Σόφι Τόιμπερ - Αρπ: Η δημιουργική ζωή και το τραγικό τέλος μιας πρωτοπόρου της τέχνης του 20ου αιώνα Facebook Twitter
Η Σόφι Τόιμπερ με το Dada Head, Zυρίχη, 1920. Φωτο: Nic Aluf

Σόφι Τόιμπερ-Αρπ: Η δημιουργική ζωή και το τραγικό τέλος μιας πρωτοπόρου της τέχνης

0

Μια πρωτοπόρο γυναίκα της τέχνης τιμά με μια μεγάλη έκθεση το Kunstmuseum Basel, μέχρι τις 20 Ιουνίου 2021. Η Sophie Taeuber-Arp, ζωγράφος, γλύπτρια, σχεδιάστρια υφασμάτων και επίπλων, αρχιτέκτονας και χορεύτρια, συνδέθηκε με τα μεγάλα κινήματα της τέχνης των αρχών του 20ού αιώνα και είναι μια από τις λίγες γυναίκες που άφησαν πίσω τους τόσο πλούσιο έργο, το οποίο εξακολουθεί μέχρι σήμερα να είναι επίκαιρο.

Το μουσείο Kunstmuseum Basel στη γενέθλια χώρα της, σε συνεργασία με το MoMA στη Νέα Υόρκη και την Tate Modern στο Λονδίνο, γιορτάζει την καλλιτεχνική συμβολή της στην τέχνη με πολλούς τρόπους, αφού η Τόιμπερ- Αρπ έπαιξε σημαντικό ρόλο στο κίνημα Dada στη Ζυρίχη, εργάστηκε σε πολλά αρχιτεκτονικά έργα και σε σχέδια επίπλων που επηρεάστηκαν από το Bauhaus στο Στρασβούργο και στο Παρίσι και βοήθησε στον επαναπροσδιορισμό της αφηρημένης ζωγραφικής στη Γαλλία και την Ελβετία.

Γεννημένη το 1889, στην Ελβετία, κόρη ενός φαρμακοποιού, έφτασε με την οικογένειά της στη Γερμανία όταν ήταν δυο ετών. «Η επιθυμία μου να εμπλουτίζονται και να ομορφαίνουν τα πράγματα δεν μπορεί να ερμηνευθεί υλιστικά, με την κατοχή τους ως αύξησης της αξίας τους. Αντίθετα πηγάζει από το ένστικτο για την τελειότητα και τη δημιουργική πράξη» έλεγε.

«Η επιθυμία μου να εμπλουτίζονται και να ομορφαίνουν τα πράγματα δεν μπορεί να ερμηνευθεί υλιστικά, με την κατοχή τους ως αύξησης της αξίας τους. Αντίθετα πηγάζει από το ένστικτο για την τελειότητα και τη δημιουργική πράξη».

Σπούδασε στο Μόναχο, επέστρεψε στην πατρίδα της Ελβετία το 1914 και ξεκίνησε μια επιτυχημένη μελέτη των εφαρμοσμένων τεχνών. Άρχισε να φοιτά στη σχολή του Ρούντολφ Λαμπάν, χορευτή και θεωρητικού του χορού που θεωρείται ως ένας από τους πρωτοπόρους του σύγχρονου χορού στην Ευρώπη και «πατέρας του εξπρεσιονιστικού χορού» στη Γερμανία. Την ίδια εποχή γνώρισε τον σύζυγό της, επίσης καλλιτέχνη Ζαν Αρπ, με τον οποίο συνεργάστηκαν συχνά για το υπόλοιπο της ζωής της.

Ως πρόσφυγες, κατά τη διάρκεια του Πρώτου Παγκόσμιου πολέμου, βρέθηκαν στη Ζυρίχη με άλλους εξόριστους που ζούσαν στην ελβετική πόλη, συμμετείχαν στη γέννηση του Νταντά στη Ζυρίχη, αλλά η Αρπ δίδαξε και κλωστοϋφαντουργία στη Σχολή Εφαρμοσμένων Τεχνών της πόλης από το 1916 έως το 1929 για να στηρίξει οικονομικά την οικογένειά της.

