Λορ Καλαμί – Καρολίν Βινιάλ: Κουβεντιάζοντας για γαϊδούρια και για σινεμά

Λορά Καλαμί – Καρολίν Βινιάλ Facebook Twitter
Εικονογράφηση: bianka/LiFO
0

Μήνες τώρα η Αντουανέτ περιμένει το καλοκαίρι για μια ρομαντική εβδομάδα με τον Βλαντιμίρ, τον εραστή της, που τυγχάνει παντρεμένος. Τελευταία στιγμή εκείνος ακυρώνει: η γυναίκα του κανόνισε οικογενειακή εκδρομή στην οροσειρά Σεβέν, με γάιδαρο! Παρατημένη, η ηρωίδα μας αποφασίζει να ακολουθήσει κι αυτή την ίδια διαδρομή, όταν φτάνει όμως έχει μονάχα τη συντροφιά του Πατρίκ, ενός ανυπάκουου γάιδαρου που θα τη συνοδεύσει στο περίεργο ταξίδι της.

Αυτή είναι περίπου η πλοκή της γαλλικής κωμωδίας «Ο γάιδαρος, ο εραστής μου κι εγώ» (μην τρελαίνεστε με τον ελληνικό τίτλο, αυτός ήταν ο προτεινόμενος διεθνής από την εταιρεία παραγωγής), σε σενάριο και σκηνοθεσία της Καρολίν Βινιάλ, με πρωταγωνίστρια την εξέχουσα Λορ Καλαμί – ένας ρόλος για τον οποίο μάλιστα βραβεύτηκε με το Σεζάρ Καλύτερης Ερμηνείας.

Και ξέρετε πως είναι πολύ σπάνιο για μια κινηματογραφική ακαδημία να αποδεχτεί πως στην πραγματικότητα είναι πολύ πιο δύσκολο να κάνεις κάποιον να γελάσει παρά να κλάψει. Γι’ αυτό και βρεθήκαμε τον περασμένο Απρίλιο στην Αθήνα, κατά τη διάρκεια του Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου, για να κουβεντιάσουμε γι’ αυτή την επιτυχία αλλά και για το σινεμά γενικότερα.

— Πόσο πιο αστεία είναι η ομορφιά όταν «τσαλακώνεται»; Ο Κάρι Γκραντ και η Λουσίλ Μπολ έβγαζαν πολύ γέλιο στις κωμωδίες τους, ακριβώς επειδή ήταν μάλλον παράδοξο να βλέπεις όμορφους ανθρώπους να σκοντάφτουν, να ξαφνιάζονται, γενικώς να «βγαίνουν» από το καλούπι τους.
Λορ Καλαμί: Θα μπορούσα να σας απαντήσω αν πίστευα πως έχω τέτοια «κλασική» ομορφιά, αλλά εγώ δεν ανήκω σε αυτή την κατηγορία. Έχω αυτό το πρόσωπο (σ.σ.: παίρνει μια γρήγορη πόζα). Αν το φτιάξουμε λίγο, μπορεί να φανεί γλυκούλι, χαριτωμένο, ας πούμε και γοητευτικό. Αλλά εύκολα μπορώ να δείξω και άσχημη, όχι;

— Τι να σας πω…
Λ.Κ.: Ισχύει νομίζω, και προσωπικά το προτιμώ! Πιστεύω πως έτσι μπορεί και μια γυναίκα που θα δει την ταινία να ταυτιστεί ευκολότερα μαζί μου, έτσι είμαι πιο κοντά στο επίπεδο του κοινού θνητού. Ξέρετε, υπάρχει μια ταινία που αγαπώ πολύ και μιλά ακριβώς γι' αυτό, το «Trop belle pour toi» (σ.σ.: ελληνικός τίτλος «Πολύ όμορφη για σένα», σκηνοθεσίας Μπερτράν Μπλιέ, του 1989).

Το σπαστικό με τους πολύ όμορφους ανθρώπους είναι πως δεν γίνονται ποτέ άσχημοι. Μένεις εκεί, φυλακισμένος σε μια εικόνα. Για μια ηθοποιό, ξέρετε, αυτό μπορεί να είναι και επικίνδυνο.

