«Ιχνευταί»: Το μόνο διασωθέν σατυρικό δράμα του Σοφοκλή ανεβαίνει στην Επίδαυρο

Το μόνο διασωθέν σατυρικό δράμα του Σοφοκλή, οι «Ιχνευταί», παρουσιάζεται στην Επίδαυρο σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού Facebook Twitter
0

Από το ελάχιστο υλικό του αρχαϊκού σατυρικού δράματος που μας έχει διασωθεί, με την ανακάλυψη του μεγάλου αποσπάσματος των «Ιχνευτών» του Σοφοκλή (1912) έχουμε τουλάχιστον μια εικόνα πιο σαφή της ύστερης, ώριμης φάσης του είδους που εμπεριέχει και το τραγικό και το κωμικό, δημιουργώντας μια ιδιότυπη ατμόσφαιρα που δεν την έχουν τα άλλα δύο είδη, η κωμωδία και η τραγωδία.

Στους περίπου τετρακόσιους στίχους που έχουν σωθεί από το έργο περιγράφεται η διαδρομή των Σατύρων, στους οποίους έχει ανατεθεί από τον θεό Απόλλωνα να βρουν τα βόδια που του έκλεψε ο νεογέννητος Ερμής, που μόλις έξι ημερών δεν είχε απλώς ανδρωθεί αλλά διέπραξε την κλοπή των βοδιών και, σκοτώνοντας μια χελώνα, έφτιαξε με το καύκαλό της την πρώτη λύρα.

Οι Σάτυροι μαγεύονται όταν η Κυλλήνη τούς εξηγεί με ποιον τρόπο εφηύρε ο Ερμής τη λύρα και πώς του αρέσει να τραγουδά μ’ αυτήν, σκορπίζοντας θεία ηδονή. Όταν ανακαλύπτουν ότι αυτός είναι ο κλέφτης των βοδιών του Απόλλωνα, ο νεαρός Ερμής ομολογεί την πράξη του και κατευνάζει την οργή του Απόλλωνα χαρίζοντάς του τη λύρα του, αφού πρώτα τραγουδάει μ’ αυτήν.

Το έργο μάς χαρίζει τη μοναδική αφήγηση που διαθέτουμε σε δραματικό έργο για το πώς έφτασε η μουσική στ' αυτιά των ανθρώπων. Με ένα «ασύλληπτο κείμενο/μνημείο», σε μια ιστορική έμμετρη απόδοση.

Η πλοκή του έργου είναι συνταρακτική. Μπροστά στα μάτια μας εκτυλίσσεται η θεογονία της μουσικής, πώς γεννήθηκε, πώς ακούστηκε ο πρώτος της ήχος, που άρχισε να μαγεύει αυτιά των όντων που είναι οι Σάτυροι, γιατί οι άνθρωποι δεν τον είχαν ακούσει ακόμα. 

Ο σκηνοθέτης της παράστασης Μιχαήλ Μαρμαρινός μάς αφηγείται την περιπέτειά του με το έργο που περιέχει τη θεογονία της μουσικής, το σπάνιο δώρο στη ζωή των ανθρώπων.

Μιχαήλ Μαρμαρινός Facebook Twitter
Αυτό το πόνημα που υπάρχει για τους «Ιχνευτές» είναι κατά τη γνώμη μου ένα δεύτερο μνημείο γλώσσας. Φωτ.: Νίκος Μαλιακός
Αμαλία Μουτούση Facebook Twitter
Η Αμαλία Μουτούση στον ρόλο της Κυλλήνης. Φωτ.: Κωστής Φωκάς

«Τα περισσότερα πράγματα που γίνονται, κυρίως στην τέχνη, με έναν τρόπο οφείλονται στην τύχη, τη συγκυρία και την αναγκαιότητα ενός χώρου εσωτερικού για κάτι που δεν μπορεί κανείς να περιγράψει κάποιος, αλλά υπάρχει. 

