Τη συνάντησα το πρωί ενός Σαββάτου στον Ασπρόπυργο, εκεί όπου ετοιμάζεται το επόμενο μεγάλο βήμα μιας φιλόδοξης και εξωστρεφούς ελληνικής εταιρείας. Πρόκειται για επένδυση που καλύπτει έκταση 13,5 στρεμμάτων στον Ασπρόπυργο και θα αποτελέσει τη νέα βάση και σημείο αναφοράς της εταιρείας στην κεντρική, νότια και νησιωτική Ελλάδα. Περιλαμβάνει ρομποτική αποθήκη 3.000 θέσεων, δυναμικότητας πάνω από 1.000 τόνους προφίλ αλουμινίου, ενώ όλα, η αποθήκευση, η φόρτωση και η μεταφορά, θα πραγματοποιούνται online, με πλήρη ιχνηλασιμότητα. Το κόστος της θα ξεπεράσει τα 5 εκατ. ευρώ και, πέραν της δημιουργίας των εγκαταστάσεων, αφορά το κέντρο επιχειρήσεων της εταιρείας στην πρωτεύουσα: τεράστια αποθήκη, υπερσύγχρονο showroom, ρομποτικές εγκαταστάσεις και πολλά άλλα. Ήταν αναπόφευκτο να ξεκινήσουμε τη συζήτησή μας από αυτήν.
— H επένδυση στον Ασπρόπυργο θα ξεπεράσει τα 5 εκατ. ευρώ. Ποια είναι η στρατηγική σημασία της;
Σκοπός της επένδυσης είναι η σφαιρική εξυπηρέτηση της πελατειακής μας βάσης στην κεντρική, νότια και νησιωτική Ελλάδα, η οποία βασίζεται σε τρεις πυλώνες: α) στη ρομποτική αποθήκευση και διακίνηση των προϊόντων μας για την άμεση και ολοκληρωμένη εξυπηρέτηση των παραγγελιών των συνεργατών μας, β) στη λειτουργία του experience center, που περιλαμβάνει επιλεγμένα εκθέματα και virtual reality room, όπου θα μπορούν οι συνεργάτες μας, μαζί με τους αρχιτέκτονες και τους μηχανικούς, φορώντας VR γυαλιά, να «παίζουν», αλλάζοντας τις τυπολογίες σε έτοιμα σκηνικά και να βλέπουν το τελικό αποτέλεσμα, να κρίνουν και να συγκρίνουν και, τελικά, να επιλέγουν αυτό που τους ταιριάζει, γ) σε cool χώρους ενημέρωσης και εκπαίδευσης των άμεσων και έμμεσων συνεργατών μας.
Δεν υπάρχει μυστικό. Είμαστε αφοσιωμένοι στην εταιρεία μας. Στοχεύουμε στην αέναη ανάπτυξη, αλλά πάντα φροντίζουμε να έχουμε θωρακίσει κάθε στάδιο ανάπτυξης που έχουμε πετύχει. Δηλαδή κάθε παραπάνω βήμα που κάνουμε να είναι βάσει σχεδιασμού. Α
— Ποιος ο ρόλος της στην προώθηση της καινοτομίας;
Η καινοτομία στο δικό μας επάγγελμα έχει να κάνει με δύο πράγματα. Το πρώτο αφορά την καινοτομία επί των παραγωγικών διαδικασιών που εφαρμόζεις και το δεύτερο την καινοτομία των προϊόντων που αναπτύσσεις. Η συγκεκριμένη επένδυση δεν είναι παραγωγική, ωστόσο καινοτομεί σε δύο βασικά σημεία. Πρώτον, είναι το μόνο ρομποτικό logistic center στον κλάδο της ελληνικής επικράτειας – αυτός, άλλωστε, είναι και ο βασικός λόγος που το ύψος της επένδυσης ξεπέρασε τα 5 εκατ. ευρώ. Δεύτερον, χρησιμοποιούμε την τεχνολογία, θέλοντας να δημιουργήσουμε μια ολιστική και διαδραστική εμπειρία στον επισκέπτη. Στο πλαίσιο αυτά δημιουργήσαμε το πρώτο experience center στον κλάδο.
