Το στούντιο αρχιτεκτονικής της Ζάχα Χαντίντ, με επικεφαλής τον αρχιτέκτονα Πάτρικ Σουμάχερ, συνεχίζει την κληρονομιά της πιο διάσημης γυναίκας αρχιτέκτονος με έργα που τιμούν την καμπύλη γραμμή που την έκανε διάσημη μέσα από μερικά από τα πιο εμβληματικά κτίρια στον κόσμο.
Αυτήν τη φορά το αρχιτεκτονικό γραφείο σχεδίασε μια γέφυρα πλάτους 46 μέτρων με καμπύλη ξύλινη οροφή για το σιδηροδρομικό σταθμό του Βίλνιους στη Λιθουανία, στο πλαίσιο ενός έργου ανακαίνισης που ονομάζεται «Green Connect».
Το Green Connect πραγματοποιείται για τον εκσυγχρονισμό του σταθμού και της παρακείμενης δημόσιας πλατείας, προσφέροντας βελτιωμένους δημόσιους χώρους και συνδέσμους σε όλη την πόλη. Ο ανασχεδιασμένος σταθμός θα αποτελέσει μέρος του νέου σιδηροδρομικού δικτύου υψηλής ταχύτητας που θα καταλήγει στο Ταλίν της Εσθονίας.
Το Green Connect θα είναι ένας μελλοντικός κόμβος μεταφορών σχεδιασμένος με γνώμονα την εμπειρία των επιβατών και θα παρέχει έναν δημόσιο χώρο όχι μόνο για εκείνους που χρησιμοποιούν τον κόμβο μεταφοράς, αλλά και για την πόλη του Βίλνιους και την τοπική κοινότητα, αναβαθμίζοντας και την παρακείμενη πλατεία με έναν νέο τερματικό σταθμό λεωφορείων.
Η γέφυρα θα εκτείνεται σε μήκος 150 μέτρων πάνω από τις γραμμές και εσωτερικά θα υπάρχει αίθουσα αναμονής για τον σταθμό. Είναι αυτή που θα ενώσει τα τμήματα της πόλης που βρίσκονται εκατέρωθεν του σταθμού.
Το Green Connect ήταν η νικητήρια συμμετοχή ενός διεθνούς διαγωνισμού αρχιτεκτονικής που πραγματοποιήθηκε από την πόλη. Η γέφυρα θα εκτείνεται σε μήκος 150 μέτρων πάνω από τις γραμμές και εσωτερικά θα υπάρχει αίθουσα αναμονής για τον σταθμό. Είναι αυτή που θα ενώσει τα τμήματα της πόλης που βρίσκονται εκατέρωθεν του σταθμού.
Θα ενσωματώσει τόσο πεζοδρόμους όσο και ποδηλατόδρομους, υποστηρίζοντας την ατζέντα βιωσιμότητας του Βίλνιους που βελτιώνει τις συνθήκες για τους πεζούς και τους ποδηλάτες.
Η ανακαίνιση του σταθμού και ο σχεδιασμός της γέφυρας είναι μια σύγχρονη επανερμηνεία του υπάρχοντος με ένα φιλικό σχήμα και κεκλιμένη στέγη που θα συνδεθεί με την τωρινή νεοκλασική αρχιτεκτονική του σταθμού.
Αυτή η ρευστή μορφή της οροφής θα επιτευχθεί με μια δομή ξύλου που επιλέχθηκε για να είναι ελαφριά και ανθεκτική στη φωτιά και να έχει χαμηλό αποτύπωμα άνθρακα. Θα έχει έναν φεγγίτη και γυάλινες προσόψεις για να μεγιστοποιεί την εισροή φυσικού φωτός. Με τον ίδιο τρόπο θα ανακαινισθεί η πλατεία και το πάρκο δίπλα στον σταθμό και θα κατασκευαστεί ένας νέος τερματικός σταθμός λεωφορείων εκεί.
Ομοίως με τη γέφυρα, ο σταθμός των λεωφορείων θα έχει μια καμπύλη οροφή από πολυστρωματική ξυλεία. Αυτή η οροφή θα περιλαμβάνει μια βεράντα, προσβάσιμη μέσω μιας σειράς σκαλοπατιών που λειτουργούν ως καθίσματα, για να γίνει η περιοχή τόπος συνάντησης και ανάπαυσης των περαστικών.
Θα φυτευτούν 300 νέα δέντρα, παράλληλα με πεζόδρομους και υδάτινους κήπους, που θα προσφέρουν στους κατοίκους πιο προσιτούς πράσινους δημόσιους χώρους και, παράλληλα με φυτεμένες στέγες, θα υποστηρίξουν τη βιοποικιλότητα παρέχοντας περισσότερους φυσικούς βιότοπους.
Όλες οι νέες κατασκευές έχουν σχεδιαστεί με προσόψεις που θα μεγιστοποιήσουν το ηλιακό φως τον χειμώνα και θα μειώσουν την ακτινοβολία το καλοκαίρι, ενώ παράλληλα θα μειωθεί από τεχνητό φωτισμό η θέρμανση και η ψύξη.
Ορισμένα σημεία της γέφυρας θα ενσωματώσουν επίσης φωτοβολταϊκά πάνελ για να βοηθήσουν στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας για την τοποθεσία.