Εν προκειμένω, ήμουν στη Ζήρια και εκεί υπάρχει το σπήλαιο του Ερμή, ο χώρος στον οποίο γεννήθηκε, σύμφωνα με τον μύθο. Ήξερα τον ύμνο στον Ερμή και ταυτόχρονα ήθελα να δω τους "Ιχνευτές", των οποίων σώζεται μεγάλο κομμάτι, αλλά λείπει και ένα εξίσου μεγάλο, μέχρι που έπεσα σε μια πολύ σοβαρή ανασκευή του ερειπίου, "σαν αρχαιολογική ανασκευή", από τον Καρλ Ρόμπερτς, έναν πολύ σπουδαίο Γερμανό φιλόλογο και αρχαιολόγο.  

Ταυτόχρονα, διάβασα μια ελληνική μετάφραση αυτού του πονήματος, του 1933, που έχει το αρχαίο κείμενο και δίπλα το έργο του Ρόμπερτς, έμμετρη μετάφραση από κάποιον Εμμανουήλ Δαυίδ, μια κατά τη γνώμη μου συγκλονιστική μετάφραση αυτής της εποχής κιόλας, την οποία διαβάζεις και δεν αλλάζεις λέξη. 

Αυτή η μετάφραση έφτασε στα χέρια μου με τη βοήθεια φίλων και συνεργατών από το Πανεπιστήμιο Πατρών που ασχολούνται με το αρχαίο δράμα. Αυτός ο άνθρωπος, ο Δαυίδ, ανήκε σε μια πολύ ιδιαίτερη φυλή που έχει εκλείψει σήμερα, των επιθεωρητών μέσης εκπαίδευσης. Αυτοί, ειδικά εκείνη την περίοδο, ήταν άνθρωποι εξαιρετικά μορφωμένοι και είχαν σπουδαία γνώση και της γλώσσας και της φιλολογίας.

Αυτό το πόνημα που υπάρχει για τους "Ιχνευτές" είναι κατά τη γνώμη μου ένα δεύτερο μνημείο γλώσσας. Όλα αυτά τα πράγματα ήρθαν στα χέρια μου, και μάλιστα με ένα κείμενο που δεν είναι καθόλου γνωστό στο ευρύ κοινό.

Στη συνέχεια, σε μια συζήτηση το πρότεινα στην Κατερίνα Ευαγγελάτου και της άρεσε η ιδέα να γίνει στην Επίδαυρο. Αυτή είναι η σειρά των συγκυριών και είμαστε εδώ σήμερα, να μιλάμε για τους "Ιχνευτές" του Σοφοκλή. Ένα σπάνιο κείμενο, ένα σπάνιο έργο και μια σπάνια δραματουργία, έτσι όπως την υπαινίσσεται και την υπόσχεται ο Σοφοκλής και την ανασκευάζει ο Γερμανός μελετητής. 

Πέρα από τη συγκλονιστική υπόθεση του έργου, καταρχάς το σατυρικό δράμα έχει κάποια χαρακτηριστικά. Θα τολμούσα να πω ότι είναι μια "ενοχική" προσφορά προς τον θεό του δράματος, τον Διόνυσο, γιατί από κει ξεκίνησε το δράμα, από κει κατάγεται. Μετά, στη διαδρομή, λίγο τον ξεχάσανε. Είναι σαν να γίνεται μια υπενθύμιση στο έργο, "παιδιά, ξεχάσαμε τον Διόνυσο". Η πλοκή του έργου είναι συνταρακτική. Μπροστά στα μάτια μας εκτυλίσσεται η θεογονία της μουσικής, πώς γεννήθηκε, πώς ακούστηκε ο πρώτος της ήχος, που άρχισε να μαγεύει αυτιά των όντων που είναι οι Σάτυροι, γιατί οι άνθρωποι δεν τον είχαν ακούσει ακόμα. 