— Σας ευχαριστώ που μου θυμίσατε αυτή την υπέροχη ταινία. Με τη Ζοζιάν Μπαλασκό, σωστά;
Λ.Κ.: Ναι, ναι. Εκεί, λοιπόν, βλέπουμε πως η ομορφιά μπορεί να είναι κάτι συγκλονιστικό, αλλά ταυτόχρονα να σε διαλύει κιόλας – το λέει η Μπαλασκό σε μια χαρακτηριστική σκηνή της ταινίας. Το σπαστικό με τους πολύ όμορφους ανθρώπους είναι πως δεν γίνονται ποτέ άσχημοι. Μένεις εκεί, φυλακισμένος σε μια εικόνα. Για μια ηθοποιό, ξέρετε, αυτό μπορεί να είναι και επικίνδυνο. Πραγματικά απόλαυσα όλη αυτήν τη «γελοιότητα», ο ρόλος ήταν ένα δώρο για μένα. Αν και το γαϊδούρι μάς δυσκόλεψε λίγο (γέλια).

— Στο μεταξύ, το λιγότερο «γαϊδούρι» στην ταινία είναι το ίδιο το γαϊδούρι. Το έχουμε αδικήσει το ζωντανό.
Καρόλ Βινιάλ: Δεν είναι πολύ παρεξηγημένο ζώο; Καταρχάς, τα γαϊδουράκια έχουν ανώτερη ευφυΐα σε σχέση με τα άλογα! Ήταν κάτι που συζητούσαμε και με την εκπαιδεύτρια του ζώου που ξεκίνησε δουλεύοντας με άλογα, και μάλιστα δυσαρεστήθηκε όταν τη μετέθεσαν στα γαϊδούρια – το είχε εκλάβει υποτιμητικά. Ε, σύντομα κατάλαβε πως συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο. Στην πραγματικότητα, τα γαϊδούρια είναι πιο κοντά στις γάτες και λιγότερο στα άλογα σε επίπεδο εξυπνάδας. Μαθαίνουν πολύ πιο γρήγορα, αλλά αν κάτι δεν τα ενδιαφέρει, δεν πρόκειται να το επαναλάβουν. Για να εκπαιδεύσεις λοιπόν ένα γαϊδούρι, πρέπει να το «μάθεις» να του αρέσει αυτό που κάνει, να το απολαμβάνει. 

Λορά Καλαμί – Καρολίν Βινιάλ Facebook Twitter
H Καρολίν Βινιάλ (δεξιά) και η Λορ Καλαμί με τους συμπρωταγωνιστές της στις Κάννες. Φωτό: Stephane Cardinale - Corbis/Corbis via Getty Images

— Πώς είναι να σκηνοθετείς μια κωμωδία στην εξοχή; Το τοπίο είναι υπέροχο, αλλά αποφεύγετε πολλά χαρακτηριστικά κλισέ, απουσιάζουν πανοραμικά πλάνα από drones για παράδειγμα.
Κ.Β.: Ήταν το πρώτο που σκέφτηκα όταν αποφασίσαμε να κάνουμε αυτό το φιλμ, να αποφύγουμε τα drones και γενικά τα πλάνα τύπου καρτ ποστάλ. Ήθελα να τιμήσουμε την περιοχή, αλλά δεν ήθελα να γίνουμε τηλεοπτική εκπομπή. Προφανώς, το να γυρίζει κανείς μια ταινία στο βουνό, εκτεθειμένος στα στοιχεία της φύσης, έχει τη δυσκολία του. Υπήρχε επίσης το ζήτημα των αποστάσεων που θα έπρεπε να διανύσει το συνεργείο – ειδικά όταν χρειαζόμασταν κάτι που δεν υπήρχε στο σετ. Και από πάνω, είχαμε και την αγωνία του καιρού: «θα έχουμε σήμερα τον ίδιο καιρό με χθες;», «θα μπορέσουμε να ξαναγυρίσουμε την ίδια σκηνή;». Πράγματα που δεν σε απασχολούν καθόλου όταν βρίσκεσαι σε ένα πιο ελεγχόμενο περιβάλλον. Σταθήκαμε πολύ τυχεροί νομίζω.

