Ο μνημειώδης μασταμπάς των Κρίστο και Ζαν Κλοντ κατασκευάζεται στην έρημο του Αμπού Ντάμπι

Το πρώτο και μοναδικό μόνιμο έργο των Κρίστο και Ζαν Κλοντ κατασκευάζεται στην έρημο Facebook Twitter
Ο Christo και η Jeanne-Claude αναζητούν μια πιθανή τοποθεσία για τον μασταμπά. Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Φεβρουάριος 1982. Φωτο: Wolfgang Volz © 1982 Christo and Jeanne-Claude Foundation
0

Ο Κρίστο και η Ζαν Κλοντ δεν αγαπούσαν τα μόνιμα έργα. Το έδειξαν στο Ράιχσταγκ στο Βερολίνο, στην Pont Neuf και στη Νέα Υόρκη, με το πρώτο έργο τους μετά την πτώση των Δίδυμων Πύργων, με τα πανιά τους να σκεπάζουν εμβληματικά μνημεία, το έδειξε και ο Κρίστο στο τελευταίο του έργο, που στήθηκε μεταθανάτια, όταν σκέπασε με ασημένια πανιά την Αψίδα του Θριάμβου στο Παρίσι.

Το ιστορικό αυτό ζευγάρι, ο Christo Vladimirov Javacheff από τη Βουλγαρία και η σύζυγός του Jeanne-Claude Denat de Guillebon από το Μαρόκο, θρυλικοί στον κόσμο της τέχνης, προσέγγισαν με τις εφήμερες εγκαταστάσεις τους τα πιο απρόβλεπτα μέρη σε όλο τον κόσμο.

Οι αναμονές ήταν ένα στοιχείο που χαρακτήριζε κάθε καινούργιο τους σχέδιο. Περίμεναν 32 χρόνια για να παρουσιάσουν τη δουλειά τους «Wrapped Trees» στο Berower της Ελβετίας, σχεδόν 25 χρόνια για να πάρουν πράσινο φως και να εγκαταστήσουν το αλησμόνητο στους Νεοϋορκέζους έργο τους «The Gates» στο Central Park, 24 χρόνια μέχρι να δώσει η γερμανική κυβέρνηση άδεια για να τυλίξουν το Ράιχσταγκ στο Βερολίνο με ασημένιο ύφασμα, 10 χρόνια μέχρι οι γαλλικές αρχές να εγκρίνουν το «τύλιγμα» της Pont Neuf στο Παρίσι με ύφασμα στο χρώμα της σαμπάνιας, 7 χρόνια για να καταφέρουν να φυτέψουν ένα δάσος από ομπρέλες σε ορυζώνες κοντά στο Τόκιο και κατά μήκος των λόφων της Νότιας Καλιφόρνιας.

Το πρώτο έργο τους που θα στηθεί μόνιμα στην έρημο του Αμπού Ντάμπι το συνέλαβαν το 1977, πριν από 45 χρόνια. Η κατασκευή του θα αρχίσει δυο χρόνια σχεδόν μετά τον θάνατο του Κρίστο και δώδεκα μετά τον θάνατο της Ζαν Κλοντ. Το μνημειακό γλυπτό θα κατασκευαστεί από 410.000 πολύχρωμα βαρέλια και θα είναι ένας μασταμπάς που, δημιουργώντας ένα πολύχρωμο μωσαϊκό, θα τιμά την ισλαμική τέχνη.

Το πρώτο έργο τους που θα στηθεί μόνιμα στην έρημο του Αμπού Ντάμπι το συνέλαβαν το 1977, πριν από 45 χρόνια. Η κατασκευή του θα αρχίσει δυο χρόνια σχεδόν μετά τον θάνατο του Κρίστο και δώδεκα μετά τον θάνατο της Ζαν Κλοντ.

Το μνημειακό γλυπτό θα κατασκευαστεί από 410.000 πολύχρωμα βαρέλια και θα είναι ένας μασταμπάς που, δημιουργώντας ένα πολύχρωμο μωσαϊκό, θα τιμά την ισλαμική τέχνη. Θα έχει ύψος 150 μέτρα, μήκος 300 μέτρα και πλάτος 225 και θα σηματοδοτήσει το μεγαλύτερο μόνιμο έργο τέχνης των καλλιτεχνών παγκοσμίως.

Πριν από μερικά χρόνια ένας μικρός μασταμπάς του Κρίστο επέπλεε στο Λονδίνο στους κήπους Serpentine.

Το ζευγάρι είχε οραματιστεί το έργο για πρώτη φορά το 1977. Το 1979, όταν το ζευγάρι επισκέφτηκε για πρώτη φορά τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, αποφάσισε για τα χρώματα και τον προσανατολισμό των χαλύβδινων βαρελιών.