Χάρης Φραγκούλης Facebook Twitter
Ο Χάρης Φραγκούλης ως Απόλλωνας. Φωτ.: Κωστής Φωκάς

Έπειτα, υπάρχει μια πλοκή που είναι προσχηματική, με τον ιδιοφυή τρόπο που μόνο ο Σοφοκλής μπορεί. Βλέπουμε κάποιον απελπισμένο να εμφανίζεται και να λέει τον πόνο του, ότι του έχουν κλέψει τα βόδια και ψάχνει όλη τη γη να τα βρει, και προσφέρει χρυσάφι, ένα χρυσό στεφάνι σε όποιον του τα βρει. Με το που ακούγεται η φράση "χρυσός στέφανος", βλέπουμε μια φιγούρα να εμφανίζεται και να λέει "Φοίβε" κι εκείνη τη στιγμή συνειδητοποιούμε ότι είναι ο θεός Απόλλωνας, που δεν έχει καμία σχέση ακόμα με τη μουσική – βόδια είχε, αλλά μέσα από αυτή την υπόσχεση δίνει όχι μόνο χρυσάφι αλλά και κάτι ακόμα, πέρα από αυτό, την ελευθερία. 

Με την υπόσχεση αυτή οι Σάτυροι αρχίζουν να ψάχνουν τα βόδια και τα ίχνη τούς οδηγούν σε μια σειρά ήχων που βγαίνουν από τη γη. Στο τέλος-τέλος αντιλαμβανόμαστε ότι αυτό που ακούνε παράγεται από τον Ερμή, ένα νόθο παιδί του Δία που γεννήθηκε εκεί και το φυλάει η Κυλλήνη στο ομώνυμο όρος ως τροφός του. Αυτό το ιδιοφυές παιδί έχει βρει τον τρόπο να παράγει ήχο: πήρε ένα ψόφιο ζώο και με μετατροπές το έκανε να βγάζει ήχο που και μόνο το άκουσμά του τρελαίνει. Επίσης, αυτό το παιδί αρχίζει να τραγουδάει και να χορεύει. 

Όλο αυτό συμβαίνει με το πρόσχημα του ψαξίματος των βοδιών. Δηλαδή άλλο ψάχνουν κι άλλο βρίσκουν, κάτι που συμβαίνει τόσο στη ζωή όσο και στη μεταφυσική των πραγμάτων· μπροστά στα μάτια μας συμβαίνει και η συνάντηση του νόθου παιδιού του Διός με τον Απόλλωνα, καθώς και η συμφωνία να κρατήσει ο Ερμής τα βόδια και ο Απόλλωνας να πάρει αυτό το όργανο, που τον μαγεύει. Αυτή είναι η πλοκή με την οποία γίνεται ο Απόλλωνας θεός της μουσικής που γεννιέται. Όταν ακούγεται αυτός ο ήχος, δεν έχουν ακόμα γλώσσα τα όντα, δεν υπάρχουν όροι, ονομάζουν τον ήχο "το πράμα", αυτό που κανείς άνθρωπος δεν είχε ακούσει πριν από αυτούς. 

Φυσικά, το θέμα αυτού του σατυρικού δράματος είναι η μουσική. Και, φυσικά, η ποίηση με την οποία είναι διατυπωμένο το θέμα είναι ένα κομμάτι που έχει σημασία να ειπωθεί και να ακουστεί, όπως αυτή η υπέροχη απάντηση στην ερώτηση "πώς αυτό το ψόφιο ζώο μπορεί να βγάλει αυτήν τη φωνή;": το "ζώο αυτό, άφωνο στη ζωή του, ψόφησε πρώτα κι ύστερα έβγαλε τη φωνή του".

Σταμάτης Κραουνάκης Facebook Twitter
Ο Σταμάτης Κραουνάκης υποδύεται τον Σιληνό. Φωτ.: Κωστής Φωκάς

Για μένα, σε αυτό το έργο δεν μπορείς να καταλάβεις τι συμβαίνει στην πραγματικότητα και τι στην υπερ-πραγματικότητα, δεν ξέρουμε τι συμβαίνει στο όνειρο του Απόλλωνα, γιατί τότε συμβαίνει και η χαραυγή της ανθρώπινης συνείδησης. Η συνείδηση είναι πολύ αθώα, είναι πολύ κοντά στη φύση, με ό,τι αυτό σημαίνει, οπότε λείπουν ορολογίες υπέρ της αθωότητας και αυτό σου δίνει να καταλάβεις λίγο τα φαινόμενα που ο σύγχρονος άνθρωπος λίγο ως πολύ θεωρεί δεδομένα. 