— Αντέξατε στην κρίση. Ποιο ήταν το μυστικό σας;
Δεν υπάρχει μυστικό. Είμαστε αφοσιωμένοι στην εταιρεία μας. Στοχεύουμε στην αέναη ανάπτυξη, αλλά πάντα φροντίζουμε να έχουμε θωρακίσει κάθε στάδιο ανάπτυξης που έχουμε πετύχει. Δηλαδή κάθε παραπάνω βήμα που κάνουμε να είναι βάσει σχεδιασμού. Αυτός ο σχεδιασμός είναι μεν κεντρικός, αλλά, ανάλογα με τις συνθήκες που επικρατούν στην αγορά, έχουμε την ευελιξία να προσαρμοζόμαστε. Το 2003, δηλαδή πολύ πριν από την κρίση, είχαμε ένα εσωτερικό δίλημμα, αν έπρεπε να αναπτυχθούμε με παραγωγικές εγκαταστάσεις στα Βαλκάνια, που ήταν και η πεπατημένη, ή αν έπρεπε να ανασυνταχθούμε, βάζοντας στο επίκεντρο την τεχνολογία αιχμής. Η δεύτερη εναλλακτική είχε ως προϋπόθεση να σβήσουμε όλα όσα ξέραμε μέχρι τότε και να σχεδιάσουμε από μηδενική βάση το ιδανικό workflow, τι αυτοματοποιήσεις μπορούν να γίνουν, σε ποια σημεία κ.ο.κ. Τολμήσαμε τη δεύτερη λύση, που απαιτούσε υψηλή τεχνολογία, πολύ σημαντικά κεφάλαια, αλλά σε βάθος χρόνου, με την ολοκλήρωση του συνόλου των επενδύσεων, θα απέδιδε EBITDA, με βάση τα δεδομένα εκείνης της εποχής, πάνω από 32%. Με το τέλος της επένδυσης ήρθε η κρίση και, φυσικά, το 32% δεν το είδαμε ποτέ. Ωστόσο, αντέξαμε με απόλυτη επιτυχία στα δύσκολα χρόνια που ήρθαν. Όμως, γενικά, όταν σχεδιάζεις με προσοχή τα επόμενα βήματα και στηρίζεσαι στους καλά εκπαιδευμένους ανθρώπους και στην υψηλή τεχνολογία, στο τέλος το αποτέλεσμα σε δικαιώνει. Προσπαθούμε πάντα να βλέπουμε την επόμενη μέρα, πού βρισκόμαστε, τι διορθωτικές κινήσεις μπορούμε να κάνουμε. Νομίζω ότι όποιος αγαπάει την επιχείρησή του και είναι πάνω από αυτήν ξέρει τι πρέπει να κάνει.
— Πιστεύετε ότι η κρίση θα συνεχιστεί και μετά την πανδημία; Πώς ήταν η τελευταία χρονιά;
Πιστεύω, τελικά, ότι ο κλάδος μας βγήκε ευνοημένος από την κρίση της πανδημίας. Εμείς προβλέπουμε θετικές εξελίξεις για τα επόμενα πέντε-έξι χρόνια, ειδικότερα για τον κλάδο των κατασκευών, κάτι που ήδη άρχισε να φαίνεται. Σε ό,τι αφορά την περσινή χρονιά, επηρεαστήκαμε σημαντικά από το πρώτο lockdown, καθώς η εταιρεία μας είναι κατά 75% εξαγωγική. Από τις 20 Μαρτίου η αγορά της Γαλλίας είχε κλείσει τελείως. Κάτι ανάλογο συνέβη και στην Ιταλία, ενώ στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες η ζήτηση μειώθηκε με δραματικούς ρυθμούς. Η εικόνα αυτή διήρκεσε έως το τέλος Μαΐου. Από τον Ιούνιο η αγορά άνοιξε, η ζήτηση εκτοξεύθηκε και έως τον Αύγουστο είχαμε καταφέρει να έρθουμε «year to date» στο ίδιο επίπεδο με το 2019. Το δε τελευταίο τετράμηνο, Σεπτέμβριο με Δεκέμβριο, κινηθήκαμε καθαρά ανοδικά, κλείνοντας τελικά το έτος με +4,5% σε όγκο πωλήσεων και μια οριακή αύξηση στον κύκλο εργασιών, που οφείλεται όμως αποκλειστικά στην πτώση που σημείωσε η χρηματιστηριακή τιμή του αλουμινίου. Φέτος, το πρώτο τρίμηνο τρέχει με +29% ανάπτυξη. Ο κλάδος αναπτύσσεται με απίστευτες ταχύτητες και βλέπουμε με αισιοδοξία το μέλλον του συνολικά για τα επόμενα πέντε-έξι χρόνια. Γι’ αυτόν τον λόγο, ήδη από το φθινόπωρο ξεκινήσαμε την υλοποίηση του νέου επενδυτικού μας σχεδίου, ύψους 28 εκατομμυρίων ευρώ. Το επενδυτικό σχέδιο περιλαμβάνει μια τέταρτη γραμμή παραγωγής αλουμινίου, που θα αυξήσει την παραγωγική μας δυναμικότητα στους 35.000 τόνους από τον Μάρτη του ’22. Επίσης, θα δημιουργήσουμε δύο νέες ρομποτικές αποθήκες 5.000 θέσεων στον Άγιο Παντελεήμονα του Κιλκίς, όπου είναι και η έδρα μας. Γενικά, είμαστε αισιόδοξοι για το μέλλον τόσο της εταιρείας όσο και του κλάδου γενικότερα!