Αργότερα ο ίδιος ο Κρίστο επικοινώνησε με πανεπιστήμια στο Ιλινόις, το Τόκιο και το Κέμπριτζ για να μελετήσουν δομικά το έργο.

Όλη η δομή θα συναρμολογηθεί επιτόπου. Από το 2012 ο Κρίστο μελετούσε τα κοινωνικά και οικονομικά οφέλη του μασταμπά που, όπως όλα τα έργα του, θα είναι αυτοχρηματοδοτούμενο και δεν θα απαιτεί κρατική χρηματοδότηση.

Όταν θα τοποθετηθεί θα είναι, εκτός από το μόνο μόνιμο, και το τελευταίο τους κοινό έργο που θα μας τους θυμίζει για πάντα, εκεί που τους άρεσε να ονειρεύονται και να οραματίζονται τα έργα τους, σε μια αχανή περιοχή του κόσμου.

Το πρώτο και μοναδικό μόνιμο έργο των Κρίστο και Ζαν Κλοντ κατασκευάζεται στην έρημο Facebook Twitter
Ο Christo στο στούντιό του με έργα του για τον μασταμπά, Νέα Υόρκη, 15 Απριλίου 2012. Φωτο: Wolfgang Volz © 2012 Christo and Jeanne-Claude Foundation
Το πρώτο και μοναδικό μόνιμο έργο των Κρίστο και Ζαν Κλοντ κατασκευάζεται στην έρημο Facebook Twitter
Christo, The Mastaba (Project for Abu Dhabi, United Arab Emirates), κολάζ 2013. Property of the Estate of Christo V. Javacheff. Φωτο: André Grossmann © 2017 Christo and Jeanne-Claude Foundation
Το πρώτο και μοναδικό μόνιμο έργο των Κρίστο και Ζαν Κλοντ κατασκευάζεται στην έρημο Facebook Twitter
Christo, The Mastaba (Project for Abu Dhabi, United Arab Emirates), 2013. Ιδιωτική συλλογή. Φωτο: André Grossmann. © 2013 Christo and Jeanne-Claude Foundation
Το πρώτο και μοναδικό μόνιμο έργο των Κρίστο και Ζαν Κλοντ κατασκευάζεται στην έρημο Facebook Twitter
Ο Christo στην προτεινόμενη τοποθεσία του μασταμπά, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, 13 Μαρτίου 2017. Φωτο: Wolfgang Volz. © 2017 Christo and Jeanne-Claude Foundation
Το πρώτο και μοναδικό μόνιμο έργο των Κρίστο και Ζαν Κλοντ κατασκευάζεται στην έρημο Facebook Twitter
Christo, The Mastaba of Abu Dhabi (Project for United Arab Emirates), 1979. Property of the Estate of Christo V. Javacheff. Φωτο: Wolfgang Volz © 1979 Christo and Jeanne-Claude Foundation
Το πρώτο και μοναδικό μόνιμο έργο των Κρίστο και Ζαν Κλοντ κατασκευάζεται στην έρημο Facebook Twitter
Christo, The Mastaba (Project for Abu Dhabi, United Arab Emirates), 2012. Property of the Estate of Christo V. Javacheff Φωτο: André Grossmann © 2012 Christo and Jeanne-Claude Foundation
Το πρώτο και μοναδικό μόνιμο έργο των Κρίστο και Ζαν Κλοντ κατασκευάζεται στην έρημο Facebook Twitter
Christo, The Mastaba of Abu Dhabi (Project for United Arab Emirates), 1979. Συλλογή Lilja Art Fund Foundation, Ελβετία. Φωτο: Wolfgang Volz © 1977 Christo and Jeanne-Claude Foundation
Το πρώτο και μοναδικό μόνιμο έργο των Κρίστο και Ζαν Κλοντ κατασκευάζεται στην έρημο Facebook Twitter
Ο Christo στο στούντιό του με ένα προπαρασκευαστικό σχέδιο για τον μασταμπά, Νέα Υόρκη, 1984. Φωτο: Wolfgang Volz © 1984 Christo and Jeanne-Claude Foundation
Το πρώτο και μοναδικό μόνιμο έργο των Κρίστο και Ζαν Κλοντ κατασκευάζεται στην έρημο Facebook Twitter
Christo, The Mastaba (Project for Abu Dhabi, United Arab Emirates), 2013. Ιδιωτική συλλογή. Φωτο: André Grossmann. © 2013 Christo and Jeanne-Claude Foundation
Το πρώτο και μοναδικό μόνιμο έργο των Κρίστο και Ζαν Κλοντ κατασκευάζεται στην έρημο Facebook Twitter
Christo, The Mastaba (Project for Abu Dhabi, United Arab Emirates), 2013. Ιδιωτική συλλογή. Φωτο: André Grossmann. © 2013 Christo and Jeanne-Claude Foundation
Το πρώτο και μοναδικό μόνιμο έργο των Κρίστο και Ζαν Κλοντ κατασκευάζεται στην έρημο Facebook Twitter
Ο μασταμπάς σε σύγκριση με τη Μεγάλη Πυραμίδα του Χέοπα. © Christo and Jeanne-Claude Foundation
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το επόμενο μεταθανάτιο έργο του Κρίστο θα είναι ο μεγαλύτερος μασταμπάς του κόσμου