Όταν κλήθηκε να σχεδιάσει μαριονέτες για μια σύγχρονη προσαρμογή του έργου της κομέντια ντελ άρτε, King Stag, του 18ου αιώνα, σε ένα σχολείο, κατασκεύασε μερικές από τις πιο χαρακτηριστικές φιγούρες που μέχρι σήμερα θεωρούνται συμβολικές για το κίνημα των ντανταϊστών και πολλές από αυτές βρίσκονται σήμερα στο μουσείο Αρπ στο Ρέμαγκεν της Γερμανίας.

Σόφι Τόιμπερ - Αρπ: Η δημιουργική ζωή και το τραγικό τέλος μιας πρωτοπόρου της τέχνης του 20ου αιώνα Facebook Twitter
Η Σόφι Τόιμπερ στο Monte Verita, 1925. Φωτο: Stiftung Arp e.V., Berlin/Rolandswerth/Artists Rights Society (ARS), New York, Hauser and Wirth

Στα τέλη της δεκαετίας του 1920 και στις αρχές της δεκαετίας του 1930, η Αρπ ξεκίνησε διάφορα έργα αρχιτεκτονικής και εσωτερικού σχεδιασμού, κυρίως σε συνεργασία με τον σύζυγό της και τον Ολλανδό καλλιτέχνη Theo van Doesburg για τη φιλόδοξη διακόσμηση του συγκροτήματος ψυχαγωγίας Aubette στο Στρασβούργο της Γαλλίας.

Το 1929, έφυγε από τη Ζυρίχη για το Παρίσι, όπου έστρεψε την προσοχή της σε αφηρημένους πίνακες και ανάγλυφα ξύλινα ανάγλυφα. Αυτά τα έργα εμφανίζουν μια ένταση μεταξύ ακρίβειας και παιγνιώδους διάθεσης που είναι χαρακτηριστική της καλλιτεχνικής της παραγωγής. Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1930, συνδέθηκε με δύο ομάδες καλλιτεχνών που αφιερώθηκαν επίσης στην αφαίρεση, τους Cercle et Carré και τους Abstraction-Création, και επιμελήθηκε το βραχύβιο διεθνές περιοδικό Plastique / Plastic. Από το 1926 οι Αρπ είχαν γίνει Γάλλοι πολίτες και ζούσαν στο Meudon / Val-Fleury, έξω από το Παρίσι, όπου η Αρπ σχεδίασε το νέο τους σπίτι και μερικά από τα έπιπλα του.

Είναι η πρώτη καλλιτέχνις που χρησιμοποίησε πουά στην τέχνη με έργα όπως το Dynamic Circles του 1934, στα βήματα του Καζιμίρ Μαλέβιτς και του Black Circle. Ο κύκλος της περιλάμβανε καλλιτέχνες όπως οι Σόνια και Ρομπέρ Ντελονέ, Βασίλι Καντίνσκι, Χοάν Μιρό και Μαρσέλ Ντισάν.

Σόφι Τόιμπερ - Αρπ: Η δημιουργική ζωή και το τραγικό τέλος μιας πρωτοπόρου της τέχνης του 20ου αιώνα Facebook Twitter
Η Σόφι Τόιμπερ και ο Ζαν Αρπ με μαριονέτες που ζωγράφισε για το “König Hirsch,” Ζυρίχη 1918. Φωτο: Ernst Linck

Το 1940, το ζεύγος Αρπ εγκατέλειψε το Παρίσι λόγω της ναζιστικής κατοχής και μετακόμισε στο Grasse, στο Vichy, όπου δημιούργησαν μια «αποικία τέχνης» με άλλους καλλιτέχνες που είχαν καταφύγει εκεί. Σε μια επίσκεψή της στο σπίτι του αρχιτέκτονα και καλλιτέχνη Μαξ Μπιλ το 1943, πέθανε από δηλητηρίαση από μονοξείδιο του άνθρακα που προκλήθηκε από χαλασμένη σόμπα.

Η κληρονομιά που άφησε εκτείνεται σε πλήθος σχεδίων, έργων, κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων, σε χάντρες, κοστούμια, έπιπλα και εσωτερικούς χώρους, καθώς και μαριονέτες που μας επιτρέπουν να ανακαλύψουμε το πολύπλευρο και ευφάνταστο κόσμο της, που με συνέπεια και συνειδητά αμφισβητεί τα ιστορικά όρια που διαχωρίζουν την τέχνη από το ντιζάιν και τον βιομηχανικό σχεδιασμό.