— Είναι πολύ ενδιαφέρον που η ηρωίδα εδώ είναι μια γυναίκα στα σαράντα της – το αναμενόμενο θα ήταν μια κοπέλα νεαρής ηλικίας.
Κ.Β.: Είναι ενδιαφέρον και που το παρατηρήσατε, μια και αυτή ήταν η αρχική ιδέα. Μάλιστα η πρώτη παραγωγός της ταινίας, που τελικά αποχώρησε από το πρότζεκτ, πίεσε πολύ προς αυτή την κατεύθυνση. Εγώ όμως αρνήθηκα, έθεσα ας πούμε ένα κάποιο βέτο. Ήθελα ο κεντρικός χαρακτήρας να έχει ένα άλλο εύρος.

Λ.Κ.: Σκεφτείτε πως η ιστορία ενός κοριτσιού που μπλέκεται με έναν παντρεμένο δεν κρύβει και κάποιο μεγάλο δράμα. Δεν τρέχει και τίποτα, θα υπάρξει κάποιος άλλος αργότερα. Το γεγονός όμως πως η ηρωίδα εδώ είναι σαράντα ετών δίνει μια άλλη βαρύτητα στην αγωνία και στην προσδοκία της να καταφέρει αυτό που θέλει. Έχει «φάει» ήδη αρκετές κακές σχέσεις, οπότε πλέον υπάρχει μια κάποια νεύρωση, η οποία επαναλαμβάνεται: ίδιες σχέσεις, ίδια λάθη, μια κάποια ανακύκλωση. Και αυτό το κάνουμε στα σαράντα, στα πενήντα και στα εξήντα μας ακόμα, δεν είναι κάτι που σταματά μετά από δυο-τρεις κακές σχέσεις.

— Εμπνευστήκατε και από προσωπικά σας βιώματα, φτιάχνοντας αυτή την ταινία;
(Και οι δυο μαζί): Όχι! (γέλια)
Λ.Κ.: Ό,τι βλέπετε προήλθε από τη φαντασία μας και μόνο. (σ.σ.: Με ύφος που μαρτυρά ακριβώς το αντίθετο.)

Λορά Καλαμί – Καρολίν Βινιάλ Facebook Twitter
Η Λορ Καλαμί και ο γάιδαρος σε σκηνή της ταινίας.

— Θα αντέξει το σινεμά το πανδημικό σοκ των περασμένων δύο ετών;
Κ.Β.: Ευτυχώς, στη Γαλλία υπήρξε μια ικανοποιητική οικονομική ενίσχυση των αιθουσών αλλά και των διανομέων, αλλά οφείλουμε να ομολογήσουμε πως οι θεατές δεν έχουν επιστρέψει ακόμα στα σινεμά. Ωστόσο, αυτό συνέβαινε και πριν. Έχουμε παρατηρήσει πλέον πως οι μικρότερες ηλικίες δεν προτιμούν τον κινηματογράφο, δεν τον επιλέγουν για την ψυχαγωγία τους. Η πρόκληση σήμερα είναι να γίνουν ταινίες που θα ξεχωρίσουν.

Λ.Κ.: Η διαφορά, πάντως, είναι τεράστια. Αυτός που επιλέγει να πάει σινεμά, εκτελεί μια αλυσίδα δράσεων, αν το σκεφτείτε: ντύνεται, βγαίνει από το σπίτι του, πάει σε μια αίθουσα, πληρώνει ένα εισιτήριο, μπαίνει στην αίθουσα. Με άλλα λόγια, είναι ενεργός, μετέχει ενεργά στη θέαση μιας ταινίας. Ε, δεν είναι το ίδιο με το να κάθεσαι στον καναπέ σου, να πατήσεις το τηλεχειριστήριο και να καταναλώσεις ό,τι κι αν εμφανίσει μπροστά σου ο αλγόριθμος.

Κ.Β.: Φυσικά, οι θεατές στις πλατφόρμες είναι περισσότεροι. Έγραψα πολλά σενάρια για τηλεταινίες και μία απ’ αυτές που σκηνοθέτησα κιόλας είχε πέντε εκατομμύρια θεατές. Αλλά, στ’ αλήθεια, δεν έχεις κάποιο feedback. Δεν μένει κάτι. Στο σινεμά όλα έχουν άλλη βαρύτητα. Είναι σαφώς μια συνειδητή επιλογή που κάνει ο θεατής.