Είναι ένα στοίχημα που πρέπει να ξανακερδίζεται κάθε φορά, η αθωότητά μας απέναντι στα φαινόμενα που δίνουν νόημα στην ύπαρξη. Η μουσική δεν είναι κάτι χρήσιμο, είναι κάτι άυλο, τη μουσική δεν μπορείς να την ορίσεις με όρους οικονομίας ή τεχνοκρατικούς, την αναγκαιότητά της και την ένδεια με την απουσία της. Είναι ένα έργο για την επιφάνεια της μουσικής και πώς αυτή προσγειώνεται στα αυτιά μας για να είμαστε υπό την επιρροή της, ευτυχώς».

«Ιχνευταί» του Σοφοκλή

Αρχαίο θέατρο Επιδαύρου, 23-25 Ιουλίου

Ελεύθερη έμμετρη απόδοση (1933)

Σκηνοθεσία: Μιχαήλ Μαρμαρινός

Σκηνικά - Κοστούμια: Γιώργος Σαπουντζής

Μουσική: Billy Bultheel

Φωτισμοί: Ελευθερία Ντεκώ

Κίνηση - Χορογραφία: Τάσος Καραχάλιος

Διανομή: Χάρης Φραγκούλης (Απόλλων), Σταμάτης Κραουνάκης (Σιληνός), Αμαλία Μουτούση (Κυλλήνη), Steve Katona (Ερμής)

Χορός Σατύρων (με αλφαβητική σειρά): Λάμπρος Γραμματικός, Adrian Frieling, Αλεξάνδρα Καζάζου, Τάσος Καραχάλιος, Χρήστος Κραγιόπουλος, Άγγελος Νεράντζης, Ηλέκτρα Νικολούζου, Μάνος Πετράκης, Θεοδώρα Τζήμου, Ανδρομάχη Φουντουλίδου

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Φεστιβάλ Αθηνών 2021: Επαναλειτουργία της Πειραιώς 260 και 80 εκδηλώσεις

Πολιτισμός / Φεστιβάλ Αθηνών 2021: Επαναλειτουργία της Πειραιώς 260 και 80 εκδηλώσεις

Το πιο αισιόδοξο κομμάτι και το πιο ανακουφιστικό είναι η επαναλειτουργία της Πειραιώς 260, που παραδοσιακά φιλοξενεί τη σύγχρονη ελληνική παραγωγή και είναι το βασικό θερινό «σπίτι» χιλιάδων καλλιτεχνών - Δείτε αναλυτικά το πρόγραμμα του φετινού Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ακύλλας Καραζήσης

Θέατρο / Ακύλλας Καραζήσης: «Υπάρχει παντού ο Έλληνας άντρας που βλέπει τη γυναίκα σαν υποψήφιο θύμα»

Ο ηθοποιός και συν-σκηνοθέτης της παράστασης της Εναλλακτικής Σκηνής της Λυρικής, «Ο Κολοκοτρώνης ατενίζει το μέλλον. Γυναίκες προετοιμάζονται για την Επανάσταση. Κι εγώ κάτι θα σκέφτομαι», τοποθετείται με θάρρος σχετικά τον διαχωρισμό της θέσης του από τη στήριξη της υπουργού Πολιτισμού και μιλά για την κουλτούρα της ελευθερίας της άποψης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρομέο Καστελούτσι: «Όπου παρεμβάλλεται το κράτος, δεν υπάρχει χώρος για τον έρωτα. Ο έρωτας είναι εναντίον του κράτους και το κράτος εναντίον του έρωτα».

Θέατρο / Ρομέο Καστελούτσι: «Πάντα κάποιος πολεμά τον έρωτα. Και οι εραστές είναι πάντα τα θύματα»

Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης, λίγο πριν επιστρέψει στην Αθήνα και στη Στέγη για να παρουσιάσει τη «Βερενίκη» του, μας μίλησε για τον έρωτα, τη γλώσσα και τη μοναξιά, την πολιτική και την ανυπέρβλητη Ιζαμπέλ Ιπέρ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