένινγκραντ κατά τη διάρκεια της πολιορκίας του από τους ναζί την περίοδο του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Το «Λένινγκραντ» είχε ολοκληρώσει το στάδιο της προ-παραγωγής, ο Λεόνε είχε εξασφαλίσει χρηματοδότηση, είχε εντοπίσει την τοποθεσία των γυρισμάτων, είχε συμφωνήσει με τον Ρόμπερτ ντε Νίρο, «τον καλύτερο ηθοποιό με τον οποίο συνεργάστηκε ποτέ», όπως θα δήλωνε, ενώ ο μόνιμος συνεργάτης του Ένιο Μορικόνε ετοιμαζόταν να ευλογήσει τις εικόνες του με τις παρτιτούρες του γι’ ακόμα μία φορά. Δυστυχώς, λίγες μέρες πριν από την έναρξη των γυρισμάτων ο Ιταλός δημιουργός έφυγε από τη ζωή λόγω καρδιακής προσβολής.

Superman Lives

του Τιμ Μπάρτον 

nicolas cage superman Facebook Twitter
O Μπάρτον προχώρησε στο ρεπεράζ και προσέλαβε και τον Νίκολας Κέιτζ για τον κεντρικό ρόλο, o οποίος πρόλαβε να κάνει μερικά δοκιμαστικά με το κουστούμι του Σούπερμαν.

Με δύο επιτυχημένους «Μπάτμαν» στο ενεργητικό του, ο Τιμ Μπάρτον ήταν η προφανής επιλογή για τους παραγωγούς της Warner προκειμένου να αναστήσει τις περιπέτειες του δημοφιλούς υπερήρωα, που λίγα χρόνια πριν είχαν αγγίξει το ναδίρ με μια τραγελαφική παραγωγή της Cannon Films. Ο Μπάρτον πήρε στα χέρια του το σενάριο του Κέβιν Σμιθ, ο οποίος είχε ενσωματώσει παράλογες απαιτήσεις της παραγωγής, όπως η μονομαχία του ήρωα με μια γιγάντια αράχνη και μια πολική αρκούδα, διαπίστωσε ότι δεν του άρεσε και παρήγγειλε να το ξαναγράψουν – μια κίνηση που άνοιξε κόντρα με τον πολυλογά κωμικό δημιουργό, ο οποίος του επιτίθεται όπου σταθεί κι όπου βρεθεί μέχρι σήμερα. Με ένα νέο draft που τον ικανοποιούσε, ο Μπάρτον προχώρησε στο ρεπεράζ και προσέλαβε και τον Νίκολας Κέιτζ για τον κεντρικό ρόλο, o οποίος πρόλαβε να κάνει μερικά δοκιμαστικά με το κουστούμι του Σούπερμαν – χρόνια μετά οι σχετικές φωτογραφίες θα γίνουν viral. 

Στο μεταξύ, οι ιθύνοντες της Warner, θορυβημένοι από την παταγώδη εισπρακτική και καλλιτεχνική επιτυχία του «Batman and Robin» (1997) το προηγούμενο καλοκαίρι και βλέποντας ότι το όραμα του Μπάρτον ενείχε μεγάλο εμπορικό ρίσκο, έβαλαν πάγο στο πρότζεκτ, λίγο πριν ξεκινήσουν γυρίσματα. To χρονικό της ματαιωθείσας παραγωγής περιγράφεται αναλυτικά στο ντοκιμαντέρ «The Death of Superman lives: What happened?» (2015).  


 

Αt the mountains of madness

του Γκιγιέρμο ντελ Τόρο

at the mountains of madness Facebook Twitter
Για χρόνια ο Ντελ Τόρο σχεδίαζε εξονυχιστικά τα πλάσματα που έπλασε η μακάβρια λαβκραφτιανή πένα.

Αν και θα βρεις λαβκραφτιανή εικονογραφία και διάσπαρτες αναφορές σε μια διόλου ευκαταφρόνητη μερίδα του σινεμά τρόμου, σοβαρή στουντιακή παραγωγή πάνω σε γραπτά του Λάβκραφτ δεν έχουμε δει ακόμα – το «Haunted Palace» (1963) του Ρότζερ Κόρμαν παραμένει ό,τι πλησιέστερο. Αυτή η εγκληματική παράβλεψη έφτασε κοντά στο να διορθωθεί στα ’00s, όταν η Universal έδωσε στον Γκιγέρμο ντελ Τόρο το ok για να ξεκινήσει την προπαρασκευή για τη μεταφορά του διασημότερου διηγήματος του συγγραφέα, των «Βουνών της Τρέλας». Για χρόνια ο Ντελ Τόρο σχεδίαζε εξονυχιστικά τα πλάσματα που έπλασε η μακάβρια λαβκραφτιανή πένα, ο Τομ Κρουζ συμφώνησε να υποδυθεί τον ήρωα που ξυπνά κάθιδρος μονολογώντας «τεκελι-λι», το τρισδιάστατο format είχε κλειδώσει, μα δυστυχώς η Universal άλλαξε γνώμη. Λίγο πριν ξεκινήσουν τα γυρίσματα, το στούντιο συνειδητοποίησε ότι δύσκολα μια παραγωγή τρόμου 150 εκατομμυρίων δολαρίων θα έφερνε τα χρήματά της πίσω, ακόμα και με το όνομα του Τομ Κρουζ στη μαρκίζα, και έτσι υπαναχώρησε. Δεν παύουμε να ελπίζουμε ότι κάποτε ένας από τους streaming κολοσσούς θα χορηγήσει το πολύπαθο αυτό σχέδιο, αφαιρώντας το πανηγυρικά από την παρούσα λίστα.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Μάρτιν Σκορσέζε γράφει για τον Φεντερίκο Φελίνι και τη χαμένη μαγεία του σινεμά

