PETRĀS Αrchitecture: Δημιουργώντας κτίρια που μας εκπαιδεύουν

PETRĀS Αrchitecture: Δημιουργώντας κτίρια που μας εκπαιδεύουν Facebook Twitter
0

Η περιέργεια είναι ένα προσόν, ειδικά όταν εκφράζεται δημιουργικά. Αυτή μπορεί να οδηγήσει έναν ταλαντούχο αρχιτέκτονα, όπως ο Τσαμπίκος Πετράς, στην ολοκληρωμένη μελέτη πρότζεκτ σε πολλούς διαφορετικούς τομείς, όπως δημόσια κτίρια, πολυκατοικίες και βίλες, από το εντυπωσιακό Νέο Αρχαιολογικό Μουσείο Σπάρτης και τη Σχολή Αρχιτεκτονικής στο Άαρχους της Δανίας μέχρι μια πολυκατοικία στην Αγία Παρασκευή. Το κοινό στοιχείο αυτών των διαφορετικών μεταξύ τους πρότζεκτ είναι καταρχάς μια φρέσκια ματιά ή, όπως λέει ο ίδιος, «μια φρέσκια συνθήκη χωρικής εμπειρίας με καινοτόμα στοιχεία αλλά και άλλα αντίστοιχα από την ελληνική παράδοση». Κι αυτό γιατί ο Τσαμπίκος Πετράς ενδιαφέρεται για «το σύγχρονο, το νέο, αλλά και αυτό που έχουμε ξαναζήσει και μας είναι οικείο από τη σοφία των κατασκευών στον τόπο και στο κλίμα μας». Ακούγεται παράδοξο για κάποιον της λογικής «άσπρο-μαύρο», αλλά στην πραγματικότητα είναι βαθιά ανθρώπινο, αφού ένας άνθρωπος, για να καινοτομήσει, πρέπει να πατά στην παράδοση – τόσο απλά. Γι’ αυτό και εστιάζει στην αρμονική συνύπαρξη των δύο ή, όπως λέει και ο ίδιος: «Με ενδιαφέρει πώς θα συνυπάρχουν σε μια κατασκευή το παρελθόν και το μέλλον».  

Θέλω να υποστηρίξω λύσεις που θα φαίνονται λογικές και οικονομικά εφικτές, ευφυείς, με στόχο να νιώσει ο κόσμος ότι μπορεί να είναι μέτοχος στο καλό design και, ιδανικά, για όλες τις κοινωνικές ομάδες.

Τσαμπίκος Πέτρας
Τσαμπίκος Πετράς

Από την άλλη, ο Έλληνας αρχιτέκτονας είναι πολυβραβευμένος. To 2011 απέσπασε τη διάκριση Europe’s Εmerging Αrchitect – 40 under 40 Αward από το Eυρωπαϊκό Kέντρο Aρχιτεκτονικής και το 2018 το Διεθνές Βραβείο Αρχιτεκτονικής από το Chicago Athenaeum: Museum of Architecture and Design. Μέσω του έργου του προβάλλει τη γενικότερη διάσταση της προσβασιμότητας, αφού, όπως λέει ο ίδιος, «δεν θέλω να δημιουργήσω την αίσθηση του πολύ exclusive design που, λόγω κόστους, καθίσταται απαγορευτικό στο ευρύτερο κοινό. Θέλω να υποστηρίξω λύσεις που θα φαίνονται λογικές και οικονομικά εφικτές, ευφυείς, με στόχο να νιώσει ο κόσμος ότι μπορεί να είναι μέτοχος στο καλό design και, ιδανικά, για όλες τις κοινωνικές ομάδες. Με ενδιαφέρει να ανεβάσουμε με τον σχεδιασμό μας τον μέσο όρο που βιώνουμε όλοι στις πόλεις μας. Θέλω να αισθάνεται ο μέσος αποδέκτης ότι αυτό που του δίνουμε είναι πολύ υψηλής ποιότητας design και μπορεί κι αυτός να το έχει στην καθημερινότητά του (σίγουρα όχι με το χαμηλότερο κόστος, αλλά ούτε και με απρόσιτο-απαγορευτικό)».


Για να ανταποκρίνεται ένα πρότζεκτ στους περιορισμούς του χρόνου, του κόστους και της ποιότητας, χρειάζεται, πάνω απ’ όλα, εξυπνάδα. «Θέλω, επίσης, να προβάλω τη συνθήκη του ευφυούς σχεδιασμού, μιας πρωτότυπης ιδέας, ενός πρωτότυπου χώρου, όπως βλέπεις στις start-ups κάποια πρότζεκτ και λες “να μια πολύ ωραία ιδέα!”». 
Χαρακτηριστικά πρότζεκτ που συνθέτουν τα παραπάνω στοιχεία είναι τα: 


Βρεφονηπιακός Σταθμός «Το Ρυάκι» στον Πειραιά

(α’ βραβείο σε πανελλήνιο διαγωνισμό που δημοπρατείται προσεχώς) 

PETRĀS Αrchitecture: Δημιουργώντας κτίρια που μας εκπαιδεύουν Facebook Twitter

Στην πρόταση, που αφορά την επέκταση ενός υπάρχοντος βρεφονηπιακού σταθμού στον Πειραιά, ένα νέο βιοκλιματικό πέτασμα ντύνει περιμετρικά το νέο κτίριο και κάμπτεται σαν ρυάκι στο σημείο της εισόδου. Οι λευκές περσίδες ανακλούν και διαχέουν εσωτερικά το δυτικό φως, δημιουργώντας την αίσθηση ενός εσωτερικού κατάφωτου κήπου που φιλοξενεί υπαίθριο μάθημα. Οι στηρίξεις ανάμεσα στις περσίδες είναι τμήματα χρωματιστών μετάλλων, σαν χρωματιστές χάντρες, που δίνουν έναν πολύχρωμο τόνο στο πέτασμα, όταν γίνεται αντιληπτό από κοντά, ενώ από απόσταση το κτίριο αποκτά μια πιο διακριτική χρωματική παρουσία στη γειτονιά.