Λορά Καλαμί – Καρολίν Βινιάλ Facebook Twitter
H Καρολίν Βινιάλ στα γυρίσματα της ταινίας.

Λ.Κ.: Μην αδικούμε όμως τις σειρές. Γίνονται και εκεί σημαντικά πράγματα, και έχει ανέβει πολύ ο πήχης σε επίπεδο σεναρίου. (σ.σ.: Μία από τις μεγάλες επιτυχίες της Καλαμί ήταν η συμμετοχή της στη δημοφιλέστατη σειρά «Dix pour cent» – ελληνικός τίτλος: «Πάρε τον μάνατζέρ μου»). Η μακροβιότητά τους αποδεικνύει πως λένε κάτι άλλο στον κόσμο που τις παρακολουθεί. Μέσα στο σινεμά όντως έχεις μια άλλη εμπειρία. Σκεφτείτε τον χαρακτήρα που ενσαρκώνω στην ταινία, την Αντουανέτ, όταν βρίσκεται πάνω στο βουνό, εκεί όπου δεν υπάρχει το κινητό, εκεί όπου τίποτα δεν σε διακόπτει. Είσαι συγκεντρωμένος, παρακολουθείς κάτι και το μυαλό απορροφά την ιστορία αλλιώς όταν βρισκόμαστε ανάμεσα σε αγνώστους. Υπάρχει μια συλλογική διάσταση σε αυτή την εμπειρία, την οποία συνολικά προσπαθούν να μας αφαιρέσουν εδώ και πολύ καιρό.

— Αυτό δεν αφορά πια μόνο τα σινεμά…
Λ.Κ.: Φυσικά! Ισχύει και στο θέατρο, στις συναυλίες, στην εργασία και, φυσικά, αφορά και τις μαζικές διαδηλώσεις, δηλαδή όταν στέκεσαι στους δρόμους μαζί με άλλους για να πάρεις μια συγκεκριμένη θέση. Αυτό είναι κάτι που δεν πρέπει να μας διαφεύγει.

Το τρέιλερ της ταινίας

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Κωστής Χαραμουντάνης / Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Ο 31χρονος σκηνοθέτης νιώθει πως ενηλικιώθηκε μαζί με την πρώτη του βραβευμένη ταινία, «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού», κινηματογραφεί τις αναμνήσεις του και είναι μία από τις πιο μεγάλες ελπίδες του ελληνικού κινηματογράφου.
M. HULOT
«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ: «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Pulp Fiction / «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Ο Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ επιστρέφει με το «Ο Κύριος των Νεκρών» και μιλά στη LiFO για τις σκέψεις του πάνω στο πένθος, την τεχνητή νοημοσύνη που του έλυσε τα χέρια, και εξηγεί γιατί ασχολείται διαρκώς με τρομακτικές καταστάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βαλ Κίλμερ: Ο άνθρωπος που θα (μπορούσε να) γινόταν σταρ

Απώλειες / Βαλ Κίλμερ (1959-2025): Ο άνθρωπος που θα μπορούσε να είχε γίνει σούπερσταρ

Έφυγε από τη ζωή ο Κρις του «Heat», ο Iceman του «Top Gun», ο «ξανθός» Μπάτμαν του Τζόελ Σουμάχερ, ο Τζιμ Μόρισον του Όλιβερ Στόουν, ο γκέι ντέτεκτιβ του «Kiss Kiss Bang Bang», ένας ηθοποιός που κατέγραψε μερικές αξέχαστες εμφανίσεις στο ενεργητικό του, μα δεν έκανε την αναμενόμενη καριέρα μεγάλου σταρ λόγω ατυχών συγκυριών αλλά και προσωπικών επιλογών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Η Λάιζα Μινέλι σήμερα δηλώνει ευτυχισμένη. ή Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης.

Οθόνες / Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης

Gay icon, μια χαρισματικά αφοσιωμένη performer, αλλά και αντικείμενο χλεύης. Το ντοκιμαντέρ του Μπρους Ντέιβιντ Κλάιν «Liza: A Truly Terrific, Absolutely True Story» σίγουρα δεν αφηγείται την ιστορία ενός τυπικού nepo baby.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