Οθόνες / Ο Μάρτιν Σκορσέζε γράφει για τον Φεντερίκο Φελίνι και τη χαμένη μαγεία του σινεμά

Σε μια μακρά και συγκινητική αφήγηση, ο σπουδαίος σκηνοθέτης αναφέρεται στη σημερινή κατάσταση του κινηματογράφου, σε αυτό που θεωρείται περιεχόμενο, αλλά και στους ανθρώπους που ανανέωσαν την έβδομη τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Yπόθεση Γκολντμάν»: Μια αληθινή ιστορία τροφοδοτεί ένα καταπληκτικό δικαστικό δράμα

Οθόνες / «Yπόθεση Γκολντμάν»: Μια αληθινή ιστορία τροφοδοτεί ένα καταπληκτικό δικαστικό δράμα

Η πολύκροτη δίκη του Πιέρ Γκολντμάν στη Γαλλία των ‘70s αποτελεί πηγή έμπνευσης για ένα σχολαστικό δικαστικό δράμα που στοχεύει σε κάτι (πολύ) ευρύτερο από μια δραματοποιημένη αναπαράσταση της δίκης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Joker - Folie À Deux: Ένα μουσικοχορευτικό σίκουελ που θα ανακουφίσει και θα απογοητεύσει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Joker - Folie À Deux: Ένα μουσικοχορευτικό σίκουελ που θα ανακουφίσει και θα απογοητεύσει

Κάποιοι θα περιμένουν τη συνέχεια που δεν αρνήθηκε κανείς από τους συντελεστές κατηγορηματικά στην κοινή συνέντευξη τύπου στο Φεστιβάλ Βενετίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
KAOS: Το λυκόφως των θεών και η «Κρήτη» της πιο τρελής φαντασίας

Daily / KAOS: Το λυκόφως των θεών και η «Κρήτη» της πιο τρελής φαντασίας

Η νέα σειρά του Netflix είναι ένα μεθυστικό – και λίγο βαρύ ίσως – κοκτέιλ όπου συμπλέκονται γλυκά κι αυθαίρετα διάφοροι αρχαιοελληνικοί μύθοι, με ιδανικό πρωταγωνιστή τον Τζεφ Γκόλντμπλουμ στο ρόλο ενός σύγχρονου Δία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Room Next Door: Ο Πέδρο Αλμοδόβαρ κινηματογραφεί την πολιτική επιλογή της ευθανασίας σαν ελεγειακό αποχαιρετισμό

Ανταπόκριση από τη Βενετία / The Room Next Door: Ο Πέδρο Αλμοδόβαρ κινηματογραφεί έναν ελεγειακό αποχαιρετισμό

Η πρώτη αγγλόφωνη μεγάλου μήκους ταινία του Ισπανού auteur προσφέρει δυο αξιοσημείωτους γυναικείους ρόλους σε δυο σπουδαίες ηθοποιούς: την Τίλντα Σουίντον και την Τζούλιαν Μουρ — SPOILER ALERT
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα είναι Δράμα!: 47ο Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας

Πολιτισμός / «Όλα είναι Δράμα»: Τι θα δούμε στο 47ο Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους

Οι οικογενειακές σχέσεις, οι φιλίες που δοκιμάζονται, ο πρώτος έρωτας, η απότομη ενηλικίωση καθώς και τα κοινωνικά ζητήματα που ταλανίζουν τη σύγχρονη Ελλάδα εμπνέουν για άλλη μια φορά τους νέους μικρομηκάδες.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«The Deliverance» στο Netflix: Ακόμα ένας άχαρος κινηματογραφικός «Εξορκιστής»

Οθόνες / «The Deliverance» στο Netflix: Ακόμα ένας άχαρος κινηματογραφικός «Εξορκιστής»

Ο Λι Ντάνιελς του «Precious» και του «The United States vs Billy Holiday» ζητά τη βοήθεια της Άντρα Ντέι και της Γκλεν Κλόουζ για να αναμετρηθεί με το φάντασμα του Φρίντκιν και ηττάται κατά κράτος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Babygirl, το οργασμικό χάσμα γενεών σε ένα συνοπτικό ψυχο-θρίλερ, περισσότερο ευχάριστο απ’ ότι άβολο.

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Babygirl, το οργασμικό χάσμα γενεών σε ένα συνοπτικό ψυχο-θρίλερ, περισσότερο ευχάριστο απ’ ότι άβολο

Σεξ και καριέρα, ταμπού και ηδονή, για τη γενναία Νικόλ Κίντμαν στο Babygirl, που κάνει update στον διάλογο ανάμεσα στις «Αποκαλύψεις» και τη «Γραμματέα».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Alien: Romulus» – Ένα ψυχαγωγικό compilation με τα μεγάλα hits των προηγούμενων ταινιών

Οθόνες / «Alien: Romulus» – Ένα κινηματογραφικό best of από προηγούμενες ταινίες της σειράς

Ο Φέντε Άλβαρες επιχειρεί, επί της ουσίας, ένα χαλαρό remake του πρώτου «Alien», επικαλούμενος στοιχεία και χαρακτηριστικά στιγμιότυπα (και) από τα υπόλοιπα κεφάλαια της σειράς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Τσαγκόζη

Μυθολογίες / «Το Blues Brothers με ανεβάζει όταν είμαι down»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Τσαγκόζη

Η ταινία που παραλίγο να κοστίσει την περιουσία του Κόπολα και αυτή του Ρίντλεϊ Σκοτ που καθόρισε την αισθητική του cyberpunk, Ταρκόφσκι και Pixar. Ο δημοσιογράφος Γιώργος Τσαγκόζης επιλέγει ταινίες που βλέπει ξανά και ξανά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