Καλαμωτή – Student Ηousing στην Κυψέλη

PETRĀS Αrchitecture: Δημιουργώντας κτίρια που μας εκπαιδεύουν Facebook Twitter

Στο έργο αυτό επαναδιατυπώνει με σύγχρονο τρόπο τη χωρική εμπειρία της καλαμωτής που συναντάμε στην παραδοσιακή ελληνική αρχιτεκτονική. Οι εξώστες των μονάδων κατοίκησης μετατρέπονται σε έναν ενδιάμεσο χώρο σκιασμού και επιλεκτικής ιδιωτικότητας, με έντονη την παρουσία αναρριχητικών φυτεύσεων, που δημιουργεί έναν μικρό κήπο από το εσωτερικό και ταυτόχρονα προβάλλεται προς τη γειτονιά της Κυψέλης. Το έργο θα υλοποιηθεί προσεχώς από την εταιρεία Livewise.


Slide in time - Μεταλλεία Αταλάντης Villas for leisure

(ανάθεση από ιδιώτη-επενδυτή, το έργο είναι αποτέλεσμα της σύμπραξης του γραφείου Petrās Architecture με το γραφείο NFC Nikos Fourlemadis Constructions)

PETRĀS Αrchitecture: Δημιουργώντας κτίρια που μας εκπαιδεύουν Facebook Twitter

Έχει πάρει διεθνές βραβείο από τη Διεθνή Ένωση Αρχιτεκτόνων για την επανάχρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς σε διαγωνισμό στο Μπακού του Aζερμπαϊτζάν. Η πρόταση αποσκοπεί στη δημιουργία ενός τουριστικού συγκροτήματος με στόχο την ανάδειξη της εμπειρίας των βιομηχανικών ερειπίων ως κρίσιμης ενδιάμεσης συνύπαρξης με το τοπίο της περιοχής. Η πρόταση αποκατάστασης των μεταλλείων Αταλάντης σε μικρές βίλες αναδεικνύει την εμπειρία του χρόνου και του μνημείου μέσα από την ολίσθηση των νέων κατασκευών στα υφιστάμενα πέτρινα κελύφη. Σε κάθε μικρή μονάδα δημιουργείται ένας μικρός εσωτερικός κήπος, από τον οποίον ο επισκέπτης έχει θέα στον ουρανό και αισθάνεται ότι βρίσκεται μέσα σε έναν ρομαντικό χώρο ερειπίων και μνημείων που αφηγούνται την ιστορία του παρελθόντος. Πρόκειται για κτίρια που κάνουν ομορφότερη τη ζωή όχι μόνο των ανθρώπων που τα ζουν αλλά και αυτών που τα βλέπουν.

PETRĀS Αrchitecture: Δημιουργώντας κτίρια που μας εκπαιδεύουν Facebook Twitter
Design
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Sotja

Οι Αθηναίοι / Sotja: «Στο ξεκίνημά μου έλεγαν "αυτό το κοριτσάκι θα μου κάνει το tattoo;"»

Όταν μπήκε στα τατουατζίδικα, ελάχιστες γυναίκες εργάζονταν εκεί. Εξασκήθηκε πάνω σε «πανκιά» και βρήκε το προσωπικό της στυλ στις horror ταινίες των ’60s. Η Αθηναία της εβδομάδας θυμάται την εποχή που τα tattoo προκαλούσαν προβλήματα στη δουλειά και κακεντρεχή σχόλια στον δρόμο - και αυτή η πραγματικότητα δεν έχει ακριβώς τελειώσει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο

Γειτονιές της Ελλάδας / Δύο νέοι αρχιτέκτονες ανακατασκεύασαν τη στέγη ενός σχολείου στα Τζουμέρκα

Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Design / Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Η διοργάνωση του Hotel Experience που πραγματοποιήθηκε 5-6 Οκτωβρίου 2024 στο Ωδείο Αθηνών ξεπέρασε κάθε προσδοκία συμμετοχής καθώς πάνω από 4.000 επισκέπτες βίωσαν από κοντά την εμπειρία
THE LIFO TEAM
H θρυλική Ιταλίδα designer Paola Navone θέλει να ζήσει στην Αθήνα

Design / H θρυλική Ιταλίδα designer Paola Navone θα ήθελε να ζήσει στην Αθήνα

 H προσωπικότητα της αρχιτεκτόνισας και designer Paola Navone είναι πληθωρική, όσο και η ιστορία της ζωής της. Λίγο πριν εμφανιστεί ως ομιλήτρια το Σάββατο 5 Οκτωβρίου στο συνέδριο Hotel Experience στο Ωδείο Αθηνών μας μιλάει με πάθος για ένα πρόσφατο πρότζεκτ που υπέγραψε.
ΘΑΝΑΣΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ
Η αλλόκοτη, εντυπωσιακή κεραμική της Δάφνης Χριστοφόρου

Design / Η αλλόκοτη, εντυπωσιακή κεραμική της Δάφνης Χριστοφόρου

Συνδυάζοντας τον τρόπο που διακοσμούσαν τα αρχαία ελληνικά αγγεία με τεχνικές που χρησιμοποιούνται στις κινεζικές πορσελάνες και φέρνοντάς τα όλα αυτά στο σήμερα, η βραβευμένη Κύπρια εικονογράφος δημιουργεί κεραμικά έργα που δεν μοιάζουν με άλλα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