— Το 75% του κύκλου εργασιών σας προέρχεται από τις εξαγωγές…
Η δραστηριότητά μας στο εξωτερικό ξεκίνησε το 2009, δηλαδή όταν ξέσπασε η οικονομική κρίση στην Ελλάδα. Μέχρι τότε, το 75% των πωλήσεών μας προερχόταν από την Ελλάδα. Το πρότζεκτ της εξωστρέφειας το είχε αναλάβει η αδελφή μου, η Τάνια. Για να στεφθεί με επιτυχία, μετακόμισε με την οικογένειά της στο Ντίσελντορφ της Γερμανίας, προσπαθώντας να αναπτύξει τις πωλήσεις στην Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη, ξεκινώντας από το μηδέν. Στόχος του εγχειρήματος ήταν να αναπτύξουμε μια ισχυρή βάση στις ώριμες αγορές, όπως αυτές της Κεντρικής και Βόρειας Ευρώπης. Η διείσδυση σε αυτές έχει πολύ μεγάλες δυσκολίες, καθώς προϋποθέτει υψηλά στάνταρ ποιότητας, συνέπεια στις παραδόσεις, υψηλό επίπεδο επικοινωνίας και ανταγωνιστικές τιμές. Αν δεν πληρούνται αυτές οι προϋποθέσεις, ο κίνδυνος της αποτυχίας είναι πολύ μεγάλος. Τα θετικά είναι ότι διακρίνονται από μια σταθερότητα, είναι στιβαρές και σου δίνουν μια σιγουριά για τον όγκο πωλήσεων που μπορείς να έχεις. Σήμερα, το 70% και πλέον των πωλήσεών μας κατευθύνεται σε ώριμες αγορές. Το γεγονός αυτό θωρακίζει παραγωγικά και οικονομικά την εταιρεία.
— Πώς καταφέρατε να είστε ευέλικτοι, παρά το σχετικά μεγάλο μέγεθος της εταιρείας;
Η ευελιξία έχει σχέση με την οργάνωση του ανθρώπινου δυναμικού μηχανολογικών εγκαταστάσεων και την αξιοποίηση της τεχνολογίας αιχμής. Όσο καλύτερες επιλογές γίνουν σε αυτά τα τρία επίπεδα, τόσο περισσότερο μπορείς να μεγαλώνεις και συγχρόνως να παραμένεις μια ευέλικτη εταιρεία.
— Ποια είναι η εξέλιξη στη σχέση σας με τους αρχιτέκτονες;
Μαζί με το showroom στον Ασπρόπυργο και αυτό των εγκαταστάσεών μας, στην έδρα της εταιρείας έχει δημιουργηθεί παράλληλα εξειδικευμένο τμήμα επικοινωνίας και ενημέρωσης των αρχιτεκτόνων, των τεχνικών εταιρειών και επενδυτών στον κατασκευαστικό χώρο. Κι αυτό γιατί πιστεύουμε πως είναι πολύ σημαντική και ουσιαστική η σχέση με τους αρχιτέκτονες που μπορούν να δώσουν την τάση των εξελίξεων και αυτήν ακριβώς την τάση θα προσπαθήσουμε να μετουσιώσουμε σε προϊόντα που να καλύπτουν τις ανάγκες και τις απαιτήσεις του σύγχρονου σχεδιασμού.
H άποψη του αρχιτέκτονα
Πρόθεση της ομάδας μελέτης ήταν να προβληθεί και να αναδειχτεί, μέσω του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού, η δυναμική και τεχνολογική καινοτομία της ΕΛΒΙΑΛ. Ο επισκέπτης, προσεγγίζοντας την είσοδο του κτιρίου, λίγο πριν εισέλθει στο showroom, διασχίζει μια περιοχή με νερό που λειτουργεί ως ηχητικό φίλτρο του πολύβουου δρόμου. Ο κτιριακός όγκος από εμφανές σκυρόδεμα, που ξετυλίγεται στην κεντρική όψη με τις οριζόντιες χαράξεις, συνδιαλέγεται με τη δυναμική του κεντρικού δρόμου. Τα γραφεία, σχεδιασμένα με στόχο να έχουν άπλετο φυσικό φωτισμό και θέα προς τους γειτονικούς λόφους, λειτουργούν ως συνδετικός κρίκος μεταξύ του δυναμικού γραμμικού όγκου του showroom και του στιβαρού και μονολιθικού όγκου των αποθηκών. Τα γραφεία προστατεύονται παράλληλα από περσίδες αλουμινίου, μια επιδερμίδα σχεδιασμένη με βάση τις αρχές του βιοκλιματικού σχεδιασμού. Προσπαθήσαμε να δημιουργήσουμε ένα κτίριο το οποίο να ανταποκρίνεται και να αντανακλά τη φιλοσοφία της εταιρείας και τη δυναμικής της στον χώρο του αλουμινίου. Η προβολή και ανάδειξη των παραδοσιακά κλειστών Back of House χώρων και ο διάλογος με τον χώρο των επισκεπτών και των γραφείων είναι μια στρατηγική σχεδιασμού που πιστεύουμε ότι θα αφήσει το αποτύπωμά της στον χώρο.
— MAKRIDIS ASSOCIATES