Σόφι Τόιμπερ - Αρπ: Η δημιουργική ζωή και το τραγικό τέλος μιας πρωτοπόρου της τέχνης του 20ου αιώνα Facebook Twitter
Μαξ Έρνστ, Γκαλά, Σόφι Τόιμπερ και Πολ Ελυάρ στην Αρόσα το 1928.
Σόφι Τόιμπερ - Αρπ: Η δημιουργική ζωή και το τραγικό τέλος μιας πρωτοπόρου της τέχνης του 20ου αιώνα Facebook Twitter
Sophie Taeuber-Arp Composition of Circles and Overlapping Angles 1930. The Museum of Modern Art, New York. The Riklis Collection of McCrory Corporation. Φωτο: The Museum of Modern Art, Department of Imaging and Visual Resources. © 2019 Artists Rights Society (ARS), New York / VG Bild-Kunst, Bonn
Σόφι Τόιμπερ - Αρπ: Η δημιουργική ζωή και το τραγικό τέλος μιας πρωτοπόρου της τέχνης του 20ου αιώνα Facebook Twitter
Mαριονέτες που σχεδίασε για μια σύγχρονη προσαρμογή του έργου King Stag, König Hirsch (The Stag King), 1918. Φωτο: E.Linck. Fondation Arp photographic archives.
Σόφι Τόιμπερ - Αρπ: Η δημιουργική ζωή και το τραγικό τέλος μιας πρωτοπόρου της τέχνης του 20ου αιώνα Facebook Twitter
Sophie Taeuber-Arp, Plate from 10 Origin, 1942.
Σόφι Τόιμπερ - Αρπ: Η δημιουργική ζωή και το τραγικό τέλος μιας πρωτοπόρου της τέχνης του 20ου αιώνα Facebook Twitter
Personnages (Figures) 1926 on yarn. Φωτο: Alex Delfanne
Σόφι Τόιμπερ - Αρπ: Η δημιουργική ζωή και το τραγικό τέλος μιας πρωτοπόρου της τέχνης του 20ου αιώνα Facebook Twitter
Sophie Taeuber-Arp (1889-1943), Bandes, cercles et lignes.
Σόφι Τόιμπερ - Αρπ: Η δημιουργική ζωή και το τραγικό τέλος μιας πρωτοπόρου της τέχνης του 20ου αιώνα Facebook Twitter
“Coquilles et Fleurs” (Shells and Flowers), 1938. Credits: Stiftung Arp e.V., Berlin/Rolandswerth/Artists Rights Society (ARS), New York, Hauser and Wirth
Σόφι Τόιμπερ - Αρπ: Η δημιουργική ζωή και το τραγικό τέλος μιας πρωτοπόρου της τέχνης του 20ου αιώνα Facebook Twitter
Sophie Taeuber-Arp, Head 1920.
Σόφι Τόιμπερ - Αρπ: Η δημιουργική ζωή και το τραγικό τέλος μιας πρωτοπόρου της τέχνης του 20ου αιώνα Facebook Twitter
Σόφι Τόιμπερ με το Dada Head, Zυρίχη, 1920 (Photograph: Nic Aluf)
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Συνεχίζεται online η μεγάλη αναδρομική έκθεση της National Gallery του Λονδίνου στο έργο της Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι, με παρουσίαση περισσότερων από τους μισούς πίνακες της πιο σπουδαίας και ηρωικής καλλιτέχνιδος του Μεγάλου Αιώνα της ευρωπαϊκής ζωγραφικής.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Μια έκθεση με πέντε άγνωστα, σπάνια έργα της Φρίντα Κάλο

Εικαστικά / Μια έκθεση με πέντε άγνωστα, σπάνια έργα της Φρίντα Κάλο

Το μουσείο του Ντάλας οργάνωσε μια έκθεση που θα ανοίξει στις 7 Μαρτίου, με τέσσερα άγνωστα έργα και ένα σχέδιό της, που ανήκουν σε ιδιωτική συλλογή και δανείζονται σπάνια σε μουσεία και εκθέσεις.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