Πολιτισμός / Το επόμενο μεταθανάτιο έργο του Κρίστο θα είναι ο μεγαλύτερος μασταμπάς του κόσμου

Ο μασταμπάς θα έχει 150 μέτρα ύψος - 12 μέτρα ψηλότερο από τη Μεγάλη Πυραμίδα της Γκίζας στην Αίγυπτο, 160 χιλιόμετρα νότια του Αμπού Ντάμπι, σε μια περιοχή με τους ψηλότερους αμμόλοφους στον κόσμο.
THE LIFO TEAM
L'Arc de Triomphe, Wrapped

Εικαστικά / Η «πακεταρισμένη» Αψίδα του Θριάμβου: Πώς υλοποιήθηκε το μνημειώδες έργο του Κρίστο

Η Χριστίνα Μπουφέα, η μοναδική Ελληνίδα που συμμετείχε ενεργά στο πρότζεκτ «Arc de Triomphe, Wrapped» των Κρίστο και Ζαν-Κλοντ, περιγράφει όλη τη διαδικασία του «πακεταρίσματος» του παρισινού τοπόσημου.
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΜΠΟΥΦΕΑ*
Το επόμενο μεταθανάτιο έργο του Κρίστο θα είναι ο μεγαλύτερος μασταμπάς του κόσμου

Πολιτισμός / Το επόμενο μεταθανάτιο έργο του Κρίστο θα είναι ο μεγαλύτερος μασταμπάς του κόσμου

Ο μασταμπάς θα έχει 150 μέτρα ύψος - 12 μέτρα ψηλότερο από τη Μεγάλη Πυραμίδα της Γκίζας στην Αίγυπτο, 160 χιλιόμετρα νότια του Αμπού Ντάμπι, σε μια περιοχή με τους ψηλότερους αμμόλοφους στον κόσμο.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιώργος και Ρούλης Αλαχούζος

Design / Αδελφοί Αλαχούζοι: Οι πιο διάσημοι Έλληνες «εφετζήδες»

Από την «Ανατομία ενός εγκλήματος» και τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 μέχρι τον Harry Potter και την τελευταία ταινία του Κρόνενμπεργκ, εδώ και σαράντα χρόνια ο Γιώργος και ο Ρούλης Αλαχούζος δημιουργούν εντυπωσιακά και τρομακτικά όντα σαν σύγχρονοι αλχημιστές, επιστρατεύοντας τη φαντασία και τη δεξιοτεχνία τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Sotja

Οι Αθηναίοι / Sotja: «Στο ξεκίνημά μου έλεγαν "αυτό το κοριτσάκι θα μου κάνει το tattoo;"»

Όταν μπήκε στα τατουατζίδικα, ελάχιστες γυναίκες εργάζονταν εκεί. Εξασκήθηκε πάνω σε «πανκιά» και βρήκε το προσωπικό της στυλ στις horror ταινίες των ’60s. Η Αθηναία της εβδομάδας θυμάται την εποχή που τα tattoo προκαλούσαν προβλήματα στη δουλειά και κακεντρεχή σχόλια στον δρόμο - και αυτή η πραγματικότητα δεν έχει ακριβώς τελειώσει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο

Γειτονιές της Ελλάδας / Δύο νέοι αρχιτέκτονες ανακατασκεύασαν τη στέγη ενός σχολείου στα Τζουμέρκα

Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Design / Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Η διοργάνωση του Hotel Experience που πραγματοποιήθηκε 5-6 Οκτωβρίου 2024 στο Ωδείο Αθηνών ξεπέρασε κάθε προσδοκία συμμετοχής καθώς πάνω από 4.000 επισκέπτες βίωσαν από κοντά την εμπειρία
THE LIFO TEAM
H θρυλική Ιταλίδα designer Paola Navone θέλει να ζήσει στην Αθήνα

Design / H θρυλική Ιταλίδα designer Paola Navone θα ήθελε να ζήσει στην Αθήνα

 H προσωπικότητα της αρχιτεκτόνισας και designer Paola Navone είναι πληθωρική, όσο και η ιστορία της ζωής της. Λίγο πριν εμφανιστεί ως ομιλήτρια το Σάββατο 5 Οκτωβρίου στο συνέδριο Hotel Experience στο Ωδείο Αθηνών μας μιλάει με πάθος για ένα πρόσφατο πρότζεκτ που υπέγραψε.
ΘΑΝΑΣΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